Toon posts:

Asus laptop gevallen

Pagina: 1
Acties:

• Deantje
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20-01 11:34
Ik weet dat hij er niet voor gemaakt is, maar tijdens het opladen is mijn (nogal oude) Asus Vivobook waarop ik normaal naar volle tevredenheid werk, van de tafel geschoven en op de grond gevallen. De oplaadpoort is al eens vervangen, maar hij lijkt nog wel een beetje bij te laden. Het pinnetje van de AC-adapter is dus niet helemaal verbogen.
Maar een vervelender issue is dat tijdens het werken op deze laptop deze vaak plotseling vasthangt, waarna een 'Blue Screen (of Death)' optreedt. Daarna volgt analyse en wordt deze opnieuw opgestart, met als foutcode: Unexpected Store Exception. Ik heb geen flauw idee wat dit is, maar hoe weet ik nu wat er precies scheelt? Dit vasthangen gebeurt willekeurig; de ene keer wel, de andere keer niet. Wat kan ik het beste doen?

[Voor 5% gewijzigd door Deantje op 18-12-2022 17:26]

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-01 17:34

MarkyB

The original

Zit er nog een draaiende schijf in? Dan even een hdd test er op los laten.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Weinig met OC te maken, dus ik verplaats hem voor je naar CSL.

• michel1000
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 01:54
Zo snel mogelijk een backup maken als je dat nog niet deed. Als je wel regelmatig backups maakt, niet de vorige backup laten overschrijven omdat inderdaad de harde schijf (?) een klap kan hebben gehad resulterend in corrupte data.
Overwegen om toch een nieuwe laptop aan te schaffen omdat een defecte stroomaansluiting voor verdere schade kan zorgen en een brandende accu wil je niet.

• Deantje
Oké, bedankt voor de goede tips!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:39
Ja, als er nog een traditionele HDD in zat heb je grote kans dat deze defect of (gedeeltelijk?) los is gaan zitten.
Meteen dan vervangen door SSD en/of belangrijke data veilig stellen natuurlijk
De oplaadpoort is al eens vervangen, maar hij lijkt nog wel een beetje bij te laden. Het pinnetje van de AC-adapter is dus niet helemaal verbogen.
Maar werkt/laadt de laptop nu nog wel of niet?
Zoveel mis kan er nu ook weer niet gaan aangezien de adapters beveiligd zijn.
Ik weet niet welke Vivobook je precies hebt maar ik neem aan dat de oplaadpoort direct op het moederbord zit gesoldeerd in plaats via een losse kabel.
Deze kunnen dan natuurlijk niet zoveel hebben qua stress/belasting.

• Deantje
Volgens mij iets van Vivobook 12/13 echt al een jaar of 7-8 oud denk ik, maar ik werk er tot nu toe tevreden mee. Hij laadt nog op, maar je moet het oplaadkabeltje op een rare manier met de 90*-knik naar de bovenkant houden voor hij goed oplaadt. Anders herkent hij opladen niet (meer).

• Deantje
Is het trouwens slecht of juist goed om de laptop steeds ingestoken te laten tijdens gebruik? Ik werk steeds vaker achter een bureau en laat de adapter dan eigenlijk erin steken tijdens gebruik. Kan dit kwaad?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:44

br00ky

Moderator Harde Waren
Deantje schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:42:
Is het trouwens slecht of juist goed om de laptop steeds ingestoken te laten tijdens gebruik? Ik werk steeds vaker achter een bureau en laat de adapter dan eigenlijk erin steken tijdens gebruik. Kan dit kwaad?
Eerlijk, bij deze leeftijd boeit het niks :). Als je nog tevreden was over de accu heb je het al die jaren goed gedaan (op die val na :+ ). Zonder hele gekke dingen heb ik de accu van mijn laptop na 2 jaar moeten vervangen omdat die geen lading meer vasthield. En zo kan je naar nog meer (tegenstrijdige) ervaringen vissen. Het internet staat vol met (ook weer tegenstrijdige) adviezen.

• The_Doman
Deantje schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:40:
Hij laadt nog op, maar je moet het oplaadkabeltje op een rare manier met de 90*-knik naar de bovenkant houden voor hij goed oplaadt. Anders herkent hij opladen niet (meer).
Er zal wel een breuk in de verbinding van de DC input connector zijn zoals hier:
Sorin Electronics: Let's learn to diagnose and repair a dead laptop - Asus A53 repair
Een veel te kwetsbare constructie natuurlijk, aangezien het ook al eerder was gerepareerd?
Zelf heb ik hier ook een Asus gehad/gefixt met hetzelfde defect.
Ik zou maar alvast de belangrijke gegevens veilig stellen voordat de laptop helemaal niet meer wil opladen of de HDD er mee ophoud.

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Deantje schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:42:
Ik heb een Lenovo. Een monteur wees op het werk naar Lenovo vantage (verkrijgbaar in de Windows Store) waarmee je ervoor kunt zorgen dat hij nooit verder dan bijv. 75% laadt. Dat zou de accuduur ten goede komen. Kun je misschien ook in de bios instellen en andere merken hebben misschien iets vergelijkbaars.

• Deantje
Ik heb het probleem, mijn oude laptop laadt de accu nog maar tot 65%, geen procent meer hoe lang je hem ook eraan laat. En de gevallen laptop, viel mij ook op dat van de oplaadadapter de stekker een scheef pootje heeft en warm wordt. Zou dit misschien invloed kunnen hebben op het laden? Ik zag dat deze zo €50/€70,- kost (belachelijk voor zo'n oud ding), maar zou vervangen hiervan de moeite waard zijn?

• The_Doman
Nog meer problemen dus hmm.
Bedoel je hier nu mee dat de netstekker van de adapter scheef/gebogen is?
Het is waarschijnlijk zo'n adapter die direct in het stopcontact gaat.
Zolang er niets los zit hoeft dat niet direct een probleem te zijn, je kan deze eventueel (voorzichtig) recht buigen met een tang?
Dat de adapter warm wordt is normaal natuurlijk, afhankelijk van het gebruik?

Maar er was toch (weer?) een probleem met de aansluiting op het moederbord?
Dat lijkt mij het grootste probleem nu.
Niet een andere adapter.

Dat de accu niet volledig (meer) wil opladen, misschien versleten of een instelling?
ASUS Battery Health Charging - Introduction
There is a pre installed software - ASUS battery health charging .
Search for the software in your laptop.
You will get 3 options .

Full capacity mode (for 100% charging )
Balance mode ( for 80% charging )
Maximum lifespan mode ( for 60% charging )

Choose the option suitable for your device .

• Deantje
@The Doman - Bedankt! Ja, het klopt dat het zo'n dergelijke stekker is.
Sinds de val is het vaak zo dat je eerst een zoemend geluid hoort (ventilatie, normaal muisstil), dan hangt het beeld vast -maar wel zichtbaar waar je mee bezig bent- en na ca. 30sec krijg je een bluescreen, waarbij staat dat geanalyseerd wordt in procenten wat er aan de hand is. Echter, zelfs na lang wachten loopt dit percentage niet op, het blijft 0%. Dan zet ik hem met de knop uit, wacht 2min. en start dan op. Dan lijkt hij weer gewoon te werken. Enkele keren geeft hij wel nog de Windows-herstel optie ('geavanceerde herstelopties / windows gewoon opstarten'). Zeer hinderlijk. Eigenlijk overweeg ik hierom alleen al om een nieuwe te kopen. Het gaat om een Vivobook, dus ik vind het eigenlijk zonde, omdat deze tot nu toe vlot liep en voldoende opslaggeheugen heeft voor mijn activiteiten, HD-scherm(pje), goede speakers, verlicht toetsenbord en lichtgewicht. Zeer betreurenswaardig, die val.

• The_Doman
Ik vermoed dat er een probleem is met de HDD (bad sectors ?) waarop het systeem blijft vastlopen.
De foutcode bij het bluescreen geeft daarover eventueel ook een aanwijzing?
Er zijn diverse tools om de HDD te controleren op zulke fouten.
Ook SMART data uitlezen kan een indicatie geven daarover.

Zet er een (goedkope) SSD in en test daar eens verder mee?
Windows 10/11 zonder SSD is eigenlijk al niet meer fatsoenlijk werkbaar.

Kijk je model laptop na hoe deze (hopelijk eenvoudig) is te openen?
Dan kan je meteen kijken of er problemen zichtbaar zijn veroorzaakt door de val.

De opnieuw (wel of niet?) beschadigde oplaadpoort blijft natuurlijk wel een probleem.

Of het de moeite waard is om het weer te laten fixen?

• Deantje
The_Doman schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:17:
Ik vermoed dat er een probleem is met de HDD (bad sectors ?) waarop het systeem blijft vastlopen.
De foutcode bij het bluescreen geeft daarover eventueel ook een aanwijzing?
Er zijn diverse tools om de HDD te controleren op zulke fouten.
Ook SMART data uitlezen kan een indicatie geven daarover.

Zet er een (goedkope) SSD in en test daar eens verder mee?
Windows 10/11 zonder SSD is eigenlijk al niet meer fatsoenlijk werkbaar.

Kijk je model laptop na hoe deze (hopelijk eenvoudig) is te openen?
Dan kan je meteen kijken of er problemen zichtbaar zijn veroorzaakt door de val.

De opnieuw (wel of niet?) beschadigde oplaadpoort blijft natuurlijk wel een probleem.

Of het de moeite waard is om het weer te laten fixen?
Dank voor de nuttige reactie. Er zit denk ik inderdaad nog een HDD in (ipv SSD) en zodra ik in de beschadigde oplaadpoort op 2 manieren de adapter inplug lijkt hij wel op te laden, maar niet erg stabiel. Het kan door de kabel schuin over de trackpad te leggen of juist achter de laptop langs -terwijl hij eerst op elke stand 'gewoon ingeplugd' al oplaadde, ongeachte de 'hoek' waarin je de kabel legde. Ik zal eens kijken naar de analysesoftware, want inmiddels valt hij makkelijk 2x/uur uit en dit werkt irritant vind ik.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee