Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:00
Ik heb een Warmtepomp die met dit weer lekker kWh;s aan het verbruiken is.
Nu wil ik graag inzicht in het verbruik.
Nu zit ik te denken aan een Shelle 3EM.

Mijn meterkast heeft er volgens mij plek voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3xuEHm7XpBiSxej18JxILgVOk4w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ynQZreAarDYUKP4GCy86zng3.jpg?f=fotoalbum_large
Rechtsonder is de groep van de warmtepomp, ik heb op de rails erboven plek voor de shelly, en de blokjes voor de phases kunnen mooi bovenin, volgens mij.

Ik heb gekeken naar hoe te installeren, maar heb nog wat vragen.
https://global.discourse-...9f8ad9d3ecff7746b8252.png
De shelly moet ik ook op de ALS van de WP aansluiten, als ik het goed lees dus bij de kabels aan de onderkant van de ALS, klopt dit?

Moet de shelly daarnaast ook nog zijn eigen stroom krijgen? En waar is die het beste vanaf te tappen?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08:52
Toevallig afgelopen week een aangesloten met hetzelfde doel 😊
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/juPrGuATWLaLDFaIE9UfJXBdub4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H3a5ZzNAX3fjBHf2E4UZR1Pm.jpg?f=fotoalbum_large
De klemmen waren wel iets groter dan gedacht 😉
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PoZhfQ8IZ83Wb7otcfqWdfrKbsw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5WmwrHRItyJb0dj5q7jXChTs.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk de klemmen erachter geplaatst.
Je sluit 3 draden fase en 1 nul aan, overeenkomstig met de fasen die je meet.
Als je wat wilt schakelen zit daar nog een “in en output” voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
_NvS_ schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:28:
Toevallig afgelopen week een aangesloten met hetzelfde doel 😊
[Afbeelding]
De klemmen waren wel iets groter dan gedacht 😉
[Afbeelding]

Uiteindelijk de klemmen erachter geplaatst.
Je sluit 3 draden fase en 1 nul aan, overeenkomstig met de fasen die je meet.
Als je wat wilt schakelen zit daar nog een “in en output” voor.
ah kijk mooi een ervaringsdeskundige,

Heb je de Shelly voor of na de aadlekschakelaar van de warmtepomp aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NvS_
Mijn warmtepomp zit op een aardlekautomaat, net als de rest van de kast. Heb die voedingen daarvan gepakt, als je goed kijkt zie je ze wellicht lopen 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NvS_
@Driek zie jij soms ook negatieve wattages van enkele watts lopen als je warmtepomp niet in gebruik is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Nee, volgens ha niet. Jij dus wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 12:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

Waarschijnlijk inductiestroom. Niet veel aan te doen. Mijn Shelly EM op de zonnepanelen meet ook altijd 7watt opbrengst.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NvS_
@Driek ja ik wel inderdaad maar als @JvS het ook kent gebeurt het dus vaker. Ben dan bijna benieuwd of het met de kWh meters zoals die van homewizzard ook zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
_NvS_ schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 22:10:
@Driek ja ik wel inderdaad maar als @JvS het ook kent gebeurt het dus vaker. Ben dan bijna benieuwd of het met de kWh meters zoals die van homewizzard ook zo is.
Ik heb inmiddels wel een gek fenomeen.
Ik heb de 3 blokjes gelijk aangesloten K->L op alledrie de fases op dezeflde manier.
Echter ziet in 1 van de blokjes, volgens mij de fase van de backupheater het verbruik als negatief, dus terug levering.
Heb nu het blokje maar omgedraaid, maar wel heel raar.
Jij hier ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Toevallig donderdag een Shelly 1PM Pro in de groepenkast geplaatst op de groep van de Itho Warmtepomp, en ik zie ook negatieve wattage. Heeft schijnbaar iets te maken met de power factor.
Ook het verbruik werd daardoor niet goed opgeteld.

Gisteren is er een nieuwe firmware uitgekomen (0.13), en sindsdien is het totaal verbruik in HomeAssistant wel correct, dus ik ben semi tevreden nu :)

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Goede tip van de firmware, helaas voor de 3em nog geen nieuwe firmware.

Mijn WP lijkt overigens als ik de 3em mag geloven bijna volledig op 1 fase te werken. 1 fase heeft 99% van het verbruik, 1 fase heeft eigenlijk niks, en dan de 3e fase alleen negatief gebruik. Voor zover ik kan zien is dit het verbruik voor de BU heater, dus echt gebruik ipv terug levering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-09 22:39
Driek schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 10:21:

Mijn WP lijkt overigens als ik de 3em mag geloven bijna volledig op 1 fase te werken. 1 fase heeft 99% van het verbruik, 1 fase heeft eigenlijk niks, en dan de 3e fase alleen negatief gebruik. Voor zover ik kan zien is dit het verbruik voor de BU heater, dus echt gebruik ipv terug levering.
Wel de gemeten fases correct aangesloten ? dus CT klem van L1 ook op VA aansluiting L2 op VB etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Driek schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 10:21:

Een WP doet 2 dingen
1) een compressor/ventilator combinatie aansturen
2) bijverwarmen met een of meer warmte elementen

Die compressor/ventilator zit op 1 fase en zal een continue stroom verbruik hebben. Soms staat die hoog, soms wat lager. Mijn verbruik op deze fase is tussen de 700 en 2000 watt en fluctueert door de dag heen en weer.

Vervolgens heb je meestal alle 3 de fases een warmte element. een klein element op dezelfde fase als de compressor en een groter element op beide andere fases (afhankelijk van de capaciteit van je WP).

Deze warmte elementen worden ingeschakeld wanneer de warmtepomp niet aan de energievraag kan voldoen met enkel warmte pompen. Als een warmte element wordt ingeschakeld, zie je die fase van 0 naar meestal een rond nummer schieten (bijv. 3kW) en voor een bepaalde periode stroom verbruiken en vervolgens weer afschakelen naar 0.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
tolunaygul12 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 11:00:
[...]

Wel de gemeten fases correct aangesloten ? dus CT klem van L1 ook op VA aansluiting L2 op VB etc.
Ja, dit zit allemaal goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NvS_
Driek schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 09:37:
[...]

Ik heb inmiddels wel een gek fenomeen.
Ik heb de 3 blokjes gelijk aangesloten K->L op alledrie de fases op dezeflde manier.
Echter ziet in 1 van de blokjes, volgens mij de fase van de backupheater het verbruik als negatief, dus terug levering.
Heb nu het blokje maar omgedraaid, maar wel heel raar.
Jij hier ook last van?
Ja dat is een bekend issue, volgens mij roept Shelly: Je moet ze zo zetten dat het goed is oid 🙈
Ik heb het met de EM ook gehad.

• ik weet niks
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15-01 23:32
Bevalt de Shelly 3EM nog steeds goed?

Heeft iemand ervaring met het verlengen van de meetklemkabels? Het zou mij goed uitkomen als ik de kabels met 2-3 meter zou verlengen, zou dit veel kwaad doen?
Pagina: 1