Google assistant "begrijpt" commando's niet tenzij Engels

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JGHTJUH
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 31-05 16:04
Hi,

Ik heb een Google Home Mini en gebruik dit vooral voor het aansturen van mijn slimme verlichting.

Sinds een paar weken kan ik helaas mijn verlichting niet meer bedienen in het Nederlands.

Zeg ik "Hey Google, doe de lampen aan" dan zegt ze "Ik begrijp het niet" of "Sorry, dat voertuig is niet gekoppeld".

Zeg ik "Hey Google, Turn my lights on" dan gaan ze gewoon aan.

Ik heb allerlei termen geprobeerd maar alles wat enigszins met verlichting te maken heeft in het Nederlands begrijpt ze gewoon niet. Mijn Smart TV kan in het Nederlands wel worden aangezet maar uitzetten is dan weer niet mogelijk. Zowel algemeen verlichting/licht/lamp als specifiek de kamer of lamp benoemen werkt in NL niet.

Ik heb al geprobeerd de Google home opnieuw te starten, NL als taal te verwijderen en later weer toe te voegen. Andere stemmen te doen. Maar tot nu toe werkt het niet.

De slimme verlichting in de Google app staat er gewoon zoals altijd en in het Engels kan ik er dus ook alles mee. Ook de knoppen in de app en snelkoppelingen in mijn telefoon werken gewoon.

Heeft iemand enig idee wat ik hier aan kan doen? Ik spreek nu gewoon Engels met de Google Home maar voorheen werkte Nederlands prima dus het zou m.i. gewoon nog moeten kunnen.

Beste antwoord (via JGHTJUH op 20-12-2022 16:02)

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-06 16:57
JGHTJUH schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:57:
[...]
Oh beter dat het weer werkt! Had je geupdate? of was het echt helemaal out of the blue weer werkend?
Echt helemaal out of the blue. Had tussendoor geprobeerd om mijn hue account opnieuw te koppelen maar dat maakte geen verschil. Probeerde daarna iedere dag of het weer werkte en toen plotseling werkte het dus weer.
Als je het mij vraagt: ga dus geen gekke dingen doen qua resetten etc, maar heb ff geduld ;)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb zoiets dus ook. Sinds een tijdje wil 1 nest hub (die op de slaapkamer) geen lampen meer in t nelderlands bedienen. Mijn andere next hub, en 2 mini's allemaal aan t zelfde home account en hue gekoppeld werken nog wel normaal.

Mijn volgende poging dit op te lossen zal fabrieksreset van die ene hub zijn, maar hier heb ik nog niet echt zin in gehad omdat ik bang ben dat alles wat vanaf home assistant naar die hub gestuurd wordt erna niet meer zal werken.

I, for one, like Roman numerals

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenV_
Ik heb dit ook even gehad de afgelopen 2 weken, maar dan werkte zowel EN als NL niet, maar sinds gisteren werkt het spontaan weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JGHTJUH
Def_P schreef op zondag 18 december 2022 @ 18:39:
Ik heb zoiets dus ook. Sinds een tijdje wil 1 nest hub (die op de slaapkamer) geen lampen meer in t nelderlands bedienen. Mijn andere next hub, en 2 mini's allemaal aan t zelfde home account en hue gekoppeld werken nog wel normaal.

Mijn volgende poging dit op te lossen zal fabrieksreset van die ene hub zijn, maar hier heb ik nog niet echt zin in gehad omdat ik bang ben dat alles wat vanaf home assistant naar die hub gestuurd wordt erna niet meer zal werken.
Super vreemd toch? Je zou zeggen dat de aansturing niet afhankelijk is van de taal...

Weet ook niet of ik dit ergens bij Google kan vragen/melden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JGHTJUH
JeroenV_ schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:50:
Ik heb dit ook even gehad de afgelopen 2 weken, maar dan werkte zowel EN als NL niet, maar sinds gisteren werkt het spontaan weer.
Oh beter dat het weer werkt! Had je geupdate? of was het echt helemaal out of the blue weer werkend?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV_
JGHTJUH schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:57:
[...]
Echt helemaal out of the blue. Had tussendoor geprobeerd om mijn hue account opnieuw te koppelen maar dat maakte geen verschil. Probeerde daarna iedere dag of het weer werkte en toen plotseling werkte het dus weer.
Als je het mij vraagt: ga dus geen gekke dingen doen qua resetten etc, maar heb ff geduld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:51

Speedmaster

Make my day...

In je Google profiel even je taalinstellingen controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JGHTJUH
JeroenV_ schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 07:09:
[...]

Het werkt bij mij sinds vandaag ook weer! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Bij mij werkte het ineens spontaan ook weer.

Blijkbaar is truus op taalcursus geweest toen ik op kantoor was werken.

I, for one, like Roman numerals

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjozzie
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-02 18:31
Bij werkt het al heel lang niet meer om de lampen uit of aan te doen in NL
Alleen nog in Engels.
Het weer vragen of de tijd kan wel gewoon in NL. Heel bijzonder dit.
Gekke is dat als ik zeg bijvoorbeeld eetkamerlamp 20% helderheid dit wel weer gewoon in NL kan.
Ik kan dus helaas niet meer in NL alle lampen aan of uit zeggen, dat moet in Engels.
Wat is hier toch aan de hand??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haggman
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-04 12:08
rjozzie schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 16:34:
Bij werkt het al heel lang niet meer om de lampen uit of aan te doen in NL
Alleen nog in Engels.
Het weer vragen of de tijd kan wel gewoon in NL. Heel bijzonder dit.
Gekke is dat als ik zeg bijvoorbeeld eetkamerlamp 20% helderheid dit wel weer gewoon in NL kan.
Ik kan dus helaas niet meer in NL alle lampen aan of uit zeggen, dat moet in Engels.
Wat is hier toch aan de hand??
Ik heb sinds kort (weet niet precies hoe lang) precies hetzelfde. Al mn Nest mini's, Hubs en telefoon hebben dezelfde symptomen: Aan of uit zetten van lampen of switches werkt niet in het Nederlands, maar lampen op een bepaalt percentage zetten werkt wel. Op Engelse commando's wordt wel gewoon goed gereageerd.

Ik heb al zitten knoeien met mn taalinstellingen. Dus alleen Engels, alleen Nederlands, beide in verschillende volgorde, niets helpt. Schiet mij maar lek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KSR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KSR

haggman schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:23:
[...]

Ik heb sinds kort (weet niet precies hoe lang) precies hetzelfde. Al mn Nest mini's, Hubs en telefoon hebben dezelfde symptomen: Aan of uit zetten van lampen of switches werkt niet in het Nederlands, maar lampen op een bepaalt percentage zetten werkt wel. Op Engelse commando's wordt wel gewoon goed gereageerd.

Ik heb al zitten knoeien met mn taalinstellingen. Dus alleen Engels, alleen Nederlands, beide in verschillende volgorde, niets helpt. Schiet mij maar lek.
Hier precies hetzelfde, echt vervelend.

Be Stronger Than Your Excuses

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Hier hetzelfde! Ik dacht dat het aan mij lag maar ik kan ook niks meer in het Nederlands…

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:55
ah. ben niet de enige. Hier hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-06 18:58
Ook al is het al een heel oud topic bump, maar hier ook het zelfde.
Gebruik de optie dagelijks, geen fysieke schakelaren meer alles via voice of home-assistent app.
Dus ik kan met zekerheid zeggen dat alles bij mij tot vanochtend 08:30 wel gewoon werkte.
Hopen dat het snel wordt opgepakt en dat er een fix voor uitkomt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:55
Hier werkt het weer. Klein bugje bij Google dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-06 18:58
Hier ook !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KSR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KSR