Foto's
Noorden is boven. Tuin ligging is nagenoeg precies op het zuiden (-12 Azimuth).PDOK (kende ik nog niet, cool)
Hierbij 2 schetsen waar ik alles in Sunny Design heb uigetekend. Ik heb namelijk wat last van schaduw van de omliggende huizen/tuinhuisjes.
Foto vanuit de tuin.
Beschikbare (dak)ruimte
Overkapping afmetingen- 790cm x 136cm
- 396cm x 136cm
- Hier tussen in zitten 2 lichtstraten.
- De totale diepte is 420cm aan de zijde waar ik de 2de rij heb geplaatst (zie foto's).
- 317cm x 308cm
Schaduw
's Ochtends en 's avonds is er een beetje schaduw, overdag geen. Deze schaduw komt 's ochtends vanuit 2 huizen naar rechts en 's avonds van het huis en schuur links van ons.Jaarverbruik
Bestaande PV installatie op platdak van garage- 4,8kWp NSP Fullblack
- 16 x 300WP (8xOost/8xWest) op 23°
- Goodwe 3600 D-NS (1 fase)
Auto laden (reeds in bezit maar laad momenteel op het werk)
- Afstand: 20.000km per jaar
- Verbruik: 18kWh/100km
- Laadverlies: 15%
- kWh per jaar: ~4.100kWh
- Gas verbruik per jaar: 1.300m3
- kWh per m3 gas: ~10
- COP: 4
- kWh per jaar: ~3.250kWh
Deze installatie werkt ~3.900kWh (81%) per jaar (gemiddelde laatste 4 jaar) op en dat is ook wat ik momenteel ongeveer verbruik.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Standaard 3 x 25A.Budget en doel
Budget: notk.Doel: Meer energie opwekken voor eauto of andere manier van verwarmen.
Huisverwarming gebeurd momenteel met een CV ketel. Huis is goed geisoleerd (opgeleverd in 2017).
Het grove idee is om zoveel mogelijk energie op te wekken op de beschikbaar ruimte. Blijft liever van het dak af vanwege estetische redenen. We hebben een schilddak waar ik het vaak niet zo mooi op vind staan itt bv een meer standaard zadeldak.
Wat ik voor ogen heb (en wat in bovenstaande schetzen is uitgewerkt)
- 6 x 400WP panelen op de overkapping te leggen op string 1. Gericht op het zuiden in landscape ~20c (niet storend in het zicht)
- 3 x 450WP panelen op het tuinhuisje te leggen op string 2. Gericht op het zuiden in portrait ~20c (niet storend in het zicht)
- 6 x 400 + 3 x 450 = 3750WP
- Aangesloten op een 3kWP omvormer?
- Huidige installatie: ~3.900kWh
- Uitbreiding: ~3.000kWh (3.750kWh * 80%)
- Huidige installtie: ~3.550kWh
- Uitbreiding: ~3.870kWh
Wie gaat het project uitvoeren
Zelf, heb de eerste set ook zelf gelegd.Bijhouden van data
Standaard app is genoeg. Ik schrijf me 1x per maand de standen op vanuit de meterkast en de app in een GSheet om een beetje bij te houden hoe alles erbij staat.Reeds verkregen offertes
Nvt.Regio
Horst, Noord Limburg.Mijn vragen
- Waar zou het verschil in daadwerkelijke opbrengst en SunnyBoy berekening voor de huige installatie in kunnen zitten?
- Nieuwe omvormer 3 fase?
- Hoeveel WP omvormer? Lukt dat met een 3kWP of toch liever richtig 3.6kWP?
- Is het slimmer om de panelen op zowel de overkapping als het tuinhuisje OW te leggen? (of moet ik dit project kopieren en de panelen andersom leggen om te kijken hoeveel dit afwijkt?
- Slimme dingen zoals laden als goedkoop stroom is etc. Waarmee moet ik dan rekening houden mbt de omvormer of ligt deze slimmigheid voornamelijk bij de laadpaal?
- Welke onzin heb ik opgeschreven / wat zouden jullie anders adviseren? Alle feedback is welkom!
[Voor 73% gewijzigd door Card Nox op 21-12-2022 13:47]