Toon posts:

Mening over verhogen cpu cooler met 5 mm koper

Pagina: 1
Acties:

• Danny2008
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-01 13:00
Hoi allemaal.

Ik ben op zoek naar wat input en tips met betrekking tot toevoegen koper plaatje 5 mm om cpu cooler te verhogen in verband met raken moederbord heatsink.

Ik wil een stille mediaspeler bouwen en gebruik daarvoor een thermaltake p1 open case die ik aan de wand ga hangen.
In de case komt een icy box 3 bay voor 2 x harde schijven 6 Gb en 1 vrije bay voor backup van mijn media.

Moederbord is een aorus B660i pro DDR4, processor intel i5 12500 LGA1700, 65W
Ik had eerst de fanless cpu cooler van Noctua NH-P1 in gedachten en die aangeschaft met LGA1700 bracket, die past prima voldoende ruimte.

Helaas kwam ik toen de NoFan CR-95 C tegen op een site in USA en besloten dat die het moest worden, ik heb de nikkel plated uitvoering gekocht.
Wat een beauty is dat zeg.
Het oog wil ook wat in combinatie met de Thermaltake p1.
Ik kan hem geschikt maken voor de Noctua bracket dus bevestiging is geen probleem het enige probleem is dat ik 5 mm te laag zit om boven de moederbord heatsink uit te komen. Ik heb al gekeken of ik die heatsink makkelijk kan verwijderen om die op mijn freesbank te verlagen maar een ander alternatief is om een nieuw voetje voor de Nofan koeler te maken die 5 mm dikker is. Nog kortere klap zou een vulplaatje van 5 mm zijn die ik tussen de koeler en processor plaats.
Ik heb al e-koper gekocht om het plaatje van de machinen, ik heb frees en draaibank in mijn werkplaats en ook alle tools voor lappen en polijsten oppervlak.

Ik ben me ervan bewust dat ik hiermee de warmte overdracht naar de heatpipes van de koeler slechter maak maar kan dit niet goed inschatten in hoeverre dit de processor temp omhoog gaat gooien.
Het contact voetje van de Nofan koeler is met 4 schroefjes half om de heatpipes bevestigd, ik kan een nieuw voetje maken dat perfect om de heatpipes past om een tweede thermische pasta overgang te vermijden maar dit is even wat meer werk dat een 5 mm plaatje met koelpaste tussen processor en koeler plaatsen, ik ben ook lui dus dit zou ik eerst willen proberen, beetje experimenteren kan geen kwaad.

Buiten de koeler moet ik ook nog allerlei beugels maken voor de Icy Box drive station en mijn SFX voeding, tevens nog wat afdekplaatjes voor de overbodige gaten om het wat strakker te maken maar dit is kinderspel.

Ik gebruik die pc alleen voor media afspelen, video files en muziek en zal nooit volle bak vragen. Overclocken is zowiezo onzin voor mijn doel.

Ik gebruik geen grafische kaart, maak gebruik van cpu voor verwerking. Ik heb ook geen echte 4k files hoewel output wel naar 4k tv is via HDMI.

Wat is jullie mening, gewoon proberen en temperaturen in de gaten houden, eventueel klok een stukje terug draaien of is dit bij voorbaat een kansloze actie.

Graag jullie mening en input, tips,

Bedankt alvast. Groeten,

Danny

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-01 21:54
Kan je je koperen vulplaat niet aan de voet van je koeler solderen? Anders zou ik beide oppervlakken polijsten als een spiegel en ze op elkaar zetten met van die liquid metal koelpasta ertussen.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:10

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Solderen brengt alleen maar een laag lood/tin tussen de 2 koperlagen aan, dat zal niet helpen.
Inderdaad goed vlakken en polijsten en met koelpasta in elkaar zetten moet gaan werken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• joost00719
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20-01 20:29
Is het niet goedkoper om een passende koeler te zoeken? Naast materiaal, ben je er ook een poosje mee bezig, zonder zekerheid dat het überhaupt goed zal gaat werken.

Zo niet gewoon zoals @leecher zei, beide oppervlakken polijsten, liquid metal koelpasta er tussen en kijken wat er gebeurt.

• Danny2008
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-01 13:00
joost00719 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:01:
Is het niet goedkoper om een passende koeler te zoeken? Naast materiaal, ben je er ook een poosje mee bezig, zonder zekerheid dat het überhaupt goed zal gaat werken.

Zo niet gewoon zoals @leecher zei, beide oppervlakken polijsten, liquid metal koelpasta er tussen en kijken wat er gebeurt.
Nee ik wil perse de NoFan cooler gebruiken vanwege design look. De pc komt aan de muur in mijn woonkamer. Ik heb het koper binnen en zal in Jan, als ik mijn klushok heb opgeruimt hiermee aan de slag gaan.
Zal nog wel een fototje plaatsen als het klaar is. Ik heb nu een werkende media player dus geen haast. Moet nog brackets maken voor voeding en icybox en ik heb ook een 7 inch scherm in bestelling voor gebruik met Aida64 voor monitoring, omdat ik geen waterkoeling ga gebruiken is er ruimte voor een klein touch display voor de leuk.

• Duckman51
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-01 21:46
Mm deze nofan cooler is überhaupt niet geschikt voor een socket 1700 dus dat verklaard een hoop.

Ik denk dat het erg lastig wordt.
Als het alleen om een hoogte verschil gaat zou je kunnen overwegen om het onderste deel van de koeler (het deel wat op de cpu komt) te vervangen door een dikker exemplaar. Er zal dan wel een vorm van vertraging optreden tussen de warmte afgifte van de cpu en de heatpipes. Het duurt dus wat langer voordat de warmte doorgegeven wordt, de vraag is hoe erg dat is aangezien je er geen zware belasting mee gaat doen. Die koeler is überhaupt niet geschikt voor zware belastingen.

Enig probleem wat ik zie is dat deze koeler geschikt is voor socket 115x en dus een vierkant design heeft maar de socket 1700 een rechthoekige. Er blijft dus een deel van het contact oppervlak open/niet gebruikt. Maar ja aangezien de processor die er onder zit veel kleiner is zou ook dat niet echt een issue moeten zijn.

Ik spui even wat gedachtes
Ed

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-01 10:41
leecher schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:38:
Kan je je koperen vulplaat niet aan de voet van je koeler solderen? Anders zou ik beide oppervlakken polijsten als een spiegel en ze op elkaar zetten met van die liquid metal koelpasta ertussen.
Koper en liquid metal is een hele slechte combo. Dan word het koper opgevreten.
Moet je het alweer gaan vernikkelen. Word echt een heel uitgebreid en duur project.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Het blijkt wel weer dat looks subjectief zijn, ik vind die koeler en dan zeker de full koper versie niet om aan te gluren :)

Het valt me trouwens mee dat je maar zo weinig modificaties nodig hebt, daar als ik kijk in de specificaties socket 1150 uit 2013 / 2014 het nieuwste is dat supported is door deze koeler.

Als je het passen kan krijgen zou ik met light workloads niet veel issues verwachten, deze koeler kan bij normaal gebruik 95W afvoeren, met modificatie zou dat mogelijk iets minder kunnen zijn omdat de koeler wat trager zal worden in het opnemen, echter zijn er ook genoeg tuning opties om een 12500 te locken op 65W mocht dat nodig zijn.

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• leecher
arbraxas schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 11:18:
[...]

Koper en liquid metal is een hele slechte combo. Dan word het koper opgevreten.
Moet je het alweer gaan vernikkelen. Word echt een heel uitgebreid en duur project.
lijkt me onwaarschijnlijk als het gaat om specifiek voor de PC bedoelde thermal compounds. Bij conductonaut wordt specifiek koper aangeraden. Aluminium gaat dan weer niet want dat wordt opgevreten idd.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11:57
leecher schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 12:54:
[...]

lijkt me onwaarschijnlijk als het gaat om specifiek voor de PC bedoelde thermal compounds. Bij conductonaut wordt specifiek koper aangeraden. Aluminium gaat dan weer niet want dat wordt opgevreten idd.
Liquid metal is geen "normale" thermal compound.

OT, heb je foto's? Ik zou eerder voor een ander moederbord kiezen, dan een plaat tussen de processor en koeler.

[Voor 22% gewijzigd door WEBGAMING op 31-12-2022 14:17]

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:30

Galinsky

--------->

Zou prima moeten werken! Minder koel performance ben ik niet van overtuigd je voegt namelijk ook meer thermal mass toe die eventuele piek loads snel op kan vangen er is voor beide kanten wat te zeggen.

• leecher
@WEBGAMING

ach ja wat is normaal. Er zijn liquid metal compounds specifiek bedoeld voor op de CPU en die zijn niet zo bijzonder meer tegenwoordig. TS is bang voor een te lage thermische geleiding en dan lijkt me een koelpasta met een zo hoog mogelijke geleiding iets wat in zijn straatje past. Gewoon even de gebruiksaanwijzing lezen en gaan met die banaan.

• WEBGAMING
Galinsky schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:21:
Zou prima moeten werken! Minder koel performance ben ik niet van overtuigd je voegt namelijk ook meer thermal mass toe die eventuele piek loads snel op kan vangen er is voor beide kanten wat te zeggen.
Want heatpipes die direct verbonden zijn met de CPU hebben geen zin? Die complexiteit voegen fabrikanten voor niets toe?

• leecher
@WEBGAMING

ik heb zo het vermoeden dat een heatpipe wat minder in de materiaalkosten doet dan massieve stukken koper dus dat zou zomaar kunnen :P

• WEBGAMING
leecher schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:58:
@WEBGAMING

ik heb zo het vermoeden dat een heatpipe wat minder in de materiaalkosten doet dan massieve stukken koper dus dat zou zomaar kunnen :P
Een heatpipe is best complex, ze zijn best wel duur. Veel duurder als een stukje koper van hetzelfde gewicht.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee