Toon posts:

32" monitor voor m.n. fotobewerking, en beetje gamen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Paul_1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-02 21:11
Ik zoek een 32 inch monitor voor m.n. fotobewerking, maar ook gamen.
Gamen vooral 'mooie' spellen zoals RDR2, geen competitieve shooters.
Fotografie is een hobby maar ik ben heel kritisch met de bewerking (pixel-peeper).

Ik vond geen topic met een soortgelijke vraag (ben t/m maart 2022 teruggegaan). De meeste reviewsites voor 'beste fotobewerkingmonitor' gaan over 27 inch, en de enkele genoemde 32 inch zijn of veel te duur of vallen om e.o.a. reden af.

Eisen:
- Minimaal 31,5 inch.
- Minimaal 4k
- 16:9 niet curved
- 100% sRGB (of i.i.g. heel dichtbij) en sRGB modus.
- Goede kleur- en helderheid uniformiteit. Geen zichtbare backlight bleeding en geen zichtbare helderheid/temperatuurverschillen. Hier ben ik heel gevoelig voor anders blijf ik foto's onterecht corrigeren.
- Calibreerbaar. Ik heb een Spyder 4 hiervoor.
- Minimaal 1000:1 contrast.
- Displaypoort.
- Prijs max. € 1.000.

Wensen:
- Eenvoudig switchen tussen 'rijkere' kleurmodes en sRGB.
- Als de monitor 60 Hz is, is dan FreeSync of G-Sync compatibiliteit nodig? Ik ga over 1 of 2 maanden de PC vervangen, aangezien de nieuwe generatie AMD kaarten slecht scoren voor VR denk ik een RTX 4080. Ik weet niet of Sync belangrijk is.
- KVM switch ingebouwd zou een mooie bonus zijn maar geen dealbreaker.

Ik heb al zeker tientallen uren reviews gelezen en de knoop 2 weken geleden doorgehakt. De keuze was gevallen op de LG 32UP550N-W. Eerste indruk was geweldig! Contrast en kleuren waren perfect! Echter toen ik begon met fotobewerken deed ik bij veel foto's een temperatuurcorrectie linksboven omdat de blauwe lucht een rode gloed had. Dat begon me op te vallen: altijd linksboven. Ik testte het scherm met een wit plaatje en zag een hele lichte rode waas over het scherm links. Die monitor heb ik daarom teruggestuurd.
Mijn TV jaren geleden had veel backlight bleeding / IPS-glow, dus die heb ik laten vervangen. Dat is nog iets waar ik nu bang voor ben. (die TV en de monitor is trouwens het enige wat ik ooit in mijn leven heb teruggestuurd)

Nu weet ik het echt niet meer. Deze vallen af volgens mijn research:
Asus PA328Q: Hele slechte uniformiteit in sRGB modus (dan werkt compensatie niet) volgens kitguru.net.
Asus ProArt PA328QV: QHD niet 4k
Asus ROG Swift PG32UQ: Slechte uniformiteit wit / helderheid volgens o.a. tftcentral.
BenQ EW3280U: slechte uniformiteit volgens pcmonitors.info test
BenQ PD3200U: groene tint aan 1 kant volgens tomshardware (hebben ze misschien niet allemaal).
BenQ SW321C: zou perfect zijn maar veel te duur (€ 1.800).
Dell G3223Q: kalibratieprobleem: kiezen tussen aanpassen color gamut en gamma, OF kleur, kan niet beiden.
Dell P3222QE: zeer slechte uniformiteit volgens creativebloq review
Dell UltraSharp U3219Q: slechts 97% sRGB
Gigabyte M32U Zwart: slechte sRGB emulatie
LG 32UL950L: slechte zwartuniformiteit, zichtbare bleeding.
LG 32UP550N-W: gekocht maar teruggestuurd vanwege rode tint links
LG Ergo 32UN880: maar 96,9% sRGB en die standaard werkt niet op mijn bureau.
MSI-ps321qr: Hele slechte uniformiteit volgens petapixel review.

Deze zijn overgebleven:
- ViewSonic UHD Monitor VP3268a-4K: Zeer goede uniformiteit en kleurweergave, € 900,- . Geen G-sync of freesync of adaptive sync, en hoge input lag. Geen DCI-P3 en geen Adobe RGB Support en dan € 900 lijkt wat aan de dure kant.
- BenQ PD3205U: prima uniformiteit en kleur. € 786,- voor slechts 99% sRGB en zonder free/G-sync lijkt wat aan de dure kant.
De ViewSonic lijkt me de betere van de 2.

Mis ik nog een goede monitoroptie? Ben ik te kritisch voor mijn budget en kan ik dan geen goed uniform scherm met perfecte kleurweergave verwachten, die ook een klein beetje met gamen rekening houdt?

Beste antwoord (via Paul_1982 op 23-12-2022 07:08)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:43
Heb je al naar de uitvoering: HP U32 (368Y5AA) Zwart gekeken? Die heeft 99% sRGB en 98% DCI-P3 coverage.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:43
Heb je al naar de uitvoering: HP U32 (368Y5AA) Zwart gekeken? Die heeft 99% sRGB en 98% DCI-P3 coverage.

• Paul_1982
Bedankt voor de tip. De HP U32 is me ontglipt, wellicht vanwege verkrijgbaarheid.
Alleen bij Amazon op voorraad voor € 602,92.
Ik vind geen in-depth reviews over de uniformiteit, maar de kleuren zijn schijnbaar perfect (zelfs voorgecalibreerd) en een stuk goedkoper dan de ViewSonic.
Wellicht het gokken waard bij Amazon.

• Paul_1982
Ik heb hem besteld! Ik laat nog weten hoe hij bevalt. Levering +/- donderdag.

• Paul_1982
Ik heb de UP32 gisteravond aangesloten. Zo kwalitatief goed verpakt in de doos gaf hoop, en incl. calibratierapport. Het scherm is super uniform, geen IPS glow, geen dode pixels, lijkt overal even helder. Superscherp beeld en prachtige kleuren, zwart is ook mooi zwart. Mijn oude monitor wijkt gecalibreerd enorm af van de 'standaard', maar deze toont de foto's meteen perfect.

Ik heb overigens nog niet gecalibreerd, aangezien mijn bewerkte foto's op de oude gecalibreerde monitor meteen goed lijken op de nieuwe en er weinig te verbeteren lijkt. Ik ben bang ben meer 'kapot' te maken met de calibratie dan te verbeteren (dan ga ik weer twijfelen over de helderheidsinstelling, wie te geloven), maar wellicht ga ik het binnenkort eens proberen om te kijken hoe het afwijkt.

Ik bewerkte op de oude monitor mijn foto's met sRGB export, volgens mij was het ook een sRGB monitor (Samsung S27b350). Als ik die foto's bekijk op de nieuwe monitor met instelling Photography P3 D65 ziet het er veel mooier (verzadigder) uit. Echt WOW! Ik heb de monitors naast elkaar gezet en het verschil is overduidelijk! Zo veel mooier, verzadigder, helderder en scherper. De nieuwe monitor ingesteld op sRGB D65 ziet er een stuk doffer uit, meer overeenkomend met de oude monitor (maar toch scherper en helderder) en meer in lijn met de prints wat ik verwachtte. Ik kreeg er bij de vorige monitor ook niet echt meer verzadigde kleuren eruit, en ik wist niet beter / wist niet wat ik miste. Mijn fotoboeken lijken nu doffer, omdat sRGB niet beter kan volgens mij.

Ik had verwacht die P3 D65 instelling niet eens te gebruiken, maar nu wil ik eigenlijk niet meer terug naar sRGB. Voor prints zou dat wel noodzakelijk zijn lees ik overal. Ik ga me er wat meer over inlezen. Eerste indruk is dat P3 D65 veel mooier op het scherm toont, en de afdrukken er niet slechter van worden dan dat ze met de sRGB instelling toch al waren.

Anyway, Djarune: hartelijk bedankt voor de tip!

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee