Toon posts:

Kleine PC, max EUR 1000

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ags1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 27-01 22:35
Dit is voor mijn partner, die de pc voor werk gebruikt en zeer grote Google Docs tot 400 pagina's per document verwerkt. Het wordt ook gebruikt voor browsen en licht gamen (alleen Age of Mythology Extended Edition). De eisen van mijn klant zijn een sterke processor, goede graphics (ze gebruikt dubbele monitoren voor werk, maar gamen op slechts één monitor), een behuizing met een venster en veel interne LED's.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vervanging / upgrade voor een 2018 Core i5/RTX1060/8GB systeem. Grotere documenten (400 paginas) in Google Docs bewerken, en ook complexe documenten en PDFs bouwen met onze eigen software. Een beetje spelletjes spelen - namelijk Age Of Mythology (niet veeleisend).

Wat mag het systeem gaan kosten?
EUR 1000 - verzendkosten niet inbegrepen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Muis, toetsenbord, 2 Dell 1080p monitoren.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voor grote documentbewerking, ik dacht wij moet een vlotte processor hebben en 16MB+ RAM. Mij partner houdt erg van LEDs in haar systemen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Behalve Zen CPUs, geen voorkeur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een stille en energiezuinige bouw.

Ga je overklokken?
Helemaal niet!

Wat verwacht je van ons?
Ik heb de volgende build samengesteld. Ik denk dat de processor voldoende is, en de grafische kaart zou een goede upgrade moeten zijn ten opzichte van de huidige RTX 1060. 32 GB RAM zou meer dan genoeg moeten zijn, en degenen die ik heb gekozen hebben LED's :) Ik weet niet of een beter moederbord kan worden gekozen voor misschien een iets hogere prijs, en ik weet echt niet welke voeding zou werken voor de behuizing die ik heb geselecteerd - degene die hieronder wordt vermeld, is slechts een tijdelijke aanduiding.

Opmerking - Ik heb een moederbord geselecteerd dat via USB kan worden bijgewerkt zonder een compatibele processor te hebben - ik heb geen oudere AM4-processors en ik ben in het verleden 'burned' door incompatibele CPU / moederbordcombinaties.

Ook alle suggesties om een iets betere CPU of GPU te krijgen zijn welkom!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700X Boxed€ 209,-€ 209,-
1MoederbordenGigabyte B550M DS3H€ 102,-€ 102,-
1VideokaartenPowercolor Fighter AMD Radeon RX 6600 8GB GDDR6€ 281,40€ 281,40
1BehuizingenDeepCool Matrexx 30€ 40,42€ 40,42
1ProcessorkoelingAntec A30€ 13,81€ 13,81
1Geheugen internKingston Fury Beast RGB KF432C16BB1AK2/32€ 116,10€ 116,10
1VoedingenSeasonic Focus GX-550€ 69,90€ 69,90
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 84,15€ 84,15
Totaal€ 916,78

Beste antwoord (via Ags1 op 19-12-2022 22:44)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:01
Prima start. Misschien de volgende aanpassingen:
uitvoering: ASUS Dual Radeon RX 6600 (stuk stiller)
uitvoering: Corsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart (stiller)
uitvoering: WD Blue SN570 1TB (energiezuiniger en vooral goedkoper)
uitvoering: G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS (goedkoper)

Die koeler kun je weglaten. Voegt niets toe. Kun je beter de uitvoering: Gelid Solutions Tranquillo Rev.5 nemen.

Voor de RGB koop je een (andere) kast met RGB.

Overigens is de grootste besparing de uitvoering: AMD Ryzen 5 5600 Boxed. Ik zie op basis van de start niet in dat ze 2 cores extra nodig heeft.

[Voor 11% gewijzigd door Djarune op 17-12-2022 20:02]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:01
Prima start. Misschien de volgende aanpassingen:
uitvoering: ASUS Dual Radeon RX 6600 (stuk stiller)
uitvoering: Corsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart (stiller)
uitvoering: WD Blue SN570 1TB (energiezuiniger en vooral goedkoper)
uitvoering: G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS (goedkoper)

Die koeler kun je weglaten. Voegt niets toe. Kun je beter de uitvoering: Gelid Solutions Tranquillo Rev.5 nemen.

