Afvoer loopt over, lucht uit wasbak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naliya
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 04-05 09:19
Goedenavond tweakers,

Wij zitten met een vervelende probleem dat ons wasmachineafvoer de laatste tijd overloopt.

Wij hebben dit huis nu anderhalf jaar, en wat meteen opviel was dat als de wasmachine afpompt, er lucht UIT de keukenwasbak komt (echt uit, het is overdruk, niet onderdruk). Dus vanwege het waterslot bubbelt het luid.

Toen kwam er geen water uit de wasmachineafvoer.

Andersom, als je veel water in de keuken laat lopen, komt er lucht uit de afvoer van de wasmachine. Als je de kraan voor het helft openzet komt er geen lucht uit de wasmachineafvoer.

Als ik bij de afvoer van de wasmachine mijn hand erop legt zodat de lucht niet weg kan, loopt de keuken wasbak heel slecht door, en op het moment dat ik mijn hand verwijderd, loopt het meteen weg uit de wasbak maar komt het bij mijn hand uit de buis.

En, de laatste maand, als de wasmachine water wegpompt, wordt er zo veel water weggepompt dat het uit de buis komt waar de wasmachineafvoer is aangesloten.

Ik dacht eerst zelf, misschien iets in de kruipruimte weggezakt, dus ik ga kijken. De verzamelleiding van de keuken en wasmachine zat niet op afschot en een van de beugels waren gebroken.

Dus ik een paar centimeter van de verticale pijp afzagen, weer aansluiten en netjes beugelen en nu met een afschot van een centimeter of 5 tot de buis richting straat.

Dit deed echter niets.

Wat zou het probleem kunnen zijn?

Duidelijk is dat de lucht \ niet weg lijkt te kunnen, waardoor er overdruk ontstaat en daardoor loopt het water ook niet goed weg.

Is er geen verbinding tussen de verzamelbuis van wasbak+wasmachine naar de buis richting dak? (Als ik in de kruipruimte kijk, kan dat niet zo zijn. De buis zat niet vol water en het ligt allemaal op hetzelfde niveau.

Of is er toch ergens een verstopping? Ik zou niet weten waar die verstopping zou zitten, want het water loopt prima door, als de lucht maar weg kan.

Dus voor mij blijft het een raadsel.

Ik heb een tekening bijgevoegd van de situatie. Het enige wat niet op de tekening staat zijn de andere leidingen in de kruipruimte waaronder de verticale buis richting het dak (verzamelbuis voor toiletten e.a. + beluchting).

Ik hoop dat iemand een idee heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AcG4feLRS7GP7hlx0BaNs29OhRs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BGkEjErpF1vHivQ0wuXKnx0N.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 03-07 15:46
Klinkt alsof er een beluchtingsprobleem is. Is de leiding naar de hoofdafvoer een lange leiding? En is deze wel groot genoeg? Probeer eens met een y splitsing een beluchter te plaatsen tpv de wasmachine afvoer, wellicht helpt dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naliya
Dat dacht ik in eerste instantie ook, toen we het huis kochten.

Daarom heb ik op beide zwanehalsen deze geplaatst:

https://www.toolstation.n...fDHSkgnlArkRoCwf0QAvD_BwE

Helaas had dat ook geen effect. Dat is volgens mij ook voor het beluchten (dus onderdruk). Nu dat ik erachter ben gekomen dat lucht uit de buis komt (overdruk) is het ook logisch dat het geen effect had.

De verzamelbuis vanaf de wasbak naar de doorgang naar de straat is ca. 3 meter.

[ Voor 15% gewijzigd door Naliya op 17-12-2022 20:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Prutsor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-07 15:22
Zonder de oplossing te hebben voor je probleem, misschien dat je hier wat aan hebt:
https://www.dyka.nl/media...ek-binnenriolering-nl.pdf
Heel digitaal boekwerk over do's en don't's voor riolering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naliya
The Prutsor schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:16:
Zonder de oplossing te hebben voor je probleem, misschien dat je hier wat aan hebt:
https://www.dyka.nl/media...ek-binnenriolering-nl.pdf
Heel digitaal boekwerk over do's en don't's voor riolering.
Bedankt, die had ik inderdaad al gevonden of gelezen.

Het enige "foute" is dat de wasmachine en wasbak samenkomen in de 40mm buis voordat het overgaat naar 75mm. Dat had niet gemogen en de wasmachine had een eigen aansluiting op de verzamelleiding moeten hebben.
Maar ik vind niet dat dat een voldoende verklaring is voor het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eivogel1985
Mijn best guess, afgaande op je verhaal: de 40mm leiding raakt bij hoge belasting volledig gevuld waardoor er overdruk ontstaat. Alsnog separaat trekken, of het stukje 40 met dubbele belasting aanpassen naar 75 zou evt de oplossing kunnen zijn.

Zie ook de Dyka gids, muur/vloerbuis en toestelleiding horen bij deze toepassing resp. 50 en 75mm te zijn. 40 is dus sowieso al te klein.

[ Voor 40% gewijzigd door Eivogel1985 op 17-12-2022 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naliya
Bedankt voor je reacties Eivogel.

Ik zie jouw punt deels wel, maar waarom gebeurt het volgende dan?

Als ik de lucht die uit de wasmachine afvoer wilt, met mijn hand blokkeert, loopt de gootsteen helemaal niet door. Pas als ik mijn hand weghaal, loopt het water weer weg.

Misschien is er ergens ook gewoon wat verstopping. Ik haal morgen wel een ontstoppingsveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eivogel1985
Wellicht een verstopping idd. Lijkt wel alsof je buis in dekvloer eerst vol moet lopen eer dat er wat richting de hoofdafvoer wordt afgevoerd. Gootsteenontstopper door je afvoer heen gooien en met een veer er achteraan, ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 02-07 19:09

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Het water dat de buis ingevoerd wordt, drukt ook lucht weg. Er hoort dus een vrije verbinding met buiten te zijn. Bij jou is die er niet. Mogelijk is de leidings deels dichtgeslibte waardoor er geen plaats meer is voor de lucht. Dit kan ook gebeuren in de laatste leiding die naar buiten gaat. Ben benieuwd of een rioolveer gaat helpen. Laat het ons weten.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Ik hoor je spreken over 5 cm afschot van de liggende leiding. Over hoeveel meter is dit? Zeker met drijvend afval van bijvoorbeeld een wasbak, is teveel afschot een slecht idee. Water stroomt zo sneller weg dan het afval en zo raakt je leiding langzaam vervuild en verstopt. Een cm per meter is meer dan voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smeerkeezz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 02-07 15:28
Absoluut een beginnebde verstopping, je wasmachine pompt zoveel water dat de buis het niet meer af kan voeren. Even laten reinigen en klaar weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Die wasmachine afvoeren kunnen door de jaren heen flink verstoppen. Ook bij mensen die bijv te veel wasmiddel gebruiken.

Ik heb hier de afvoeren vernieuwd bij een renovatie. De afvoer van de wasmachine van vaan 5 cm naar 2cm gegaan. Rondom gewoon een dikke laag smurrie.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 02-07 19:09

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Maar met een rioolveer krijg je dat toch weer redelijk vrij?

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-07 15:06
De beluchters helpen niet, omdat er ergens tegendruk niet weg kan, je hebt ontluchting nodig. Liefst door je dak, want rioollucht is meestal minder fris. Heeft er geen volgel een nestje gebouwd in die ontluchting, of is er op die leiding wat verzakking waardoor dubbele sifon onstaat?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07 19:00
Wasmachines geven slib, dit hoopt enorm snel op. Heeft met beluchting bijna nooit iets te maken. Je kunt er helemaal over na gaan denken en uit tekenen, maar je kunt beter goed met de trekveer EN zuignap bezig gaan overal bij elke afvoer, douche, badkuip, wasbakken, moet jij zien wat er dan vrij komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:29
Je hebt waarschijnlijk een gedeeltelijke verstopping na de wasbak waardoor de leiding zich vult en de lucht die er zit weg gaat drukken. Als je de wasbak leeglaat en er komt lucht uit de afvoer bij de wasmachine betekent dit dat het water dus eerst de verkeerde kant op stroomt. Daarna kan deze langzaam weg stromen. Op deze manier wordt de verstopping snel erger omdat al het vuil kan bezinken door het bijna stilstaande water.
Mogelijk is de hele buis vervuild, ik zou daarom niet enkel met een ontstoppingsmiddel erin gaan maar mechanisch ontstoppen.

Verstopping is mogelijk het gevolg van een gebrekkig of gedateerd ontwerp (verkeerde diameters en/of afschot). Of je beluchting in orde is kan alleen worden beoordeelt met een volledig situatieoverzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eivogel1985
En, ben je er al uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naliya
Ik heb een rioolveer gekocht en het e.e.a. gedaan, maar er zit wat bochten in waardoor ik van boven wat moeilijk bij kan.

Vandaag wel 2 wasjes gedraaid en het liep niet over, kwam nog wel lucht uit de wasbak maar veel harder dan eerder, dus klinkt alsof ik iets heb gedaan.

Ik denk dat ik de verzamelleiding in de kruipruimte weer even los moet halen en van beneden gaan werken, dan zit je direct bij het problematische stuk en kan ik ook direct testen of het toch de beluchting is. Daar kan ik ook direct in de leiding kijken.

Ik ga pas met 2 weken verder i.v.m. vakantie, maar ik ga zeker een update posten als het zover is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Naliya
Voor de geïnteresseerden:

Bleek gewoon een ouderwetse verstopping te zijn. Rioleringsbedrijf laten komen en 30 min later opgelost met de hogedrukslang van hun.

Bedankt voor de tips iedereen.
Pagina: 1