private lease of aanschaf? (Tesla model Y)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisbok
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-06 20:27
Hallo mede tweakers :)

Op dit moment ben ik in de markt voor een nieuwe auto (Telsa model Y) en zit ik tussen de keuze voor private lease of aanschaf (prive). Ik leun richting private lease maar twijfel of ik zaken over het hoofd zie wat aanschaf toch een betere keuze zou maken.

Private lease prijs is 873 euro per maand voor 20.000 km per jaar voor 48 maanden. Ik verwacht niet meer km's nodig te hebben.

Aanschaf prijs is 52.195

Mijn beredenering t.b.v. private lease zit hem op behoud van spaargeld en dit kunnen gebruiken om o.a. deel hypotheek af te lossen en nog wat andere zaken aan en om het huis.

Aanschaf kan ook waarop ik circa 25K zal overhouden aan buffer. Echter geeft mij dit een wat zenuwachtiger gevoel daar ik graag beschik over een dikke buffer voor als ik grotere uitgaven wil doen (lees dingen aan het huis). Deze buffer vult zich wel weer snel aan.

Private lease zou betekenen over 4 jaar: 41.904, hier zit dan pechhulp, verzekering, onderhoud, afschrijving etc bij in.

Aanschaf plus verzekering 48 maanden (circa 100 eu per maand op basis van huidige schadevrije jaren): 56.995

Verschil aanschaf t.o.v. lease na 48 maanden: 15.091
Afschrijving op basis van aanschaf na 4 jaar (50%?): 26.097
Totaal: 41.188

Nu snap ik dat de restwaarde bij aanschaf zal fluctueren a.d.h.v. vraag en aanbod en dat aanschaf het voordeel heeft van geen km restrictie maar kom er mentaal nog niet helemaal uit.

Ben benieuwd hoe jullie hier over denken of ervaringen hebben in soortgelijke situaties.

Groet,

Dennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:08

BCC

Eeh 48 x 873= 41904 . Dat is bijna de hele auto, dus de lease prijs is erg hoog imho. Biedt Tesla nog steeds financiering aan? Anders zou je daar naar kunnen kijken - Dan is de auto aan het eind van de rit 🤣🙈 van jouw ipv van de lease maatschappij

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-06 16:23

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Waarom geen goedkopere EV?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:20
Ik zat met hetzelde dillemma. Het ging dan wel om een goedekopere auto (e 208 GT, € 38K). Ik houd ook van een redelijke grote buffer om wat grotere uitgaven te kunnen doen.
Ik heb toch voor koop gekozen omdat me dat over 5 jaar gerekend ongeveer € 7K goedkoper uitvalt. De restwaarde blijft natuurlijk lastig in te schatten. Maar ik ben een restwaarde van 35% na 5 jaar en 150 dkm uitgegaan.
Uiteindelijk is het natuurlijk een persoonlijke keuze. Ik had hiervoor een private lease auto omdat dat op dat moment beter uitkwam. Ik wou toen meer spaargeld beschikbaar houden, en het lease tarief was gewoon heel erg scherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisbok
BCC schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 18:54:
Eeh 48 x 873= 41904 . Dat is bijna de hele auto, dus de lease prijs is erg hoog imho. Biedt Tesla nog steeds financiering aan? Anders zou je daar naar kunnen kijken - Dan is de auto aan het eind van de rit 🤣🙈 van jouw ipv van de lease maatschappij
Ik snap wat je bedoelt, echter zou ik bij aanschaf en dan na 4 jaar iets anders willen, ongeveer hetzelfde kwijt zijn. Uitgaande van 50% afschrijving dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisbok
Range en persoonlijke smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:28
Dennisbok schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:13:
[...]

Ik snap wat je bedoelt, echter zou ik bij aanschaf en dan na 4 jaar iets anders willen, ongeveer hetzelfde kwijt zijn. Uitgaande van 50% afschrijving dan wel.
Ligt aan je definitie van 'ongeveer hetzelfde'. Als je van 50% afschrijving uitgaat, dan heb je €26.000 €31.000 betaald na 4 jaar (inclusief verzekering), dat vind ik nogal een verschil met €42.000 voor lease. Dat is ruim 35% duurder.

[ Voor 8% gewijzigd door Hahn op 17-12-2022 19:19 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisbok
Twardt schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:10:
Ik zat met hetzelde dillemma. Het ging dan wel om een goedekopere auto (e 208 GT, € 38K). Ik houd ook van een redelijke grote buffer om wat grotere uitgaven te kunnen doen.
Ik heb toch voor koop gekozen omdat me dat over 5 jaar gerekend ongeveer € 7K goedkoper uitvalt. De restwaarde blijft natuurlijk lastig in te schatten. Maar ik ben een restwaarde van 35% na 5 jaar en 150 dkm uitgegaan.
Uiteindelijk is het natuurlijk een persoonlijke keuze. Ik had hiervoor een private lease auto omdat dat op dat moment beter uitkwam. Ik wou toen meer spaargeld beschikbaar houden, en het lease tarief was gewoon heel erg scherp.
Hoe ben je toen op die 7k goedkoper uitgekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisbok
Hahn schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:15:
[...]

Ligt aan je definitie van 'ongeveer hetzelfde'. Als je van 50% afschrijving uitgaat, dan heb je €26.000 €31.000 betaald na 4 jaar (inclusief verzekering), dat vind ik nogal een verschil met €42.000 voor lease. Dat is ruim 35% duurder.
Ik besef mij door jouw reactie dat ik een fout maak in mijn eigen berekening. Dank, zet het idd in een ander daglicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:20
[b]Dennisbok schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:15
Hoe ben je toen op die 7k goedkoper uitgekomen?
Bij de koop heb ik 2 extra sets banden (premium merk), € 400 per jaar aan onderhoud, en all risk verzekering mee berekent. Zaken als mrb en subsidie niet omdat je dat bij lease ook krijgt doorberekend.. Restwaarde van 35%.

Pechhulp heb ik er ook buiten gelaten omdat ik al een ANWB wegenwacht europa service heb voor een andere auto en motor. Dus die kan ik ook voor de 208 gebruiken.

[ Voor 17% gewijzigd door Twardt op 17-12-2022 19:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-06 13:41
Het is koffiedik kijken, maar ik denk zelf dat de restwaarde hoger uitvalt. 60-70% na 4 jaar zou me niks verbazen als je naar afgelopen 2 jaar EV occasions kijkt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-06 05:17

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Wat ik denk, is dat je geen auto van 50k+ moet kopen als je 75k hebt gespaard. Tenzij je elke maand ~5-10k kunt sparen.
Net zo goed dat je geen 900 euro p/m aan lease (oftewel lening, en leningen kosten geld) moet doen, tenzij je zo kneiter ruim zit qua inkomsten dat je dat wilt doen (fu money) om elke x-periode een nieuwe auto te rijden zonder "zorgen". Echter lease je dan vaak niet voor 4 jaar maar korter.

Ongeacht de optie, het moment dat je hier eigenlijk vragen over hebt over wat 'rendabel c.q. verstandig is' - is het antwoord: geen van beide.

Wil je het allemaal toch, dan zou ik leasen en mijn geld investeren. Een auto is eigenlijk de domste investering die je kunt doen. Derhalve door je geld wat je op de plank hebt liggen _niet_ te gebruiken voor een volledige aanschaf, heb je 50k om misschien wel 5% rendement op te halen (oftewel 10k na 4 jaar).

Maar goed, je wilt je hypotheek aflossen. Ik ga er eigenlijk vanuit dat je dat de afgelopen jaren hebt verkregen (omdat je wat dingen aan je huis wilt doen) - dus dan heb je mogelijk een laag rente tarief. Wat weer mijn punt is dat dit een vage investering is. Je betaald dan je hypotheek af om 3% (?) rente te besparen, terwijl eigenlijk een rendement van meer dan 3% vrij simpel moet zijn.

Mijn algeheel advies is: als je 75k hebt, denk wat meer na over de mogelijkheden van dat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01:44
Dennisbok schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 18:48:
Hallo mede tweakers :)

Op dit moment ben ik in de markt voor een nieuwe auto (Telsa model Y) en zit ik tussen de keuze voor private lease of aanschaf (prive). Ik leun richting private lease maar twijfel of ik zaken over het hoofd zie wat aanschaf toch een betere keuze zou maken.

Private lease prijs is 873 euro per maand voor 20.000 km per jaar voor 48 maanden. Ik verwacht niet meer km's nodig te hebben.

Aanschaf prijs is 52.195

Mijn beredenering t.b.v. private lease zit hem op behoud van spaargeld en dit kunnen gebruiken om o.a. deel hypotheek af te lossen en nog wat andere zaken aan en om het huis.

Aanschaf kan ook waarop ik circa 25K zal overhouden aan buffer. Echter geeft mij dit een wat zenuwachtiger gevoel daar ik graag beschik over een dikke buffer voor als ik grotere uitgaven wil doen (lees dingen aan het huis). Deze buffer vult zich wel weer snel aan.

Private lease zou betekenen over 4 jaar: 41.904, hier zit dan pechhulp, verzekering, onderhoud, afschrijving etc bij in.

Aanschaf plus verzekering 48 maanden (circa 100 eu per maand op basis van huidige schadevrije jaren): 56.995

Verschil aanschaf t.o.v. lease na 48 maanden: 15.091
Afschrijving op basis van aanschaf na 4 jaar (50%?): 26.097
Totaal: 41.188
Moet je dit niet van elkaar aftrekken waardoor je juist goedkoper uitkomt bij aanschaf??
Want je pakt nu de aanschafprijs+verzekering - leasekosten om op een verschil van 15.091 uit te komen. Het verschil daarna is dat je bij private lease niets over houdt (auto moet terug), maar dat je bij aanschaf nog 26.097 (mits 50% afschrijving) over houdt. Dan houdt je dus bij aanschaf 11.006 over t.o.v. lease.

Dit is ook wat je zou verwachten omdat de leasemaatschappij ook winst moet maken. Daarbij is kopen dus wat extra risico (auto kan kapot gaan), maar leasen zal normaal gesproken wat duurder zijn. Nu zijn daar uitzonderingen op waarbij leasen echt goedkoper is, maar de prijzen die je hier noemt zijn dat duidelijk niet.
Nu snap ik dat de restwaarde bij aanschaf zal fluctueren a.d.h.v. vraag en aanbod en dat aanschaf het voordeel heeft van geen km restrictie maar kom er mentaal nog niet helemaal uit.

Ben benieuwd hoe jullie hier over denken of ervaringen hebben in soortgelijke situaties.

Groet,

Dennis
Tja, beiden hebben hun voor- en nadelen. Het is vooral een kwestie van wat minder risico lopen vs wat goedkoper uit zijn. Voordeel van kopen is b.v. dat je na de 4 jaar nog steeds een auto hebt die je of kunt verkopen, of goedkoop door kunt blijven rijden.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:37
Ik kwam dit artikel tegen, daar gaat men uit van zo'n 48% afschrijving in 4 jaar, bij 120k km.

In jouw geval zit je daar ruim onder, dus zou je minder afshrijving moeten hebben.
Ander voordeel van zelf kopen: Als je na 4 jaar besluit dat de auto goed bevalt, kan je makkelijk nog 2 jaar doorrijden en dat kost je dan véél minder. De kop is tenslotte van de afschrijving af.

Ik zou wel nog even goed kijken of je wel alle kosten hebt voor zelf kopen. Banden en iets onderhoud lijkt me wel goed om mee te tellen.

Het is ook nog de vraag wat de wegenbelasting doet, na 2024. Maar in de voorwaarden van Tesla zal ongetwijfeld staan dat (veranderde) heffingen van overheidswege 1 op 1 doorberekend worden. Dus dat zou in het resultaat niet uitmaken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-06 12:21
@ts als financieel een belangrijk argument is maakt dan eerst eens een goede financiële Analyse.

Private lease weet je maar voor aanschaf maar een eens vergelijk
- afschrijving + rente
- onderhoud + pechhulp
- verzekering

Hou rekening met mogelijk mrb in de toekomst maar die kosten komen in beide gevallen voor jouw rekening.

Leg dit evt naar financiering; je kan altijd een X deel aanbetalen (zodat de buffer groot blijft) of kijken of je kan financiering met restschuld (restwaarde bij verkoop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-06 21:30
Dennisbok schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:13:
[...]

Kijk eens voor de lol wat een 4 jaar oude model 3 je nu zou kosten als 2e hands.
De afschrijving is ongeveer de helft van waar je nu van uit gaat.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 27-06 10:39
RocketKoen schreef op zondag 18 december 2022 @ 08:03:
[...]

Kijk eens voor de lol wat een 4 jaar oude model 3 je nu zou kosten als 2e hands.
De afschrijving is ongeveer de helft van waar je nu van uit gaat.
dat komt allemaal door de lage bijtelling die de occasion prijzen van <4 jaar oude EV naar boven drukt. in een normale markt zijn die krengen echt niet te verkopen voor zulke prijzen, maar 4% bijtelling doet wat met de prijs

daar heb jij als prive persoon niks aan. een 1-2 jaar oude model 3 dat bijna even duur is als een 4 jaar oude model 3? lachen man

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisbok
Douweegbertje schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 22:35:
Wat ik denk, is dat je geen auto van 50k+ moet kopen als je 75k hebt gespaard. Tenzij je elke maand ~5-10k kunt sparen.
Net zo goed dat je geen 900 euro p/m aan lease (oftewel lening, en leningen kosten geld) moet doen, tenzij je zo kneiter ruim zit qua inkomsten dat je dat wilt doen (fu money) om elke x-periode een nieuwe auto te rijden zonder "zorgen". Echter lease je dan vaak niet voor 4 jaar maar korter.

Ongeacht de optie, het moment dat je hier eigenlijk vragen over hebt over wat 'rendabel c.q. verstandig is' - is het antwoord: geen van beide.

Wil je het allemaal toch, dan zou ik leasen en mijn geld investeren. Een auto is eigenlijk de domste investering die je kunt doen. Derhalve door je geld wat je op de plank hebt liggen _niet_ te gebruiken voor een volledige aanschaf, heb je 50k om misschien wel 5% rendement op te halen (oftewel 10k na 4 jaar).

Maar goed, je wilt je hypotheek aflossen. Ik ga er eigenlijk vanuit dat je dat de afgelopen jaren hebt verkregen (omdat je wat dingen aan je huis wilt doen) - dus dan heb je mogelijk een laag rente tarief. Wat weer mijn punt is dat dit een vage investering is. Je betaald dan je hypotheek af om 3% (?) rente te besparen, terwijl eigenlijk een rendement van meer dan 3% vrij simpel moet zijn.

Mijn algeheel advies is: als je 75k hebt, denk wat meer na over de mogelijkheden van dat geld.
Dank voor je reactie en je visie hierop, wordt gewaardeerd. Ik snap je punt m.b.t. beleggen echter is dat rendement ook niet gegarandeerd, kijk maar naar de afgelopen periode (zelf net voor de ellende uitgestapt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisbok
redwing schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 22:48:
[...]

Moet je dit niet van elkaar aftrekken waardoor je juist goedkoper uitkomt bij aanschaf??
Want je pakt nu de aanschafprijs+verzekering - leasekosten om op een verschil van 15.091 uit te komen. Het verschil daarna is dat je bij private lease niets over houdt (auto moet terug), maar dat je bij aanschaf nog 26.097 (mits 50% afschrijving) over houdt. Dan houdt je dus bij aanschaf 11.006 over t.o.v. lease.

Dit is ook wat je zou verwachten omdat de leasemaatschappij ook winst moet maken. Daarbij is kopen dus wat extra risico (auto kan kapot gaan), maar leasen zal normaal gesproken wat duurder zijn. Nu zijn daar uitzonderingen op waarbij leasen echt goedkoper is, maar de prijzen die je hier noemt zijn dat duidelijk niet.

[...]

Tja, beiden hebben hun voor- en nadelen. Het is vooral een kwestie van wat minder risico lopen vs wat goedkoper uit zijn. Voordeel van kopen is b.v. dat je na de 4 jaar nog steeds een auto hebt die je of kunt verkopen, of goedkoop door kunt blijven rijden.
Je hebt helemaal gelijk, vandaar mijn opmerking op de reactie van Hahn. In mijn huidige situatie wordt private lease daardoor veel minder interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-06 15:27
Ik heb zelf in een model 3 gereden en had extreem veel aflever problemen. Ik ben 5x terug gegaan naar Tesla voor verschillende problemen en het is eigenlijk nooit echt goed gekomen qua afwerking. Ik zou dit wel mee nemen in je beslissing want je betaalt een hoop geld (of je nou least of koopt) voor iets wat toch wel het risico heeft veel irritatie op te leveren.

Ik weet niet of het echt beter is bij andere merken, ik rij nu in een kleinere (en goedkopere) EV van een ander merk en heb nu (9 maanden eigenaar) nog geen 1x terug gehoeven.

Bedenk je goed of je een auto merk wil beta testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:25
Wild Chocolate schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 23:01:
Ik kwam dit artikel tegen, daar gaat men uit van zo'n 48% afschrijving in 4 jaar, bij 120k km.

In jouw geval zit je daar ruim onder, dus zou je minder afshrijving moeten hebben.
Ander voordeel van zelf kopen: Als je na 4 jaar besluit dat de auto goed bevalt, kan je makkelijk nog 2 jaar doorrijden en dat kost je dan véél minder. De kop is tenslotte van de afschrijving af.

Ik zou wel nog even goed kijken of je wel alle kosten hebt voor zelf kopen. Banden en iets onderhoud lijkt me wel goed om mee te tellen.

Het is ook nog de vraag wat de wegenbelasting doet, na 2024. Maar in de voorwaarden van Tesla zal ongetwijfeld staan dat (veranderde) heffingen van overheidswege 1 op 1 doorberekend worden. Dus dat zou in het resultaat niet uitmaken.
Ik sluit me hierbij aan. Met name omdat ik de afschrijving lager inschat, ook gedreven door inflatie komende jaren. En omdat je de auto makkelijk iets langer nog kan aanhouden wat de overall kosten verlaagd.

Daarnaast kan je je buffer redelijk snel weer aanvullen aangezien je geen geld kwijt bent aan je maandelijkse lease termijn. Ook zit je nergens aan vast en kan je in geval van nood altijd je auto verkopen. Tuurlijk verlies je dan iets, maar tot op heden blijken deze auto’s relatief waardevast. Ook auto’s waardoor dit niet door het bouwjaar/bijtelling wordt gedreven.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:25
ex87 schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:02:
Ik heb zelf in een model 3 gereden en had extreem veel aflever problemen. Ik ben 5x terug gegaan naar Tesla voor verschillende problemen en het is eigenlijk nooit echt goed gekomen qua afwerking. Ik zou dit wel mee nemen in je beslissing want je betaalt een hoop geld (of je nou least of koopt) voor iets wat toch wel het risico heeft veel irritatie op te leveren.

Ik weet niet of het echt beter is bij andere merken, ik rij nu in een kleinere (en goedkopere) EV van een ander merk en heb nu (9 maanden eigenaar) nog geen 1x terug gehoeven.

Bedenk je goed of je een auto merk wil beta testen.
Dit vind ik ook wel een terecht punt overigens qua privé aanschaf. Ik kijk ook naar een MYP, maar twijfel nog over de Tesla qua garantie, service, etc. Vooral ná de garantieperiode.

Ander optie zou bijv iX1 zijn waar ik bij BMW wel goede ervaringen hebt qua service en garantie of coulance.

Ik heb denk nog nooit iets gelezen over coulance bij Tesla.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
VidaR-9 schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:38:
[...]

Dit vind ik ook wel een terecht punt overigens qua privé aanschaf. Ik kijk ook naar een MYP, maar twijfel nog over de Tesla qua garantie, service, etc. Vooral ná de garantieperiode.

Ander optie zou bijv iX1 zijn waar ik bij BMW wel goede ervaringen hebt qua service en garantie of coulance.

Ik heb denk nog nooit iets gelezen over coulance bij Tesla.
Coulance is bij er bij Tesla niet vaak bij. Overigens zitten de M3 / MY die in China of Duitsland zijn gemaakt wel stukken beter in elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-06 11:32

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

ex87 schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:02:
Mijn Model 3 had 0 afleverproblemen in het eerste jaar 1x teruggeweest voor vocht in de achterlichten en dat is direct opgelost met nieuwe units.

Heb in 90k eigenlijk nog nooit zo betrouwbare afstoringsvrije auto gehad, dat was met auto's uit de VAG en PSA groep die ik heb gehad wel anders.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-06 15:27
revolution-nl schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:01:
[...]

Mijn Model 3 had 0 afleverproblemen in het eerste jaar 1x teruggeweest voor vocht in de achterlichten en dat is direct opgelost met nieuwe units.

Heb in 90k eigenlijk nog nooit zo betrouwbare afstoringsvrije auto gehad, dat was met auto's uit de VAG en PSA groep die ik heb gehad wel anders.
Ik had:

- Een scheur in linker voor speaker (en dit is 3x vervangen, hele deur paneel)
- verf vlek in 2 deuren (2x terug gemoeten)
- Een 'knak' als ik naar links stuurde (nooit opgelost)
- Achterklep raakte achter bumper, en beschadigde verf
- Krassen in lak in portier (nooit opgelost)
- Een kras op een bumper (niet opgelost).

Was een M3 SR+ 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:29
Zou financial lease niks voor je zijn? Op afbetaling dus. Houd je je buffer, en spreid je de aankoop uit. Wellicht eindejaarsdeals nog te maken mbt rentetarief of iets dergelijks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisbok
Heb ondertussen gekozen voor aanschaf en haal hem morgen al op :)

Bedankt voor alle adviezen.

Groet,

Dennis
Pagina: 1