Voor de RGB koop je een (andere) kast met RGB.

Overigens is de grootste besparing de uitvoering: AMD Ryzen 5 5600 Boxed. Ik zie op basis van de start niet in dat ze 2 cores extra nodig heeft.

[Voor 11% gewijzigd door Djarune op 17-12-2022 20:02]

• Ags1
Dank u wel!

Helaas blijkt het DeepCool Matrexx 30 de beste kast voor mij, qua looks en afmetingen. Met deze kast zijn de Tranquilo een paar mm te hoog. Ik heb naar een Be Quiet koeler verwisseld.

De RyZen 5700X blijft, mischien overkill, maar goed voor future-proofing. Als de grote Google Docs zijn nog steeds traag met de nieuwe PC, ik wil dat de schuld bij Google komt te liggen en niet bij mij!

De LED RAM is weg volgens uw suggestie, en ik heb ook de WD SSD en Corsair voeding geadopteerd.

Het moederbord is veranderd naar een RGB model, en ik heb een LED strip selecteerd.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700X Boxed€ 209,-€ 209,-
1MoederbordenGigabyte B550M AORUS Elite€ 119,-€ 119,-
1VideokaartenPowercolor Fighter AMD Radeon RX 6600 8GB GDDR6€ 281,40€ 281,40
1BehuizingenDeepCool Matrexx 30€ 40,42€ 40,42
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Pro (NL, OEM)€ 99,-€ 99,-
1CasemoddingCooler Master Addressable RGB LED Strip€ 14,95€ 14,95
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock Slim 2€ 24,35€ 24,35
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 89,-€ 89,-
1VoedingenCorsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart€ 84,90€ 84,90
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 70,99€ 70,99
Totaal€ 1.033,01

[Voor 3% gewijzigd door Ags1 op 17-12-2022 22:36]

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:22
Wat voor aansluitingen hebben de monitoren? De videokaart heeft namelijk slechts 1x HDMI en 3x DP. Daarnaast is de behuizing ook zeer slecht verkrijgbaar, dus zou ik toch voor een andere kijken.
De voeding die je origineel had toegevoegd was ook prima, en ook "stil" tot ~30% belasting.

Let er op dat een OEM licentie wordt verbonden aan het systeem.

[Voor 10% gewijzigd door Apart op 17-12-2022 22:59]

• Ags1
De monitoren zijn angesloten met 1x HDMI en 1x DP, dus geen probleem.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:06
De Matrexx 30 is een heel simpele behuizing van dun metaal dat snel resoneert. uitvoering: DeepCool Macube 110 Zwart is 10x beter. Iets groter maar veel zwaarder omdat deze gebouwd is uit dik degelijk metaal en dik glazen zijpaneel. De bevestiging van het glazen paneel is zonder schroeven en netter afgewerkt.

• Pompidompom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 01-02 20:30
Steek gewoon meer RAM in die pc van 2018.
En doe gewoon een reinstall van Windows.
De enigste reden dat die traag is, omdat je te weinig RAM hebt met teveel onzin geïnstalleerd.

En je zal zien dat die pc een pak sneller gaat zijn.

Een nieuw systeem is hier 100% nutteloos.

Word = single core
Excel = multi core

En een GPU is al helemaal nutteloos.
Dat spel draait op MAX graphics ZONDER gpu

• Ags1
Hi, wij gebruikt geen Office apps. En voor onze bedrift wij bewerkt heel complexe documenten met multithreaded Java...

Ja, AoM is een heel oude spelletje, maar draait niet zo well op een iGPU, ik heb het geprobeerd! En ja, er is well nieuwe Age releases, inclusief een nieuwe Age of Mythology voldende jaar...

Maar ja, de GPU is niet zo belangrijk, de oude 1060 is ruim genoeg voor enige Age game, en kan in de nieuwe PC gaan...

[Voor 16% gewijzigd door Ags1 op 18-12-2022 14:39]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee