Ok, even een ideetje dat in me opkwam. Stel, je wil een PC hebben die ALLEEN zal dienen om MP3's (of later wm8
) af te spelen, een soort van MP3-stereo dus; er komen dan, net als bij een goede stereo, 4.1 of 5.1 speakers aan te hangen. Voordeel van deze over een handzame mp3-speler is dat de PC natuurlijk een vette HD zou kunnen hebben die wel even wat meer dan dat ene cd'tje met 10 albums kan hebben, en je kan er natuurlijk veel betere speakers aan hangen. Voor wat de nadelen betreft en hoe dit er in de praktijk uit zou zien, vraag ik jullie hulp
Wat ideaal zou zijn is een systeem dat echt goedkoop is, maar wél aan onderstaande eisen voldoet (dus geen durons etc... eigenlijk wordt 't wat dat betreft zeer waarschijnlijk iets 2ehands (wat ik later dan weer kan aanpassen voor de mp3-stereo
), want waar vind je anders een compleet systeem voor 300 piek INCLUSIEF monitor..). Probleem is dus dat ik niet echt kan inschatten hoe zwaar die eisen zijn, dus alle hulp is welkom
Puntsgewijs maar even..
- HD: 40GB, misschien wat meer als het budget dat toelaat. Dit is qua grootte niet echt iets om op te bezuinigen imho ('t is tenslotte een vd grote voordelen van onze mp3-stereo...). Een 40G 5400rpm heb je al voor 300 piek tegenwoordig. Vraag is, is dat goed genoeg voor onze MP3-stereo? En, aangezien het systeem zelf nogal goedkoop blijft, vanaf welke type moederborden worden 40G+ HDs ondersteund?
- OS: even niet al te technisch (is niet alleen voor mezelf nl.
), dus vroeg ik me af... Win95, is dat minder veeleisend/sneller dan win98? zo ja, dan win95 natuurlijk.. overigens wordt -ie dan wel zo kaal mogelijk enzo om resources/HD ruimte laag te houden. Win2k vereist zeer waarschijnlijk te veel. En, kan je een win95 systeem makkelijk (net als win2k
) een dag of 2 aan laten zonder dat je gestutter krijgt als je daarna weer iets afspeelt? Of heb je dan genoeg aan wat meer geheugen?
- mobo+proc: tja, dat ligt er dus eigenlijk erg aan hoe veeleisend/stabiel het OS is, en of winamp na bv. 2 dagen nog prima kan draaien
En natuurlijk die HD van 40G niet te vergeten; welke proc/mobo lijkt het best, P1/P2/K6-200 ?
- geheugen: dat hangt nogal af van mobo/proc/OS natuurlijk. Zowel qua type als hoeveelheid bedoel ik dan
- geluidskaart: een live! player 5.1 bulk voor zo'n 150 piek, dacht ik zo. Bekend, niet al te duur, en kan je zo aan 5.1 speakers hangen.
- speakers: 4.1 of 5.1, ligt aan budget. Trouwens, iets met afstandsbediening zoals de DTT3500 van Creative zou wel koel zijn; alleen, wat kan je er allemaal mee? Volume natuurlijk, maar kan je er bv. ook mee een nummer overslaan/doorspoelen etc. met Winamp ofzo?
- software: trouwens, ik zeg nu wel steeds winamp (ben zelf een sonique fan, maar dat gaat een beetje moeilijk qua resources in dit geval
), maar is er misschien iets dat een goed alternatief biedt met minder resource-verbruik?
Dat was 't wel zo'n beetje, ben benieuwd.. elke nuttige reactie is welkom
- HD: 40GB, misschien wat meer als het budget dat toelaat. Dit is qua grootte niet echt iets om op te bezuinigen imho ('t is tenslotte een vd grote voordelen van onze mp3-stereo...). Een 40G 5400rpm heb je al voor 300 piek tegenwoordig. Vraag is, is dat goed genoeg voor onze MP3-stereo? En, aangezien het systeem zelf nogal goedkoop blijft, vanaf welke type moederborden worden 40G+ HDs ondersteund?
- OS: even niet al te technisch (is niet alleen voor mezelf nl.
- mobo+proc: tja, dat ligt er dus eigenlijk erg aan hoe veeleisend/stabiel het OS is, en of winamp na bv. 2 dagen nog prima kan draaien
- geheugen: dat hangt nogal af van mobo/proc/OS natuurlijk. Zowel qua type als hoeveelheid bedoel ik dan
- geluidskaart: een live! player 5.1 bulk voor zo'n 150 piek, dacht ik zo. Bekend, niet al te duur, en kan je zo aan 5.1 speakers hangen.
- speakers: 4.1 of 5.1, ligt aan budget. Trouwens, iets met afstandsbediening zoals de DTT3500 van Creative zou wel koel zijn; alleen, wat kan je er allemaal mee? Volume natuurlijk, maar kan je er bv. ook mee een nummer overslaan/doorspoelen etc. met Winamp ofzo?
- software: trouwens, ik zeg nu wel steeds winamp (ben zelf een sonique fan, maar dat gaat een beetje moeilijk qua resources in dit geval
Dat was 't wel zo'n beetje, ben benieuwd.. elke nuttige reactie is welkom