Toon posts:

iCloud 'Documents' versus 'Documenten'.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Retsina
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19-01 14:56
Doordat ik al in het bezit was van een iPad maakte ik al gebruik van iCloud. Daarin had ik een map 'Documenten'.
Sinds kort heb ik een Mac Mini met daarop MacOS 16. Bij het installeren (Nederlandse versie) heb ik onder iCloud settings aangevinkt dat 'Bureaublad en Documenten' gesynchroniseerd moeten worden met iCloud, zie screenshot linksonder.
Op dat moment verscheen er in iCloud Drive op de Mac een tweede map 'Documenten', dus naast de bestaande map, zie screenshot rechtsonder.
Maar wat ik vreemd vind: in de settings is sprake van de mappen 'Bureaublad' en 'Documenten'. Op de Mac staat in Finder onder de groep 'iCloud': 'Documents' en 'Bureaublad'. Klik ik daar 'iCloud Drive' aan, dan zie ik twee mappen 'Documenten' en de map 'Bureaublad'. Kijk ik op een Windows-PC onder 'iCloud Drive' dan zie ik een map 'Documents', een map 'Documenten' en zelfs een map 'Desktop' (ipv. de naam 'Bureaublad'). Veroorzaakt Apple deze chaos of ben ik dat schuld en hoe krijg ik die mapnamen uniform Nederlands? En de vraag hoe ik ervoor kan zorgen dat er maar één map 'Documenten' in iCloud is, waarnaar gesynchroniseerd wordt.

Beste antwoord (via Retsina op 21-12-2022 10:39)

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Doorgaans zijn dit soort folders (Bureaublad, Afbeeldingen, Muziek etc.) in macOS opgeslagen in het Engels, en krijgen ze hun 'Nederlandse' naam (of welke taal je ook gebruikt) door een verborgen leeg ".localized" bestand (open bijvoorbeeld Terminal en type ls -a ~/Documents). Ik zou aannemen dat op een iPad hetzelfde geld, maar mogelijk dat dit de oorzaak van de problemen is. Je zou dus met de Terminal kunnen kijken welke van de twee de "localized" versie is, en dan alles naar een folder kopiëren en de andere verwijderen.

offtopic:
Neem aan dat je macOS 13 (Ventura) op je Mac mini gebruikt, want we zijn nog wel ~2,5 jaar verwijderd van macOS 16 :P

[Voor 4% gewijzigd door Daedalus op 18-12-2022 22:48]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Alle reacties

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:58

talin

My god is the sun!

Retsina schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:22:
Veroorzaakt Apple deze chaos of ben ik dat schuld en hoe krijg ik die mapnamen uniform Nederlands? En de
beide zou ik zeggen.
neem aan de je de taal instellingen van de iPad en de Mac dus verschillend hebt.
iCloud kan niet weten dat die 2 dezelfde mappen zouden moeten zijn, of er nu 1 letter verschil in zit of dat er 200 verschillen in zitten, zou wat zijn als Apple/iCloud voor jou de boel gaat mergen omdat ze op elkaar lijken o.i.d.

dus check als eerste ff of je de iPad en Mac in dezelfde taal instellingen hebt staan.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Doorgaans zijn dit soort folders (Bureaublad, Afbeeldingen, Muziek etc.) in macOS opgeslagen in het Engels, en krijgen ze hun 'Nederlandse' naam (of welke taal je ook gebruikt) door een verborgen leeg ".localized" bestand (open bijvoorbeeld Terminal en type ls -a ~/Documents). Ik zou aannemen dat op een iPad hetzelfde geld, maar mogelijk dat dit de oorzaak van de problemen is. Je zou dus met de Terminal kunnen kijken welke van de twee de "localized" versie is, en dan alles naar een folder kopiëren en de andere verwijderen.

offtopic:
Neem aan dat je macOS 13 (Ventura) op je Mac mini gebruikt, want we zijn nog wel ~2,5 jaar verwijderd van macOS 16 :P

[Voor 4% gewijzigd door Daedalus op 18-12-2022 22:48]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Retsina
talin schreef op zondag 18 december 2022 @ 22:23:
[...]

dus check als eerste ff of je de iPad en Mac in dezelfde taal instellingen hebt staan.
Alles staat in het Nederlands, op zowel de iPad als de Mac.
Vreemd blijft dat de Mac een map 'Documents' aanmaakt, maar deze in zijn eigen Finder laat zien als 'Documenten'.

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:58

talin

My god is the sun!

Retsina schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:06:
[...]

Alles staat in het Nederlands, op zowel de iPad als de Mac.
Vreemd blijft dat de Mac een map 'Documents' aanmaakt, maar deze in zijn eigen Finder laat zien als 'Documenten'.
duidelijk, dat laatste heeft weer te maken zoals @Daedalus heeft aangehaald.

je krijgt dus altijd een basisinstall en daar word een taal suasje overheen gegoten.
onder water worden er dan weer verwijzingen gemaakt naar de daadwerkelijke paden.

wellicht heeft het ook weer te maken met hoe het op de webversie staat ingesteld van icloud.com of daar alles ook in het Engels is en of je dit kan aanpassen.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• Retsina
Daedalus schreef op zondag 18 december 2022 @ 22:47:

offtopic:
Helemaal gelijk! De iPad heeft versie 16.

Wat betreft het probleem, wat natuurlijk niet echt een probleem is maar verwarrend.

Als ik de bestanden uit de originele iPad map 'Documenten' verhuis naar de door de Mac aangemaakte map en ik verwijder de originele map, dan gaat alles goed en blijft er dus 1 map 'Documenten' over. In Finder blijft hij (zie plaatje rechtsonder) in de linker kolom 'Documents' heten en in de rechterkolom 'Documenten'.

Wat ook inconsequent blijft, is dat als ik de optie 'Bureaublad' en 'Documenten' (zie plaatje linksonder) aan zet, de Imac de mappen 'Bureaublad' en 'Documents' aanmaakt. Noem dat bij die instellingen dan ook 'Documents'. (In icloud.com maakt hij trouwens wél 'Bureaublad' en 'Documenten' aan, in de Windows app iCloud Drive maakt hij 'Desktop' en 'Documents' aan (er zijn geen taalsettings in de Windows iCloud app).
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee