Nest V3 versus Bosch EasyControl CT200

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:51
We gaan binnenkort verhuizen en onze nieuwe woning beschikt over een 2 jaar oude Nefit Trendline CV ketel met een handbediende thermostaat in de woonkamer.

Komende van een oude Honeywell Chronotherm IV wil ik minimaal weer de mogelijkheid hebben om een schema in te stellen, maar ben ook geïnteresseerd in een iets slimmere thermostaat.
Behalve de mogelijkheid om hem op afstand te kunnen bedienen heb ik (nog) niet echt wensen voor functionaliteit.

Tijdens mijn eerste zoektocht op internet zijn er oo dit moment twee die me interesseren.
Ik heb echter het gevoel dat ze best heel verschillend zijn. Kunnen jullie me (uit ervaring) voordelen, nadelen en eigenschappen van deze noemen?

Bosch EasyControl CT200
  • Afgestemd op Nefit ketel (geen OpenTherm converter nodig
  • Bedieningsgemak
  • Geschiedenis van verwarmen maar ook warm water verbruik
  • Geofencing
Google Nest V3
  • Vind ik gewoon erg mooi om te zien
  • Bedieningsgemak
  • Zelflerend
Nadeel bij de Nest is dat ik nog een extra converter nodig heb voor het OpenTherm protocol.

De ketel heeft de mogelijkheid om uit te breiden naar een hybride warmtepomp opstelling. Hoewel ik nog niet weet of ik het ooit zou/moet willen, vraag ik me af of ik bij de keuze van een thermostaat daar rekening mee moet houden en of deze twee dan geschikt zijn.

Wat betreft het zelflerende vraag ik me af of we op dit moment regelmatig genoeg leven voor de thermostaat om daar een patroon in te leren en ik vraag me af of dat dan wel goed gaat.... Wat doet een zelflerende thermostaat als er geen patroon te herkennen is?

Andere zaken om op te letten of mijn keuze op te baseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:04
Toen wij voor vergelijkbare keuze stonden hebben wij voor de Bosch + adapter gekozen. Die adapter aansluiten was voor mij als leek makkelijk te doen, dus zou me daar niet direct door laten afschrikken (in jou geval voor de Nest).

Wat betreft de Bosch thermostaat: die bevalt uitstekend. Wij gebruiken geofencing niet en draaiden eerst gewoon volgens een schema maar tegenwoordig passen we handmatig aan via de app. App werkt goed, erg snel en is duidelijk.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
VidaR-9 schreef op zondag 18 december 2022 @ 02:31:
Toen wij voor vergelijkbare keuze stonden hebben wij voor de Bosch + adapter gekozen. Die adapter aansluiten was voor mij als leek makkelijk te doen, dus zou me daar niet direct door laten afschrikken (in jou geval voor de Nest).

Wat betreft de Bosch thermostaat: die bevalt uitstekend. Wij gebruiken geofencing niet en draaiden eerst gewoon volgens een schema maar tegenwoordig passen we handmatig aan via de app. App werkt goed, erg snel en is duidelijk.
Dank je voor je snelle reactie!

Ik neem aan dat als je de temperatuur handmatig aanpast, dat je dat op meerdere manieren kunt doen:
- tot het eerst volgende geplande moment in het schema
- continu, totdat je deze tijdelijke temperatuur handmatig stopt (bijvoorbeeld tijdens vakantie)
- totdat je weer de temperatuur handmatig verandert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:04
bnwgraaf schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:01:
[...]

Dank je voor je snelle reactie!

Ik neem aan dat als je de temperatuur handmatig aanpast, dat je dat op meerdere manieren kunt doen:
- tot het eerst volgende geplande moment in het schema
- continu, totdat je deze tijdelijke temperatuur handmatig stopt (bijvoorbeeld tijdens vakantie)
- totdat je weer de temperatuur handmatig verandert
Klopt. Al zijn 2 en 3 volgens mij hetzelfde.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
VidaR-9 schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:07:
[...]

Klopt. Al zijn 2 en 3 volgens mij hetzelfde.
Ja op zich inderdaad wel.
Bij beide moet ik het bij mijn huidige, oude thermostaat beeindigen door aan te geven dat ik weer het schema wil volgen.

Bedankt weer!

De Bosch lijkt me zeker een fijne, gemakkelijke thermostaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijdaaar
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 24-01-2023
VidaR-9 schreef op zondag 18 december 2022 @ 02:31:

In combinatie met welk merk en type cv ketel gebruik je de Bosch thermostaat + adapter? Werkt bij jou de modulatie indicatie ( half ronde rode boog) boven de graden weergave?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StraightOn.NL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-09 20:49
Neem geen Bosch. Zie ook mijn review. Al tweede storing deze winter...en zowel de thermostaat als radiatorknoppen hebben geen manual override als kinderslot geactiveerd is. Als gezegd hebben ze (de Bosch EasyControl app/service) vandaag alweer meerdere uren een storing...en dat wil zeggen geen verwarming midden in de winter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
StraightOn.NL schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 20:11:
Neem geen Bosch. Zie ook mijn review. Al tweede storing deze winter...en zowel de thermostaat als radiatorknoppen hebben geen manual override als kinderslot geactiveerd is. Als gezegd hebben ze (de Bosch EasyControl app/service) vandaag alweer meerdere uren een storing...en dat wil zeggen geen verwarming midden in de winter...
Ik heb de storing van vandaag ook gezien, maar ik gewoon de hele dag verwarming gehad. Daar heb ik de app/service toch niet voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StraightOn.NL
Ik helaas niet. Omdat ik de radiatoren op kinderslot heb staan kan ik ze niet handmatig bedienen. Dus geen verwarming...het is nu 11 graden in huis...

En we is geen enkele mogelijkheid tot manual override...en dat is gewoon schandalig eigenlijk. Als ik dat geweten had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StraightOn.NL
Bosch EasyControl heeft al bijna 18 uur lang een storing op dit moment in hun App. En wat blijkt is dat als je je radiatoren of thermostaat op kinderslot hebt staan is er geen manual override.

Iets waar ik nu in huis last van heb. Er is geen mogelijkheid om dit te omzeilen met als gevolg dat het nu 11 graden is in huis.

Geen manual override in zon systeem. En hele slechte communicatie (alleen op Twitter UK) is echt not done...

https://twitter.com/Worcs...EoPG5XRpYB61S1-JFViw&s=19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
StraightOn.NL schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 07:46:
Ik helaas niet. Omdat ik de radiatoren op kinderslot heb staan kan ik ze niet handmatig bedienen. Dus geen verwarming...het is nu 11 graden in huis...

En we is geen enkele mogelijkheid tot manual override...en dat is gewoon schandalig eigenlijk. Als ik dat geweten had.
Tsja, op een bepaalde manier is dat natuurlijk de functie van een slot, maar je zou inderdaad verwachten dat je op een bepaalde, iets lastigere manier, dat ook zou moeten kunnen omzeilen....

Overigens is het probleem nu opgelost, na updaten van de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lejavh
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:45
Als je je een klein beetje verdiept had en de berichten op Twitter, Facebook en/of storingsberichten op Bosch.com (britse website) had gelezen was dit prima te overrulen via een andere app.
Je kan naast de EasyControl app ook de HomeConnect Plus app installeren en de thermostaat bedienen, die werkte namelijk wel! HomeConnect is een product van Bosch/Siemens/Neff en ze werken ook samen met andere fabrikanten. Via deze app kan je tevens allerlei automatiseringen aanmaken erg leuk en veelzijdig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdj84nl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-03 09:03
Waarom geen evohome?
Mooi overzichtelijk scherm, uitgebreide schema's, goede app.
Daarbij uit te breiden voor vloerverwarming, radiatorknoppen etc, ik ben er al jaren tevreden mee, en is opentherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
mdj84nl schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:08:
Waarom geen evohome?
Mooi overzichtelijk scherm, uitgebreide schema's, goede app.
Daarbij uit te breiden voor vloerverwarming, radiatorknoppen etc, ik ben er al jaren tevreden mee, en is opentherm.
Er zijn nogal wat meer apps en systemen op te noemen waarin je al je apparaten thuis kunt bedienen en de status kan zien. Als ik kijk naar de situatie van @StraightOn.NL dat het natuurlijk niet de bedoeling kan zijn, dat wanneer een app/apparaat neit werkt, dat je daarvoor dan maar een andere app moet gebruiken om het probleem op te lossen.

Ik bedoel, het is natuurlijk fijn dat je probleem dan verholpen is, maar het moet natuurlijk wel gewoon werken met de native app.

Dat neemt niet weg, dat ik erg blij ben met deze thermostaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdj84nl
bnwgraaf schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:14:
[...]

Er zijn nogal wat meer apps en systemen op te noemen waarin je al je apparaten thuis kunt bedienen en de status kan zien. Als ik kijk naar de situatie van @StraightOn.NL dat het natuurlijk niet de bedoeling kan zijn, dat wanneer een app/apparaat neit werkt, dat je daarvoor dan maar een andere app moet gebruiken om het probleem op te lossen.

Ik bedoel, het is natuurlijk fijn dat je probleem dan verholpen is, maar het moet natuurlijk wel gewoon werken met de native app.

Dat neemt niet weg, dat ik erg blij ben met deze thermostaat!
Ik ben zo dom geweest om helemaal te missen dat je al voor de bosch was gegaan haha, excuus!
Het was meer een tip op je originele bericht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StraightOn.NL
Lejavh schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:45:
Als je je een klein beetje verdiept had en de berichten op Twitter, Facebook en/of storingsberichten op Bosch.com (britse website) had gelezen was dit prima te overrulen via een andere app.
Je kan naast de EasyControl app ook de HomeConnect Plus app installeren en de thermostaat bedienen, die werkte namelijk wel! HomeConnect is een product van Bosch/Siemens/Neff en ze werken ook samen met andere fabrikanten. Via deze app kan je tevens allerlei automatiseringen aanmaken erg leuk en veelzijdig.
Ik heb behoorlijk lang gezocht naar een oplossing gisteravond maar die niet gevonden. Ik vind ook nu eigenlijk niet wat je bedoeld...als je mij in de juiste richting kunt helpen heel graag, want dit was echt heel vervelend...

behalve er een analoge thermostaatkraan op schroeven, maar degene die ik had was helaas een andere maat....ik had ze blijkbaar wel helemaal eraf kunnen halen en de temp van de ketel op 20 graden zetten

[ Voor 11% gewijzigd door StraightOn.NL op 08-02-2023 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
mdj84nl schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:17:
[...]

Ik ben zo dom geweest om helemaal te missen dat je al voor de bosch was gegaan haha, excuus!
Het was meer een tip op je originele bericht..
Oooh, zo sorry! Wat dom van mij!!
Ik was zo opgegaan in het probleem bij @StraightOn.NL dat mij even helemaal ontgaan was dat ik in mijn eigen topic aan het reageren was en jouw antwoord alleen maar een goedbedoelde tip was voor een thermostaat! Lag dus niet bij jou!
Het spijt me echt en ik waardeer het meedenken!

Maar inderdaad, ondertussen had ik een ongebruikte Bosch gevonden via Marktplaats voor een nette prijs en die hangt sinds enkele weken in mijn nieuwe woning, waar ik ook pas net enkele weken in zit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdj84nl
bnwgraaf schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:40:
[...]

Oooh, zo sorry! Wat dom van mij!!
Ik was zo opgegaan in het probleem bij @StraightOn.NL dat mij even helemaal ontgaan was dat ik in mijn eigen topic aan het reageren was en jouw antwoord alleen maar een goedbedoelde tip was voor een thermostaat! Lag dus niet bij jou!
Het spijt me echt en ik waardeer het meedenken!

Maar inderdaad, ondertussen had ik een ongebruikte Bosch gevonden via Marktplaats voor een nette prijs en die hangt sinds enkele weken in mijn nieuwe woning, waar ik ook pas net enkele weken in zit!
hahaha, rustig maar, niets aan de hand hoor :D
Pagina: 1