Toon posts:

Double check game pc jongerencentrum

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-02 14:33
Er is mij gevraagd om een pc in elkaar te configureren door vrouwlief voor haar werk. Ik ben redelijk thuis in pc componenten, maar een andere mening kan nooit kwaad.

Ik heb gekozen voor een AMD systeem, deels omdat ik (vooralsnog) meer gun, deels omdat de CPU + GPU een drupje beter samen werken.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het doel van deze pc is voornamelijk kunnen gamen. Ik vermoed met wat vrienden gewoon wat spellen doen. Verder moet het een beetje cool ogen (doelgroep is ~13-16jaar :9).

De case is bijv. behoorlijk simpel, 1x in elkaar zal met een goedkopere kast minder aangenaam zijn, maar daarna zal er nauwelijks niet aangezeten worden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb het bij Alternate samengesteld (ik ga een lijstje aanleveren en zij bestellen) en daar zit ik momenteel op €1.150,70 als ik het voor ze in elkaar zet (misschien leuk met een paar van de jongeren). Goedkoper of meer bang-for-buck is uiteraard welkom, maar volgens mij zit ik al op een redelijke balans.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Alles lekker standaard, het moet gewoon werken en bij voorkeur een stukje toekomst-proof. Ik verwacht niet dat er bijv veel behoefte is aan verschillende I/O, t moet gewoon werken. Set and forget.
Momenteel is het enkel full HD gamen, maar ik kan me voorstellen dat er op een gegeven moment een $k tv komt, medium settings daarom zou leuk zijn.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zou graag even een dubbelcheck toepassen, verse blik, voordat ik 1100eu van iemand anders uitgeeft, ook met iemand anders geld kun je voorzichtig zijn.

Dit is waar ik nu zit: https://www.alternate.nl/...DE4MzEyMzEsMTc4MzYzNl0%3D

1x AMD Ryzen 5 4500, 3,6 GHz (4,1 GHz Turbo Boost) socket AM4 processor
€ 89,00
1x ASUS PRIME B550M-A, socket AM4 moederbord€ 99,00
1x Corsair 16 GB DDR4-3200 Kit werkgeheugen€ 70,90
1x GIGABYTE Radeon RX 6750 XT GAMING OC 12G grafische kaart€ 499,00
1x Aerocool Mirage-G-BK-v1 tower-behuizing€ 79,90
1x Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W voeding€ 104,00
1x Windows: Microsoft Windows 11 Home (Nederlandstalig) OEM software € 119,00
Totaal:€ 1.150,70

Edit: Ik twijfel nog over de Windows versie. Volgens mijn zijn daar wel goedkopere alternatieven voor, sowieso zal ik vragen of ze aan hun IT afdeling wilt vragen of ze nog een kopie hebben, scheelt weer 119eu

[Voor 23% gewijzigd door Martijn.C.V op 18-12-2022 19:19]

Complimentje?

Alle reacties

• Pompidompom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20:30
En waarom doet de IT van dat bedrijf het niet zelf? Met het risico dat jij of je vrouw naar je voeten krijgen als er mankementen zijn? Om nog maar te zwijgen dat die pc op recordtijd niet meer zal functioneren door domme gebruikers.

Begeef je niet in die wespennest. En zet het gewoon uit je hoofd.

Je setup so far:

Crappy cpu
Geen Corsair geheugen in combo met AMD
Te dure case
Te dure voeding

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:56

CeesKees

I rest my Kees

PS5 of een Xbox al eens overwogen?

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:54
En waarom zon dure licentie.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:02

Wildfire

Joy to the world!

Inderdaad aan de zwakke kant. Met het budget kun je wel een stevigere CPU kiezen (een Ryzen 7 5800X3D zou een heel stuk fijner zijn voor gaming) maar ja die is dan meteen weer €400 en dan moet je weer ergens anders op bezuinigen...
Dat is onzin. Corsair geheugen werkt gewoon samen met AMD CPU's en als je een specifieke Ryzen-variant van Corsair kiest dan is er ook netjes een AMD DOCP profiel aanwezig.

Maar.... @Martijn.C.V, ik moet me aansluiten bij wat @Pompidompom zegt:
En waarom doet de IT van dat bedrijf het niet zelf? Met het risico dat jij of je vrouw naar je voeten krijgen als er mankementen zijn? Om nog maar te zwijgen dat die pc op recordtijd niet meer zal functioneren door domme gebruikers.

Ik snap dat TS zijn vrouw wil helpen, maar ik zou het ook niet doen. Gegarandeerd gedoe achteraf waar je echt geen zin in hebt.

[Voor 33% gewijzigd door Wildfire op 18-12-2022 20:33]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Martijn.C.V
Pompidompom schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:14:

Je setup so far:

Crappy cpu
Te dure case
Te dure voeding
Hm, misschien dat het verstandiger is als ik m dan door Alternate in elkaar laat zetten, dan is het verder allemaal mijn probleem niet nee. Ik wil best helpen, maar dat is inderdaad om te overwegen.

- CPU is inderdaad niet spectaculair, ik zou 1 maatje omhoog kunnen. Maar dan moet ik iets anders inleveren.
- Deze Corsair stond op de Alternate pagina juist met de tekst "Deze modules zijn speciaal getuned voor een optimale samenwerking met de AMD Ryzen serie."
- Ik zou nog kunnen kijken of er een goedkopere case is, maar moet wel met ledjes. Want dan game je harder, of zoiets.
- Voeding lijkt me verder prima toch?

(En laten we hun IT maar gewoon "druk" noemen, dat is wel vriendelijk)

[Voor 3% gewijzigd door Martijn.C.V op 18-12-2022 20:34]

Complimentje?

• Martijn.C.V
CeesKees schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:21:
PS5 of een Xbox al eens overwogen?
Jazeker, maar ze willen er ook een beetje mee streamen. Nou verwacht ik dat dat zeer minimaal is, dus daar heb ik beperkt tijd aan besteed.

Ze hebben al een PS4 geloof ik, dit is omdat ze wat meer tegelijk willen aanbieden. Ik ga niet over de waarom :P

Complimentje?

• Martijn.C.V
Wildfire schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:28:
[...]

Inderdaad aan de zwakke kant. Met het budget kun je wel een stevigere CPU kiezen (een Ryzen 7 5800X3D zou een heel stuk fijner zijn voor gaming) maar ja die is dan meteen weer €400 en dan moet je weer ergens anders op bezuinigen...
Ik heb zelf een 2600 en ik kom nog prima uit de voeten, mn CPU zit niet heel vaak tegen het limiet aan (tijdens gamen) en de gekozen 4500 scoort beter, dus vooralsnog zie ik niet echt reden om die te vervangen.

Pas op dat je niet de fout maakt deze mensen als PC enthousiastelingen te zien, zoals de PC nu al in elkaar zit is het waarschijnlijk al veel sterker dan ze zelf zullen hebben.

Complimentje?

• Boris1986
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Daargelaten of het verstandig is om dit zelf te doen voor een bedrijf met garanties etc...
Je mist overigens ook nog opslag in je lijst. Een Windows 11 OEM key heb je in het grijze circuit voor €5.

Als je bang for buck wil in een degelijke kast met veel RGB zou je zoiets kunnen doen:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600 Boxed€ 146,37€ 146,37
1MoederbordenAsus Prime B550M-A€ 99,-€ 99,-
1VideokaartenASRock AMD Radeon RX 6750 XT Challenger Pro 12GB OC€ 479,-€ 479,-
1BehuizingenSharkoon Pure Steel RGB Zwart€ 64,90€ 64,90
1ProcessorkoelingGelid Solutions Glacier RGB€ 31,90€ 31,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 46,67€ 46,67
1VoedingenSeasonic Focus GX-550€ 69,90€ 69,90
1Solid state drivesKingston NV2 1TB€ 62,44€ 62,44
Totaal€ 1.000,18

• Pompidompom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20:30
^
Dit.

Als je dan toch ermee wilt doorgaan terwijl je te weinig ervaring hebt en alle risico's erbij wilt nemen.

Geef dan deze lijst door van Boris en dan ben je er klaar mee.

Price/performance gewijs voor het voorgestelde budget is dit een top systeem.

• Martijn.C.V
Boris1986 schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:42:
Daargelaten of het verstandig is om dit zelf te doen voor een bedrijf met garanties etc...
Je mist overigens ook nog opslag in je lijst. Een Windows 11 OEM key heb je in het grijze circuit voor €5.

Als je bang for buck wil in een degelijke kast met veel RGB zou je zoiets kunnen doen:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600 Boxed€ 146,37€ 146,37
1MoederbordenAsus Prime B550M-A€ 99,-€ 99,-
1VideokaartenASRock AMD Radeon RX 6750 XT Challenger Pro 12GB OC€ 479,-€ 479,-
1BehuizingenSharkoon Pure Steel RGB Zwart€ 64,90€ 64,90
1ProcessorkoelingGelid Solutions Glacier RGB€ 31,90€ 31,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 46,67€ 46,67
1VoedingenSeasonic Focus GX-550€ 69,90€ 69,90
1Solid state drivesKingston NV2 1TB€ 62,44€ 62,44
Totaal€ 1.000,18
Voeding zou inderdaad nog kunnen, maar die SSD vond ik toch te traag toen ik m tegen kwam. Ik ga eerst eens kijken wat het budget is, in principe is mijn lijstje met een CPU die iets beter is is t volgens mij wel prima. Ik ga wel nog de voeding even kijken dan.

Edit1: Ik zie je CPU ook 1 beter zijn, eens kijken of ik dat na kan configureren
Edit2: Ik heb t nagemaakt, prijzen zijn vergelijkbaar. Verschil zit m in de bouwservice+Windows, maar dat moeten ze zelf maar beslissen wat ze er mee willen.

Thanks voor t helpen finetunen

[Voor 4% gewijzigd door Martijn.C.V op 19-12-2022 00:44]

Complimentje?

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee