Toon posts:

Buitenstroomkabel door hemelwaterafvoer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Wech
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 29-12-2022
De installateur van onze pv installatie heeft de buitenkabel via de hemelwaterafvoer naar ons platte dak gevoerd. kabel komt op dak bij dakrooster(rechtsboven op foto) naar buiten. Is dit een slimme oplossing of af te raden?
...

Alle reacties

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Slim? Ja, scheelt een lelijke kabel over je daktrim. Of het mag durf ik je niet te zeggen.

Ik moet zeggen dat ik dit een elegantere oplossing vind dan een buis/kabel die over de daktrim het dak op gaat. Dat ziet er toch niet uit?

Ik zou wel even kijken hoe het onderaan de eletraleiding in elkaar zit. Wat als er water door die leiding naar beneden komt? Waar gaat dat heen, waar blijft dat?

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:09

CyBeRSPiN

sinds 2001

Wordt veel gedaan want scheelt de installateur tijd en dus geld. Hadden ze bij ook gedaan zonder overleg, en heb ze terug laten komen.
In mijn geval ging het door de dakgoot in de regenpijp.
Als die ooit vervangen moet dan zit je.. een dakdekker/loodgieter gaat no way die elektra voor je verleggen..
Zie ook https://www.installatie.n...en/de-makkelijkste-weg-2/

In jouw geval gaat het dus enkel om dat hoekje richting dak? Dan is het cosmetisch wel de fraaiste oplossing en als er een mantel/grondkabel is gebruikt dan zal het vast ook nog wel mogen.
Er is duidelijk wel netjes gewerkt, niet zomaar een kabel doorheen gepropt.
Als ze de gehele regenpijp als kabelgoot hadden gebruikt (zoals bij mij en in de link) had ik het niet geaccepteerd.

[Voor 34% gewijzigd door CyBeRSPiN op 18-12-2022 07:25]

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:02
Is het enkel die paar cm of gaat de kabel nog de HWA in? Bij ons loopt de kabel vanaf het platte dak door de HWA (8 meter) naar beneden. Die komt er bij de bladvanger weer uit en daar gaat hij de grond in en de kruipruimte in.

De installateur stelde dat voor, omdat het volgens hem mag en het mooist is. Maar, hij wou ook best een buis naast de HWA bevestigen (zonder meerprijs). Het mooist klopt in ieder geval wel, dus heb de kabel door de HWA laten lopen. Nooit gedacht aan de situatie dat de HWA vervangen zou moeten worden. Dat wordt een uitdaging. Maar goed, zoveel werk is dat nou ook weer niet. Werkschakelaar omzetten draadjes eruit en kabel even terugtrekken. Kan ik zelf wel doen.

Edit:
@CyBeRSPiN je suggereert met die link dat de kabel niet via de HWA mag, maar uit de reacties blijkt dat dat helemaal niet zo zeker is. Bovendien, het kan hier ook gaan om het stuk losliggende kabel. Die had netjes met beugels aan de muur gemaakt kunnen worden.

[Voor 16% gewijzigd door cryptapix op 18-12-2022 09:00]

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:09

CyBeRSPiN

sinds 2001

@cryptapix ik zeg niet dat het niet mag, maar dat het in de sector met lede ogen aan wordt gezien als de hele regenpijp als kabelgoot wordt gebruikt. Is hier geen sprake van. Enkel het hoekje richting dak. Valt dus uit cosmetisch oogpunt nog wat voor te zeggen.
En in jouw geval is het netjes overlegd, bij mij niet. Was gewoon poging om het goedkoper te doen.
In mijn geval was het ook nog eens een gedeelde regenpijp met de buren.

[Voor 24% gewijzigd door CyBeRSPiN op 18-12-2022 09:11]

• cryptapix
@CyBeRSPiN zelfs dat het in de sector met lede ogen wordt aangezien maak ik er niet uit op. Sterker nog, de sector is daar juist verdeeld.

Bij mij is het ook een gedeelde HWA. En inderdaad overlegd, maar als nu zou blijken dat het niet mag, dan had de installateur het hier niet mogen voorstellen. Ik denk echter dat het wel mag, onze installateur heeft ontzettend netjes gewerkt. Overal mantelbuis, ook deels flexibele en ook als het maar 20-30cm is. Zelfs in de kruipruimte is overal mantelbuis tegen de muren bevestigd.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:25

ericplan

5180 Wp PV

Je hebt wel een flinke klus als de stadsuitloop vervangen moet worden, waar je bovendien twee disciplines voor nodig hebt: loodgieter en elektricien.
Ik zou het alleen acceptabel vinden als het stukje op het dak klein is (maximaal 150 cm) én het op het dak eenvoudig gedemonteerd kan worden.

A'dam ZonPHP PVOutput

• nl0jdb
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-02 17:00
Hier soort gelijk iets gedaan, coax van de satelliet schotel van beneden naar het dakterras door de regenpijp heen.

Hoe vaak vervang je je regenpijp of stadsuitloop? misschien 1x in de 20/30 jaar als het dak vervangen moet worden?

Ik zeg we zien het dan wel of de volgende bewoners.

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-02 00:56
Gebeurt elke dag, mag niet want je stroomdraad komt zo in contact met stromend water.
Als + & - in indezelfde buis zitten is het al helemaal een issue

• cryptapix
@larsg jij hebt het nu over DC denk ik? Mag met met AC ook niet? Kun je aangeven waar het precies staat dat het niet mag?

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:54
Of het wel of niet mag is ws. niet vast te stellen. Ik vermoed dat de mensen die voor dit soort zaken de richtlijnen opstellen, geen rekening hebben gehouden met deze creatieve "oplossingen".

Maar in het kader van de "geest van de richtlijnen" is dit totaal onaanvaardbaar.
Ik vermoed dat installateurs, die dit soort "oplossingen" uitvoeren, handelen volgens het principe: 'Als het niet is verboden, dan is het toegestaan'.

Soms ben ik bijna gelukkig

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:11
Maar nou ligt dezelfde kabel vervolgens doodleuk op je platte dak (eventueel in een buis) in het water. Dat is dan toch exact hetzelfde en daarom heb je toch ook buitenkabel?

3120WP Omnik, 4825WP SolarEdge en verwarmen met een Elga.

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-02 00:56
cryptapix schreef op zondag 18 december 2022 @ 22:03:
@Lars jij hebt het nu over DC denk ik? Mag met met AC ook niet? Kun je aangeven waar het precies staat dat het niet mag?
Als hobby-ist weet ik niet exact waar dat staat. Ik ben overigens Belg dus ik weet niet hoe het in NL zit.
Wat ik wel weet:
- Een kabel in permanent in contact brengen met water is in beide landen verboden. België is zelfs heel streng, je mag zelfs geen kabel vast bevestigen aan een waterleiding of afvoerleiding, laat staat erbinnenin. Zelfs met buis rond de kabel (3 keer geïsoleerd).
- In NL mag DC niet door dezelfde leiding/buis gaan. Geen idee welke kabel er hier in die buis zit natuurlijk...
- Het misbruiken van dakafvoeren, verluchtingskanalen om je kabels langs te leggen is in beide verboden.

Dus genoeg regeltjes die deze creativiteit afdekken.
Doe ik het zelf? (Dat is de echte vraag) Nee maar in mijn kelder lopen er wel een paar kabels in buis strak naast een waterleiding. Pick your battles. Op mijn dak lopen kabels ook ongebuisd van paneel naar paneel, dat is ook niet correct eigenlijk. Zelfs UV bestendige kabels zwakken veel af. Mijn kabels hangen wel verhoogd droog. Continue in vocht liggen is echt niet goed! In mijn nieuwe solar installatie is wel alles maximaal gebuisd.

Regeltjes voor NL kan je vinden in de NEN1010 en voor BE in het Arei.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:54
Als dit zou zijn toegestaan, waarom zijn er dan gescheiden doorvoeren voor gas, water, elektriciteit en internet, kabelTV etc. bij huisaansluitingen?
Dan zou ook een grote buis volstaan, waar alle leidingen vanaf de straat naar het huis worden geleid.

Soms ben ik bijna gelukkig

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
JukeboxBill schreef op zondag 18 december 2022 @ 23:08:
Als dit zou zijn toegestaan, waarom zijn er dan gescheiden doorvoeren voor gas, water, elektriciteit en internet, kabelTV etc. bij huisaansluitingen?
Dan zou ook een grote buis volstaan, waar alle leidingen vanaf de straat naar het huis worden geleid.
Je kunt ze dan niet per stuk vernieuwen of bijtrekken.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-02 15:01
Heb me ook laten vertellen dat het niet (meer?) mag.
Het schijnt eerder wel heel veel te zijn gedaan op deze manier. Ik vraag me vooral af hoe de verzekeraar reageert wanneer er onverhoopt toch iets gebeurt...
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee