Toon posts:

Gezocht: Aansturing Vloerverwarming gevoed door Warmtenet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:53
Hallo allemaal, ik heb een redelijk afwijkende vorm van verwarming in mijn huis, waar ik wat vervangingen aan wil doen ivm onderdelen die kapot beginnen te gaan en ik heb wat hulp nodig om in de goede richting te kunnen zoeken.

Beschrijving van huidige situatie:
Ik zit aangesloten op een warmtenet, dus ik heb geen CV of pomp voor de vloerverwarming die in het hele huis zit.

Vloerverwarming is opgesplitst in 11 groepen en 6 zones over 3 verdiepingen.

Onder verdieping word in zijn totaal geschakeld door 1 stelaandrijving (Uponor TSA01 Typ2).

Boven heeft 2 zones met 2 groepen en dan nog 3 zones met 1 groep, waarvan 1 de badkamer is, in totaal dus 5 stelaandrijvingen (zelfde type als beneden).

Boven heb ik een Uponor C55 die gestuurd word door 6 draadloze T-75 thermostaten die draadloos gekoppeld zitten aan de relevante zones. De Uponor stuurt bedraad alle stelaandrijvingen aan.

Tot zover zo simpel. Nu word het ingewikkelder.

Het warmtenet bied zowel warm als koud water aan, en daartussen kan geschakeld worden. Hiervoor zit een knop op de muur met daarachter een Siemens PLC. Deze PLC stuurt 4 Danfoss 088H3220 kleppen aan die de input/output met het warmtenet regelen:

Klep 1: Output Warm water
Klep 2: Input Warm water
Klep 3: Output Koud water
Klep 4: Input Koud water

Het water stroomt vervolgens gewoon via een T koppeling de Input van mijn huis in en omgekeerd splitst de output van het huis naar de twee verschillende kleppen. Hieraan mogen van de aanbieder van het warmtenet geen veranderingen gemaakt worden.

Aan de muur zit een schakelaar met 3 standen: Koud – uit – warm.
Op basis hiervan doet de PLC een aantal dingen:

Koud: Klep 1 & 2 dicht, Klep 3 & 4 open (als c55 signaal stuurt op pomp kanaal), signaal naar C55 dat koude sturing gebruikt moet worden en onderbreking van de zone van de badkamer om condensatie te voorkomen.

Uit: alles dicht.

Warm: Klep 1&2 open (als c55 signaal stuurt op pomp kanaal), Klep 3&4 dicht

Daarnaast heeft de PLC een klepbeschermingsprogramma dat de 4 kleppen open en dicht draait om de 7 dagen. (dit is nodig omdat de kleppen anders vastroesten.)

Requirements:
Aangezien de 4 thermische aandrijvingen op de I/O kleppen kapot zijn, en er twee thermostaten kapot zijn die minstens 100€ kosten om de vervangen, en ik het vermoeden heb dat de PLC soms vastloopt in zijn programma wil ik het gehele systeem vervangen. Liefst met 1 oplossing die alle mogelijke scenario’s kan afdekken, de eisen zijn dus als volgt:

Warme en koude aansturing door 6 thermostaten van 6 zones, 2 zones met 2 thermische aandrijvingen en 4 zones met 1.

Selectie mogelijk van koeling of verwarming.

Bij koeling dient zone badkamer gesloten te worden en de rest op thermostaat de thermische aandrijving te sturen. En klep 3 en 4 geopend te worden.

Bij verwarming dienen alle zones op thermostaat de thermische aandrijving te sturen. En klep 1 en 2 geopend te worden.

Daarnaast dan een functie die periodiek klep 1 t/m 4 kort opent en sluit om vastlopen te voorkomen.
Als het kan zou ik de 6 thermische aandrijvingen van upfoss graag behouden, aangezien die nog goed werken en niet goedkoop zijn. Alle andere componenten kunnen vervangen worden.

Vraag:
Ik ben opzoek naar een bestaand modulair systeem dat al deze issues zou kunnen oplossen, maar kan door de bomen het bos niet zien, dus ik hoop dat hier mensen zitten met goede ervaringen.

Tot nu toe heb ik gevonden:
- Homematic, zou denk ik alle functies kunnen vervullen, alleen is me niet helemaal duidelijk hoeveel logica ik zelf in de app zou kunnen opbouwen.
- Tado? Ik denk dat qua aansluiting Tado kranen op alle aansluitingen zouden passen (M30). Nog niet uitgezocht of alle logica mogelijk zou zijn in de standaard app. Zal duur zijn ivm vervangen van alle aandrijvingen.
- Plugwise icm Homey of Home Assistant. https://www.plugwise.com/zone-regeling/

Alle reacties

• vindalex
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-01 13:03
Ik ben op dit moment bezig met de laatste details uit te werken van een zone verwarmingssysteem in home assistant. Deze kan in master-slave werken waarmee je de hoofkleppen en zones zou kunnen bedienen.

Ik heb een voorloper hiervan nu iets meer dan een jaar draaien en ben redelijk tevreden. Hoop dat de nieuwe versie het iets beter doet en verwacht dat deze komende week bij mij thuis kunnen gaan testen.

Mocht je wat van knutselen houden dan zou het denk ik misschien een optie kunnen zijn. ;)

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:53
Hmm ja dat zou wel een leuke uitdaging zijn. Weet alleen niet of ik dat persé wil in een huisinstallatie, als potentiele koper zou ik toch een beetje terugschrikken van een hobby projectje dat mijn verwarming aanstuurt...

Maar wel intressant om eens te bekijken, welke hardware gebruik jij daarbij als ik vragen mag?

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee