Ik heb een 2.5" SATA SSD'tje met Windows 10 erop geinstalleerd, die ik gebruik om PC's te diagnoseren. Dus als ik een PC heb die "random crasht", monteer ik mijn SSD en draai ik wat stresstests om het probleem te reproduceren bijvoorbeeld. Zo hoef ik ook niet om wachtwoorden te vragen. Na een stuk of 10 keer dit gedaan te hebben echter, loop ik tegen wat probleempjes aan.
Wat zijn de obstakels van zo'n tijdelijke SSD?
• De eerste boot resulteert in "apparaten voorbereiden" waarbij drivers aangepast worden, waarop een reboot volgt
• Driverconflicten: elke PC installeert weer eigen drivers (al dan niet automatisch) waardoor je ineens bijv 3 verschillende grafische drivers hebt
Wat zijn oplossingen die ik zelf bedacht heb?
• Windows-to-go, maar dit is discontinued!
• Een kale installatie van Windows als clone bewaren en na elk gebruik de clone uitrollen naar de SSD om "driver vervuiling" ongedaan te maken. DIt is echt omslachtig helaas.
• Switchen naar Linux. Er zijn distro's die met "universele" drivers werken voor basiscomponenten (video, wlan etc) en niet zomaar drivers voor jou gaan omgooien. Maar goed, welke distro?
Ik heb wat input nodig van derden. Benieuwd naar jullie kijk hierop.
Wat zijn de obstakels van zo'n tijdelijke SSD?
• De eerste boot resulteert in "apparaten voorbereiden" waarbij drivers aangepast worden, waarop een reboot volgt
• Driverconflicten: elke PC installeert weer eigen drivers (al dan niet automatisch) waardoor je ineens bijv 3 verschillende grafische drivers hebt
Wat zijn oplossingen die ik zelf bedacht heb?
• Windows-to-go, maar dit is discontinued!
• Een kale installatie van Windows als clone bewaren en na elk gebruik de clone uitrollen naar de SSD om "driver vervuiling" ongedaan te maken. DIt is echt omslachtig helaas.
• Switchen naar Linux. Er zijn distro's die met "universele" drivers werken voor basiscomponenten (video, wlan etc) en niet zomaar drivers voor jou gaan omgooien. Maar goed, welke distro?
Ik heb wat input nodig van derden. Benieuwd naar jullie kijk hierop.