3D PRINT - Wat doe ik verkeerd? Kun je .gcode uitlezen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DENNIS79
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-07 23:40
Ik ben nieuw met 3d printen en gebruik een heel simpele 3d printer, namelijk de eaysthreed X1. Op www.easythreed.com staat een uitgebreide 3d modellen bibliotheek in gcode formaat. Deze gcodes worden op een raft geprint en het printproces verloopt soepel, en het resultaat is prima.
Zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B1U6R7ouRD-AbiEYcdfy4ZEpbeI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0JHsr1LS07CpE4ncOfE4Yp8W.jpg?f=fotoalbum_large

en
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-lyfpbMAl0-w5QUuAy1gtE1_DQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S13JHopdKBRHiYhBpSaUke8w.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik echter via ultimaker cura 5.2.1 een 3d model laat slicen tot een gcode, dan mislukt het resultaat volledig. Zie foto hieronder (waarbij ik de print geannuleerd heb nadat duidelijk werd dat niet alleen de raft mislukt was, maar ook het 3d model zelf verkeerd (te dun?) werd geprint:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SY1BcbGKrRq9SK-TUomu76koMxs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1EkR5wOrlIj5UwBG5W9WLNPc.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou echter niet weten waar te beginnen met het aanpassen van instellingen. De bases die bij de standaard gcode van de easythreed website geprint worden, bestaan uit beduidend dikkere geprinte lijnen, en ook bij de modellen zelf worden er dikkere wanden geprint, zo lijkt het.

Zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ogxFsgq_3P9z-mCbhrp8AkEHhA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dXgbnMTaENnWJM8NVJ1tf9xb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MPOBc8YkQCy_Bu52_tIYvPfpwdw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7C5faJ6nvQdO1HNy4oaG4lqR.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben in eerste instantie benieuwd welke instellingen ik moet aanpassen om een beter resultaat te krijgen, en het gemakkelijkst lijkt het mij om de gcode uit te lezen en te bekijken welke instellingen tussen de verschillende gcodes (die wel en die niet goed gaan) te bekijken om van daaruit te leren.

Bestaat er zo'n programma?

mochten mensen meteen aan de hand van mijn foto's zien, welke instellingen ik moet aanpassen, hoor ik het natuurlijk ook graag.

Beste antwoord (via DENNIS79 op 19-12-2022 22:06)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:10
Gcode is gewoon tekst. De meeste slicers zetten hun settings als commentaar in de file. Open de file eens met notepad++?

Je zult printer specifieke settings en gcodes aan cura moeten toevoegen denk ik. Als ie dat al niet heeft.
Of gewoon even rondkijken op internet.

Er is ook nog Prusaslicer, kun je ook nog proberen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:10
Gcode is gewoon tekst. De meeste slicers zetten hun settings als commentaar in de file. Open de file eens met notepad++?

Je zult printer specifieke settings en gcodes aan cura moeten toevoegen denk ik. Als ie dat al niet heeft.
Of gewoon even rondkijken op internet.

Er is ook nog Prusaslicer, kun je ook nog proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:20

Rmg

Welke printer en filament heb je ingesteld in Cura?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

https://gcode.ws/

Je zou daar eens de originele gcode en die je zelf uit Cura hebt kunnen vergelijken.

Let erop dat het echt een enorm slecht idee is om gcode vanaf het internet zomaar op je printer te draaien, zelfs al komt die van de fabrikant af. Een goed gekalibreerde printer hier in Nederland is anders dan in bijv. het warme zuiden, dus je moet echt proberen om grip te krijgen op de instellingen in je slicer. Dat is een leerproces dat heel wat rollen filament kan kosten, maar het scheelt een hoop koppijn.

Ik zou je ook aanraden om de volledige kalibratie handleiding van Teaching Tech eens te doorlopen. Zeker z-offset en e-steps lijken me hier belangrijk, want je foto lijkt op een te lage e-steps of e-step multiplier.

Ik zou je ook aanraden om tijdens dit proces andere filament te gebruiken; wit ziet er al heel snel heel mooi uit, maar daarmee zie je dus niet zo goed wat er fout gaat.
Ik gebruik zelf voor kalibratie meestal eSUN's PLA+ in het zwart, die is mooi glanzend voor platte oppervlaktes en laat het heel goed zien als een rond oppervlakte niet mooi rond is.
https://www.amazon.nl/-/e...y-Printers/dp/B07FQDKR28/

[ Voor 21% gewijzigd door Oon op 18-12-2022 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Hey, leuk dat je begonnen bent met 3D printen. Ik snap dat je ergens wil beginnen en dat je niet gelijk een hele bult geld wil uitgeven om iets te proberen, maar als ik zo naar deze printer kijk, dan is het echt een gevalletje goedkoop is duurkoop. voor ca. €190 kan je al een Ender kloon krijgen waar je zo veel meer mee zou kunnen en die structureel zo veel beter in elkaar zit. En als dat te duur was dan zou, hoewel het een beetje vloeken in de kerk is om een Anet aan te prijzen, deze A6 in combinatie met dit MOSFET bord een betere printer zijn geweest voor bijna even veel geld als die X1.

Maar goed, je moet roeien met de riemen die je hebt. Dus dan maar kijken wat deze printer kan. Heb je de optie voor een verwarmd bed meebesteld? Dat scheelt namelijk aanzienlijk in hoe makkelijk dingen aan het bed blijven plakken. Daarnaast is het ook wel handig om even te vermelden welk filament je gebruikt, dan is het voor ons ook beter in te schatten welke zaken er allemaal fout kunnen gaan.

Kijkend naar de foto's denk ik dat je even moet nagaan of de eerste laag op de juiste hoogte wordt geprint. Het is ook belangrijk om de kalibratie goed uit te voeren, zodat je op de juiste hoogte begint. Aangezien deze printer geen automatische bed leveling heeft is dat extra belangrijk.Als je de z-endendstop op de juiste hoogte hebt staan zou je op 0 uit moeten komen als je de printer gaat homen. Je kan een dun papiertje gebruiken om ervoor te zorgen dat je alles goed uitlijnt. In de slicer kan je ook nog extra hoogte instellen als startpunt of voor de eerste laag.

Kijkende naar de eerste laag van je benchy kan het ook zijn dat de extrusion multiplier niet goed ingesteld staat. Dat kan in de slicer worden ingesteld.

Printen is een ambacht. Je zal bepaalde zaken kunnen leren door te op te zoeken, maar per printer is alles anders en je moet ook gewoon dingen proberen om écht te kunnen begrijpen hoe je op jouw printer goede resultaten kan behalen.

[ Voor 11% gewijzigd door ocf81 op 18-12-2022 21:41 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DENNIS79
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-07 23:40
Bedankt allemaal voor de reacties!

Uiteindelijk bleek het probleem heel snel duidelijk nadat ik in notepad naar de gcodes had gekeken. Alhoewel ik de printer had toegevoegd met de instellingen die ik op internet had gevonden, was er in de upgrade van cura 3 naar cura 5 iets niet goed gegaan. In de gcode stond als flavor niet meer reprap, maar marlin ingesteld. Geen idee waar het precies voor staat, maar nu lijkt de print wel goed te werken!

Om in te gaan op de andere vragen, als volgt nog.

Ik weet dat het een goedkope printer is, want hij kostte me €89,-. Echter de recensies op youtube waren niet eens zo slecht, en de dingen die hij uitprint zijn van een kwaliteit die ik nu nog prima vind. Dus voor mij om gewoon een beetje "aan te klooien" en wat poppetjes voor de kinderen te printen, is het een alleraardigst ding.

Als filament gebruik PLA-ST van eSun. Wit was toevallig de kleur die ik als eerste tegenkwam... Bovendien leek het me de makkelijkste kleur als de kinderen poppetjes willen kleuren. Geen idee of dat überhaupt kan, maar daar komen we nog wel achter ;-)

De kalibratie van het printbed was inderdaad wel een gedoe. Maar na een metertje of 4 pla, en vier uur verder was dat ook voldoende.

Overigens was de benchy redelijk goed gelukt... althans voor mijn maatstaven ;-)
Pagina: 1