Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:17
Stel je hebt een moestuintje, een fruitboom en een paar kamerplantjes en -bloemen. Je doet het redelijk goed om ze in leven te houden, maar je wilt nu iets meer kennis opdoen om je oogst te verbeteren en te achterhalen waaróm je nou de ene plant wel kan snoeien en de andere niet.

Ik zoek een boektip voor algemene (praktische) kennis over planten. Mag Engels of Nederlands zijn. Tips? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Faloude schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:49:
maar je wilt nu iets meer wetenschappelijke kennis opdoen om je oogst te verbeteren en te achterhalen waaróm je nou de ene plant wel kan snoeien en de andere niet.
Beginnen bij https://www.wur.nl/nl/ond...ituten/plant-research.htm ?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faloude
@F_J_K Ik zocht een boektip. Ik heb weinig interesse om wetenschappelijke artikelen te lezen over niche subonderwerpen of een opleiding te volgen. Misschien was je op de verkeerde been gezet omdat ik het woord "wetenschappelijk" gebruikte, deze heb ik dan ook verwijderd uit OP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
https://winkel.velt.nu/product/handboek-ecologisch-tuinieren

De bijbel voor moestuinen zo'n beetje. Ze hebben nog wat meer op specifieke onderwerpen. Maar bovenstaande is een goed begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
@sugarlevi01 Dank! Dit boek zag ik al eerder voorbijkomen, maar negeerde het omdat het volgens mij iets te gefocused was op ecologisch tuinieren en niet zo zeer algemene plantenkennis. Echter heb ik de inleiding gelezen en lijkt het alsnog best een interessant en nuttig boek voor mij. Ik denk dat ik deze ga bestellen, maar ik sta nog open voor andere tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Faloude schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:11:
@sugarlevi01 Dank! Dit boek zag ik al eerder voorbijkomen, maar negeerde het omdat het volgens mij iets te gefocused was op ecologisch tuinieren en niet zo zeer algemene plantenkennis. Echter heb ik de inleiding gelezen en lijkt het alsnog best een interessant en nuttig boek voor mij. Ik denk dat ik deze ga bestellen, maar ik sta nog open voor andere tips.
Inderdaad. Grap van ecologisch tuinieren, maar ook van dingen als permacultuur, is dat je niet alles neersabelt en vanaf nul probeert te werken, maar juist de natuur voor je laat werken. Eerste vereiste daarvoor is dat je snapt waar de natuur mee bezig is, dus dergelijke boeken hebben vaak een stuk meer achtergrond op dat vlak dan een reguliere "schoffel de boel onder, mest erop, en iedere dag onkruid wieden" boek.

Tips van mijn kant:
- Toby Hemenway, Gaia's Garden - A guide to home-scale permaculture (2013)
- Vera Greutink, Tuin Smakelijk! (2015)

Vooral die eerste geeft sloten aan praktijkvoorbeelden van hoe je slim je tuin in kunt richten om met minder werk meer opbrengst te hebben - oh ja, en tegelijk ook meer insekten en andere natuur aan kunt trekken. Enig nadeel is dat het een US boek is, dus flink deel van de voorbeelden gaan over warme, droge gebieden waar wij koud en nat wonen, en individuele soorten die genoemd worden zijn vaak Amerikaans. Maar principes zijn hetzelfde en dat is waar dit boek in uitblinkt.

De tweede is veel minder diepgaand, maar kun je ernaast gebruiken om bjivoorbeeld wel lokale soorten (en hun NL namen!) te vinden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Faloude schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:49:
Stel je hebt een moestuintje, een fruitboom en een paar kamerplantjes en -bloemen. Je doet het redelijk goed om ze in leven te houden, maar je wilt nu iets meer kennis opdoen om je oogst te verbeteren en te achterhalen waaróm je nou de ene plant wel kan snoeien en de andere niet.

Ik zoek een boektip voor algemene (praktische) kennis over planten. Mag Engels of Nederlands zijn. Tips? :)
Ik luister zelf een beetje Podcasts (moetstuinadvies, tuinbroekies).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:42
dion_b schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:47:
[...]

Inderdaad. Grap van ecologisch tuinieren, maar ook van dingen als permacultuur, is dat je niet alles neersabelt en vanaf nul probeert te werken, maar juist de natuur voor je laat werken. Eerste vereiste daarvoor is dat je snapt waar de natuur mee bezig is, dus dergelijke boeken hebben vaak een stuk meer achtergrond op dat vlak dan een reguliere "schoffel de boel onder, mest erop, en iedere dag onkruid wieden" boek.

Tips van mijn kant:
- Toby Hemenway, Gaia's Garden - A guide to home-scale permaculture (2013)
- Vera Greutink, Tuin Smakelijk! (2015)

Vooral die eerste geeft sloten aan praktijkvoorbeelden van hoe je slim je tuin in kunt richten om met minder werk meer opbrengst te hebben - oh ja, en tegelijk ook meer insekten en andere natuur aan kunt trekken. Enig nadeel is dat het een US boek is, dus flink deel van de voorbeelden gaan over warme, droge gebieden waar wij koud en nat wonen, en individuele soorten die genoemd worden zijn vaak Amerikaans. Maar principes zijn hetzelfde en dat is waar dit boek in uitblinkt.

De tweede is veel minder diepgaand, maar kun je ernaast gebruiken om bjivoorbeeld wel lokale soorten (en hun NL namen!) te vinden.
Ik haak even aan in de discussie, vanaf mei volgend jaar woon ik in een huis met een tuin(tje). ik heb veel interesse in natuurlijk/ecologisch tuinieren maar ik hoef er geen voedsel uit te halen. Deze boeken lijken vooral te focussen op moestuinen/kruidentuinen, en ik wil misschien nog wel wat kruiden neerzetten maar verder vooral een mooie natuurlijke tuin met veel bloemen en insectenleven.

Heeft iemand wellicht tips voor boeken/sites daarover? Dus wel ecologisch maar geen voedsel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

migchiell schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:53:
[...]

Ik haak even aan in de discussie, vanaf mei volgend jaar woon ik in een huis met een tuin(tje). ik heb veel interesse in natuurlijk/ecologisch tuinieren maar ik hoef er geen voedsel uit te halen. Deze boeken lijken vooral te focussen op moestuinen/kruidentuinen, en ik wil misschien nog wel wat kruiden neerzetten maar verder vooral een mooie natuurlijke tuin met veel bloemen en insectenleven.

Heeft iemand wellicht tips voor boeken/sites daarover? Dus wel ecologisch maar geen voedsel?
Ik denk stiekem dat je dezelfde boeken kunt nemen ;)

Groot deel ervan gaat over plant communities, groepen van verschillende types planten die elkaar ondersteunen en zorgen voor voeding en bescherming. In een moestuin doe je dat primair om gewasplanten te helpen, maar je kunt ze evengoed bouwen om sierbloemen - hun eisen zijn namelijk hetzelfde: bovengemiddeld veel voedingsstoffen en veel bescherming omdat ze 'doorgeschoten' zijn tov gehardere wilde soorten.

Een simpele community is eentje waar minimaal een plant mineralen diep uit de bodem haalt en in z'n dood blat teruggeeft aan het oppervlak. Smeerwortel is een goede die gratis te krijgen is en doodsimpel groeit. Je wilt iets uit familie van erwten/bonen om stikstof uit de lucht te fixeren en beschikbaar te stellen aan overige planten. Dat kan met bodembedekker hondsdraf, of bijvoorbeld met een bezembrem. Alle drie trekken ze vol insekten, maar een schermbloemige (ik plant dille of venkel, maar als je het niet hoeft te eten kun je breder kijken) haalt specifiek sluipwespen erbij die luizen en rupsen aanpakken. Stop daar dan je kwetsbare rozen tussen en het gaat niet alleen mooi zijn maar ook een stuk weerbaarder en minder werk zijn dan rozen op dorre grond waar onkruid steeds opkomt en bijmesten nodig is. Let trouwens op bij rozen dat de wildere vormen veel robuuster zijn, veel meer insekten trekken en een stuk lekkerder ruiken - die doorgefokte sierrozen zijn vaak bijna geurloos :'(

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:42
dion_b schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:08:
[...]

Ik denk stiekem dat je dezelfde boeken kunt nemen ;)

Groot deel ervan gaat over plant communities, groepen van verschillende types planten die elkaar ondersteunen en zorgen voor voeding en bescherming. In een moestuin doe je dat primair om gewasplanten te helpen, maar je kunt ze evengoed bouwen om sierbloemen - hun eisen zijn namelijk hetzelfde: bovengemiddeld veel voedingsstoffen en veel bescherming omdat ze 'doorgeschoten' zijn tov gehardere wilde soorten.

Een simpele community is eentje waar minimaal een plant mineralen diep uit de bodem haalt en in z'n dood blat teruggeeft aan het oppervlak. Smeerwortel is een goede die gratis te krijgen is en doodsimpel groeit. Je wilt iets uit familie van erwten/bonen om stikstof uit de lucht te fixeren en beschikbaar te stellen aan overige planten. Dat kan met bodembedekker hondsdraf, of bijvoorbeld met een bezembrem. Alle drie trekken ze vol insekten, maar een schermbloemige (ik plant dille of venkel, maar als je het niet hoeft te eten kun je breder kijken) haalt specifiek sluipwespen erbij die luizen en rupsen aanpakken. Stop daar dan je kwetsbare rozen tussen en het gaat niet alleen mooi zijn maar ook een stuk weerbaarder en minder werk zijn dan rozen op dorre grond waar onkruid steeds opkomt en bijmesten nodig is. Let trouwens op bij rozen dat de wildere vormen veel robuuster zijn, veel meer insekten trekken en een stuk lekkerder ruiken - die doorgefokte sierrozen zijn vaak bijna geurloos :'(
Rozen (en tulpen, brrr) zijn me al te kunstmatig en gefokt, wat ik eigenlijk het liefste doe is simpelweg een stuk aarde bloot leggen en dan maar kijken wat er vanzelf aan komt waaien, beetje dada-tuinieren :) maar goed, dan zit ik op mijn dakterras nu vooral met gras, distels en paardebloemen. Iets meer afwisseling en iets meer esthetiek mag ook wel.

Ik ben ook wel gecharmeerd van dit soort pakketten, als het goed is zijn die ook enigzins op elkaar afgestemd en vormen ze samen een eco-systeem(pje).

Denk dat ik binnenkort eens in een boekwinkel ga neuzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

migchiell schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:46:
[...]

Rozen (en tulpen, brrr) zijn me al te kunstmatig en gefokt, wat ik eigenlijk het liefste doe is simpelweg een stuk aarde bloot leggen en dan maar kijken wat er vanzelf aan komt waaien, beetje dada-tuinieren :) maar goed, dan zit ik op mijn dakterras nu vooral met gras, distels en paardebloemen. Iets meer afwisseling en iets meer esthetiek mag ook wel.
Die dingen die zomaar komen aanwaaien zijn pioniersplanten, dingen die blootliggend grond koloniseren. Tuinders kennen ze meestal als "onkruid". Als je een (wat groter, dieper wortelbare) stuk grond z'n gang laat gaan zal het over jaren decennia gaan van pioniersvegatatie naar secundaire vegetatie naar primaire vegetatie. Dat is in nattere streken van NL iets wat vooral op Biesbosch lijkt, in drogere streken doorgaans meer als de Veluwe (maar dan met veel meer 'rommel'). Nu heb jij geen decennia, waarschijnlijk minder land dan Bieschbosch of Veluwe, klinkt het alsof jouw estetiek niet helemaal matcht met puur natuur en dus zul je moeten ingrijpen. Als er al een primair of secundair plant staat, krijgen de pioniers geen kans. Dus wat je meestal doet is versnelt, maar dan in een specifieke richting. Doe je dat met inheemse planten die je zelf mooi vind, dan is het resultaat vaak al binnen een jaartje of twee erg mooi :)
Ik ben ook wel gecharmeerd van dit soort pakketten, als het goed is zijn die ook enigzins op elkaar afgestemd en vormen ze samen een eco-systeem(pje).
Kan ik van harte aanraden. Ze zijn een beetje aan de prijs, maar inderdaad exact de richting waar je hier op lijkt te willen gaan. Mocht je hiervoor gaan, doe Liedewij de groeten van me (oud-klasgenote :P )
Denk dat ik binnenkort eens in een boekwinkel ga neuzen.
:Y

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
migchiell schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:53:
[...]

Heeft Velt ook. Ik ben persoonlijk alleen niet bekend met het boek. Maar als het net zoals hun moestuinboek is zal het vast een aanrader zijn.
https://winkel.velt.nu/pr...uin-van-aanleg-tot-beheer

Je kunt ook eens kijken naar de ontwerpen van Piet Oudolf voor inspiratie. Die richt zijn tuinen in voor alle seizoenen en werkt veel met inheemse planten.
dion_b schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:08:
[...]
Let trouwens op bij rozen dat de wildere vormen veel robuuster zijn, veel meer insekten trekken en een stuk lekkerder ruiken - die doorgefokte sierrozen zijn vaak bijna geurloos :'(
Helaas bij veel planten zo.
Op zich zijn al die prachtige dubbelbloemige kweekvormen hartstikke mooi, maar voor de insecten vaak niet meer interessant.

Met de huidige aandacht voor de bijen en insectenleven, lijkt er wel meer ruimte te ontstaan voor de wildvormen. En eigenlijk zijn die ook prachtig. Ik zie bijvoorbeeld steeds meer wilde tulpen en andere wilde varianten van bloembollen voorbij komen.
Pagina: 1