Vraag

• Wech
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 29-12-2022
Wij hebben sinds enkele dagen pv installatie. 10 panelen ja solar 405 wp met 10 micro omvormers iq7+ en in de meterkast envoy s standaard en q-relay-1p-int. Wij hebben 3 fasen. Als de panelen stroom leveren en op meerdere fasen staan verbruiksapparaten aan gaat de stroom dan eerst naar ALLE fasen en eventueel overproductie terug naar vattenfall of alleen naar apparaten op fase waar panelen op zijn aangesloten?

Alle reacties

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:02

Zenix

BOE!

De stroom kan niet van de ene fase naar de andere, dus opwek en gebruik blijft op dezelfde fase.

Het maakt voor het salderen en terugleveren niet uit op welke fase je opwekt. De slimme meter doet dat intern verrekenen.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:15
Wech schreef op zondag 18 december 2022 @ 02:20:
Wij hebben sinds enkele dagen pv installatie. 10 panelen ja solar 405 wp met 10 micro omvormers iq7+ en in de meterkast envoy s standaard en q-relay-1p-int. Wij hebben 3 fasen. Als de panelen stroom leveren en op meerdere fasen staan verbruiksapparaten aan gaat de stroom dan eerst naar ALLE fasen en eventueel overproductie terug naar vattenfall of alleen naar apparaten op fase waar panelen op zijn aangesloten?
Als je dat laatste wil dan moet je een 3-fase omvormer inzetten.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:20
sdk1985 schreef op zondag 18 december 2022 @ 02:53:
[...]

Het gaat hier om micro's.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:08

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

sdk1985 schreef op zondag 18 december 2022 @ 02:53:
[...]

Zelfs dan niet. Onze 3-fase omvormer verdeeld de opgewekte stroom gelijkmatig over alle fases. Wek ik 3kW op dan is dat altijd 1kW op elke fase.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Wilke
  • Registratie: December 2000
Stel, je panelen leveren 2000W op L1. Verder verbruik jij 500W op L1, 800W op L2, en 1000W op L3.

Dan "ziet" de meter teruglevering van 1500W op L1 (2000 - 500), die stroom gaat ook echt terug het net op en wordt misschien door je buren gebruikt. De meter telt intern L1+L2+L3 continu op, dus als jij op het display kijkt toont die -1500 + 800 + 1000 = 300W verbruik.

En dat is ook waarmee het qua kosten wordt berekend door je leverancier.

De 500W die je op L1 verbruikt komt dus niet langs de meter, die gaat van de panelen rechtstreeks jouw huisinstallatie in.

[Voor 15% gewijzigd door Wilke op 18-12-2022 07:54]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
Oh ja, dit intern salderen is wettelijk vastgelegd:

https://www.netbeheernede..._15_91e8f3e526.pdf#page30

Klinkt lekker technisch maar hieronder staat wat ik in de post hierboven zei:
The poly-phase E meter shall use the Ferraris energy measurement method.
Poly-phase E meter shall use the Ferraris method in which both energy directions of the 3 phases are summed and depending of the results, stored in a “+” or “-” register. The integration period shall be small enough for an accurate registration of delivered (A-) and consumed (A+) energy in separate registers.

• Wech
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 29-12-2022
Beste Wilke,

Jij zegt:"die stroom gaat ook echt terug het net op en wordt misschien door je buren gebruikt".Na 2024 wordt salderen afgebouwd. Krijg ik dan tegen laag tarief 1500 Kw vergoed en betaal ik tegen hoog tarief 1800 Kw?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:08

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Wech schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:35:
Beste Wilke,

Jij zegt:"die stroom gaat ook echt terug het net op en wordt misschien door je buren gebruikt".Na 2024 wordt salderen afgebouwd. Krijg ik dan tegen laag tarief 1500 Kw vergoed en betaal ik tegen hoog tarief 1800 Kw?
Nee, zoals Wilke aangeeft is de meter intern aan het salderen. Hoewel dat verwarrend klinkt is dat niet hetzelfde als het salderen wat wordt afgebouwd. In het eerste geval wordt al je verbruik en al je teruglevering op dit moment met elkaar verrekend. Daaruit volgt je echte verbruik of teruglevering.

Het salderen wat ze bedoelen als ze het over afbouwen hebben, is dat je je verbruik van nu niet mag verrekenen met het terugleveren van een ander moment.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Mr.Baxter
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15-01 13:01
Update:
De P1-monitor laat zien dat er tegelijk verbruik (via een fase) en levering (via een andere fase) mogelijk is. (P1-monitor " home").
De slimme meter totaliseert over de drie fasen. Dit is zichtbaar te maken op de P1-monitor: "kWh verbruik en levering per tijdsperiode", waarbij "uren", " 1dag" ingesteld zijn en waarbij "kWh verbruikt", "kWh geleverd" en "netto kWh" zichtbaar zijn gemaakt.

Oorspronkelijk bericht (ingekort):
Wij hebben sinds enkele weken een systeem vergelijkbaar met dat van Wech (Ja solar panelen, iQ7+ omvormers) echter met envoy-s-metered en q-relay-3P-int (3 fase zowel opwekking als verbruik).
En ik worstel met dezelfde vraag: als de panelen stroom leveren (ook op meerdere fasen) en op meerdere fasen wordt er verbruikt, gaat de opgewekte stroom dan eerst naar alle verbruikers en het overschot wordt teruggeleverd of wordt dit per fase gedaan.
Zenix zegt dat dit per fase gebeurt (geloof ik) en dat voor salderen en terugleveren de slimme meter dit intern verrekent over alle fasen. Dat laatste zie ik niet terug op mijn slimme meter en op mijn P1-monitor.
Wilke geeft een voorbeeld en zegt dat dit wettelijk is vastgelegd.

Mijn slimme meter (paar weken geleden geplaatst): Sagemcom T211 ESMR5

Hebben anderen ook deze ervaring met de meterstanden?

Toevoeging: ga op mijn P1-monitor nauwkeurig monitoren wanneer dit voorkomt en of het wel voorkomt. Op dit moment lijkt de slimme meter correct te werken.

[Voor 53% gewijzigd door Mr.Baxter op 03-01-2023 15:44. Reden: update]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee