Toon posts:

Laptop bijpassend bij 5120x1440p 165 HZ monitor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Thimoyahh
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19-12-2022
Goedemiddag allemaal, voorop gesteld, bedankt voor het lezen van mijn vraag.

Ik ben voor mijn baas opzoek naar een goede laptop welke bijpassend is bij de monitor welke hij graag wilt.
De monitor welke hij interesse bij heeft is de AOC 493UCX2.

Zelf heb ik wat voorverkenning gedaan maar ik loop een beetje vast.
De monitor draait op 5120x1440p 165hz, hiervan willen we natuurlijk alle capaciteiten gebruiken.
Voor deze monitor heb je uiteraard een goede video aansluiting nodig, volgens mij lag dit rond de HDMI 2.1 of Displayport 1.4.

Ten eerste, is dit laatste correct?

Hiernaast zie ik dat laptops vrijwel nooit (voor wat ik heb gevonden) normale displayport aansluitingen hebben maar Mini Displayport. Dit wordt geadverteerd met Displayport 1.4 maar dan de mini DP versie.

Zal Mini DP de zelfde kwaliteiten kunnen behalen als de convensional DP 1.4? Dan weet ik ook meteen naar wat voor een laptops ik kan kijken.

Ik kijk uit om jullie kennis te lezen! :)

Mocht ik ergens nog verduidelijking aan moeten geven, laat dat dan a.u..b weten :)

Gr, Thimo

Alle reacties

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:54
https://eu.aoc.com/en/gam...r/ag493ucx2/specification
DIGITAL SIGNAL FREQUENCY
Horizontal: …
Vertical: 48~75Hz (HDMI)
48~120Hz (USB C)
48~165Hz (DP)
En
HDMI
HDMI 2.0 x 3
DISPLAY PORT
DisplayPort 1.4 x 1
USB-C CONNECTIVITY
USB-C 3.2 x 1 (DP alt mode, upstream, power delivery up to 65 W)
Alleen met DP 1.4 kun je hem dus volledig aansturen.

Op zich kun je hem ook via Alternate mode over USB-C naar Displayport aansturen, maar dan moet je wel op de laptop kunnen aanzetten dat de usb-poort in High resolution wordt gebruikt en niet in multi-purpose-mode. Dan worden alle 4 de datalijnen voor Displayport gebruikt (niet iedere laptop heeft daar de instellingen voor, die zitten meestal in de bios).

Mini-Displayport is gewoon de kleine variant van regulier Displayport, het kan ook hetzelfde.

Dat je qua bandbreedte ook HDMI 2.1 zou kunnen gebruiken klopt, alleen het scherm ondersteunt maximaal versie 2.0.
Wel zou je met een adapter van HDMI 2.1 naar Displayport 1.4 kunnen.

Dan moet je wel denken vanaf zo’n € 80.

En het is natuurlijk de vraag wat je onder “aansturen verstaat”. Tot nu toe gaat het alleen over 2D en de aansluitingen waarmee dat kan. Wil je hier op gamen, dan wordt het een heel ander verhaal natuurlijk.

[Voor 19% gewijzigd door White Feather op 18-12-2022 15:17]

• Thimoyahh
Dus als ik goed begrijp uit jouw uitleg, Mini Displayport 1.4 zal dus gewoon werken met dit scherm?

Er gaat alleen kantoorwerk op worden gedaan, alleen vind hij het fijn voor de ogen om er een hoge refreshrate op te hebben.

Dan zou ik dus alleen een displayport naar mini displayport 1.4 kabeltje er bij aanschaffen, gezien de monitor geen mini displayport heeft..

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:54
Ja, dat klopt 😀

• Thimoyahh
Geweldig. Hartstikke bedankt, mijn vragen zijn helemaal beantwoord!

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee