• Hangtime
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09-08 15:38
Beste mensen,

Sinds deze week hebben wij een warmtepomp en ik vind dat ding best veel geluid maken.
Ik zit daarom te denken aan een ombouw die ook geluid enigzins reduceert.

Ik kwam na veel googlen eigenlijk niet veel verder dan de ombouw van Reducd.
Wij hebben namelijk een wandmodel, dus mocht je een merk weten die dat ook ondersteund, laat het mij a.u.b. weten.
Deze leverancier beweert dat de ombouw niet ten koste gaat van de efficientie.
Ik heb nogal moeite met iemand te vertrouwen op zijn blauwe ogen.

Dus aan jullie de vraag, hebben jullie ervaring met een ombouw?
Zo ja, welke?
En gaat dit echt niet ten koste van de efficientie?

Zelf maken dacht ik ook nog aan, maar dan ga ik met hout kloten, wat meestal ook niet lang mooi blijft.

[ Voor 7% gewijzigd door Hangtime op 18-12-2022 15:01 ]

• han.limburg
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-05 12:46
HoI Hangtime - is het nog wat geworden met je ombouw plan? Ik speel met hetzelfde idee en vraag me af hoe dit het beste te doen.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Een ombouw gaat altijd ten koste van de efficiëntie, of dat acceptabel is hangt af van de mate waarin.
Soms zijn er betere mogelijkheden om geluidsoverlast te reduceren, maar het beste is om al in de ontwerpfase na te denken over de plaatsing en akoestiek zodat problemen voorkomen worden.

• Hangtime
han.limburg schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 22:29:
HoI Hangtime - is het nog wat geworden met je ombouw plan? Ik speel met hetzelfde idee en vraag me af hoe dit het beste te doen.
Sorry voor de late reactie :)

Ja het is gelukt, ik heb zelf met hout een omkasting gemaakt.
Daaronder isolatieschuim aangebracht, ik denk dat de effecientie ongeveer 10% minder is, als ik kijk naar het verbruik.

Maar dat vind ik geen probleem, het maakt zoveel minder geluid dat ik dat het waard vind.

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:50
Hangtime schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:27:
[...]

Sorry voor de late reactie :)

Ja het is gelukt, ik heb zelf met hout een omkasting gemaakt.
Daaronder isolatieschuim aangebracht, ik denk dat de effecientie ongeveer 10% minder is, als ik kijk naar het verbruik.

Maar dat vind ik geen probleem, het maakt zoveel minder geluid dat ik dat het waard vind.
Heb je hier wat meer info over, hoe je het hebt aangepakt?

Onze buitenunit van multisplit airco staat redelijk dicht tegen de achtergevel. De Reducd oplossing lijkt compatible maar ik kan me niet voorstellen dat je dit met hout en akoestisch schuim niet net zo goed zelf kan bouwen. Vind ik een stuk mooier ook. Voor zover ik kan zien is het belangrijkste dat de uitgaande lucht niet terug kan naar de ingang (plaat met cirkelvormig gat om fan). Verder lijkt het me dat beide zijkanten volledig dicht kunnen worden gezet met een plaat schuim + hout en dat de voor- en achterkant vooral veel lucht door moeten laten.

Maar hoe doe je de lamellen? Hoe maak je dat geluidswerend en toch niet belemmerend. Een airco die harder moet werken kost meer en maakt ook weer meer herrie.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• oliepeel
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 04-11-2025
hoi @Hangtime en @Makkelijk

Ik zit met hetzelfde probleem als hierboven beschreven en kwam ook bij Reducd uit.
Ben benieuwd naar een zelf constructie oplossing. Is hier nog iets te delen?

[ Voor 1% gewijzigd door Proton_ op 22-11-2024 17:09 . Reden: mentions ]

• Hangtime
oliepeel schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 16:31:
hoi @Hangtime en @Makkelijk

Ik zit met hetzelfde probleem als hierboven beschreven en kwam ook bij Reducd uit.
Ben benieuwd naar een zelf constructie oplossing. Is hier nog iets te delen?
Ik heb gewoon van hout en isolatiemateriaal zo'n geluidskast gebouwd.
Denk nog geen 100 euro en ik was klaar.
Werkt prima.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/NCPVRpT/warmtepomp-ombouw.jpg

• JdB1972
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 04-01 14:19
Beste Oliepeel,

Ik ben erg benieuwd hoe je binnenin het isolatiemateriaal hebt aangebracht.
Gewoon over de lamellen?
Heb je misschien een foto van de binnenkant?

Alvast bedankt voor je hulp.

• hnrlu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 27-08 21:48
Even dit topic omhoog halen.

Wij hebben sinds vorig jaar een Remehe Elga Ace 6kw monoblock. Over de werking van deze warmtepomp zijn we zeer tevreden, ik schat zo in dat we voor 97% van de tijd ons huis verwarmen met deze warmtepomp, we gebruiken nauwelijks nog gas voor het verwarmen.

Maar, we hebben wel gemerkt afgelopen winter dat de warmtepomp wat (contact)geluid maakt. Waarschijnlijk maken de buizen contact met de gevel, dit wil ik binnenkort gaan oplossen. Ook horen we de warmtepomp licht zoemen.

Daarnaast blaast de warmtepomp behoorlijk voelbaar lucht af (als je er bijv. voor langs loopt). De warmtepomp staat bij ons aan de achtergevel, en blaast richting een pleintje tegen een van onze auto's aan.

Afgelopen zomer heb ik gemerkt dat de warmtepomp onbewust ook gebruikt (voornamelijk door huisgenoten) wordt om spullen op te leggen, en ik vind het een risico dat de warmtewisselaar beschadigd door onze kinderen als er bijv. een bal achter valt oid.

Dit is de warmtepomp zoals die geïnstalleerd is (er moet nog een afwerkingskoker over de buizen):Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dIP-JeM1sKqwGTejxArOT_CRazo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mKi6BM3kA7PmDyIbHTMKCE9C.jpg?f=fotoalbum_large

We willen er dus graag een ombouw om hebben. Met chatgpt heb ik wat ideeën uitgewerkt:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/77vZv_E9ZCuKjyOaZJivZjbt2Gg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kbM1VdizlNb5HHNxKJDOdHco.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6cFL7wjqTQgaCt1okpqf3SfPIyk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WXtm07dKXhGXiZrlt5w9t8bs.png?f=fotoalbum_large

Zou een dergelijke ombouw zoals deze de werking erg negatief beïnvloeden? Als het effect niet al te groot is, dan heb ik dat er wel voor over. Wat ik overigens niet goed voor elkaar kreeg met chatgpt is, dat ik een scheidingswand in de ombouw wil maken, die de voorzijde van de warmtepomp, thermisch scheidt van de achterzijde van de warmtepomp, zodat hier geen vervuilde luchtstromen in ontstaan.

[ Voor 6% gewijzigd door hnrlu op 19-08-2026 14:16 ]

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-08 09:06

_Arthur

blub

hnrlu schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:12:
Zou een dergelijke ombouw zoals deze de werking erg negatief beïnvloeden?
Ik denk niet dat dat een heel erg groot issue is.

Wij hebben een suskast van 140cm hoog om de buitenunit van de warmtepomp; https://www.akoestiekwinkel.nl/dice-09

• hnrlu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 27-08 21:48
_Arthur schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:18:
[...]

Ik denk niet dat dat een heel erg groot issue is.

Wij hebben een suskast van 140cm hoog om de buitenunit van de warmtepomp; https://www.akoestiekwinkel.nl/dice-09
Hebben jullie veel verschil in geluidsoutput ervaren?

Een ander ontwerp wat ik misschien ook wel leuk vind is deze: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ipZTV3ghbq_C7IOfr-nsgahz2m8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zFhiE97EFKPoz12NoyNKXBII.png?f=fotoalbum_large

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-08 09:06

_Arthur

blub

hnrlu schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:21:
De suskast zat er al omheen toen we dit huis kochten. De suskast is geplaatst naar aanleiding van "klachten" van de achterburen. Na plaatsen waren die opgelost.

Dus ja, het scheelt zeker veel in geluidsoutput.

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:29
hnrlu schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:21:
[...]

Een ander ontwerp wat ik misschien ook wel leuk vind is deze: ~[Afbeelding]
Ziet er dooor zichtig uit ..
Het is de bedoeling dat de uitgeblazen lucht zo ver mogenlijk ver weg geblazen word.
Door dat het gedeeltenlijk tegen de spijlen aan komt word het weer aan gezogen aan de achterkant.
Dus uitblaas afschermt tot en met de spijlen.. anders problemen met defrost weer en lagere COP.
wat info
X21r in "Zelfbouw "suskast" airco"
@ThomLeeuwarden heeft hier een versie op gemaakt
ThomLeeuwarden in "Zelfbouw "suskast" airco"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sEVHY19jROm38gQkRGtFuEbsqw4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qi85E9JQ9jduww7gbcNksGDT.jpg?f=user_large
Niet de meeste mooie maar geluid dempend en uitblaas redenlijk gescheiden van de aanzuigkant ( moet eigenlijk nog beter).
Pagina: 1