Toon posts:

Hoe zou een MP3-stereo eruit zien?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok, even een ideetje dat in me opkwam. Stel, je wil een PC hebben die ALLEEN zal dienen om MP3's (of later wm8 ;)) af te spelen, een soort van MP3-stereo dus; er komen dan, net als bij een goede stereo, 4.1 of 5.1 speakers aan te hangen. Voordeel van deze over een handzame mp3-speler is dat de PC natuurlijk een vette HD zou kunnen hebben die wel even wat meer dan dat ene cd'tje met 10 albums kan hebben, en je kan er natuurlijk veel betere speakers aan hangen. Voor wat de nadelen betreft en hoe dit er in de praktijk uit zou zien, vraag ik jullie hulp :) Wat ideaal zou zijn is een systeem dat echt goedkoop is, maar wél aan onderstaande eisen voldoet (dus geen durons etc... eigenlijk wordt 't wat dat betreft zeer waarschijnlijk iets 2ehands (wat ik later dan weer kan aanpassen voor de mp3-stereo :)), want waar vind je anders een compleet systeem voor 300 piek INCLUSIEF monitor..). Probleem is dus dat ik niet echt kan inschatten hoe zwaar die eisen zijn, dus alle hulp is welkom :D Puntsgewijs maar even..

- HD: 40GB, misschien wat meer als het budget dat toelaat. Dit is qua grootte niet echt iets om op te bezuinigen imho ('t is tenslotte een vd grote voordelen van onze mp3-stereo...). Een 40G 5400rpm heb je al voor 300 piek tegenwoordig. Vraag is, is dat goed genoeg voor onze MP3-stereo? En, aangezien het systeem zelf nogal goedkoop blijft, vanaf welke type moederborden worden 40G+ HDs ondersteund?

- OS: even niet al te technisch (is niet alleen voor mezelf nl. :D ), dus vroeg ik me af... Win95, is dat minder veeleisend/sneller dan win98? zo ja, dan win95 natuurlijk.. overigens wordt -ie dan wel zo kaal mogelijk enzo om resources/HD ruimte laag te houden. Win2k vereist zeer waarschijnlijk te veel. En, kan je een win95 systeem makkelijk (net als win2k ;)) een dag of 2 aan laten zonder dat je gestutter krijgt als je daarna weer iets afspeelt? Of heb je dan genoeg aan wat meer geheugen?

- mobo+proc: tja, dat ligt er dus eigenlijk erg aan hoe veeleisend/stabiel het OS is, en of winamp na bv. 2 dagen nog prima kan draaien :D En natuurlijk die HD van 40G niet te vergeten; welke proc/mobo lijkt het best, P1/P2/K6-200 ?

- geheugen: dat hangt nogal af van mobo/proc/OS natuurlijk. Zowel qua type als hoeveelheid bedoel ik dan :D

- geluidskaart: een live! player 5.1 bulk voor zo'n 150 piek, dacht ik zo. Bekend, niet al te duur, en kan je zo aan 5.1 speakers hangen.

- speakers: 4.1 of 5.1, ligt aan budget. Trouwens, iets met afstandsbediening zoals de DTT3500 van Creative zou wel koel zijn; alleen, wat kan je er allemaal mee? Volume natuurlijk, maar kan je er bv. ook mee een nummer overslaan/doorspoelen etc. met Winamp ofzo?

- software: trouwens, ik zeg nu wel steeds winamp (ben zelf een sonique fan, maar dat gaat een beetje moeilijk qua resources in dit geval ;)), maar is er misschien iets dat een goed alternatief biedt met minder resource-verbruik?

Dat was 't wel zo'n beetje, ben benieuwd.. elke nuttige reactie is welkom :)

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
koop zo'n mp3 jukebox is 20 gig ofzo
weet niet percies hoeveel ie kost
versterker d'r aan
en lekker blazen >:)

Verwijderd

4.1 of 5.1 is toch zinloos omdat mp3 in stereo op is genomen.

voor vloeiende mp3 heb je minstens een P2-233 nodig, heel misschien dat een P166 het nog trekt, maar geweldig zal het niet zijn.

Als geluidskaart heb je aan een Pci128 ook wel genoeg.

HD: 40gb is wel lekker, en word door alle p2-borden ondersteund als je de laatste bios er ff in flashed.

• happy3736
Op donderdag 30 augustus 2001 03:37 schreef MREn het volgende:
4.1 of 5.1 is toch zinloos omdat mp3 in stereo op is genomen.

voor vloeiende mp3 heb je minstens een P2-233 nodig, heel misschien dat een P166 het nog trekt, maar geweldig zal het niet zijn.

Als geluidskaart heb je aan een Pci128 ook wel genoeg.

HD: 40gb is wel lekker, en word door alle p2-borden ondersteund als je de laatste bios er ff in flashed.
P133 speelt nog perfect MP3

maarja die pakt 40 gig nie moet je weer een ATA kaart halen :P

Verwijderd

Topicstarter
Wat zijn we nog snel op dit uur van de dag :)

happy3736: die Creative Jukebox is zo rond de 800 piek, beetje veel als je dan ook nog speakers erbij moet hebben. Een el-cheapo systeem met vette HD zou dan nog goedkoper zijn ook. Trouwens, ik vraag me af: kan je met zo'n mp3-man+versterker+speakers evenveel produceren als een PC+speakers? (trouwens, ook al zou dat kunnen: met een goedkope mp3-man zou je zo'n 300 piek goedkoper zijn dan een cheap systeem + vette HD, maar dan heb je geen CD-wisselaar zeg maar en da's zo'n beetje het hele idee achter de "mp3-stereo" :)

MREn: PII is dan misschien wel handig idd, ook aangezien die 40GB HD wel erg vet is (en die prijzen vallen echt verdacht mee tegenwoordig...) en die wil je wel supported zien. Wat dat 4.1/5.1 betreft: het ging me er in dit geval niet echt om het hele dolby effect, meer om aan te geven hoeveel speakers, want 't is wel de bedoeling dat er zo'n 4/5 speakers in alle hoeken vd kamer worden neergezet, +1 subwoofer in de hoek :) Dat heeft iig beter "bereik" dan 2 simpele speakers. Ik heb zelf de DTT2500 ('t idee is deels van een vriend van me :D), en dat is toch wel erg lekker als je 't vergelijkt met 2 simpele speakers. En vergeet die eventuele afstandsbediening niet :)

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Linux als O.S. niet veeleisend en perfect voor deze (simpele) taak.

Verder kan je met een p166 al perfect uit de voeten ...
Overigens is een monitor dan ook niet meer nodig als je linux neerzet .. telnet/ssh doet wonderen.

Er zijn al prachtige Howto's over op www.linuxdoc.org

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• happy3736
P166 met 40 gig
en dan van die winamp knopjes op de kast
en dan zo'n mooie design kast mooi plat en klein
LCDtje erin

zo ziet het eruit :P

Verwijderd

Topicstarter
imdos: dank voor de link, veelbelovende docs idd! Alleen met die P166 zit ik nog steeds een beetje met de wel/niet support van de 40GB HD... wat die monitor betreft, ik zie mezelf niet echt telnetten om een ander nummer op te zetten ofzo :P 2ehands monitoren zijn trouwens ook een optie, 14", kost meestal niet veel...

• happy3736
Op donderdag 30 augustus 2001 04:04 schreef Thorgal het volgende:
imdos: dank voor de link, veelbelovende docs idd! Alleen met die P166 zit ik nog steeds een beetje met de wel/niet support van de 40GB HD... wat die monitor betreft, ik zie mezelf niet echt telnetten om een ander nummer op te zetten ofzo :P 2ehands monitoren zijn trouwens ook een optie, 14", kost meestal niet veel...
je hebt van die proggies zoals maxblast enzo voor die hd

een mooi TFT schermpje :9~
of gewoon een LCD schermpje op de kast

Verwijderd

Topicstarter
happy3736: uhm, noem me gerust een newbie, maar wat bedoel je precies met een ATA kaart? Niet vaak gehoord over oude systemen met vette HDs namelijk, daarom vroeg ik 't ook :) Zo'n platte kast is idd wel toepasselijk ja 8-) Is 't trouwens een slecht idee als je een staande kast horizontaal (dus op z'n kant) zou neerzetten + laten werken?

• happy3736
Op donderdag 30 augustus 2001 04:10 schreef Thorgal het volgende:
happy3736: uhm, noem me gerust een newbie, maar wat bedoel je precies met een ATA kaart? Niet vaak gehoord over oude systemen met vette HDs namelijk, daarom vroeg ik 't ook :) Zo'n platte kast is idd wel toepasselijk ja 8-) Is 't trouwens een slecht idee als je een staande kast horizontaal (dus op z'n kant) zou neerzetten + laten werken?
nee een tower kan wel plat leggen de hd's enzo kunnen er wel tegen maarja dan zit je met je cd-rom speler als je die erin wilt

maar een mooi plat desktop kastje is ook wel vet

met een ATA kaart bedoel ik een IDE controllerkaart daar maak je weer een IDE (ATA100) kabel aan en die aan de hd
zo'n kaart kost rond de 90 gulden

Verwijderd

Topicstarter
happy3736: ah, k, ik zal eens kijken naar MaxBlast... 'k had toch al een Maxtor in gedachten :) Wat dat scherm betreft, dream on :P zou wel erg vet zijn idd, maar voorlopig vind ik geen/slechte monitor wel genoeg :) Je kijkt er toch nooit naar (nou ja, visuals misschien ;))

Trouwens... 'gewoon' een LCD scherm?!

Verwijderd

Topicstarter
CD-ROM op z'n kant boeit niet echt, hij is handig voor af en toe onderhoud maar meer niet. Ik zal trouwens es moeten checken of dat maxblast kan, anders moet ik vergelijken of een PII+mobo niet goedkoper is dan een PI+mobo+IDE kaart...

• happy3736
Op donderdag 30 augustus 2001 04:14 schreef Thorgal het volgende:
happy3736: ah, k, ik zal eens kijken naar MaxBlast... 'k had toch al een Maxtor in gedachten :) Wat dat scherm betreft, dream on :P zou wel erg vet zijn idd, maar voorlopig vind ik geen/slechte monitor wel genoeg :) Je kijkt er toch nooit naar (nou ja, visuals misschien ;))

Trouwens... 'gewoon' een LCD scherm?!
LCD schermpje
zo'n schermpje van 40 characters en 4 regels
waar dan de nummers op komen
zo'n lcd kan je zelf solderen
kost 100 gulden ofzo ( er zijn veel mensen die hebben zo'n schermpje op GoT moet je maar even vragen )
en dan met een winamp plugin de text op dat schermpje krijgen
en dan heb je nog een winamp commcontroler
kan je via een paar knopjes die je aan je com poort maakt
winamp besturen
of nog luxer met een afstandsbediening dan moet je zelf een IR controler solderen kost een paar gulden aan onderdelen
en dan met IRassisent winamp besturen werkt ook vet

kom maar op met die vragen :o

ps : pc in het netwerk voor nog meer opslag en mp3's :P

edit:
tiepvaut

• happy3736
Maxblast : Breaks the Capacity Barriers of 528 MB, 2.1 GB, 4.2 GB, 8.4, 32 & 64 GB1

linkje naar document :
http://www.maxtor.com/products/diamondmax/software/maxblast/default.htm

de meeste pentium mobo's hebben een limit van 8,4 gig maxblast lost dit op

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de snelle replies op dit tijdstip :) Die hippe LCD&IR laat ik nog even in m'n achterhoofd though, eerst de basis :) Netwerk is idd ook een goed idee. Wat ik alleen nog niet zeker weet is geheugen en OS ... en aangezien ik nóg geen Linux tweaker ben en niet echt veel tijd heb zit ik meer te twijfelen tussen win95/98, wat de minste resources gebruikt..

• happy3736
Op donderdag 30 augustus 2001 04:27 schreef Thorgal het volgende:
Dank voor de snelle replies op dit tijdstip :) Die hippe LCD&IR laat ik nog even in m'n achterhoofd though, eerst de basis :) Netwerk is idd ook een goed idee. Wat ik alleen nog niet zeker weet is geheugen en OS ... en aangezien ik nóg geen Linux tweaker ben en niet echt veel tijd heb zit ik meer te twijfelen tussen win95/98, wat de minste resources gebruikt..
we hebben hier een p133 met 48 ram staan met win98 in een netwerk werkt perfect om MP3's te afspelen
je gaat toch alleen maar MP3's afspelen

dat IR is niet zo heel duur hoor denk een 10tje aan onderdelen en je kan gewoon de afstandsbediening van je tv ofzo gebruiken

als je een p233 koopt met 32 ram zit je perfect
die kan goed mp3's afspelen win98se erop en in een netwerk
in een mooie platte desktop kast
zo tussen je andere stereo spullen :+
en dan de zelfde kleur als je stereo spuiten

monitor zou ik niet nemen ik zou voor zo'n LCD schermpje gaan maarja je ziet maar 4 nummers erop

ik zou zeker van die winamp knopjes maken
kost een paar gulden aan onderdelen je hemt maar 4 drukschakelaars nodig een com aansluitstukje en een stukje kabel (en je moet natuurlijk solderen )

zullen we nog verder denken :?

• happy3736
mischien nog een leuk idee via je printerpoort discolampen aansturen >:) ( ik weet dat het gewoon kan )

er is vast ook wel een plugin voor winamp zodat ze mee gaan op de muziek :o

Verwijderd

Topicstarter
"Die hippe LCD&IR laat ik nog even in m'n achterhoofd though, eerst de basis" <- ik bedoelde eigenlijk alleen te zeggen dat ik niet echt vaak mod (niet eens een soldeerbout hier :(), laat staan een stereo heb waar ik 'm tussen kan proppen :7 Maar bedankt voor de ideeen, ik ga d'r zeker een keer mee aan de slag.

• happy3736
Op donderdag 30 augustus 2001 04:45 schreef Thorgal het volgende:
"Die hippe LCD&IR laat ik nog even in m'n achterhoofd though, eerst de basis" <- ik bedoelde eigenlijk alleen te zeggen dat ik niet echt vaak mod (niet eens een soldeerbout hier :(), laat staan een stereo heb waar ik 'm tussen kan proppen :7 Maar bedankt voor de ideeen, ik ga d'r zeker een keer mee aan de slag.
haha dan laat je iemand anders solderen

maar post ff als je je idee hebt uitgewerkt
met foto's >:)

Verwijderd

Topicstarter
hehe, uiteraard *D

• megamuch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 20:14

megamuch

Tring Tring!

misschien leuk als monitor, zo'n 7 inch schermpje wat je wel is op van die kassa systemen vind.

heel klein, zijn er in kleur, maarja.. waar vind je die.. :?

mobo en proc zou je om veilig te zijn een PII moeten nemen, maar weet dat het op een p166 en zelfs nog wel lager moet kunnen met winamp.

geheugen, tsja, hangt van je mobo af (welk geheugen enzo, 30 pins edo of al 72 pins ) maar het liefst zoveel mogelijk :) minimaal zou ik wel voor 32 gaan.

OS, gewoon win95 of linux,. maar voor linux is het denk ik (gokje) wat moeilijker om die Ir/andere toffe dingen te vinden. Die zijn er voor windows (denk ik) toch wat meer.

voor de rest, leuk kastje en leuk kleurtje geven :)

Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!

• Xandrios
  • Laatst online: 17-08 17:33
ik weet niet of je er belangstelling voor mocht hebben, maar ik heb hier een kastje van 10x20 staan, met daarin een LCD van 4x20 en winamp knopjes.
Met 5 meter snoer eraan :)

je kan dus daarmee op 5 meter afstand van de pc winamp bedienen, en zien welke nummers er draaien enz :)

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:03

rammes

koekebakker 1e klas

Op donderdag 30 augustus 2001 11:03 schreef Cutebritney het volgende:
ik weet niet of je er belangstelling voor mocht hebben, maar ik heb hier een kastje van 10x20 staan, met daarin een LCD van 4x20 en winamp knopjes.
Met 5 meter snoer eraan :)

je kan dus daarmee op 5 meter afstand van de pc winamp bedienen, en zien welke nummers er draaien enz :)
pics :P

Ik zou het doen!

Verwijderd

Topicstarter
Zo'n kleine (9" bv.) monitor heb ik ook al naar gekeken, maar vaak zijn die nog steeds zo'n 150-200 piek. Gezien het feit dat je een monitor nauwelijks zal gebruiken voor een mp3-stereo, lijkt me een 14" 2ehandsje dan nog een beter idee. Trouwens, ik had er zelf nog een liggen zag ik net :)

Oh, en pics van dat LCD-dingetje zou idd wel koel zijn :D

• Xandrios
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~tweakersgot/lcd2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~tweakersgot/lcd3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~tweakersgot/lcd1.jpg

Hij moet nog wel gespoten worden in een mooie kleur ofzo :)

en mischien nog 4 knopjes erbij....

Verwijderd

zelfs m'n oude DX2-66 kan 192/44 khz mp3's af spelen. het is gewoon zaak dat je de juiste player gebruikt, met wat aanpassingen (zoals bufferen enzo) dan lukt het allemaal prima.

• Xandrios
hier nog een pic van het geval in werking:
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~tweakersgot/lcd4.jpg

• megamuch
  • Laatst online: 29-01 20:14

megamuch

Tring Tring!

netjes die lcd.

Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!

• Xandrios
Op donderdag 30 augustus 2001 18:11 schreef megamuch het volgende:
netjes die lcd.
thanks !

maar hij is nogniet af hoor :)
Pagina: 1