Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DimiDee
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02-07 03:47
Hi Tweakers,

Ik ben op zoek naar een 2-in-1 laptop / tablet en heb mijn oog laten vallen op onderstaand model:
Microsoft Surface Pro 9 i7/16GB/256GB GRAPHITE

Deze lijkt me enerzijds sterk genoeg om al mijn werk op te doen (Photoshop, Movie Maker, tekstverwerking, surfen, mailen,...) en anderzijds ideaal om als tablet los te koppelen om bijvoorbeeld werk te presenteren aan klanten.

Een vriend van mij is heel tevreden over dit model en ook online zijn er zeer veel positieve reviews te vinden. Een nadeel is de prijs, die na het aanschaffen van het bijhorende type cover toetsenbord & de touchpen oploopt. Om dit te counteren zou ik de 256GB versie aanschaffen en zou ik de SSD zelf upgraden naar 1 TB. Ik zie op Youtube immers dat dit mogelijk is.

Nu is het wel zo dat ik op eigen kantoor om ergonomische redenen altijd met een in hoogte verstelbare laptopstandaard werk & een extern toetsenbord. De poorten van de Surface Pro 9 zijn echter beperkt en nu weet ik niet of dat bij dit model ook kan?

Zijn er hier mensen die dit weten / die ervaring hebben met de Microsoft Surface Pro 9? Of die denken dat alternatieven een betere optie zijn (geen Apple producten)?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CitizenVeen
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15-06 15:32
ben ook op zoek naar een 2 in 1 laptop om ongeveer dezelfde redenen.

Je kan ook naar de surface pro 8 kijken ipv de 9, scheelt best wat in de prijs, er zijn een hoop configuraties mogelijk:
product: Microsoft Surface Pro 8 i5-1135G7
of met een i7:
product: Microsoft Surface Pro 8 i7-1185G7

Toetsenbord cover en pen zou je ook 2e hands / refurbished kunnen zoeken, dat scheelt gauw de helft van het geld.

er zijn ook concurenten, lenovo / dell bijv.
Dit was een topdeal, maar is helaas uitverkocht, ik was er zelf ook net te laat voor, je kan je laten mailen als die er weer is, wie weet krijgt paradigit nog een voorraad:
https://www.paradigit.nl/...oduct/13610#specificaties

Aansluitingen zou ik me geen zorgen over maken, voor 2 tientjes heb je tich van opties aan splitters/hubs voor alle aansluitingen die je nodig hebt, zomaar eerste de beste hit op google:
https://www.amazon.nl/Red...l-apparaten/dp/B09P8Q5FLB
zie geen reden waarom dat niet zou werken.

Deel ook absoluut je verdere gedachten hier, daar heb ik in mijn keuze ook weer wat aan :).

[ Voor 6% gewijzigd door CitizenVeen op 18-12-2022 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik ken louter enthousiaste collega's met Surface Pro modellen. Zeg maar vanaf Gen4/5 tot nu. Op dit moment zijn de Pro 8 in de meerderheid en iedereen is lyrisch. Het is bij ons een redelijk vrije keuze tussen Microsoft en Lenovo laptops en je ziet toch wel erg veel Microsoft.

Een USB hub zorgt er toch wel voor dat je echt alles wat je wil kan aansluiten.

Ter overweging, ik heb net mijn nieuwe Lenovo binnen :) Voor mij de reden om de Surface niet te nemen:
  • Ik vlieg erg veel en moet daarbij onderweg heel veel typen, het toetsenbord van de Surface is dan gewoon net niet goed genoeg imho
  • Ik wil graag een laptop met 4G/5G, die alleen met ARM geleverd word bij Surface
Maar zonder die 2 belemmeringen, zou ik het anders zeker gedaan hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door PWM op 18-12-2022 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DimiDee
Eerst en vooral: ik las hier iemand die sprak van een badkuip model & DOA. Intussen lijkt die tekst in dit topic verwijderd. Toch wil ik hier nog even op terugkomen: waarom badkuip model? En bij hardware die stuk zou zijn, veronderstel ik dat je gewoon een beroep kan doen op de garantie?

@CitizenVeen Ik heb alle modellen van de Surface Pro inderdaad bekeken en wil wel sowieso minstens een Intel i7 processor. Dat heb ik nu ook al jarenlang en ik wil er dan ook niet op achteruitgaan. Online lees ik dat de Surface Pro 9 net weer wat krachtiger is dan de Pro 8. Aangezien ik duurzaam omga met mijn toestellen, lijkt het voor mij logischer om de nu best mogelijke optie op de markt aan te schaffen. Maar aan de kenners hier: wat zijn de voornaamste verschillen volgens jullie tussen versie 8 & 9?

