Harman Kardon BDS 570 geluid valt weg

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenA
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-05 20:45
Mijn vraag
Mijn harman kardon bds 570 die ik al een tijdje heb valt soms uit. Niet het apparaat zelf valt uit, maar het geluid valt weg.

Nu ben ik er net toevallig achter gekomen hoe ik het kan reproduceren. Wanneer ik de ventilator in de woonkamer inschakel gebeurt het!

Het gebeurt ook wanneer de muziek een stilte heeft en daarna de bass inschakelt.

Ik denk nu dat het komt door een piek of dal in het elektriciteitsnet. Wanneer de bass inschakelt, vraagt de subwoofer namelijk stroom, net als wanneer ik de ventilator inschakel (die zit op dezelfde groep).

Ik vind het dus niet zo erg dat dit gebeurt wanneer de ventilator ingeschakeld wordt, dat is niet zo vaak, maar wel wanneer de bas/sub ingeschakeld wordt want dat is altijd op HET moment van een nummer of film.

Nu denk ik dat het evt een condensator in het voedingscircuit van de versterker kan zijn?

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen, of kan ik beter de versterker vervangen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Harman kardon bds 570
Jbl 5.1 set uit de oudheid

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
50 keer de ventilator in en uitschakelen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
RubenA schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:47:
Nu denk ik dat het evt een condensator in het voedingscircuit van de versterker kan zijn?
Als je zelf kan solderen, lijkt het me de moeite waard om het te proberen. Als er een condensator van een schakelende voeding van ouderdom kapot gaat, is het meestal een kleine en dus goedkope.

De BDS 270 lijkt vergelijkbaar te zijn.
In deze video wordt eentje gerepareerd. Hij heeft een ander probleem, maar je kan zien hoe de voedingsprint eruit ziet en dat er een elco pal naast een heet ic zit.
YouTube: Reparatie harman/kardon BDS270 van de heer Sanders.

Zorg dat je de onderkant van de voedingsprint niet aanraakt voordat je de twee grote elco's ongeveer in het midden van de printplaat hebt ontladen. Die kunnen een flinke schok geven, in het ergste geval dodelijk.

[ Voor 17% gewijzigd door TBTL op 17-12-2022 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenA
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-05 20:45
Goeie tip! Heb 'm eerder open gehad om de blu ray eraf te halen (die doet het ook niet meer). Ik kan prima solderen, maar heb een hekel aan elco's. Hoe kan ik die ontladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Als je de stekker eruit trekt worden ze waarschijnen vervolgens het apparaat probeert in te schakelen, zijn ze waarschijnlijk al ontladen. Daarna schroef je de voedingsprint er voorzichtig uit en sluit je de elco voor de zekerheid nog eens kort, door een schroevendraaier tegen beide pootjes tegelijk te houden.

[ Voor 57% gewijzigd door TBTL op 17-12-2022 21:44 ]