Leeftijd nieuwe auto accu

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-03-2024
Ik ben nieuwsgierig wat een acceptabele leeftijd is van een nieuwe auto accu?

Ik heb vandaag een nieuwe auto accu ingebouwd, een Bosch S5A05 AGM 60 Ah Start-stop 680A 12V, kostprijs €124. Bij controlle bleek dat de productie datum februari 2022 is, 10 maanden oud dus.
Ik kan online niet veel vinden over een acceptabele leeftijd van een nieuwe accu, maar een paar websites en die varieerde van max 1, tot 3 tot 6 maanden.
Boet je met 10 maanden te veel in op de resterende levensduur?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:27
Nee, dat gebeurt met laad/ontlaad cycli.

Ik lees eerder jaren dan maanden: https://www.google.com/se...helf+life+new+car+battery

1 of een paar maand is toch niet te doen voor leveranciers? Wat moeten ze dan, de boel maar weer recyclen na 3 maanden?

[ Voor 75% gewijzigd door pennywiser op 17-12-2022 17:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:03
Als dit een groot probleem was werden ze wel ter plekke afgevuld zoals vroeger.

Ik zou mij er niet zo druk om maken als hij nog gewoon vol genoeg was. Op sealed batterijen staat niet eens een datum volgens mij, dus ze hebben een aardig lange shelf life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-03-2024
Bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Zolang hij niet onder de 10 Volt zat toen je hem kocht is het wel prima. Ouderwetse accu gaat zo’n 6 tot 8 jaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:09
jeroen3 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 18:24:
Als dit een groot probleem was werden ze wel ter plekke afgevuld zoals vroeger.

Ik zou mij er niet zo druk om maken als hij nog gewoon vol genoeg was. Op sealed batterijen staat niet eens een datum volgens mij, dus ze hebben een aardig lange shelf life.
Kan je moderne accu's überhaupt vullen dan? Dat kan al jaren niet meer. En een AGM al helemaal niet.

OT, nee geen enkel probleem. Een accu die niet in gebruik is, en op de juiste spanning staat, slijt eigenlijk niet. Het is helemaal niet vreemd om zo'n accu een tijd op voorraad te hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Navi schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 12:34:
Zolang hij niet onder de 10 Volt zat toen je hem kocht is het wel prima. Ouderwetse accu gaat zo’n 6 tot 8 jaar mee.
10V is defect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
Denk het niet, heb dezelfde tester als in de foto en die geeft aan vanaf 9V ok

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNzYXfg_QbV0fNa_K-iQBX12pmE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u0hD7pYTIJFhL0EDKqTCoexG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Toerq schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 23:58:
[...]

Denk het niet, heb dezelfde tester als in de foto en die geeft aan vanaf 9V ok

[Afbeelding]
Ok zou kunnen inderdaad dat het een stukje lager is, dat is nice want dan kan je hem nog redden. Wel even 24 uur raan die lader als die nog maar 10V is. Heb zelf een 10A Absaar die test verder niet, misschien een keer een iets slimmere kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
pennywiser schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:47:
[...]

Ok zou kunnen inderdaad dat het een stukje lager is, dat is nice want dan kan je hem nog redden. Wel even 24 uur raan die lader als die nog maar 10V is. Heb zelf een 10A Absaar die test verder niet, misschien een keer een iets slimmere kopen.
Dat voltage is belast gemeten om zo een accu te testen. als je alleen de 2 klemmen op de polen zet krijg je het normale voltage te zien. als jij 10 volt meet onbelast zal die wel dood zijn idd.
Pagina: 1