Toetsenbord cover & pen refurbished of tweedehands is een goeie tip, maar ben ik persoonlijk niet zo'n fan van. Ik heb immers al vaker meegemaakt dat er dan toch net weer iets niet goed zit, wat dan ook meteen de reden voor verkoop was.

Goeie tip ook van die splitter/hubs, dan heb ik dus idd wel gewoon alle mogelijkheden die ik wens. Weet iemand hier trouwens een betrouwbare site (Amazon?) voor, alsook voor een 1TB SSD kaartje?

@PWM ik begrijp wat je bedoelt. Zelf werk ik voornamelijk met een extern toetsenbord, ben niet vaak onderweg. Dus voor mij is dat minder van belang. Ik las dat je toch best Intel boven de ARM versie kiest bij Surface. Een laptop met 4G/5G is voor mij eveneens niet belangrijk. Als ik echt internet nodig zou hebben onderweg, maak ik wel even een mobiele hotspot aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

CitizenVeen schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:49:
Aansluitingen zou ik me geen zorgen over maken, voor 2 tientjes heb je tich van opties aan splitters/hubs voor alle aansluitingen die je nodig hebt, zomaar eerste de beste hit op google:
https://www.amazon.nl/Red...l-apparaten/dp/B09P8Q5FLB
zie geen reden waarom dat niet zou werken.
Dat is meer een tijdelijk noodoplossing.
Probleem is dat deze nogal wat stroom trekken. Zelfs als het apparaat uit staat trekt dat ding de accu leeg.
Kan je eigenlijk alleen gebruiken als de voeding aangesloten is.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0w13
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-07 14:01
Heb je deze al eens bekeken.
https://rog.asus.com/be-n...rog-flow-z13-2022-series/

Je kan kiezen tot I9 en is met een 3050TI

Prijs momenteel is heel aanvaardbaar en te vergelijken met een surface pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DimiDee
sn0w13 schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:15:

Ik ben geen kenner, maar dit model lijkt heel hard gericht op gamers? Dat is iets wat ik zelf bv niet doe op mijn laptop / tablet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0w13
DimiDee schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 02:32:
[...]

Ik ben geen kenner, maar dit model lijkt heel hard gericht op gamers? Dat is iets wat ik zelf bv niet doe op mijn laptop / tablet.
Is niet alleen beter om te gamen maar door de dedicated 3050Ti veel beter voor foto en videobewerkingssoftware.

Zelf heb ik momenteel een surface pro 7 maar bij aankoop bestond deze Asus nog niet.
Anders had ik wel voor de Asus gekozen.
De surface pro 7 is goed maar de batterijduur gaat enorm snel achteruit, mijn dochter en vrouw hebben dezelfde en bij hun batterij net hetzelfde. Na 2 jaar mag ik blij zijn dat ik nog 2 uur haal.
En natturlijk na de tablet+typecover+pen+eventueel dockingstation gaat de prijs heel snel omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CitizenVeen
sn0w13 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:40:
[...]
De surface pro 7 is goed maar de batterijduur gaat enorm snel achteruit, mijn dochter en vrouw hebben dezelfde en bij hun batterij net hetzelfde. Na 2 jaar mag ik blij zijn dat ik nog 2 uur haal.
En natturlijk na de tablet+typecover+pen+eventueel dockingstation gaat de prijs heel snel omhoog.
Is dat bij wijze van spreke of is de batterij letterlijk in minder dan 2uur van 100 naar 0? Zo ja, dan zou ik even contact opnemen met microsoft, dat klinkt wel heel absurd. Ik heb dit nog verder niet eerder gelezen over de surface pro's nog..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0w13
CitizenVeen schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:20:
[...]

Is dat bij wijze van spreke of is de batterij letterlijk in minder dan 2uur van 100 naar 0? Zo ja, dan zou ik even contact opnemen met microsoft, dat klinkt wel heel absurd. Ik heb dit nog verder niet eerder gelezen over de surface pro's nog..
Het zal niet veel meer zijn dan 2uur.
Heb zelf een zware powerbank moeten kopen voor de dochter zodat ze de dag door komt op de unief want er zijn daar geen stopcontacten genoeg.
We hebben beide een 7 en de vrouw heeft een 5.
Ze zijn jammer genoeg uit garantie.
Onze volgende zal geen surface meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CitizenVeen
sn0w13 schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:15:

Deze ziet er echt goed uit.
Bij paradigit is ie nog 100 euro goedkoper, dan kom je uit op 1500, toetsenbord cover zit er dan al bij. Goedkoper dan een surface pro9 en evenveel als een pro8 met een i7.
De asus is wel iets zwaarder, en naar mijn smaak qua uiterlijk lelijker. Ik ben zelf ook tempted om mss deze aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DimiDee
CitizenVeen schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:00:
[...]

Deze ziet er echt goed uit.
Bij paradigit is ie nog 100 euro goedkoper, dan kom je uit op 1500, toetsenbord cover zit er dan al bij. Goedkoper dan een surface pro9 en evenveel als een pro8 met een i7.
De asus is wel iets zwaarder, en naar mijn smaak qua uiterlijk lelijker. Ik ben zelf ook tempted om mss deze aan te schaffen.
Ik heb wat schrik dat de prestaties van deze gericht zijn op gamers? En dat usual business taken daaronder mogelijk kunnen lijden? Of zie ik dat verkeerd? Zijn er hier mensen die deze Asus hebben en hun ervaring willen delen? Of iemand die online een goeie vergelijking heeft gevonden tussen beide toestellen oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
DimiDee schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 02:00:
[...]

Ik heb wat schrik dat de prestaties van deze gericht zijn op gamers? En dat usual business taken daaronder mogelijk kunnen lijden? Of zie ik dat verkeerd? Zijn er hier mensen die deze Asus hebben en hun ervaring willen delen? Of iemand die online een goeie vergelijking heeft gevonden tussen beide toestellen oid?
Waar zou een gamer-laptop/tablet precies minder in presteren dan een 'business'-laptop/tablet? In vrijwel alle gevallen zijn gamer-versies sneller in zowel business als gaming.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DimiDee
Hahn schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 02:02:
[...]

Waar zou een gamer-laptop/tablet precies minder in presteren dan een 'business'-laptop/tablet? In vrijwel alle gevallen zijn gamer-versies sneller in zowel business als gaming.
Dan is het dus volgens jou puur de perceptie wat zo'n gaming laptop tegen heeft? En dat ASUS minder marketingbudget heeft dan Microsoft om dit model op de kaart te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
DimiDee schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 02:04:
[...]

Dan is het dus volgens jou puur de perceptie wat zo'n gaming laptop tegen heeft? En dat ASUS minder marketingbudget heeft dan Microsoft om dit model op de kaart te zetten?
Ik heb geen idee waarom jij de perceptie hebt dat gaming laptops minder zouden presteren in bepaalde taken. Uiteindelijk gaat het om processor, videokaart en een beetje om geheugen. Als dat in de gaming laptop hetzelfde of beter is dan in de non-gaming laptop, mits goed gekoeld, dan zullen de prestaties ook hetzelfde of beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DimiDee
Hahn schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 02:08:
[...]

Ik heb geen idee waarom jij de perceptie hebt dat gaming laptops minder zouden presteren in bepaalde taken. Uiteindelijk gaat het om processor, videokaart en een beetje om geheugen. Als dat in de gaming laptop hetzelfde of beter is dan in de non-gaming laptop, mits goed gekoeld, dan zullen de prestaties ook hetzelfde of beter zijn.
Volledig akkoord hoor. Ik bedoel gewoon dat je op kantoor quasi nooit dit soort ASUS model of een andere gaming laptop ziet, maar wel massa's surface pro's. En ik vraag me dan af hoe dat komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
DimiDee schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 02:09:
[...]

Volledig akkoord hoor. Ik bedoel gewoon dat je op kantoor quasi nooit dit soort ASUS model of een andere gaming laptop ziet, maar wel massa's surface pro's. En ik vraag me dan af hoe dat komt.
Looks en marketing. Een Surface Pro ziet er 'pro' uit, een gaming laptop is gedesigned om er interessant uit te zien voor 15-25-jarige gamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:37
DimiDee schreef op maandag 19 december 2022 @ 04:39:

@CitizenVeen Ik heb alle modellen van de Surface Pro inderdaad bekeken en wil wel sowieso minstens een Intel i7 processor. Dat heb ik nu ook al jarenlang en ik wil er dan ook niet op achteruitgaan.
Redelijk kort door de bocht. Gooi je cpu's maar eens door https://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php . De passmark score zegt (veel) meer dan het getal achter de i.

Verder zijn er ook dan nog nuances. Zo hebben sommige modellen geen actieve koeling wat zowel een voordeel (heerlijk stil) als nadeel (lagere clockspeed bij langdurige belasting) oplevert.

Om aan te sluiten op gaming laptops. Vaak zijn de instap modellen grote zware plastic bakbeesten met een goede airflow. Die airflow is nodig om zowel de cpu als videokaart op hun boostclock te houden. Als je alleen outlook en excel gebruikt dan voegt dat echter niet zoveel toe. Dan is een veel lichtere surface met slechtere koeling een stuk handiger product. Zelf heb ik dan ook een gaming laptop voor vakantie (met RTX 3050) en een Surface Pro 7 (i5 zonder fan) voor zakelijk gebruik. Beide relatief betaalbare apparaten die in andere scenario's uitblinken.

[ Voor 3% gewijzigd door sdk1985 op 24-12-2022 02:33 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0w13
En om je keuze nog moeilijker te maken.
Dell heeft net een surface pro killer uitgebracht :)

https://www.dell.com/en-u...xps-13-9315-2-in-1-laptop
https://www.youtube.com/watch?v=BV1O7RR-VoA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CitizenVeen
DimiDee schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 02:00:
[...]

Zoals andere ook al gezegd hebben, hier ben je een slachtoffer van marketing niet van computer kennis ;). Stoelen worden ook wel eens gemarket als 'gamer stoelen', betekent ook niet dat je slechter kan emailen als je er op zit.
Er zijn wel andere nadelen aan die asus: zwaarder en maakt wat meer geluid dan andere tablets. Google anders even op reviews. Die ~250 extra grammen zorgen er wel voor dat je echt minder comfortabel op de bank zit met je tablet in hand.
Dit klinkt een stuk mooier dan het is, hele goeie deal in amerika indd, maar hier issie bijna het dubbele van de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DimiDee
Zijn er hier mensen die een van de genoemde modellen in hun bezit hebben en wat meer duiding kunnen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAAF12
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-10-2024

RAAF12

*.*

DimiDee schreef op maandag 26 december 2022 @ 15:41:
Zijn er hier mensen die een van de genoemde modellen in hun bezit hebben en wat meer duiding kunnen geven?
En een winkel waar ze in het echt te bewonderen zjn? Bij de plaatselijke Mediamarkt staan ze niet. Ik ben op zoek naar een Surface laptop 4 of 5 omdat die in 15 inch scherm te kopen zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door RAAF12 op 15-01-2023 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekkeikke
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 01-03-2023
Goedenavond,

Ik ben een ervaren Microsoft Surface gebruiker, ideaal voor mijn studie en administratie maar ook om te gebruiken tijdens mijn muzieklessen, het lezen van bladmuziek.
Mijn pro 7 is kaduuk, is iemand op gaan staan.
Gelukkig vergoed door de verzekering dus wil ik nu gaan kijken naar een nieuwere versie, waar mijn oog viel op de pro 9. Maar, is mijn toetsenbord van de pro 7 compatibel met de pro 9? Iemand die dat weet? Ik heb een bijpassend toersenbord, styluspen en muis waar niets aan mankeert. Of zit ik nu vast aan de pro 7?

Alvast bedankt voor het reageren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Gekkeikke schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:50:
Goedenavond,

Ik ben een ervaren Microsoft Surface gebruiker, ideaal voor mijn studie en administratie maar ook om te gebruiken tijdens mijn muzieklessen, het lezen van bladmuziek.
Mijn pro 7 is kaduuk, is iemand op gaan staan.
Gelukkig vergoed door de verzekering dus wil ik nu gaan kijken naar een nieuwere versie, waar mijn oog viel op de pro 9. Maar, is mijn toetsenbord van de pro 7 compatibel met de pro 9? Iemand die dat weet? Ik heb een bijpassend toersenbord, styluspen en muis waar niets aan mankeert. Of zit ik nu vast aan de pro 7?

Alvast bedankt voor het reageren!
Het zijn 2 verschillende machines en de typecovers zijn inderdaad niet compatible.

Zie ook: https://surfacetip.com/co...e-pro-7-vs-surface-pro-9/

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Pagina: 1