Vraag

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:47
Foto's
Noorden is boven. Tuin ligging is nagenoeg precies op het zuiden (-12 Azimuth).

PDOK (kende ik nog niet, cool)

Hierbij 2 schetsen waar ik alles in Sunny Design heb uigetekend. Ik heb namelijk wat last van schaduw van de omliggende huizen/tuinhuisjes.

Foto vanuit de tuin.

Beschikbare (dak)ruimte
Overkapping afmetingen
  • 790cm x 136cm
  • 396cm x 136cm
  • Hier tussen in zitten 2 lichtstraten.
  • De totale diepte is 420cm aan de zijde waar ik de 2de rij heb geplaatst (zie foto's).
Tuinhuisje afmetingen
  • 317cm x 308cm
Schaduw
's Ochtends en 's avonds is er een beetje schaduw, overdag geen. Deze schaduw komt 's ochtends vanuit 2 huizen naar rechts en 's avonds van het huis en schuur links van ons.
Jaarverbruik
Bestaande PV installatie op platdak van garage
  • 4,8kWp NSP Fullblack
  • 16 x 300WP (8xOost/8xWest) op 23°
  • Goodwe 3600 D-NS (1 fase)
Toekomst plannen:
Auto laden (reeds in bezit maar laad momenteel op het werk)
  • Afstand: 20.000km per jaar
  • Verbruik: 18kWh/100km
  • Laadverlies: 15%
  • kWh per jaar: ~4.100kWh
Verwarming
  • Gas verbruik per jaar: 1.300m3
  • kWh per m3 gas: ~10
  • COP: 4
  • kWh per jaar: ~3.250kWh
Actueel overzicht van mijn opbrengsten
Deze installatie werkt ~3.900kWh (81%) per jaar (gemiddelde laatste 4 jaar) op en dat is ook wat ik momenteel ongeveer verbruik.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Standaard 3 x 25A.
Budget en doel
Budget: notk.
Doel: Meer energie opwekken voor eauto of andere manier van verwarmen.
Huisverwarming gebeurd momenteel met een CV ketel. Huis is goed geisoleerd (opgeleverd in 2017).

Het grove idee is om zoveel mogelijk energie op te wekken op de beschikbaar ruimte. Blijft liever van het dak af vanwege estetische redenen. We hebben een schilddak waar ik het vaak niet zo mooi op vind staan itt bv een meer standaard zadeldak.

Wat ik voor ogen heb (en wat in bovenstaande schetzen is uitgewerkt)
  • 6 x 400WP panelen op de overkapping te leggen op string 1. Gericht op het zuiden in landscape ~20c (niet storend in het zicht)
  • 3 x 450WP panelen op het tuinhuisje te leggen op string 2. Gericht op het zuiden in portrait ~20c (niet storend in het zicht)
  • 6 x 400 + 3 x 450 = 3750WP
  • Aangesloten op een 3kWP omvormer?
Verwachte (extra) opbrengsten
  • Huidige installatie: ~3.900kWh
  • Uitbreiding: ~3.000kWh (3.750kWh * 80%)
Sunnyboy Design geeft aan
  • Huidige installtie: ~3.550kWh
  • Uitbreiding: ~3.870kWh
Wie gaat het project uitvoeren
Zelf, heb de eerste set ook zelf gelegd.
Bijhouden van data
Standaard app is genoeg. Ik schrijf me 1x per maand de standen op vanuit de meterkast en de app in een GSheet om een beetje bij te houden hoe alles erbij staat.
Reeds verkregen offertes
Nvt.
Regio
Horst, Noord Limburg.

Mijn vragen
  1. Waar zou het verschil in daadwerkelijke opbrengst en SunnyBoy berekening voor de huige installatie in kunnen zitten?
  2. Nieuwe omvormer 3 fase?
  3. Hoeveel WP omvormer? Lukt dat met een 3kWP of toch liever richtig 3.6kWP?
  4. Is het slimmer om de panelen op zowel de overkapping als het tuinhuisje OW te leggen? (of moet ik dit project kopieren en de panelen andersom leggen om te kijken hoeveel dit afwijkt?
  5. Slimme dingen zoals laden als goedkoop stroom is etc. Waarmee moet ik dan rekening houden mbt de omvormer of ligt deze slimmigheid voornamelijk bij de laadpaal?
  6. Welke onzin heb ik opgeschreven / wat zouden jullie anders adviseren? Alle feedback is welkom!

[Voor 73% gewijzigd door Card Nox op 21-12-2022 13:47]

Alle reacties

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:01

JvS

Ik heb hem zelf ook

Card Nox schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:54:

Mijn vragen
  1. Waar zou het verschil in daadwerkelijke opbrengst en SunnyBoy berekening voor de huige installatie in kunnen zitten?
  2. Nieuwe omvormer 3 fase?
  3. Hoeveel WP omvormer? Lukt dat met een 3kWP of toch liever richtig 3.6kWP?
  4. Is het slimmer om de panelen op zowel de overkapping als het tuinhuisje OW te leggen? (of moet ik dit project kopieren en de panelen andersom leggen om te kijken hoeveel dit afwijkt?
  5. Slimme dingen zoals laden als goedkoop stroom is etc. Waarmee moet ik dan rekening houden mbt de omvormer of ligt deze slimmigheid voornamelijk bij de laadpaal?
  6. Welke onzin heb ik opgeschreven / wat zouden jullie anders adviseren? Alle feedback is welkom!
- Het weermodel, de laatste jaren waren "goede" jaren. Mijn set presteert ook beter dan sunny simuleerde
- Lijkt me lastig, je gaat best wel korte strings hebben, 3 fase vergt lange strings. Zoals je het nu hebt liggen, heb je ook 3 orientaties
- Simuleer in sunny. Met plat OW kan je denk ik wel wegkomen met 20-50% overdimensioneren van de panelen. Maar simuleren is weten.
- Meeste opbrengst lijkt me het best. Als je 20% meer panelen kwijt kan, is OW een idee. Voordeel van alles OW (en dezelfde panelen) is dat je dan 2 strings hebt
- Geen idee :P. Klinkt meer als ietst met home assistant. Die omvormer moet gewoon alle zon in stroom omzetten, altijd lijkt me (niet slim). Accu's is zo ver in de toekomst, daar zou ik geen rekening mee houden
- Algemeen, ik zou OF alles dezelfde panelen en twee orientaties doen en dan een stringomvormer
OF ik zou alles met APS DS3'en gaan doen (of misschien met Solaredge). Dan heb je per paneel opbrengst, kan je mixen met typen panelen en kan je oost-west-zuid leggen, maakt allemaal niet meer uit.

Als laatste, what happened to je dak? :P

[Voor 4% gewijzigd door JvS op 21-12-2022 12:52]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Card Nox
@JvS, thanks voor je reactie, much appreciated!

1. Goede jaren...daar valt weinig tegenin te brengen.
2. Voor de duidelijkheid de oost/west ligt al (zie eerste foto). Het idee is dus om er 1 nieuwe omvormer bij te hangen en daar de zuid panelen op aan te sluiten op 2 stringen. Maar zou op tuinhuisje ook best 3 dezelfde neer kunnen leggen, die 150WP maakt het verschil ook niet.
3. OK, zal daar eens mee gaan spelen.
4. Het aantal panelen tussen OW & zuid voor overkapping en tuinhuisje is gelijk. Voor op de garage (wat dus al ligt maakte het een giga verschil, nu past het allemaal op de centimeter en met een zuid opstelling zou ik best wat verlies hebben). Zou ze het liefst OW leggen en bij de huidige strings erbij doen en evt 1 nieuwe omvormer kopen. Maar omdat het andere panelen zijn is dat niet aan te raden.
5. Roger
6. Bedoel je met 'alles' enkel de overkapping en tuinhuisje? Heb ook berekend om ook de huidige setup om te bouwen maar dat wordt veel te prijzig en niet zoveel meer opbrengsten. Ik heb even gekeken naar die APS DS3n, maar dat is een kleiner omvormer per 2 panelen voor €225 euro. Als ik dus uit zou breiden met 9 panelen is dat €1125 euro waar een 'standaard' omvormer zo rond de 500 euro zou kosten, lijkt me een lastige business case om rond te krijgen of mis ik iets?

Hoe bedoel je what happend to my dak ?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

ah ik was op het verkeerde been gezet door de tekening. Het gaat maar om 7 panelen. Die in twee strings delen betekent dat je een omvormer moet hebben die een mppt bereik van 60-80V tot 400V ofzo moet hebben en die moet opstarten bij dat lage voltage.

En het dak van je huis lijkt geen panelen te hebben!

• Card Nox
@JvS, Het gaat om 9 panelen, 6 op overkapping en 3 op tuinhuisje. De kleinste string zou dus maar 3 panelen zijn want inderdaad vrij laag ligt ivm opstart spanning, daar had ik nog niet over nagedacht. Dan is het wellicht beter 1 string te nemen van 9 en dan dezelfde panelen te nemen.

Mbt dak van het huis staat in mijn post ;). Het kan zeker wel, maar omdat we een schilddak (icm een zadeldak) hebben vind ik het niet echt mooi uitzien. Een huis 3 deuren verderop heeft een simpeler zadeldak en dat volgelegd met 30 panelen wat ik er helemaal niet verkeerd uit vind zien.. Weet ook niet hoe de schaduw werking daar op is, zou ik een keer testen in Sunny....genoeg te doen dus :)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hoe ga je de panelen op 20° leggen trouwens?

Je kan eventueel ook helemaal over op die grote panelen (gaat wel tot 545wp) en dan 3 op tuinhuis en 5 op je afdak en allemaal in de "hoogte" (portrait) leggen.

• Card Nox
Panelen op 20c met een 'custom' aluminium montage van https://www.aluminiumshop.nl/. Daar komt ook mijn huidige set vandaan (op 23c) en tevree met hetgeen ze geleverd hebben.

De grote panelen ala 545WP zijn 2274×1134×35mm en dat is niet lekker passend te krijgen.

Overkapping
545WP : 7900mm breed / 227mm = 3.5 = 3 + 1 erachter = 4 * 545WP = 2180WP
450WP : 7900mm breed / 211mm = 3.7 = 3 + 1 erachter = 4 * 450WP = 1800WP
400WP : 7900mm breed / 172mm = 4.5 = 4 + 2 erachter = 6 * 400WP = 2400WP

Tuinhuisje:
545WP : 317mm breed / 113mm = 2.8 = 2 * 545WP = 1090WP
450WP : 317mm breed / 105mm = 3.0 = 3 * 450WP = 1350WP
400WP : 317mm breed / 113mm = 2.8 = 2 * 400WP = 800WP

545WP = 2180 + 1090 = 3270WP
450WP = 1800 + 1350 = 3150WP
400WP = 2400 + 800 = 3200WP
Combi 400WP & 450WP = 2400 + 1350 = 3750WP < Hier komt het voorstel vandaan op 2 verschillende panelen te gebruiken.

Panelen op het tuinhuisje kunnen portrait (zoals op de afbeelding) maar op de overkapping kan dat niet omdat ik maar 136cmin de diepte heb, dus die moeten portrait.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik bedoel 1 rij portrait, maar ik heb geen idee hoe dat met je lichtstraat uitpakt:

545WP :
Huis: 7900mm breed / 1134 mm = 6,9 = 6 * 545WP = 3270WP
Tuin: 3170mm breed / 1134mm = 2.8 = 2 * 545WP = 1090WP
Totaal 4360Wp

450Wp
Huis: 7900mm breed / 1050 mm = 7,5 = 7 * 450WP = 3150WP
Tuin: 3170mm breed / 1050mm = 3.0 = 3 * 450WP = 1350WP
Totaal 4500Wp

(wel serious doubt of 3 panelen in de breedte op het tuinhuis wel lukt trouwens, er gaat ook 20mm tussen de panelen, je gaat dus iets uitsteken)

[Voor 13% gewijzigd door JvS op 21-12-2022 16:36]

• Card Nox
@JvS, portrait kan niet want heb maar 136cm beschikbaar tussen rand overkapping en lichtstraat, vandaar dat ze in landscape moeten. EDIT: Mbt tot het tuinhuisje zou het iets oversteken maar dat is geen probleem.

Maar je commentaar over wat er met mijn dak aan de hand is heeft me wel aan het denken gezet...Dus even met Sunny aan de slag gegaan en wat getekend. Denk dat ik er 16x400WP per kant op kan krijgen.

16x400WP = 6400WP = ~4700kWh per jaar volgens Sunny.
Meer dan voldoende voor mijn eauto te laden. Tegen de tijd dat we op een WP overstappen zou ik de andere kant van het dak vol kunnen gooien.

Maar wat is daarin wijsheid? Nu een 10k omvormer nemen en maar 1 string gebruiken of nu een 5k omvormer nemen en als ik de andere kant vol zou leggen nog een omvormer erbij hangen?

[Voor 4% gewijzigd door Card Nox op 21-12-2022 19:30]

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08:52
Afhankelijk of je meeste verbruik in de ochtend of in de middag valt, 1x 3.6kw omvormer vullen met (12?) panelen op oost of west dak. Op andere fase dan je huidige systeem.
Of nu 1 1 fase systeem met 8 oost en 8 west voor betere spreiding over de dag

Als 1 omvormer stuk gaat blijft de andere leveren. Uit te breiden naar 3 systemen op elk hun eigen fase.

[Voor 12% gewijzigd door MSXBas op 21-12-2022 17:23]

• Card Nox
@MSXBas, heb je post gemist vreemd genoeg. Meeste verbruik is in de middag/avond dus denk dat west de meeste zin heeft,

Nog een vraagje; ik zou graag de panelen 'in' het dak willen hebben liggen ipv 'op' het dak. Hoe zoek ik hier de panelen voor, vind het een beetje lastig daar concrete informatie over te vinden.

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08:52
in dak houdt ook in alle dakpannen demonteren en afvoeren, en een paneel vervangen wordt lastiger. Er zijn systemen met bakken/ montageplaten, maar het lijkt erop dat er soms ook folie achter de panelen gebruikt wordt. De boel waterdicht houden bij ieder weertype vergt wat expertise lijkt me.

https://www.elektrobode.n.../gse-montagesysteem-indak

BTW mag maar 1/3 verrekend worden in NL bij indak, maar ik gok dat je de panelen niet meer in 2022 gelegd krijgt...

• Card Nox
@MSXBas, yes dit houd meer werk in, maar heb het dak ook zelf gelegd, dus afbreken moet ook nog wel lukken. Hoe heten die systemen met bakken/folie. Is daar een concrete term voor?

Grootste nadelen:
  • Prijs
  • Lagere opbrengst door hogere temperaturen
  • Meer brandgevoelig
  • Geen volledige BTW teruggave
Het enige voordeel wat daar tegenover staat is dat het esthetisch mooier is.

Ahh wellicht wat nuttigs gevonden...https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2085662
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee