Toon posts:

Bizar tevreden met Z690/13600K/DDR5 aanschaf

Pagina: 1
Acties:

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-01 20:38
Na jaren tevreden AMD gebruiker (3700x) te zijn geweest kriebelde het een beetje na de 13th gen Intel introductie, wilde weer een beetje rommelen. Dat beetje werd een beetje veel.

Na weken lezen, video's kijken, vergelijken etc. eindelijk een keuze gemaakt.

* MSI Z690 Carbon Wifi moederbord
* Intel 13600K processor
* Kingston Fury Beast DDR5 5600 geheugen
* Fractal North case (vanwege unieke look)

Moederbord was echt de enige (voor mij betaalbare) optie die alles had (wilde vooral veel nvme opslag zonder dat dat consessies deed aan beschikbare PCI5 lanes, verminderde PCIe sloten etc.) wat ik wilde. Zie nu trouwens dat de betaalde prijs (€329) niet meer actueel is, was goede timing blijkbaar. Uiteraard liever een Z790 gehad maar dat was te duur. Zeer tevreden verder over stabiliteit, opties in de BIOS etc. Had alleen niet verwacht dat m'n WD 850x nvme nu "maar" 6950MB/sec haalt, dit was op de oude x570 chipset met de AMD een kleine 7400. Geheel waardeloos uiteraard aangezien apps nu 0.04 seconde trager opstarten :7

De processor vanwege de prijs en de snelheid in games maar ook de verrassende snelheid in productivity apps, plus kunnen overclocken zonder enorme Wattages te hoeven pompen.

Het geheugen was de goedkoopste set met Hynix B-die chips, dit was een vereiste in verband met wederom overclockbaarheid.

Na, wat begon met uren maar achteraf vele dagen werd, rommelen en zeshonderd reboots verder nu een, voor mij, ideaal systeem qua snelheid/stabiliteit/geluid.

De processor draait nu 5500/4300 (dus P en E cores 400MHz hoger) op 1.245 volt en wordt daardoor niet heet (75 graden met CB20 bijvoorbeeld (met score 10.000)). Met AVX draait d processor 300MHz lager.

Het geheugen staat nu op 6600MT wat echt boven verwachting was. Ga misschien terug naar 6200 omdat daar slechts 1.38W nodig was en nu 1.45. Maar 6600 is wel bijzonder leuk om te kunnen draaien. Daarmee ook de magische 100GB/sec kunnen doorbreken in AIDA64.

Wel na de nodige secondary en tertiary timings te hebben bijgewerkt, vooral dit kostte bizar veel tijd en reboots. Alle benchmark/stress apps (CB20, ycruncher, linpack, AIDA64 stress) lopen prima door op eentje na, Prime95. Deze stopt na een half uur maar ligt zo buiten mijn normale gebruikerspatroon dat ik dat eigenlijk prima vind.

Dit alles, naderhand (dan maar meteen alles nieuw, op gfx card na vanwege de huidige prijzen) ingebouwd in de nieuwe Fractal North en ook daar ontzettend veel tijd ingestopt om de fan curves aan te passen. Nu tijdens idle is de case geheel geluidloos (op de CPU zit een Arctic Freezer II 360 die verrassend genoeg op de "goede" manier (slangen beneden) in de kast kan) en bij stresstest hoorbaar maar echt op de achtergrond. Een sensor panel die via AIDA64 aangestuurd wordt is onderweg en zal er ook in worden gezet nog. Zal eventueel foto's plaatsen als deze binnen is/men dat leuk vindt om te zien.

Het systeem is nu met de meeste productivity taken vrijwel precies 2x zo snel als de 3700x dus dat is best een leuke upgrade. Daar ging het op zich helemaal niet om want was eigenlijk geheel tevreden met de setup maar had niks meer om mee te spelen.

Waarom dit topic? Ben gewoon blij met de spullen en misschien ook als tip voor mensen die DDR5 geheugen willen kopen. Neem de goedkoopste Hynix B-die set en clock deze (veel) hoger en besteed de bespaarde centjes in een betere GPU bijvoorbeeld, heeft veel meer effect qua snelheid. Heb geen idee of deze set nog hoger kan vanwege de Z690 chipset, de Z790 clockt nog veel hoger, maar vind 1000MT boven de geadverteerde snelheid zeer okay.

Als mensen die iets vergelijkbaars willen aanschaffen iets willen weten of testen let me know :)

Edit: voor de lol ook 6666MT geprobeerd, de PC startte gewoon op en Windows deed ook. Reset en 6800 en ook dat was mogelijk. Memory benchmarks draaien ook, stress tests helaas niet meer. Denk dat dat door de Z690 komt maar wederom/nog meer onder de indruk nu van de Hynix B-die.

En nu dan officieel echt de 100GB aanduiding erbij :)

[Voor 24% gewijzigd door Brad Pitt op 19-12-2022 10:34. Reden: Links van producten toegevoegd / nieuwe memory test]

Nickname does not reflect reality

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:10
Dat geheugen gaat idd lekker zeg! Mooi.
Had zelf al een z690 ddr4 dus wilde de stap naar ddr5 nu nog niet maken maar zal dit wel ff onthouden. Ook een 13600kf er in gestopt, fijne cpu! Was niet echt nodig vanaf 12400f maar ook ik moet speelgoed hebben :)

Mijne draait voorlopig 1,2v 5200mhz met prima temps met een scythe mugen 5. Dik tevreden. Kan later nog wel es wat hoger. Prestaties in games zeer vergelijkbaar met mn andere kast: daarin b550 met 5800x3d en ook een mugen 5.

De 13600kf wordt gebruikt met een 6900xt die verhuisde vanaf de 5800x3d. Voor 4K shooters met eyecandy (60hz scherm).

De 5800x3d heeft een nieuw XTX vriendje voor de race sims op hoge fps 1440p.

De 13600 kan aardig wat meer stroom trekken maar in de praktijk (games) zijn ze aardig vergelijkbaar en valt het dus echt reuze mee.

De Amd is een ster in veel games, de 13600 eigenlijk in alles wel.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:56
Had alleen niet verwacht dat m'n WD 850x nvme nu "maar" 6950MB/sec haalt.

ik heb precies dezelfde score met mijn z690 msi edge ddr4 met de WD 850x dus dat is blijkbaar normaal in combinatie met de z690 MSI moederborden. :)

• meljor
Zal morgen es testen, heb ook een wd 850

• Mandrake466
  • Laatst online: 30-12-2022
freaky35 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:36:
Had alleen niet verwacht dat m'n WD 850x nvme nu "maar" 6950MB/sec haalt.

ik heb precies dezelfde score met mijn z690 msi edge ddr4 met de WD 850x dus dat is blijkbaar normaal in combinatie met de z690 MSI moederborden. :)
meljor schreef op woensdag 28 december 2022 @ 00:26:
Zal morgen es testen, heb ook een wd 850
Hoe testen jullie dit? Ik heb ook de SN850X.

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

• Brad Pitt
Mandrake466 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 07:57:
CrystalDiskMark :)

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:56
Mandrake466 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 07:57:
[...]

[...]

Zorg dat je de laatste bios hebt voor dat moederbord indien je dat nog niet hebt
Die werkt het beste met de 850x. :) ,vind ik.

• meljor
heb ff getest in crystaldiskmark. mijn 850 2tb doet ook "maar" 6971 op de gigabyte Z690 ud ddr4.

zal idd wel normaal zijn.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:24
Kun je latency niet wat strakker zetten. Krijg de indruk dat 6000/30 sneller is voor games dan 6800/38

• Brad Pitt
Nee dan boot de pc niet meer :)
Speel ook vrijwel geen games die dat vereisen dus vind wel best (draai geen 6800 hoor, staat nu op 6600).

[Voor 63% gewijzigd door Brad Pitt op 29-12-2022 18:12]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee