Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangtime
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11-07 10:42
Beste mensen,

Sinds deze week hebben wij een warmtepomp en ik vind dat ding best veel geluid maken.
Ik zit daarom te denken aan een ombouw die ook geluid enigzins reduceert.

Ik kwam na veel googlen eigenlijk niet veel verder dan de ombouw van Reducd.
Wij hebben namelijk een wandmodel, dus mocht je een merk weten die dat ook ondersteund, laat het mij a.u.b. weten.
Deze leverancier beweert dat de ombouw niet ten koste gaat van de efficientie.
Ik heb nogal moeite met iemand te vertrouwen op zijn blauwe ogen.

Dus aan jullie de vraag, hebben jullie ervaring met een ombouw?
Zo ja, welke?
En gaat dit echt niet ten koste van de efficientie?

Zelf maken dacht ik ook nog aan, maar dan ga ik met hout kloten, wat meestal ook niet lang mooi blijft.

[ Voor 7% gewijzigd door Hangtime op 18-12-2022 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• han.limburg
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21-01 09:36
HoI Hangtime - is het nog wat geworden met je ombouw plan? Ik speel met hetzelfde idee en vraag me af hoe dit het beste te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:03
Een ombouw gaat altijd ten koste van de efficiëntie, of dat acceptabel is hangt af van de mate waarin.
Soms zijn er betere mogelijkheden om geluidsoverlast te reduceren, maar het beste is om al in de ontwerpfase na te denken over de plaatsing en akoestiek zodat problemen voorkomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangtime
han.limburg schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 22:29:
HoI Hangtime - is het nog wat geworden met je ombouw plan? Ik speel met hetzelfde idee en vraag me af hoe dit het beste te doen.
Sorry voor de late reactie :)

Ja het is gelukt, ik heb zelf met hout een omkasting gemaakt.
Daaronder isolatieschuim aangebracht, ik denk dat de effecientie ongeveer 10% minder is, als ik kijk naar het verbruik.

Maar dat vind ik geen probleem, het maakt zoveel minder geluid dat ik dat het waard vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 17:08
Hangtime schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:27:
[...]

Sorry voor de late reactie :)

Ja het is gelukt, ik heb zelf met hout een omkasting gemaakt.
Daaronder isolatieschuim aangebracht, ik denk dat de effecientie ongeveer 10% minder is, als ik kijk naar het verbruik.

Maar dat vind ik geen probleem, het maakt zoveel minder geluid dat ik dat het waard vind.
Heb je hier wat meer info over, hoe je het hebt aangepakt?

Onze buitenunit van multisplit airco staat redelijk dicht tegen de achtergevel. De Reducd oplossing lijkt compatible maar ik kan me niet voorstellen dat je dit met hout en akoestisch schuim niet net zo goed zelf kan bouwen. Vind ik een stuk mooier ook. Voor zover ik kan zien is het belangrijkste dat de uitgaande lucht niet terug kan naar de ingang (plaat met cirkelvormig gat om fan). Verder lijkt het me dat beide zijkanten volledig dicht kunnen worden gezet met een plaat schuim + hout en dat de voor- en achterkant vooral veel lucht door moeten laten.

Maar hoe doe je de lamellen? Hoe maak je dat geluidswerend en toch niet belemmerend. Een airco die harder moet werken kost meer en maakt ook weer meer herrie.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oliepeel
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22-11-2024
hoi @Hangtime en @Makkelijk

Ik zit met hetzelfde probleem als hierboven beschreven en kwam ook bij Reducd uit.
Ben benieuwd naar een zelf constructie oplossing. Is hier nog iets te delen?

[ Voor 1% gewijzigd door Proton_ op 22-11-2024 17:09 . Reden: mentions ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangtime
oliepeel schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 16:31:
hoi @Hangtime en @Makkelijk

Ik zit met hetzelfde probleem als hierboven beschreven en kwam ook bij Reducd uit.
Ben benieuwd naar een zelf constructie oplossing. Is hier nog iets te delen?
Ik heb gewoon van hout en isolatiemateriaal zo'n geluidskast gebouwd.
Denk nog geen 100 euro en ik was klaar.
Werkt prima.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/NCPVRpT/warmtepomp-ombouw.jpg
Pagina: 1