Toon posts:

SSD met Windows "on-the-go"

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Faloude
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-02 21:13
Ik heb een 2.5" SATA SSD'tje met Windows 10 erop geinstalleerd, die ik gebruik om PC's te diagnoseren. Dus als ik een PC heb die "random crasht", monteer ik mijn SSD en draai ik wat stresstests om het probleem te reproduceren bijvoorbeeld. Zo hoef ik ook niet om wachtwoorden te vragen. Na een stuk of 10 keer dit gedaan te hebben echter, loop ik tegen wat probleempjes aan.

Wat zijn de obstakels van zo'n tijdelijke SSD?
• De eerste boot resulteert in "apparaten voorbereiden" waarbij drivers aangepast worden, waarop een reboot volgt
• Driverconflicten: elke PC installeert weer eigen drivers (al dan niet automatisch) waardoor je ineens bijv 3 verschillende grafische drivers hebt

Wat zijn oplossingen die ik zelf bedacht heb?
Windows-to-go, maar dit is discontinued!
• Een kale installatie van Windows als clone bewaren en na elk gebruik de clone uitrollen naar de SSD om "driver vervuiling" ongedaan te maken. DIt is echt omslachtig helaas.
• Switchen naar Linux. Er zijn distro's die met "universele" drivers werken voor basiscomponenten (video, wlan etc) en niet zomaar drivers voor jou gaan omgooien. Maar goed, welke distro?

Ik heb wat input nodig van derden. Benieuwd naar jullie kijk hierop.

Alle reacties

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:54
Hirens boot cd :) waar tevens Windows 10 PE in zit naast tal van andere handige tools.

https://www.hirensbootcd.org/

https://www.hiren.info/

[Voor 97% gewijzigd door HKLM_ op 18-12-2022 19:15]

👩‍🚀 -> Astronauts use Linux because you cant open Windows in space <- 🚀

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 08:43
Mocht Hirens boot CD het-niet-zijn, dan kun je altijd nog steeds een Windows To Go installatie maken. Dat het discontinued is betekent niet dat het niet meer kan.

HBCD is wel een dikke aanrader.

Verder, als je een 'normale' Windows (To go) installatie wilt gebruiken en het fijn vind om 'terug' te gaan naar een clean state, kan je Windows op een VHD installeren, een 'child' aanmaken van de VHD (parent.vhd, child.vhd), en dan de child VHD boot-en (Windows Boot Manager kan een VHD boot doen op de meeste pc's).
Let op dat de child VHD evenveel ruimte (al be it tijdelijk bij een dynamische VHD) zal innemen (reservere) als dat de parent groot is. Stel je maakt een 64GB dynamische parent VHD en je gooit 'm vol voor 45GB, als je een child boot, zal deze tijdelijk 64GB reserveren, dus dan moet je minimaal een disk van 109 GB hebben (120GB SSD dus?).

Je kunt die child.vhd kopieren voordat je deze boot (clean-child.vhd oid), en wanneer je de disk wil 'resetten' dan verwijder je child.vhd, en maak je een kopie van clean-child.vhd die je weer child.vhd noemt - en bam, een schone windows installatie die terug gaat naar de staat van de 'parent' virtuele disk.

Ik heb dit gedaan en het werkt prima. Mocht je updates in je parent disk willen doorvoeren dan boot je de parent disk, en na de updates maak je een nieuwe child.vhd (alle oude verwijderen, deze zijn dan ongeldig).

[Voor 23% gewijzigd door grasmanek94 op 19-12-2022 09:26]

• Faloude
HKLM_ schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:13:
Hirens boot cd :) waar tevens Windows 10 PE in zit naast tal van andere handige tools.

https://www.hirensbootcd.org/

https://www.hiren.info/
Dit ziet er echt top uit! Ik ga het proberen

@grasmanek94 Wat is VHD? Nooit van gehoord 8)7

[Voor 8% gewijzigd door Faloude op 19-12-2022 09:27]

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 08:43
Virtual Hard Disk, het is een bestandsformaat dat gebruikt word om als harde schijf te presenteren aan software en hardware, zonder dat je een echte harde schijf nodig hebt. Het is eigenlijk net als een .zip bestandje alleen kan heel veel software (en Windows Boot Manager) ermee omgaan alsof het een echte disk is, en dus bijvoorbeeld via 1 bestand op een schijf een heel systeem booten.

Mocht je deze methode willen gebruiken dan zul je natuurlijk wel een harde schijf nodig hebben met een boot/efi partitie (waar dan Windows Boot Manager) op staat en een NTFS partitie waar je de verschillende VHD bestanden op hebt staan, en Windows Boot Manager moeten configureren om deze bestanden te gebruiken. Het is wel veel gedoe maar als het eenmaal werkt ben je zelf de baas over wanneer je terug gaat naar een schoon systeem dat je zelf hebt ingesteld met custom software enzv.

[Voor 30% gewijzigd door grasmanek94 op 19-12-2022 09:32]

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:54
Faloude schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:26:
[...]

Dit ziet er echt top uit! Ik ga het proberen

@grasmanek94 Wat is VHD? Nooit van gehoord 8)7
Haha ik gebruikte deze tool altijd met de windows XP versie 15 jaar terug :+

👩‍🚀 -> Astronauts use Linux because you cant open Windows in space <- 🚀

• Faloude
@HKLM_ Als ik het principe goed begrepen heb, kun je er zelf niets op installeren toch? Als je hem deployt naar een USB drive, is er dan ergens een map waar je executables kan neerzetten? En ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of dit nog enigzins bijgehouden wordt voor nieuwe hardware. Gaandeweg zullen we erachter komen..
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee