Toon posts:

Hoe krijg ik vocht mijn woning uit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:10

silverball

De wagen voor moderne mensen

Topicstarter
Hierbij waarschijnlijk een enorme noob vraag; ik woon nog niet zo lang op mezelf.

Ik heb sinds 2 jaar een rijtjeswoning uit de jaren 80 en heb steeds 's winters last van een te hoge luchtvochtigheid, vooral in de slaapkamer. (a 65-70%). Nu we vaak met z'n tweeën zijn wordt is het probleem wat verergerd.

Er staat altijd een laag condens aan de binnenkant van mijn beglazing (soms plasjes water op de vensterbank), dat een mengelmoes is van hr++ en old-school dubbelglas boven. Het raam in de slaapkamer staat uiteraard op een kier, maar dit zorgt alleen voor kou en dat hetzelfde condens bevriest. Elk raam is kletsnat, overigens lijkt het bij old-school dubbelglas wel een stuk erger te zijn.

De thermostaat zet ik nooit lager dan 15 graden, de mechanische ventilatie staat op stand 2/3 als wij thuis zijn. De deur van de slaapkamer kan niet de hele nacht open i.v.m katten.

Hoe krijg ik het vocht 's winters te toko uit? Als ik een raam vol open zet lopen de ijsberen in polonaise door de kamer, als ik wat ramen op een kier zet zit ik met bevroren condensatie, de hele woning flink opstoken helpt maar is niet te betalen.

Alle reacties

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:58
Meer stoken en/of nog meer ventileren. Je kunt nog met ontvochtigers gaan werken, maar in hoeverre dat echt helpt...
Verder 's morgens de condens van je ramen afpoetsen wil ook wel helpen, vooral om schimmelvorming te voorkomen.

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-02 17:29
Je héb waarschijnlijk iets voor je ramen hangen, gordijnen of iets anders. Hierdoor is er geen luchtstroming langs het glas waardoor de warme vochtige lucht condenseert tegen je glas maar het niet weg kan ventileren. Je zou je raam decoratie niet volledig kunnen sluiten zodat er boven en onder nog een kier is zodat de lucht daar kan ventileren, eventueel geholpen door een radiatorventilator bv.

• silverball

silverball

Topicstarter
BBB-Nick schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:07:
Je héb waarschijnlijk iets voor je ramen hangen, gordijnen of iets anders. Hierdoor is er geen luchtstroming langs het glas waardoor de warme vochtige lucht condenseert tegen je glas maar het niet weg kan ventileren. Je zou je raam decoratie niet volledig kunnen sluiten zodat er boven en onder nog een kier is zodat de lucht daar kan ventileren, eventueel geholpen door een radiatorventilator bv.
Enkel in de slaapkamer hangen er dikke gordijnen, overigens niet sluitend aan de zijkanten, verder staat de vitrage overal open.

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:42
Bij ons ontstaat dit probleem ook zodra de herfst begint en lossen het dan als volgt op;

- 1 ventilatierooster snachts open op elke verdieping + badkamer en washok
- In de ochtend gaan deze weer dicht zodra de verwarming aan gaat. Alleen in de wasruimte niet en de badkamer.
- Gordijnen nooit volledig dicht. Het is immers toch laat licht en vroeg donker
- Verwarming (18.5) aan overdag in de woonkamer. en in de hal en bovenste verdieping minimaal open.

En dan heel sporadisch toch nog even met een wissertje en een doekje in de weer.

Luchtvochtigheid is nu tussen de 44 en 49 waarbij er ook nog was aan het drogen is.

[Voor 7% gewijzigd door gielz op 18-12-2022 10:37]

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:03

TheDudez

Usenet stofzuiger!

De beste oplossing is het dubbelglas vervangen voor hr++. Verder vooral luchten en stoken.

Usenet handleidingen

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:07

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Met lucht/lucht pomp zou je dit ook kunnen oplossen en gelijk je huis verwarmen daarmee.

"You never come second by putting other people first"

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:48
Ik heb HR++ glas en ik heb het ook gewoon in de winter in de slaapkamers. We doen in de ochtend de gordijnen meteen weer open. Misschien kan een ontvochtiger nog helpen maar dat heb ik zelf niet geprobeerd. Onze roosters staan 24/7 open.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-02 21:35

bonzz.netninja

Niente baffi

silverball schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:56:
Hierbij waarschijnlijk een enorme noob vraag; ik woon nog niet zo lang op mezelf.

Ik heb sinds 2 jaar een rijtjeswoning uit de jaren 80 en heb steeds 's winters last van een te hoge luchtvochtigheid, vooral in de slaapkamer. (a 65-70%). Nu we vaak met z'n tweeën zijn wordt is het probleem wat verergerd.

Er staat altijd een laag condens aan de binnenkant van mijn beglazing (soms plasjes water op de vensterbank), dat een mengelmoes is van hr++ en old-school dubbelglas boven. Het raam in de slaapkamer staat uiteraard op een kier, maar dit zorgt alleen voor kou en dat hetzelfde condens bevriest. Elk raam is kletsnat, overigens lijkt het bij old-school dubbelglas wel een stuk erger te zijn.

De thermostaat zet ik nooit lager dan 15 graden, de mechanische ventilatie staat op stand 2/3 als wij thuis zijn. De deur van de slaapkamer kan niet de hele nacht open i.v.m katten.

Hoe krijg ik het vocht 's winters te toko uit? Als ik een raam vol open zet lopen de ijsberen in polonaise door de kamer, als ik wat ramen op een kier zet zit ik met bevroren condensatie, de hele woning flink opstoken helpt maar is niet te betalen.
Als die ramen ook uit de jaren 80 zijn zou ik ook overwegen die te vervangen voor nieuw dubbelglas hr++(+). Dat het condenseert is een gevolg dat de raamvlakken te koud zijn.. Als dat glas niet meer goed is, zal je alsnog natte ruiten hebben bij een luchtvochtigheid van 40%.

Dat glas kan inmiddels zo maar eens 30 jaar oud zijn en/of lek zijn.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Lees mijn maandelijke nieuwsbrief! | https://www.dedigitaletuin.nl

• HansMij
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-02 05:31
Als het lek is, krijg je condens tussen de ramen. Als je dat niet hebt, zijn je ramen niet lek en isoleren dan nog net zo goed als 30 jaar geleden.

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-01 13:39

MrMonkE

★ no cloud = no worries ★

Condens ontstaat waar warmere lucht dat tegen koud object komt. Misschien als je er voor kan zorgen dat de trek door je raam naar binnen is in plaats naar buiten. Dat je koude lucht langs je koude raam je slaapkamer binnenkomt in plaats verlaat?

"Identicon"? More like "Obfuscaton".

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-02 12:59
bonzz.netninja schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:46:
[...]

Als die ramen ook uit de jaren 80 zijn zou ik ook overwegen die te vervangen voor nieuw dubbelglas hr++(+). Dat het condenseert is een gevolg dat de raamvlakken te koud zijn.. Als dat glas niet meer goed is, zal je alsnog natte ruiten hebben bij een luchtvochtigheid van 40%.

(nieuw)HR++ wil ook wel condenseren aan de binnenkant als het binnen te vochtig is, glas isoleert minder dan de muren waardoor daar de condens op slaat.

Alleen bij HR+++ of vacuum glas kan dat anders zijn.

[Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 18-12-2022 10:53]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-02 21:35

bonzz.netninja

Niente baffi

mr_evil08 schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:52:
[...]

HR++ wil ook wel condenseren aan de binnenkant als het binnen te vochtig is, glas isoleert minder dan de muren waardoor daar de condens op slaat.

Alleen bij HR+++ of vacuum glas kan dat anders zijn.
Alles condenseert als het te vochtig is. Lek/oud glas condenseert echter veel harder en sneller. Zometeen gaat TS de hele tent verbouwen om de luchtvochtigheid maar omlaag te brengen terwijl het echte probleem de ruiten zijn die aan vervanging toe zijn. Lijkt me het onderzoeken waard.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Lees mijn maandelijke nieuwsbrief! | https://www.dedigitaletuin.nl

• Taghorn
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-02 08:49
Ik lees mechanische ventilatie, is het een WTW systeem of enkel afzuiging? (WTW, je blaast ook actief in. Afzuiging = verse lucht komt door ventilatie roosters).

Is er een spleet van minimaal 1.5cm onder je kamer deur? Kan de ventilatie de lucht door de kamer trekken? Kun je in die hoek e.a. ingeregeld?

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:48
Taghorn schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:31:
Ik lees mechanische ventilatie, is het een WTW systeem of enkel afzuiging? (WTW, je blaast ook actief in. Afzuiging = verse lucht komt door ventilatie roosters).

Is er een spleet van minimaal 1.5cm onder je kamer deur? Kan de ventilatie de lucht door de kamer trekken? Kun je in die hoek e.a. ingeregeld?
Als je naar het bouwjaar kijkt is het alleen afzuiging en moet je frisse lucht door de roosters komen.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:27
@silverball
Wat bij mij altijd goed werkt is, voordat je gaat stoken even goed luchten. Alle vochtige lucht gaat dan naar buiten en droge lucht komt naar binnen. Dan verwarming aan, koude droge lucht warmt sneller op dan iets warmere vochtige lucht. Op die manier lukt het mij om de luchtvochtigheid redelijk te houden.

Maar het grootste verschil kwam door het dubbelglas voor hr++ te vervangen. Zelf met een relatief lage luchtvochtigheid binnen blijf je condens op je ramen krijgen met dubbel glas. Het wordt simpel te koud.
Je kan ook zo'n elektrische raamwisser kopen om direct al het condenswater op te zuigen.

• AteZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-01 09:17
Ik gebruik een luchtontvochtiger. deze verwarmt ook een beetje dus de verwarming is dan niet meer nodig. die van mij koste rond 300 euro omdat ik deze ook op mijn zeilschip gebruik. hij werkt zo goed dat ik midden in de nacht vaak met dorst wakker wordt en de vochtigheid op 45% zit.

sexy: use feather kinky:use entire chicken ...

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Goed luchten en niet alles 'luchtdicht' Isoleren

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Emgeebee
  • Laatst online: 16-01 16:32
AteZ schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:46:
Ik gebruik een luchtontvochtiger. deze verwarmt ook een beetje dus de verwarming is dan niet meer nodig. die van mij koste rond 300 euro omdat ik deze ook op mijn zeilschip gebruik. hij werkt zo goed dat ik midden in de nacht vaak met dorst wakker wordt en de vochtigheid op 45% zit.
Zelfde had ik in Amsterdam in een jaren '20 huis: een Trotec luchtontvochtiger van zo'n 250 euro. Werkte voor de slaapkamers als een tierelier, maar zal nu wel redelijk prijzig zijn met de energieprijzen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:58
bonzz.netninja schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:54:
[...]

Alles condenseert als het te vochtig is. Lek/oud glas condenseert echter veel harder en sneller. Zometeen gaat TS de hele tent verbouwen om de luchtvochtigheid maar omlaag te brengen terwijl het echte probleem de ruiten zijn die aan vervanging toe zijn. Lijkt me het onderzoeken waard.
Zelfs al zou je HR++ of +++ gaan plaatsen, bij kozijnen is de rand van het glas het koudst. Waar ik voorheen met thermopane soms het hele raam nat had, is dat nu de randjes. Warmtebeeldcamera geeft dat ook aan: randen zijn het koudst.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:51
Je kan je ook afvragen waar het vocht vandaan komt. Ventileren en verwarmen moet bij de buitentemperatuur van afgelopen week voldoende zijn om op 50% uit te komen.

Heb je al eens in de kruipruimte gekeken?

Soms ben ik bijna gelukkig

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

JukeboxBill schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:17:
Je kan je ook afvragen waar het vocht vandaan komt. Ventileren en verwarmen moet bij de buitentemperatuur van afgelopen week voldoende zijn om op 50% uit te komen.

Wasgoed, droger, kooklucht ademen van personen. Met deze temp heb je eerder aanslag op de binnenkant, omdat je minder goed lucht vanwege de koude buiten. Misschien 1 raam op kantel en even staande ventilator aanzetten ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• silverball

silverball

Topicstarter
Hartelijk dank voor alle antwoorden!
Ik denk dat ik inderdaad voor nu maar extra moet gaan luchten
Taghorn schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:31:

Enkel afzuiging, geen ventilatieroosters. Waarschijnlijk moet ik op het verste punt van het ventiel maar een raam permanent op een kier gaan zetten.
bonzz.netninja schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:46:
[...]

Het dubbelglas is uit 2001, zover ik kan zien niet lek. Vervangen van het glaswerk zijn de kozijnen niet waard. Wel heb ik ze recent goed in de lak gezet dus het moet nog even een jaar of 5 mee. Het HR++ glas is uit 2009.
JukeboxBill schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:17:
Ja die is kurkdroog.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:28
silverball schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:04:
Hartelijk dank voor alle antwoorden!
Ik denk dat ik inderdaad voor nu maar extra moet gaan luchten

[...]

Enkel afzuiging, geen ventilatieroosters. Waarschijnlijk moet ik op het verste punt van het ventiel maar een raam permanent op een kier gaan zetten.

[...]

Het dubbelglas is uit 2001, zover ik kan zien niet lek. Vervangen van het glaswerk zijn de kozijnen niet waard. Wel heb ik ze recent goed in de lak gezet dus het moet nog even een jaar of 5 mee. Het HR++ glas is uit 2009.

[...]

Ja die is kurkdroog.
Afzuigen zonder minimaal gelijke toevoer heeft niet veel zin natuurlijk. Dan is er al snel niks meer af te zuigen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:37
Als het maar koud genoeg is bij je ramen, krijg je wel condens. Maar ik vind de luchtvochtigheid in je slaapkamer heel hoog.

Momenteel ligt het dauwpunt rond de -5C. Dat betekend dat met ideaal ventileren en 15 graden in je slaapkamer, de luchtvochtigheid er een 25% is. Nu produceer je natuurlijk vocht, en je woont met zijn tweeën. Ik woon alleen, maar ik zet echt mijn raam niet open met de huidige temperaturen. En relatieve luchtvochtigheid in mijn slaapkamer is nu 32% (bij 17.5 graden). Vraag me niet hoe nauwkeurig dat ding is, maar in de zomer zit ik meestal rond de 50%-60%, dus hij geeft iig aan dat het momenteel behoorlijk droog is. En dat verwacht je ook. Het probleem normaal gesproken in de winter is dat de lucht te droog is in je huis, niet te nat. Dus ik vermoed dat als jouw metingen kloppen, er te weinig ventilatie is. En het zou niet nodig moeten zijn je raam open te zetten.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:36
Als je afgelopen week in huis een luchtvochtigheid hebt gehad van 45% dan is er één ding heel duidelijk, je moet meer ventileren. En dan niet een uurtje de ramen op een kiertje zetten, maar in elke ruimte waar je bent daar moet iets van een rooster open of een raam op een ventilatiestand staan.
Een persoon heeft een continue verse luchtaanvoer nodig van zo'n 30 kuub per uur aan buitenlucht, ofwel 8 liter per seconde aan verse lucht van buiten per persoon. Slaap je met z'n tweeen in de slaapkamer dan heb je dus 60 kuub/uur aan verse lucht nodig om de binnenlucht gezond te houden (CO2 zal dan rond de 850 ppm zitten).

Als de ventilatie goed op orde is in je woning dan zou afgelopen week de RV in de slaapkamer onder de 20% moeten zitten, misschien had deze de 25% mogen raken, maar echt niet meer dan dat. Afgelopen week hadden we gortdroge lucht waardoor binnen de RV dus ook akelig laag zou moeten zijn met een goede ventilatie. Ter referentie, ik heb een luchtbevochtiger nodig in huis die ruim 5 liter per dag in de lucht brengt om de luchtvochtigheid rond de 45% te kunnen krijgen en houden. Dit in een woning met twee personen en een ventilatie die goed op orde is (goed ingeregeld en nagemeten)

Dus wat je het beste kunt doen in huis is kritisch kijken naar je ventilatie. De lucht wordt in de keuken, toilet en badkamer afgezogen. Maar hoe komt deze lucht daar? Kan deze bijv goed van buiten de slaapkamer in, en vanuit daar naar een afzuigpunt? Hetzelfde voor de huiskamer en andere kamers in huis, hoe kan de lucht daar continu van buiten naar binnen komen, en vanuit daar naar een afzuigpunt?
Zet je ventilatie ook niet op standje 1, maar altijd op standje 2. Stand twee is de normaalstand (of de default, of de gewoonstand). Stand 3 is voor wanneer je onder de douche staat, wanneer je in de keuken aan het koken bent of wanneer je veel personen in huis hebt. Standje 1 is de slaapstand, echter is dit niet voor wanneer jij slaapt, maar voor wanneer het systeem dat mag doen, dus wanneer je bijv een paar dagen van huis bent. Het is zeker niet de stand voor als iedereen thuis en is ligt te slapen!

Kijk dus eens goed naar je ventilatie in huis, en kijk hoe je deze kunt verbeteren. Ventilatie is namelijk heel belangrijk voor een goed binnenklimaat.

7400 Wp op het dak

• dreams2
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:47
Wij hebben deze problemen ook gehad, veel vocht en later ook schimmel. Ventileren hielp zeer tijdelijk en het was duidelijk dat er iets meer aan de hand was.

Wat bleek: we hebben al die jaren lekkage gehad bij de dakkapel. Het dakbeschot was helemaal rot op 1 plek waar het lood niet goed gelegd was. Regenwater kon 2 verdiepingen naar beneden sijpelen tot de meterkast en de entree. Prutswerk dus. De dakkapel was door de vorige eigenaars zelf gebouwd en heeft altijd al problemen opgeleverd. Was achteraf eigenlijk 1 groot verbogen gebrek geweest maar die daar je gelijk maar eens in te krijgen.

Na dure reparatie waren de problemen een stuk minder erg. Misschien hebben jullie ook een lekkage?

[Voor 14% gewijzigd door dreams2 op 19-12-2022 13:46]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Verwarmen en ventileren. Ik heb zelf ook een luchtontvochtiger die meestal in de keuken staat (is onverwarmd en heeft een recirculatie afzuigkap).

Als je veel condens op je ramen hebt moet je dat af doen, normaal gezien helpt ventilatie aan de bovenkant van de ramen (hebben wij ook niet, de vorige eigenaar heeft het zo laten plaatsen).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:35
Alle tips over HR++(+) glas zijn ondoordachte symptoombestrijding als het gaat om het aanpakken van condens door te hoge luchtvochtigheid.

Wij hebben enkel glas + rolluiken en hebben in de ochtend nauwelijks condens op de ramen van de slaapkamer. Bij goede ventilatie + een klein beetje verwarming creëer je namelijk lucht met een lage relatieve luchtvochtigheid, zo laag dat die lucht makkelijk alle vocht die je uitademt/zweet etc kan opnemen.
Ook tijdens het koken in combinatie met een afzuigkap op de juiste stand zou geen condens op de (keuken)ramen mogen ontstaan.

Alléén bij douchen komt in korte tijd zoveel vocht in de lucht, dat het bijna onvermijdelijk is dat korte tijd de luchtvochtigheid zo hoog wordt dat er condensvorming ontstaat op koude(re) oppervlakken in de badkamer. Met een goede ventilatie is dat vocht een half uurtje later al lang weer weg geventileerd.

Ja, voldoende ventileren kost de nodige energie. Je laat immers koude buitenlucht binnen en voert warme binnenlucht af naar buiten. De energiekosten kun je beperken wanneer je mechanische ventilatie met warmteterugwinning gebruikt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:57

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Tsja, een kleine slaapkamer, de deur 's nachts dicht. Moet er zelf niet aan denken. Zet de deur op een kier en houd de katten in de woonkamer? Die katten moeten echt niet de reden gaan zijn dat je je eigen lucht weer in ligt te ademen!
Nu heb je 0 circulatie 's nachts. Het is ook nog eens ongezond.
En ja, een beetje condens is niet erg en heb ik zelf ook. Denk er aan om overdag in ieder geval iets van ventilatie open te hebben op de kamer en vooral: verwarm die ruimte ook af en toe. Mensen zijn nu geneigd om de vervwarming op de slaapkamer zowat permanent op 15 graden of lager te hebben, en dan krijg je vocht.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Helemaal eens met @Ivow85 heb zelf enkelglas nog en alleen als ik gedouched heb en het is echt erg koud heb ik even condens op de ramen. Wel 's nachts altijd een raam open in de slaapkamer. Zeker met twee personen produceer je een berg vocht die je niet kwijtraakt. Als je dat niet wilt helpt 's morgens even de ramen helemaal open ook al veel. Woon in een oud pand uit 1900 met enkel glas (appartement) en mijn luchtvochtigheid is tussen de 60 en 70 procent. Vaak lager maar vanmorgen hebben er 3 gedouched. Geen condens op de ramen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
Falcon schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:43:
Met lucht/lucht pomp zou je dit ook kunnen oplossen en gelijk je huis verwarmen daarmee.
Hmm, deze ontvochtigt niet bij verwarmen hoor. Hooguit dat er absoluut gezien meer waterdamp in warme lucht kan zitten. Maar wat dat betreft is er geen verschil met de CV.

Alleen bij koelen ontvochtigt een airco de lucht, wat dan vaak zeer plezierig is (binnen grenzen), want warme vochtige lucht voelt nog warmer aan - doordat je niet goed meer kunt zweten. Enfin, dat is een onderwerp voor in de zomer.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:07

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Wilke schreef op zondag 25 december 2022 @ 13:27:
[...]

Hmm, deze ontvochtigt niet bij verwarmen hoor. Hooguit dat er absoluut gezien meer waterdamp in warme lucht kan zitten. Maar wat dat betreft is er geen verschil met de CV.

Alleen bij koelen ontvochtigt een airco de lucht, wat dan vaak zeer plezierig is (binnen grenzen), want warme vochtige lucht voelt nog warmer aan - doordat je niet goed meer kunt zweten. Enfin, dat is een onderwerp voor in de zomer.
Klopt, daarom ontvochting modus ipv koeling.

"You never come second by putting other people first"

• Wilke
Falcon schreef op zondag 25 december 2022 @ 14:06:
Klopt, daarom ontvochting modus ipv koeling.
Dat zou in de winter uitzonderlijk energie-verkwistend zijn. Dit stelt namelijk de airco gewoon in op koel-mode (de enige manier waarop zo'n ding kan ontvochtigen), neemt de huidige ruimtetemperatuur als setpoint, en koelt tot max 2 graden daaronder en slaat dan af.

Tenminste, dat is de regeling bij Daikin, maar bij andere merken kan dat alleen in details verschillen, het principe is gelijk.

Dus als je dat in de winter gaat doen zit je airco lijnrecht tegen je CV in te werken. Of je dat nou moet willen?

De betere antwoorden staan hier boven al, nog meer ventileren of toch meer verwarmen.

• Celebithil
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 31-12-2022
Afhankelijk van hoe slim je katten zijn, kun je het volgende proberen om toch ‘s nachts de deur te openen voor ventilatie. Het werkte bij onze oude kat 🙂. Zet een hoge doos naast de kier in de deur. Op zo’n manier dat je de deur gewoon kan openen naast de doos. Met een beetje geluk heeft de kat niet door dat hij naar binnen kan komen door tegen de deur te duwen of op de doos te springen.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Wilke schreef op zondag 25 december 2022 @ 13:27:
[...]

Ik had ook verwacht dat een airco dat deed bij verwarmen. Ontrekt hij dan vocht uit de buitenlucht bij verwarmen? (dat dit ook omdraait)

/▌

• Wilke
[b]Marzman schreef op maandag 26 december 2022 @ 08:11:

Ik had ook verwacht dat een airco dat deed bij verwarmen. Ontrekt hij dan vocht uit de buitenlucht bij verwarmen? (dat dit ook omdraait)
Exact dat gebeurt idd, kijk maar eens naar de onderkant van een draaiende buitenunit nu. Of als het vriest, krijg je zoiets: rupsen in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen" (dit is geen huis-tuin-keuken unit maar principe is exact gelijk)

[Voor 6% gewijzigd door Wilke op 26-12-2022 08:30]

• r.vanheusden
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-01 07:59

Hoi.

Alles hier benoemd is normaal voor 90% van de huizen tijdens de winter periode. Condens heb je nou eenmaal met het temperatuur verschil tussen buiten en binnen.

Wij hebben verschillende raam diktes, en bij min 8 kan je goed de verschillen zien.

Met dezelfde binnen / buiten temperatuur in de verschillende situaties is het vocht bij de oudste jaren 80 dubbelglas het meeste aanwezig.

En bij de nieuwste kunstof kozijnen met driedubbelglas is er bijna geen vocht te zien. Als ik dan ook nog eens de rolluiken sluit, wat nog een extra isolatie laag geeft, dan is er 0% vocht.

De Nederlandse winters zijn nou eenmaal enorm vochtig. De afzuiging is daarbij inderdaad wel belangrijk. Misschien kan je daar wat aan veranderen, bijvoorbeeld een beter model afzuigbox.

Maar er is niks om zorgen over te maken.

grt

• r.vanheusden
Ow, en als aanvulling. Mijn beide opa's hebben ruim 90jaar behaald met slechtere omstandigheden in de woningen ;)

• silverball

silverball

Topicstarter
r.vanheusden schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:36:
[...]

Maar er is niks om zorgen over te maken.
Tnx, ik ben opgegroeid in een woning uit '02 dus ik had 't sowieso nog nooit gezien. :)

• r.vanheusden
Als het min 8 is dan hebben de originele 2002 ramen ook vocht hoor

• Giltix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-02 11:06
Ik zie dat onze problematiek ongeveer gelijk is. Ik ben ook al enkele maanden aan het sukkelen met vocht en sinds ik samenwoon is dit alleen maar erger geworden. Mijn (huur)woning is uit 1930, dus waarschijnlijk nog slechter geïsoleerd dan jouw woning.

Ik was voordat we samenwoonden sporadisch thuis (werkte 40 uur op kantoor) en regelmatig een weekend slapen bij mijn partner. Ik zette de verwarming telkens dermate laag (14/15) om gas te kunnen sparen in die periodes - en helemaal geen verwarming in de slaapkamer, echter ben ik er achter dat dat geen goede aanpak is geweest.

Sinds we samen wonen (en er altijd wel iemand thuis is buiten de uren dat er wordt gewerkt) heb ik de verwarming overdag regelmatig op 19.5/20 graden staan en 's nachts op 17 graden. Dat kost iets meer gas; maar in combinatie met soms een raampje open tijdens het stoken merk ik een veel gezondere luchtvochtigheid, geen kou stralende muren meer, relatief minder afkoeling tijdens de nacht, maar vooral geen schimmelvorming meer.

In de slaapkamer staat 's nachts altijd een raam open tijdens het slapen. De verwarming staat daar op "stand 2". Dit levert niet genoeg vermogen om de hele slaapkamer te warmen, dus het wordt niet slapen in een sauna, maar warmt genoeg op om het comfortabel te hebben. Als ik er zit met mijn laptop slinger ik kort het elektrisch kacheltje aan en dan is het er zo warm genoeg.

Kortom; met regelmaat stoken en af en toe een raampje open tijdens het stoken is voor mij een oplossing geweest.

• kujinshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:14
Late reactie maar luchtcirculatie systeem mischien verstopt of filter vervuild?

Dat zorgde bij een kennis zelfs voor optrekkende vloerdelen in de woonkamer, zo vochtig was het daar in huis.

Beetje ventileren elke dag zou al genoeg moeten zijn om het vocht uit je huis te krijgen.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

kujinshi schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:39:
Late reactie maar luchtcirculatie systeem mischien verstopt of filter vervuild?

Dat zorgde bij een kennis zelfs voor optrekkende vloerdelen in de woonkamer, zo vochtig was het daar in huis.

Beetje ventileren elke dag zou al genoeg moeten zijn om het vocht uit je huis te krijgen.
Een huis uit 74 is van net voor de luchtcirculatiesystemen.

/▌

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee