Vraag

• Piete2022
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 28-01 21:01
Wij hebben het Evohome systeem voor het aansturen van onze vloerverwarming en radiatoren in de kamers boven. Nu blijft Evohome soms door verwarmen. Momenteel staat de woonkamer ingesteld op 18,5 graden, maar heeft hij hem verwarmd tot 19,5 en is er nog steeds warmte vraag naar de ketel toe. Gebeurde vaker, maar was niet zo'n issue toen de prijzen nog normaal waren, maar met de huidige tarieven is het zonde dat je voor je gevoel voor niks aan het stoken bent,

Wij hebben de Evohome thermostaat in de woonkamer hangen en bij de vloerverwarming hangt een BDR91 regelaar die gekoppeld is aan een Honewell zoneklep. De ketel is een Vaillant HR Ecotec Plus VHR NL
30 - 34.

Iemand een idee die weet hoe dit kan? Mis ik wellicht een instelling?

[Voor 5% gewijzigd door Piete2022 op 18-12-2022 13:45. Reden: vraagstelling]

Alle reacties

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:41
Heb je de laatste firmware versie op je evohome staan? Had hier gelezen dat oude deze bug wel eens kon hebben. Ik heb hier zelf ook wel eens last van en heb deze via een ticket laten updaten ( zou normaal automatisch moeten gaan maar gebeurd niet altijd). Bij mij staat er nu sinds een aantal dagen 02.00.19.33 op en had 02.00.17.03. Moet nu nog kijken of het probleem zich nog voordoet.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:50

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Kijk eens op de EvoTouch welke zone warmte vraagt. Dat geeft alvast wat helderheid.

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Piete2022
TheMystery schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:31:
Heb je de laatste firmware versie op je evohome staan? Had hier gelezen dat oude deze bug wel eens kon hebben. Ik heb hier zelf ook wel eens last van en heb deze via een ticket laten updaten ( zou normaal automatisch moeten gaan maar gebeurd niet altijd). Bij mij staat er nu sinds een aantal dagen 02.00.19.33 op en had 02.00.17.03. Moet nu nog kijken of het probleem zich nog voordoet.
Ik heb ook 02.00 17.03.Heb je daar Resideo voor gemaild om te vragen of ze dat wilde update?
Microkid schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:41:
Kijk eens op de EvoTouch welke zone warmte vraagt. Dat geeft alvast wat helderheid.
Hij doet nu weer normaal. Zal het eens bekijken wat die doet als die weer doorslaat.

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ik heb een maandje terug hetzelfde gehad. Bij mij stookte de evohome de hele nacht door. Was het een dikke 25 graden beneden ondanks de instelling van 17 (!). Ik moest de ketelmodule resetten en opnieuw aanmelden. Pas daarna was het probleem verholpen.

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 08:14

Ankh

|true

Wat mij hielp is een schematische (paint) tekening te maken van de cv installatie. Kwam er achter dat een zone verkeerd was ingesteld, waardoor bij warmte vraag van boven even goed de beneden verdieping ook werd verwarmd

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• Piete2022
Microkid schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:41:
Ik heb even gekeken. Hij staat op 19,5 maar verwarmd naar 20 graden. De onderste twee moeten nu idd verwarmen zijn de kamers van de kinderen, maar de woonkamer is al op temperatuur.

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

Ok, blijkbaar heb je dus een overshoot op je vloerverwarming. Omdat er warmtevraag vanuit de andere ruimtes is, komt er ook warm water je vloer in. Lijkt dus alsof de zoneklep niet (tijdig) genoeg sluit, waardoor er warm water in blijft komen. Een oplossing heb ik helaas niet, geen ervaring met deze combi.

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:41
Piete2022 schreef op zondag 18 december 2022 @ 21:13:
[...]

Ik heb ook 02.00 17.03.Heb je daar Resideo voor gemaild om te vragen of ze dat wilde update?

[...]

Hij doet nu weer normaal. Zal het eens bekijken wat die doet als die weer doorslaat.
Ja via een support ticket op de resideo site, hierna moest ik een foto van Mac en crc code sturen en hebben ze hem geupdate.

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:56
Piete2022 schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:43:
[...]

Ik heb even gekeken. Hij staat op 19,5 maar verwarmd naar 20 graden. De onderste twee moeten nu idd verwarmen zijn de kamers van de kinderen, maar de woonkamer is al op temperatuur.

[Afbeelding]
Je schrijft dat je voor je vloerverwarming een zoneklep aanstuurt met een BDR91, maar je hebt niet vermeld hoe en waarmee je je CV ketel aanstuurt. Kun je dat nog vermelden?

Ik heb namelijk een soortgelijke situatie gehad, maar ik had slechts 1 BDR91, maar die was zowel aangemeld als aansturing voor de V.V. zone, alsook als ketelmodule voor de warmtebron.

Dat kan, een BDR 91 module (maar ook de HR92 knoppen) kunnen meerdere gelijktijdige toewijzingen hebben.

Is dit bij jou ook het geval?

• WebWire
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-01 17:49
Kan iemand mij een beetje uitleggen hoe efficient dit systeem werkt? Ik zie dat de temperatuur wordt gemeten op de radiatorknop zelf. Dus in theorie lijkt mij dat je radiator dan dicht gaat terwijl je thermostaat aangeeft dat het nog lang niet warm genoeg is en laat je C.V. ketel dus op volle bak draaien om de temperatuur op orde te krijgen? Kijken jullie ook naar de gasrekening? of is dit puur voor het comfort.

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

Dit werkt prima. Als de thermostaat in dezelfde ruimte hangt hoeven de radiatorkranen niet per se Evohome te zijn. Mag wel, want dan checkt elke knop zijn eigen omgevingstemperatuur. Handig als bijv de zon ergens naar binnen schijnt in een grote ruimte. Voor alle andere ruimtes doet de knop zijn eigen werk: temperatuur meten en de kraan aansturen.
Het effect is zowel meer comfort als een lagere rekening.

3000Wp zonnestroom

• Piete2022
Gameboy schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:32:
[...]

Je schrijft dat je voor je vloerverwarming een zoneklep aanstuurt met een BDR91, maar je hebt niet vermeld hoe en waarmee je je CV ketel aanstuurt. Kun je dat nog vermelden?

Ik heb namelijk een soortgelijke situatie gehad, maar ik had slechts 1 BDR91, maar die was zowel aangemeld als aansturing voor de V.V. zone, alsook als ketelmodule voor de warmtebron.

Dat kan, een BDR 91 module (maar ook de HR92 knoppen) kunnen meerdere gelijktijdige toewijzingen hebben.

Is dit bij jou ook het geval?
Ik heb een BDR91 voor de aansturing van de vloerverwarming zoneklep en een andere BDR91 voor de aansturing van de ketel.

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:56
Piete2022 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:21:
[...]

Ik heb een BDR91 voor de aansturing van de vloerverwarming zoneklep en een andere BDR91 voor de aansturing van de ketel.
Dat zou goed moeten zijn inderdaad. Weet je zeker dat de BDR91 voor je V.V. zoneklep ook echt alleen daarvoor is toegewezen? Ik had zelf dus pas erg laat door dat mijn ene BDR91 zowel als V.V. zoneklep, en ook als ketelmodule was toegewezen. Daarom bleef die open ("aan") sturen zolang er ergens warmtevraag in de woning was, en werd de benedenverdieping warmer dan ingesteld.

Je kunt voor de zekerheid de BDR91 die je als zoneklep hebt toegewezen helemaal wissen, en dan opnieuw toewijzen, maar dan alleen als zoneklep voor de V.V. Daar zijn genoeg filmpjes en handleidingen voor te vinden, bijvoorbeeld:

YouTube: Evohome zoneklep toevoegen via de BDR91 | Honeywell Home

Dan weet je daarna zeker dat deze BDR91 niet per abuis ook als ketelmodule is toegewezen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee