Mag ik een 3 fase-kast plaatsen NAAST bestaande 1 fase kast?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]-[
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-10-2023
Kan/mag er NAAST een bestaande 1 fase-kast (5 groepen, 2 aardlekschakelaars) een 3 fasen-kast (hoofdschakelaar, 1 aardlekschakelaar, 1 fornuisgroep en 2 extra groepen) geplaatst worden?
Ik denk nl dat het mij veel tijd/geld bespaart in vergelijking met het vervangen van de 1 fase-kast.

De 1 fase meterkast kan ik dan in zijn geheel aansluiten op 1 fase van de nieuwe 3 fasen-kast. Hoef ik daar verder niets aan te doen. Dat scheelt een hoop werk én dan heb ik aan een kleine 3 fasen-kast genoeg voor inductiekookplaat en zonnepanelen.

Is zo'n constructie conform NEN1010? Zodat Ik STEDIN de 3 fasen kan laten komen aansluiten?

Bij voorbaat dank voor reacties.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:49
Stedin bekijkt alleen of er een 3 fase hoofdschakelaar is en sluit daarop aan, wat je daarna verder doet is jouw pakkie aan.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Op zich, ja. Maar zou ik die 2 aardlekschakelaars wel netjes over de fases verdelen.

Maar voor het compleetje plaatje, hoe oud is die 1-fase kast nu dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]-[
De 1 fasekast is groepenkast (geen stoppenkast) van ongeveer 25 jaar oud.
Die heeft dus geen hoofdschakelaar. Wel met installatieautomaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-06 19:58
Heel de zooi vervangen is niet eens zo veel duurder. Doen.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donotwant
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 31-05 02:18
Gieliovd520 schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:08:
Heel de zooi vervangen is niet eens zo veel duurder. Doen.
Amen.

Je wil nu geld uitgeven aan een slechte oplossing, terwijl je met nog geen paarhonderd meer een goeie oplossing hebt. Hoop ellende over mag wel/niet om verder te mogen met 25 jaar oude meuk. Als die aardlekken 25 jaar oud zijn zou ik ze trouwens bij voorbaat vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]-[
@Gieliovd250, geld speelt altijd een rol maar ik probeer vooral op het werk te besparen.
Waarom zou ik aan de huidige installatie iets veranderen als daar niets mis mee is?

Ik heb alleen meer fasen en meer groepen nodig.

Als ik de bestaande kast zou VERVANGEN dan ziet dat er wel netter uit maar dan zou ik alle draden moeten losmaken én weer vastmaken. Bovendien moet ik dan een deel van de draden waarschijnlijk opnieuw gaan trekken omdat er te weinig lengte op zit. Dan zit ik ook een poos zonder stroom.

Ik heb wel enige ervaring met elektra (MTS Elektrotechniek) maar het is niet mijn dagelijks werk, dus hoe minder werk hoe beter en veiliger het is ... voor mij.
En als ik besluit om het toch te laten doen dan is minder werk ook minder geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Gewoon 2 nieuwe kasten ophangen. Je kan de lay-out van de bestaande kast gewoon hergebruiken dus nieuwe draden is niet nodig.

Met 5 groepen kost het je misschien 200euro en uurtje werk extra en dan is alles weer strak en bij de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]-[
donotwant schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:11:
[...]

Amen.

Je wil nu geld uitgeven aan een slechte oplossing, terwijl je met nog geen paarhonderd meer een goeie oplossing hebt. Hoop ellende over mag wel/niet om verder te mogen met 25 jaar oude meuk. Als die aardlekken 25 jaar oud zijn zou ik ze trouwens bij voorbaat vervangen.
25 jaar is niet echt oud. Er zijn in Nederland nog genoeg installaties die het doen met ouderwetse stoppen en zonder aardlekschakelaars. Als gezegd, er mankeert niets aan mijn huidige installatie.
Don't fix it when not broken. Als er een aardlekschakelaar moeilijk gaat doen dan vervang ik die wel als het zover is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
kan je niet een foto van de binnenkant van de huidige kast plaatsen?

en is een nieuwe kast niet "hoger" dan de oude? heb je meteen je draadlengte issues op gevangen..

en ach als je je goed voorbereid en alles leg je er binnen 3u wel een nieuwe kast in..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:24
]-[ schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:39:
[...]

25 jaar is niet echt oud. Er zijn in Nederland nog genoeg installaties die het doen met ouderwetse stoppen en zonder aardlekschakelaars. Als gezegd, er mankeert niets aan mijn huidige installatie.
Don't fix it when not broken. Als er een aardlekschakelaar moeilijk gaat doen dan vervang ik die wel als het zover is.
Behalve dat als je IETS aan de meterkast doet, de hele installatie aan de normen moet voldoen. Dus als jij de oude meuk wilt uitbreiden moet de oude meuk wel aan de huidige standaarden voldoen. Iets wat kasten van 25 jaar oud over het algemeen niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Dan zegt een foto veel. 25 jaar is niet mega oud maar het is zeker niet nieuw meer en zeker kans dat er bijvoorbeeld type AC aardlek in zitten of van die plof-aardleks. Dan zou ik het lekker vervangen.

Dat er stroom uit je stopcontacten komt en het licht brand is overigens geenszins indicatie op een werkende meterkast ;) Je lijkt het te bekijken vanuit het perspectief dat het een verdeler is, niet een veiligheidsapparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]-[
@SMSfreakie: de lengte van draden is pas mogelijk een issue als ik de kast VERVANG. Mijn vraag is bedoeld om dat te voorkomen omdat er geen enkele reden is voor het vervangen van een 25 jaar lang goed werkende installatie.

Ik ben blij met alle reacties. Zo heb ik daardoor even snel onderzoekje gedaan naar de noodzaak om 'oude meuk' van 25 jaar te vervangen. De enige echte goede argumenten daarvoor zijn: 1. problemen met de installatie, 2. geen aardlekschakelaars en 3. stoppen ipv automaten.
Mijn installatie is dan wel 25 jaar oud maar was toen blijkbaar modern genoeg om nu nog zonder enig probleem te werken. Als ik niet wilde uitbreiden naar 3 fasen zou STEDIN mijn installatie de volgende 25 jaar waarschijnlijk ook nog hebben geaccepteerd.

@I_IBlackI_I, dat was precies de reden van mijn vraag. Als mijn 'oude' installatie 1-op-1 op een fase van een spiksplinternieuwe 3 fasenkast gezet wordt, voldoet het dan aan de normen?
STEDIN zegt mij alleen maar dat de interne installatie aan de NEN1010 norm moet voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-06 18:22
Je kunt ook een nieuwe grotere kast kopen en je oude aardlekschakelaars e.d, hergebruiken. DIN rail is ook al 25+ jaar oud. Of je dat wilt is weer een 2e, of het slim is een 3e. enz. Ik heb in elk geval alles vervangen na 25 jaar. Dat was in 2 uurtjes gedaan. Had wel een elektricien met een ‘bus’ waar alles in zat en die vroeg helemaal niet zo erg veel meer als alleen een hager kast als ik ‘m zelf had gekocht.
En na vervanging bleek ik een bruin uitgeslagen aardlek te hebben met 8 ohm overgangsweerstand….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Waarom stel je die vraag hier als je besluit toch al vast staat?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:49
I_IBlackI_I schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:46:
[...]

Behalve dat als je IETS aan de meterkast doet, de hele installatie aan de normen moet voldoen. Dus als jij de oude meuk wilt uitbreiden moet de oude meuk wel aan de huidige standaarden voldoen. Iets wat kasten van 25 jaar oud over het algemeen niet doen.
Dat lijkt me niet helemaal zoals het is, als je 1 groep zou bijplaatsen(iets) dan hoeft niet je hele meterkast ineens naar 2022 maatstaven te zijn.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Iets om rekening mee te houden is dat je vijf groepen nu 35A beschikbaar hebben, en in je voorgestelde situatie nog maar 25A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
klump4u schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:16:
Lees de vraag nog eens ;)
De vraag was of het NEN1010-technisch in orde is.
Op AC of 300mA aardlekken en wat ander afwijkend spul na, is er geen reden (volgens die norm) om het te vervangen als het werkt.

Het grootste probleem is dat een consument lastig kan controleren of alles (goed) werkt.

Persoonlijk ben ik niet fan van meterborden (de 'invoer' ) niet direct onder de kast met de hoofdschakelaar.
In mijn geval heb ik zelfs een losse kast met hoofdschakelaar zitten tussen de groepenkast en het meterbord, hierdoor is er geen twijfel mogelijk waar de hoofdschakelaar zit. Met een hele batterij aan 3F groepen kan het soms onduidelijk worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ]-[
klump4u schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:16:
Mijn besluit staat niet vast. Ik had nl. al een plan om de kast geheel te vervangen. Ik ben de optie aan het onderzoeken om uit te breiden ipv vervanging omdat ik denk dat het mij veel werk/tijd scheelt. Maar het moet dan wel veilig zijn, vandaar mijn vraag.

Als ik wat halsstarrig lijk dan is dat niet mijn bedoeling. Ik waardeer alle reacties.
De uitdaging voor mij is dat ik niet kan zien hoeveel expertise er schuil gaat achter iemand die een reactie geeft. Daarnaast ben ik nieuwsgierig. Daarom gebruik ik reacties voor onderzoek op het internet. Ik denk dat dit een gezonde werkwijze is.

Zo heb ik de goed bedoelde maar weinig technische opmerkingen 'oude meuk' en '25 jaar oud' onderzocht. En nu snap ik bijvoorbeeld meer van type A, B en AC aardlekschakelaars en van jaarlijks onderhoud van een meterkast. Ik wist bijvoorbeeld ook niet dat ik maandelijks geacht wordt om de aardlekschakelaat te testen!
Ik heb weliswaar geen bruikbare info over plof-aardlekkers gevonden maar de strekking van dit alles maakt wel dat ik nu begrijp dat er steekhoudende argumenten zijn om een 25 jaar goed werkende installatie te vervangen. Nogmaals, DANKZIJ JULLIE REACTIES.
:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-06 09:44

M2M

medicijnman

Je kunt technisch gezien 1 fase aftakken van de nieuwe automaat en doorlussen naar de oude automaat. 1x een setje 6mm2 draadjes op de busbar aldaar drukken. Maar waarom zet je de bestaande automaten dan niet gewoon over? Ja, kost meer tijd (hele zaterdag ipv halve zaterdag), maar dan kun je de lasten ook netjes over de fasen verdelen.

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donotwant
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 31-05 02:18
Een aardlekschakelaar is een aardlekschakelaar is als zeggen een auto is een auto.

In de afgelopen 25 jaar is er een boel veranderd om die dingen veiliger te maken. Maar ik ken genoeg mensen die iedere dag probleemloos een oude auto gebruiken.

Een auto en een groepenkast zijn inderdaad beide geen onderhoudsloze objecten. "Ouwe meuk" is wellicht kort door de bocht, maar geuit vanuit een heleboel ervaring.

Ik woon zelf liever niet in een huis met ouderwetse aardlekschakelaars, en rijd liever in een auto mèt airbags, gordels en een kreukelzone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]-[
M2M schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:55:
Je kunt technisch gezien 1 fase aftakken van de nieuwe automaat en doorlussen naar de oude automaat. 1x een setje 6mm2 draadjes op de busbar aldaar drukken. Maar waarom zet je de bestaande automaten dan niet gewoon over? Ja, kost meer tijd (hele zaterdag ipv halve zaterdag), maar dan kun je de lasten ook netjes over de fasen verdelen.
Ik heb wel even nagedacht over herverdelen maar dacht: de groepsverdeling is nu goed, ik heb voor mijn inductiekookplaat twee fasen nodig en (later) voor zonnepanelen een extra groep.
Dus het eenvoudigste is dan om de nieuwe spullen aan te sluiten op de nieuwe kast. Ik denk dat ik op langere termijn wel anders ga verdelen, zodra ik weet hoe dat het beste werkt met zonnepanelen (daarover zal ik tzt een andere discussie starten denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]-[
donotwant schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:56:
Een aardlekschakelaar is een aardlekschakelaar is als zeggen een auto is een auto.

In de afgelopen 25 jaar is er een boel veranderd om die dingen veiliger te maken. Maar ik ken genoeg mensen die iedere dag probleemloos een oude auto gebruiken.

Een auto en een groepenkast zijn inderdaad beide geen onderhoudsloze objecten. "Ouwe meuk" is wellicht kort door de bocht, maar geuit vanuit een heleboel ervaring.

Ik woon zelf liever niet in een huis met ouderwetse aardlekschakelaars, en rijd liever in een auto mèt airbags, gordels en een kreukelzone.
Precies wat ik bedoel. Ik gebruik je reacties om iets te leren. Als dan blijkt dat het steekhoudende argumenten zijn dan helpt mij dat.
Ik vind sommige oude dingen echt wel beter dan nieuwe maar ben het wel met je eens dat men niet lichtzinnig moet omgaan met de veiligheid van het gezin. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Ik kan het mooie filmpje van die serie foute aardlekschakelaars niet vinden. Kort door de bocht, die tripte dus gewoon niet meer met een mooie plof tot gevolg.

Kookplaat => 3-fase groep met aardlek
PV => mooi verdelen over de drie fases of een 3-fase omvormer, eigen aardlek

Groepsindeling over de fases hangt vooral af van de grote gebruikers. Die wil je mooi spreiden. Verder zou ik zelf nooit bijvoorbeeld de groep met de koelkast/vriezer de aardlek laden delen met een groep in de tuin of buitenlamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]-[
Septillion schreef op zondag 18 december 2022 @ 21:13:
Ik kan het mooie filmpje van die serie foute aardlekschakelaars niet vinden. Kort door de bocht, die tripte dus gewoon niet meer met een mooie plof tot gevolg.

Kookplaat => 3-fase groep met aardlek
PV => mooi verdelen over de drie fases of een 3-fase omvormer, eigen aardlek

Groepsindeling over de fases hangt vooral af van de grote gebruikers. Die wil je mooi spreiden. Verder zou ik zelf nooit bijvoorbeeld de groep met de koelkast/vriezer de aardlek laden delen met een groep in de tuin of buitenlamp.
Geen filmpje nodig hoor. Ik zie het helemaal voor me. :) :)
Bedankt voor de extra tips.
Pagina: 1