Toon posts:

vloerverwarming werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• 1974maurice
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18-12-2022
hoi,
afgelopen zomer heb ik mijn huis laten verbouwen. daarbij zijn op de begane vloer alle radiotoren verwijderd en heb vloerverwarming aan laten leggen en een airco geplaatst. de leidingen van de vloerverwarming liggen 10 cm uit elkaar. als systeem heb ik een verdeler van VIEGA. model 1010. De pomp is een Wilo Para 15/6-43/sc

Nu lijkt het erop dat de vloerverwarming niet werkt. ik moet continu verwarmen met airco.
De aanvoerbuis van de vloerverwarming wordt wel warm. de temperatuur van deze buis heb ik met een infrarood thermometer gemeten op 35 graden. dat is voor de thermostaat knop op de verdeler. na de thermostaat zakt de temp terug naar 15-18 graden.
De pomp draait wel, en geeft geen foutmelding.

wat mij opvalt is dat het systeem omgekeerd is geplaatst (ten opzichte van de afbeeldingen op internet) warm water zit boven en koud water beneden. terwijl op afbeeldingen van VIEGA dit juist andersom is (warm beneden en koud boven).

Kan het zijn dat de pomp hierdoor zorgt dat er geen warm water in het systeem terecht kan komen en alleen het koude water circuleert?

Ik hoor graag jullie mening. ik heb een filmpje gemaakt die kan ik eventueel delen.
mvg Maurice

Alle reacties

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:16
Kan je wat foto's plaatsen waar alles duidelijk te zien is ?
Zo is het gokken voor ons om informatie en tips te geven.

• 1974maurice

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 27-01 12:11
Je wil je vloer vullen met lage temp water maar hebt een hoge temperatuur verdeler geplaatst of laten plaatsen.
Heb je een ltv ventiel op de meest linker kant (op de fotos) waardoor je de meng functie kunt beïnvloeden/stoppen?

• GekkeGerrit83
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-01 12:06
Kan het zo niet zien, maar wat is de draairichting van de pomp? Staat er een pijl op welke richting hij pompt?

[Voor 15% gewijzigd door GekkeGerrit83 op 18-12-2022 13:28]

• 1974maurice
hoi tcw82,
ik heb ff de offerte erbij gepakt. ik dacht dat ik model 1010 had. maar als verdeler is het
- cv verdeler DN25-7 RVS 786878 (denk merk VIEGA)
- verdelerregelstation viega fonterra 704896

mijn ketel staat idd voor verwarmen ingesteld op 45 graden. maar ik heb het idee dat er niet eens warm water door de vloerverwarming gaat. het warm water gaat tot de thermostaatknop.

op afbeelding die ik op internet zie staan zijn de "regelbuisjes" allemaal aan de onderzijde geplaatst.
dus wellicht is het stromings circuit nu wel zo dat er geen warm water in kan komen.

• 1974maurice
hoi GekkeGerrit83,
goede vraag, de pijl is omhooggericht.
dan lijkt het mij dat de warm wateraanvoer daar wel goed op aangesloten is. toch?

• 1974maurice
zou het kunnen zijn dat de thermostaatknop er niet goed op ziet. na de thermostaatknop zijn de buizen koud. voor de thermostaatknop is het warm

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Staat die thermostaat knop niet helemaal dicht?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-01 14:49
Als aanvoer buis warm wordt, loopt er dus blijkbaar wel iets van water heen.
Gezien de bolletje in de meetglazen lijkt er ook wel water door de vloer te lopen.
Maar wellicht loopt er niet genoeg warm water naar de verdeler toe.
Als je een heel klein beetje warm water bij het koude water doet merk je daar natuurlijk weinig van.
Volgens mij zie ik een aftakking, dus neem aan dat er nog radiators aangesloten zitten.
Al eens geprobeerd om die allemaal dicht te zetten? Dan moet het warm water wel naar de vloerverwarming toe.

• 1974maurice
hoi Brambo123,
er loopt idd een verwarming naar de bijkeuken. die heb ik zojuist dichtgezet.
verder heb ik de thermostaatknop er afgedraaid. het pinnetje zat behoorlijk vast. die heb ik los getikt. nu kon ik hem weer met mijn duim induwen en kwam deze vanzelf terug.

ik kijk even een paar minuten aan of er nu wel warm water instroomt. zal de infrarood thermometer er even op richten of de temp gaat stijgen.
ik hoop dat dit de simpele oplossing is.

alleen verwarmen met airco is niet heel erg, maar ik heb niet voor niets vloerverwarming aan laten leggen :)

• 1974maurice
dit lijkt te werken, de temp is met 3 graden gestegen in de buis. dus het gaat de goede kant op. dank voor jullie hulp
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee