Toon posts:

Contentcreation en casual gaming desktop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Marisarmoury
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02-02 19:28
Mijn huidige PC is ondertussen 9 jaar oud en begint steeds vaker te crashen. Tijd voor een upgrade dus. Dit wordt mijn eigen eerste zelfbouw en het duizelt me wat tussen alle opties.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik mijn desktop PC voor videobewerking met Filmora X (Davinci kon mijn huidige PC niet aan) momenteel ook nog niet in 4K, en ik verwacht dat ook niet te gaan doen. Verder game ik er af en toe wat op (Rimworld, Witcher, maar hoeft van mij allemaal niet op topsettings). Verder heb ik wel eens iets geklooid met blender en 3D maar dat blijft dan bij individuele objecten, geen animaties of uitgebreide scenery.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget ligt rond de 1500, maar is enigzins flexibel

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Gezien hoe oud mijn huidige PC is, geen componenten. Randapparatuur heb ik allemaal al wel.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil graag veel USB aansluitingen hebben, bij voorkeur meerdere op de voorkant van mijn kast. Waarvan in ieder geval 2 usb-A. Verder zou ik het tof vinden als ik geen externe dongle meer nodig heb voor mijn bluetooth koptelefoon.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Gezien ik een absolute newb ben hierin is er niks wat me meer aanspreekt dan het ander

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn huidige PC maakt vrij veel lawaai, als ik ook maar iets licht intensiefs doe (zoals youtube op vol scherm kijken) begint hij keihard te blazen, ik zou enorm blij worden van een stillere PC

Ga je overklokken?
Ehh.. nee?

Wat verwacht je van ons?
Bij het rondzoeken was ik deze BBG tegengekomen: https://tweakers.net/revi...ntentcreatiesysteem.html? Het onderste systeem leek me een prima beginpunt, alleen heb ik een vermoeden dat het wat overkill is voor wat ik wil, en ook net iets duurder dan wat ik er aan uit zou willen geven. Verder weet ik niet hoe snel dingen gaan en of adviezen ondertussen al weer veranderd zijn.
Ik had al aan wat vrienden gevraagd om hulp en heb daardoor al wel besloten een van de twee SSD's eruit te gooien. Nu gaven ze ook aan dat de I7 processor mogelijk wat overkill is en ik misschien ook afkan met een iets lagere videokaart.
Alleen bij het verder rondzoeken kom ik er dan niet meer uit alle namen lijken op elkaar...
Met de dingen die ik ermee wil, en mijn budgetvoorkeur, is het realistisch dat ik nog wat dingen wil downgraden of schiet ik mezelf daarmee in mijn voet?
Verder heb ik nog weinig tot niks kunnen vinden over interne bluetooth?

Wat ik tot nu toe bedacht had incl wijzigingen tov de BBG:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-12700F Boxed€ 339,01€ 339,01
1MoederbordenMSI Pro B660-A DDR4€ 169,-€ 169,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3060 VENTUS 2X 12G OC€ 409,-€ 409,-
1Interne harde schijvenToshiba S300 (bulk), 6TB€ 144,32€ 144,32
1BehuizingenLian Li Lancool One Digital Zwart€ 64,90€ 64,90
1ProcessorkoelingScythe Fuma 2 Rev. B€ 64,90€ 64,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF432C16BBK2/64€ 187,30€ 187,30
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 450W€ 93,62€ 93,62
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 2TB€ 194,91€ 194,91
Totaal€ 1.666,96

Alle reacties

• Pompidompom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 01-02 20:30
Werk je van thuis uit overdag?

de i7 12700 zuipt stroom. Veel stroom.

En ondertussen werk je al 9 jaar met waarschijnlijk een super oude quadcore.
Misschien overwegen om voor een iets bescheidenere AMD 5700x te gaan als cpu met een goedkoper moederbord.
Hoge prestaties. Lage power draw. Goede combinatie met het geheugen dat je wilt.

Je bespaart geld op de cpu / moederbord en stroomkosten zullen een pak lager zijn.

En dan nog een conrete vraag waar je best even over nadenkt.

Als die 6 TB harde schijf met al je projecten op het begeeft. Wat ga je dan doen?
In een hoekje een potje huilen?

En bluetooth. Gewoon een moederbord nemen dat ingebouwde bluetooth heeft.

[Voor 5% gewijzigd door Pompidompom op 18-12-2022 15:50]

• Marisarmoury
Ja ik werk inderdaad vanuit huis, de stroomoverweging is dan inderdaad een goede om mee te nemen. Daar had ik nog niet over nagedacht.
Ik heb hier ook nog een externe backupschijf liggen van 3TB, de belangrijke dingen zet ik daar al naar over.

Wat betreft andere cpu/moederbord opties, van wat ik zo rondzoek lijkt de AMD 5700x een prima optie, maar dan.. een moederbord erbij zoeken. Zoals ik al aangaf ben ik hier vrij nieuw in en ik vind het al lastig om te weten waar ik moet beginnen. Maar na gezocht te hebben op de AM4 socket en bluetooth kwam ik deze tegen: https://tweakers.net/pric...ng-b550-plus-wifi-ii.html Is dat een goede vervanging voor de MSI B660 of lever ik dan weer heel veel in?

Dan vroeg ik me ook nog af of de videokaart overkill was voor wat ik hier heb?

1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700X Boxed€ 209,-€ 209,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B550-PLUS WIFI II€ 149,90€ 149,90

[Voor 33% gewijzigd door Marisarmoury op 18-12-2022 17:13]

• Marisarmoury
Van wat ik zo tegenkom wordt de keuze wel aardig beperkt als je een moederbord zoekt waar al bluetooth inzit. Is het dan handiger om iets te doen als bovenstaand moederbord, of kan ik beter een moederbord uitzoeken op andere specificaties en een bluetooth dongle in de kast zelf zetten?

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:14
Pompidompom schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:46:
Werk je van thuis uit overdag?

de i7 12700 zuipt stroom. Veel stroom.

En ondertussen werk je al 9 jaar met waarschijnlijk een super oude quadcore.
Misschien overwegen om voor een iets bescheidenere AMD 5700x te gaan als cpu met een goedkoper moederbord.
Hoge prestaties. Lage power draw. Goede combinatie met het geheugen dat je wilt.

Je bespaart geld op de cpu / moederbord en stroomkosten zullen een pak lager zijn.

En dan nog een conrete vraag waar je best even over nadenkt.

Als die 6 TB harde schijf met al je projecten op het begeeft. Wat ga je dan doen?
In een hoekje een potje huilen?

En bluetooth. Gewoon een moederbord nemen dat ingebouwde bluetooth heeft.
De K versies gebruiken heel veel stroom - deze niet overklokbare Intel is iets bescheidener daarin, je zit zo'n 25 Watt hoger dan een vergelijkbare AMD op vol gebruik (https://www.techspot.com/review/2391-intel-core-i7-12700/). Maar idle is dat weer lager, en de meeste PC's wachten vooral op hun baasje tot die ze weer eens wat laat doen, ik zou dus ook op idle gebruik letten....

Een andere overweging is om nog tot begin januari te wachten op de naar verwachting goedkopere i5-13500 die is nog wat zuiniger met een PL2 van 155 Watt en presteert ongeveer even goed als de i7 van de vorige generatie en flink beter dan de Ryzens van deze en vorige generaries.

• martyw
En deze Powercolor Radeon RX 6700 XT Fighter verslaat de RTX 3060

• Pompidompom
*knip* niet op de man

Power package van een standaard 12700 = 180 watt
met power limits removed knalt een gewone 12700 er 240 watt door under load

Een AMD 5700x heeft een maximum power package van maar 76 Watt.

Dus 2.5x meer stroom nodig voor nog geen 20 % performance uplift.

[Voor 5% gewijzigd door br00ky op 19-12-2022 13:54]

• Moonspring
  • Laatst online: 10:36
*knip* niet op reageren maar reporten

[Voor 68% gewijzigd door br00ky op 19-12-2022 13:54]

• Pompidompom
*knip* niet op de man

OP zit een hele dag thuis te werken met software dat alle cores in load houdt.

Ga jij z'n stroom factuur betalen?

[Voor 23% gewijzigd door br00ky op 19-12-2022 13:55]

• martyw
Moonspring schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:33:
*knip* niet op reageren maar reporten
Inhoudelijk klopt de wat ongelukkig geformuleerde opmerking van @Pompidompom over het stroomgebruik van deze Ryzen, ik had de waardes van de 5800X in mijn hoofd :o
https://www.kitguru.net/wp-content/uploads/2022/05/technical-power.png
(https://www.kitguru.net/c...x-ryzen-5-5600-review/11/)

Maar hij presteert single core een kwart en multicore 40% minder dan een i7-12700, zie bijvoorbeeld de Cinebench score https://nanoreview.net/en...2700-vs-amd-ryzen-7-5700x

Overigens stijgt dat stroomverbruik van de Ryzen met PBO tot 123 Watt, ook dan presteert hij nog niet op het niveau van een niet overgeklokte i7 (https://www.kitguru.net/c...x-ryzen-5-5600-review/12/).

[Voor 41% gewijzigd door br00ky op 19-12-2022 13:55]

• Moonspring
  • Laatst online: 10:36
Helemaal niet. Als je workload 50% sneller is dan is met 50% meer vermogen de efficiëntie hetzelfde. De 12700 is een pak sneller dan een 5700x en gebruikt dus een pak meer stroom. Maar goed, laten we vooral een i3 of 5500 aanraden. Dan kan de pc mooi 20 uur per dag bezig zijn ipv 5 uur. Scheelt weer vermogen.

• Pompidompom
OP heeft nood aan een systeem dat Davinci draait zonder zich blauw te betalen aan stroom met een beperkt budget.

Een 12700 is nog geen 20 % sneller in Davinci Resolve specifiek @ 180 watt

Als je meer performance wilt in Davinci met een 12700 moet je de powerlimit unlocken en knalt die er 240 watt door

Een 5700x doet dit met 2 vingers in de neus doet @ 76 watt
Da's dus 2.5 meer stroomverbruik voor exact 20 % performance uplift.

*knip* niet op de man

[Voor 20% gewijzigd door br00ky op 19-12-2022 13:56]

• Marisarmoury
Ik ben blij met de hoeveelheid antwoorden en de discussie erbij, geeft me in ieder geval goed inzicht in de afwegingen.
Kleine aanvulling/verbetering, ik edit op dit moment dus met filmora, niet davinci. Zolang deze filmora editie het nog goed blijft doen ben ik niet van plan snel te wisselen (ik heb immers betaald voor filmora)
Anyway, ik had zoals gezegd de stroomoverweging niet bedacht in mijn originele post, maar ja, deze pc staat altijd zo goed als de hele dag aan, dus het is zeker een relevant punt.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:26

br00ky

Moderator Harde Waren
Marisarmoury schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:53:

Anyway, ik had zoals gezegd de stroomoverweging niet bedacht in mijn originele post, maar ja, deze pc staat altijd zo goed als de hele dag aan, dus het is zeker een relevant punt.
Maar de pc is niet de hele dag op vol vermogen aan het stoempen mag ik hopen? Meestentijds zal die idle draaien, dus hoewel de ene keus op max meer verbruikt dan een ander systeem, zal dat "bij de eindafrekening" meevallen, omdat een pc grotendeels niks aan het doen is.

• Marisarmoury
br00ky schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:00:
[...]

Maar de pc is niet de hele dag op vol vermogen aan het stoempen mag ik hopen? Meestentijds zal die idle draaien, dus hoewel de ene keus op max meer verbruikt dan een ander systeem, zal dat "bij de eindafrekening" meevallen, omdat een pc grotendeels niks aan het doen is.
Duidelijk, nee dat is hij absoluut niet, overdag is het vooral browsen en muziek afspelen. Ik zie nu pas dat mijn originele post verkeerd geinterpreteerd kan worden, video editing is niet mijn werk. Ik werk wel vanuit huis, maar dat is niet belastend.

Dus in hoeverre maakt de stroomverbruik afweging uit voor de keuze van processor?

In de originele build stond bijv een i7. Mijn vrienden gaven aan dat het misschien handiger was naar een i5 te kijken, en ik zag nu eerder in de thread ook een i3 voorbij komen? Dan ook nog de AMD varianten..

Met alle opties en dingen weet ik nu niet meer zo goed wat voor mijn situatie het handigste is om voor te gaan, zeker als de keuze voor processor dan ook weer de keuze voor bijv het moederbord doen veranderen en ik met de zoektoch daar gisteren merkte dat die helemaal lastig zijn om uit te zoeken.

[Voor 6% gewijzigd door Marisarmoury op 19-12-2022 14:31]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Marisarmoury schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:28:
[...]

Dus in hoeverre maakt de stroomverbruik afweging uit voor de keuze van processor?
Persoonlijk zou ik zeggen geen. Juist met wisselende loads maakt het weinig uit. Juist als je aan het uiteinde van het spectrum zit, als je bijvoorbeeld op zoek bent naar een ultrazuinige server (die ook grotendeels weinig doet) of juist een pc die 24/7 staat de crunchen, dan kan je winst halen door hierop te selecteren.

Jouw pc is, met alle respect, relatief dertien in dozijn, dus zou ik vooral kijken welke cpu het meest bang-for-buck geeft.

• Marisarmoury
br00ky schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:37:
[...]

Persoonlijk zou ik zeggen geen. Juist met wisselende loads maakt het weinig uit. Juist als je aan het uiteinde van het spectrum zit, als je bijvoorbeeld op zoek bent naar een ultrazuinige server (die ook grotendeels weinig doet) of juist een pc die 24/7 staat de crunchen, dan kan je winst halen door hierop te selecteren.

Jouw pc is, met alle respect, relatief dertien in dozijn, dus zou ik vooral kijken welke cpu het meest bang-for-buck geeft.
Ik had al een vermoeden dat ik niet zulke hele speciale dingen vraag anders dan misschien de wens voor bluetooth.
Het is vooral onhandig dat de meeste guides die je kan vinden toch vooral op gaming of alleen kantoor gericht zijn en ik daar net niet inzit.

Dus eigenlijk nog weer mijn originele vraag, wat geeft mij de beste bang for buck? Is downscalen op de processor een goed idee? En zo ja, naar welke? En heeft dat impact op de keuze voor moederbord.
Daarnaast, zelfde vraag voor de videokaart, is die overkill voor wat ik ermee wil?

• Pompidompom
Meeste sites hebben wel een "pc-builder" tool

Je selecteert je cpu en dan als je een mainboard zoekt krijg je enkel mainboards te zien van die socket.

i3 - i5 - i7
r3 - r5 - r7

Zijn maar "benamingen" Daar moet je je helemaal niet op blind staren.

Als je een pc wilt samenstellen voor een ganse dag thuiswerk. Dan is het belangrijk om componenten te nemen die veel performance bieden aan een laag stroomverbruik met een lage initiële kost.

Het komt erop neer dat je exponentieel meer geld betaalt voor maar een paar procent extra performance in het high end segment.

De 5700x is momenteel de nummer 1 van de beste Desktop cpu's in zowel:

Een krachtige 8 core die super efficient is.

1. Performance per watt voor een lage stroomfactuur in gaming en editing
2. Prijs per performance in intiële aankoop

En zit in striking distance van high end cpu's die 3x duurder zijn en 3x meer stroom vreten terwijl die 0 meerwaarde toevoegen.

De 12700 dat ze hier aan jou opdringen zit aan het totale andere kant van het spectrum. En scoort super slecht op alle criteria die voor jou belangrijk zijn.

Enkel een gamer die nog thuis bij de mama woont en z'n eigen stroomfactuur niet moet betalen zou een onzin cpu aanschaffen als de 12700.

• Marisarmoury
Pompidompom schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:48:
Meeste sites hebben wel een "pc-builder" tool

Je selecteert je cpu en dan als je een mainboard zoekt krijg je enkel mainboards te zien van die socket.

i3 - i5 - i7
r3 - r5 - r7

Zijn maar "benamingen" Daar moet je je helemaal niet op blind staren.

Als je een pc wilt samenstellen voor een ganse dag thuiswerk. Dan is het belangrijk om componenten te nemen die veel performance bieden aan een laag stroomverbruik met een lage initiële kost.

Het komt erop neer dat je exponentieel meer geld betaalt voor maar een paar procent extra performance in het high end segment.

De 5700x is momenteel de nummer 1 van de beste Desktop cpu's in zowel:

Een krachtige 8 core die super efficient is.

1. Performance per watt voor een lage stroomfactuur in gaming en editing
2. Prijs per performance in intiële aankoop

En zit in striking distance van high end cpu's die 3x duurder zijn en 3x meer stroom vreten terwijl die 0 meerwaarde toevoegen.

De 12700 dat ze hier aan jou opdringen zit aan het totale andere kant van het spectrum. En scoort super slecht op alle criteria die voor jou belangrijk zijn.

Enkel een gamer die nog thuis bij de mama woont en z'n eigen stroomfactuur niet moet betalen zou een onzin cpu aanschaffen als de 12700.
Zou je in dat geval de combi aanraden die ik eerder postte? Of is dat moederbord geen goede match?

• Pompidompom
Dat is een prima combinatie.

En je hebt ineens ingebouwde wifi + bluetooth

• martyw
Mijn advies hierboven is
Een andere overweging is om nog tot begin januari te wachten op de naar verwachting goedkopere i5-13500 die is nog wat zuiniger met een PL2 van 155 Watt en presteert ongeveer even goed als de i7 van de vorige generatie en flink beter dan de Ryzens van deze en vorige generaries.
Deze gaat naar verwachting zo'n 250 euro kosten, combineer deze met een B660 moederbord van rond de 150 euro en DDR4 RAM.

• Marisarmoury
martyw schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:37:
Mijn advies hierboven is

[...]

Deze gaat naar verwachting zo'n 250 euro kosten, combineer deze met een B660 moederbord van rond de 150 euro en DDR4 RAM.
Mijn huidige pc begint echt vervelende mankementen te vertonen dus mijn plan was wel om hem voor het nieuwe jaar te bestellen.

Met alle suggesties kom ik nu hier op uit:
Naast de switch in processor/moederbord ook besloten voor een andere kast te gaan. Ik heb liever drie usb-A poorten dan 1 of 2 usb-A en één usb-C. En ook relevant het moederboard ondersteunt ook geen usb-C.

Dan is mijn enige nog openstaande vraag waar ik nog geen antwoord op had: Is deze videokaart nog geschikt voor deze build of is het overkill?

1VideokaartenMSI GeForce RTX 3060 VENTUS 2X 12G OC€ 409,-€ 409,-
1Interne harde schijvenToshiba S300 (bulk), 6TB€ 144,32€ 144,32
1BehuizingenSharkoon RGB Slider Zwart€ 54,99€ 54,99
1ProcessorkoelingScythe Fuma 2 Rev. B€ 64,90€ 64,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF432C16BBK2/64€ 187,30€ 187,30
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 450W€ 93,62€ 93,62
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 2TB€ 194,91€ 194,91
Totaal€ 1.507,94

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Marisarmoury schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:20:
[...]
En ook relevant het moederboard ondersteunt ook geen usb-C.
Oh?
Aansluitingen (USB/FW) 4x USB 2.0, 4x USB 3.2 (Gen1, 5Gb/s), USB 3.2 (Gen2, 10Gb/s), USB 3.2 (Gen2, 10Gb/s) type-c
USB/TB extern 2x USB 2.0 type-A, 4x USB 3.2 (Gen1, 5Gb/s) type-A, USB 3.2 (Gen2, 10Gb/s) type-A, USB 3.2 (Gen2, 10Gb/s) type-c

• Marisarmoury
Ik was iets te snel, geen USB-c voor de voorkant van de kast.
Verder zoals ik aangaf had ik nog eens nagedacht over welke apparaten ik daadwerkelijk wil aansluiten, en alhoewel ik meerdere apparaten heb waar usb-c ingaan, bedacht ik me dat ik aan de andere kant van het snoer vooral usb-a gebruik. Dus ik heb meer aan drie usb-a poorten op de voorkant van de kast.

Maar ik ben nog steeds benieuwd naar mijn vraag over de videokaart, dat is eigenlijk het enige onderdeel waar ik nog over twijfel.

• martyw
Ik ken Filmora niet, de requirements zijn niet specifiek over NVIDIA of Radeon, en wat optimaal is. De RX6700XT die ik hierboven linkte is rond de €400 krachtiger dan de RTX3060

• Marisarmoury
martyw schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:39:
Ik ken Filmora niet, de requirements zijn niet specifiek over NVIDIA of Radeon, en wat optimaal is. De RX6700XT die ik hierboven linkte is rond de €400 krachtiger dan de RTX3060
Dankje ik ga ernaar kijken! Ik had die opmerking over het hoofd gezien tussen alle andere info.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee