Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Willem62
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 26-01-2023
Situatie is dat ik dit jaar mijn dochter(24) nog een schenking wil doen de ruim 5000 euro (vrijstelling) Daarnaasrt studeert ze nog voor een master en ik wil haar nog met terugwerkende kracht voor dit jaar per maand 450 euro geven. (ik heb haar dit jaar nog geen bijdrage gegeven)

Mag dit? en zou ik de 450 mogen verhogen naar 600 euro?

Dure tijden en ik had financieel een meevaller.

Ik hoor het graag.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:28
Kan weg.

[ Voor 93% gewijzigd door Orangelights23 op 18-12-2022 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Je kan niet met terugwerkende kracht iets overboeken.
Schenkingen gaan per jaar, dus op welk exact moment je het doet maakt niet zoveel uit.
Je kan dus prima het hele jaarbedrag wat je eigenlijk per maand had willen doen in één keer overmaken op 31 december. Dat valt dan gewoon onder dit jaar. De volgende overboeking kan je dan op 1 januari 2023 doen, dat telt niet meer mee voor dit jaar.
Verhogen kan, maar er zijn grenzen aan hoeveel je belastingvrij mag schenken. Met 600 ga je er overheen en moet je dochter komend jaar belasting er over gaan betalen.

[ Voor 14% gewijzigd door McKaamos op 18-12-2022 12:17 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Mogen mag het iig, maar je vraag is uiteraard of het belastingvrij mag. Schenkingsvrijstelling is er sowieso, dus over dat gedeelte is het heel simpel, dat mag.

Dan mag je sowieso nog eenmalig een schenking van iets van €25k doen, maar goed, die wil je waarschijnlijk hier niet aan opofferen. Maar je mag ook als ouder de kosten van een studie van je kind betalen, inclusief bijbehorende kosten. En dat is natuurlijk een heel groot grijs gebied, maar ze overheid zelf zegt als €400 per maand als normale bijdrage van ouders, dus dan zal niemand zeker in deze tijd stellen dat €450 geen normale bijdrage is. Waar de grens precies ligt, tja, als je het niet te idioot maakt verwacht ik niet snel problemen.

Volgens deze kan je overigens nog significant hoger gaan als belastingvrije schenking op basis van studeren: https://www.doehetzelfnot...eerderjarig-kind-betalen/

[ Voor 11% gewijzigd door Sissors op 18-12-2022 12:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Alles wat je dit jaar schenkt zal initieel onder dit jaar vallen, je kan dus de ca 5.600 deze maand nog overmaken en dan valt die in principe onder dit jaar.
Januari gaat 2023 lopen, dus vanaf dan valt het onder der 2023 schenkings ruimte qua vrijstelling.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Schenkbelasting is eigenlijk alleen relevant als ze pas na haar 21ste is begonnen met deze studie. Het doorbetalen van een studie die al eerder begon kan gezien worden als een dringende morele verplichting.

Aangezien je er financieel goed bij zit zou ik een fiscalist om een eenmalig advies vragen. Dat kan zomaar flink goedkoper zijn dan het onnodig afragen van belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
NielsFL schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:28:
Schenkbelasting is eigenlijk alleen relevant als ze pas na haar 21ste is begonnen met deze studie. Het doorbetalen van een studie die al eerder begon kan gezien worden als een dringende morele verplichting.

Aangezien je er financieel goed bij zit zou ik een fiscalist om een eenmalig advies vragen. Dat kan zomaar flink goedkoper zijn dan het onnodig afragen van belasting.
Nog altijd flink duurder dan zien dat er binnen redelijkheid geen enkel probleem is. Hij kan haar niet €50k voor 'studiekosten' zomaar geven, maar een paar duizend euro waar het hier over gaat? Dat is probleemloos te beargumenteren dat het voor studiekosten van je kind is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
NielsFL schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:28:
kan gezien worden als een dringende morele verplichting.
Ik weet niet of dit nou een echt houdbaar standpunt is.

Maar goed je kan nu 5.677 euro belastingvrij schenken en dat op 1 januari nog een keer doen. Dan ben je er toch?

Je kan mogelijk zelfs van de eenmalige verhoogde vrijstelling gebruik maken, check wel even de voorwaarden.

Schenken en IB gaat per jaar met terugwerkende kracht iets doen zit er niet in.

[ Voor 51% gewijzigd door PolarBear op 18-12-2022 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11-06 07:21
Bij mijn weten heeft @NielsFL het volledig juist opgeschreven en zijn de goedbedoelde reacties over de schenkingsvrijstelling enkel ruis op de lijn. Zie hieronder de woorden van de staatssecretaris uit 2015.
De heer Omtzigt vraagt of schenkbelasting is verschuldigd als ouders een financiële bijdrage verstrekken voor de studie van hun kinderen. Hij vraagt of ik voor de plenaire behandeling de nodige duidelijkheid hierover kan geven, bijvoorbeeld voor de situatie dat een ouder de bijdrage geeft die de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) heeft uitgerekend.

Zoals ik in de schriftelijke antwoorden heb aangegeven, zal een bijdrage van een ouder aan het kind voor zijn studie normaal gesproken niet zijn belast met schenkbelasting. Dat geldt in ieder geval voor een bijdrage voor een reguliere studie als het studerende kind nog geen 21 jaar is, of als het kind een studie volgt die hij voor zijn 21e jaar is begonnen. Het maakt daarbij niet uit of de ouder het kind geld geeft waarmee hij of zij de studiekosten of kosten van levensonderhoud zelf betaalt, of dat de ouder de studiekosten of kosten van levensonderhoud van het kind rechtstreeks betaalt. Indien het kind al 21 jaar of ouder is wanneer het een studie gaat volgen, kan weliswaar sprake zijn van een schenking maar zal bij een reguliere studie de betaling van de kosten voor studie en levensonderhoud veelal vallen onder de vrijstelling van schenkbelasting voor het voldoen aan een natuurlijke verbintenis. Ook hierbij maakt het niet uit of de ouder het kind geld geeft waarmee hij of zij de studiekosten of zijn kosten van levensonderhoud zelf betaalt, of dat de ouder de studiekosten of kosten van levensonderhoud rechtstreeks betaalt.

Het voorgaande geldt eveneens voor de door de DUO berekende ouderbijdrage die ouders betalen11 en ook voor de situatie dat de ouders de kosten van studie en levensonderhoud voor hun kind betalen om te voorkomen dat het kind bij de DUO een studieschuld opbouwt. De conclusie is dat in de praktijk in de meeste gevallen de ouderlijke bijdrage voor de studie, zeker ook als deze overeenkomstig de door de DUO berekende bijdrage is, niet als een schenking zal worden beschouwd. Overigens kan het kind, in de situatie dat ouders een bijdrage willen leveren aan de aflossing van een bij de DUO opgebouwde studieschuld, gebruikmaken van de jaarlijkse vrijstelling van € 5.304 (bedrag 2016), dan wel de eenmalig verhoogde schenkvrijstelling van € 25.449 (bedrag 2016)
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34302-25.html
Pagina: 1