Aansluitschema elektrisch stoel VW Touareg

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-11-2024
Hallo tweakers,

Ik heb 2 stoelen van een VW Touareg en wil deze in een andere auto plaatsen.
Normaliter zit er ook een module bij maar die heb ik niet maar ook niet erg maar ik heb wel een probleem en dat is dat ik er niet uit kom hoe de schakelaars werken.
Het zijn namelijk geen gewone schakelaars (flip/flop) maar schijnbaar zijn ze spanning nodig om te functioneren.
De situatie is als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cxTzwtC6r2PKj6zXD4Zmeo8QoPE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2e7iq9oTau5q2rx3GOQjXdYb.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iu7E8EU7ERTyQ6cPM7h3b2Xntz4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/evYLypKqbK6dNOE0ItapZeBi.jpg?f=user_large

De bedrading heb ik er in het Engels staan omdat ik ook op andere forums (engelstalig) geprobeerd heb om een antwoord te vinden.
Het 1e plaatje geeft de passagiersstoel weer en de nummering van de schakelaars.
Het 2e plaatje de bedrading

Schakelaar 1 en 2 zitten samen op 1 grote doos en heeft 5 draden.
Schakelaar 3 heeft 4 draden
Schakelaar 4 heeft 3 draden

Schakelaar 1 en 2 en 4 hebben zelfs een gemeenschappelijke draad.
Er zijn ook 2 draden met dezelfde kleurcode maar de dikte verschilt.

Als ik schakelaar 3 als volgt aansluit:

1. rood/wit +12V
2. bruin -12V

Bij het gebruik van de schakelaar meet ik dan tussen groen/wit en groen een spanning van 0,4V of -0,28V (dus bij de 2 posities die de schakelaar kan innemen). Dit lijkt me goed en is schijnbaar een stuurspanning.

Maar wanneer ik schakelaar 4 als volgt aansluit:

1.paars/groen +12V
2. paars/geel -12V

Dan meet ik over paars/groen en bruin/groen altijd +12V in beide standen van de schakelaar.
Dit is dus niet goed.

Bij schakelaar 1 en 2 krijg ik het niet voor elkaar om ook maar een enkele spanning te meten ongeacht op welke draden ik spanning zet en welke draden ik ook meet.

Mijn vraag is dus als volgt:

Weet iemand hoe deze schakelaars (alle 4) werken en op welke draden ik een spanning moet zetten en welke draden ik moet gebruiken om iets te meten als ik een schakelaar indruk.
Het gaat er mij dus om de schakelaars te begrijpen hoe ze functioneren en welke draden gebruikt worden als schakeldraad.

Nogmaals, ik weet dat er modules bij horen maar die heb ik niet en ik wil graag begrijpen hoe ik de schkelaars toch kan gebruiken. Het gaat dus om de functie en hoe ze te bedraden en welke draden worden gebruikt voor het schakelen.

Beste antwoord (via UnitVision op 18-12-2022 13:59)

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 30-04 16:42
Dit werkt zo te zien gewoon over CAN bus. Die module is gewoon een soort van computer, die bijvoorbeeld de knopjes een relais laat aansturen, wat dan weer de motor laat draaien. En dat gaat dus allemaal over het CAN netwerk. (en als je het werkend wil maken, is het dus juist wel een probleem als je die module niet hebt)

Je gaat het echt niet zomaar voor elkaar krijgen om die schakelaars als "normale" knoppen te laten werken. En zo veel stroom kunnen ze ook nooit hebben. (Je hebt ook al best kans dat je iets kapot gemaakt hebt door 12V op het circuit te zetten.)

De tijd dat de knop gewoon rechtstreeks stroom naar een relais of de motor stuurde is al een tijdje voorbij.

[ Voor 86% gewijzigd door WEBGAMING op 17-12-2022 18:51 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Dit werkt zo te zien gewoon over CAN bus. Die module is gewoon een soort van computer, die bijvoorbeeld de knopjes een relais laat aansturen, wat dan weer de motor laat draaien. En dat gaat dus allemaal over het CAN netwerk. (en als je het werkend wil maken, is het dus juist wel een probleem als je die module niet hebt)

Je gaat het echt niet zomaar voor elkaar krijgen om die schakelaars als "normale" knoppen te laten werken. En zo veel stroom kunnen ze ook nooit hebben. (Je hebt ook al best kans dat je iets kapot gemaakt hebt door 12V op het circuit te zetten.)

De tijd dat de knop gewoon rechtstreeks stroom naar een relais of de motor stuurde is al een tijdje voorbij.

[ Voor 86% gewijzigd door WEBGAMING op 17-12-2022 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
WEBGAMING schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:33:

Dat het geen gewone knoppen zijn was ik ook achter en ik heb ook gezien dat er verder geen electonica in zit (in de schakelaars), alleen smd weerstanden.
Dus ben niet bang dat ik iets kapot heb gemaakt.

Het gaat mij dus om hoe ik het wel werkend kan krijgen, in die zin dat ik zelf iets kan bouwen wat de motoren aanstuurt maar daarvoor moet ik eerst zien dat de schakelaars werken.
Een module moet tenslotte ook aangestuurd worden via deze schakelaars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Dit is niet het goede schema, maar als voorbeeld:
https://portal-diagnostov...1%83%D1%86%D0%B0=23423fjl

Denk jij dat je daar dan iets mee kan?

Het zal er op neer komen dat die schakelaars allemaal de module in gaan, en er in die module van alles geregeld word. Om dit werkend te krijgen heb je erg veel kennis nodig.

[ Voor 47% gewijzigd door WEBGAMING op 17-12-2022 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvdl2000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-04 19:07
WEBGAMING schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:14:
Dit is niet het goede schema, maar als voorbeeld:
https://portal-diagnostov...1%83%D1%86%D0%B0=23423fjl

Denk jij dat je daar dan iets mee kan?

Het zal er op neer komen dat die schakelaars allemaal de module in gaan, en er in die module van alles geregeld word. Om dit werkend te krijgen heb je erg veel kennis nodig.
dit schema is mbt verwarmings spul, denk dat dit niet eens als een indicatief schema te gebruiken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Tvdl2000 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:27:
[...]

dit schema is mbt verwarmings spul, denk dat dit niet eens als een indicatief schema te gebruiken is.
Waarom niet? Is een schema van stoelverwarming die over CAN werkt. Wat er precies aangestuurd word is niet zo belangrijk. Of dat nou verwarming is, of de motor om de stoel te verzetten, maakt niet echt uit.

Op het schema om de stoel te verzetten worden natuurlijk wat andere onderdelen gebruikt, maar het schema zal er voor de rest niet heel anders uit zien.

Maar het echte punt is dat je eigenlijk ook helemaal niets met zo'n schema kan, als je niet weet hoe de module werkt.

[ Voor 25% gewijzigd door WEBGAMING op 17-12-2022 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvdl2000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-04 19:07
WEBGAMING schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:30:
[...]

Waarom niet? Is een schema van stoelverwarming die over CAN werkt. Wat er precies aangestuurd word is niet zo belangrijk. Of dat nou verwarming is, of de motor om de stoel te verzetten, maakt niet echt uit.

Op het schema om de stoel te verzetten worden natuurlijk wat andere onderdelen gebruikt, maar het schema zal er voor de rest niet heel anders uit zien.
omdat stoelverwarming meestal vanuit een knop op het dashboard wordt aangestuurd c.q extern van de stoel.

de stoel bediening is intern aan de stoel tezamen met de verstellingsmotoren. en dan ga ik er even vanuit dat er ook nog memory settings zijn waardoor het extern en intern aangestuurd kan worden. dit zorgt dat de complete opbouw en integratie van alles gigantische verschillen geeft. Bovendien werkt vw graag op modulaire manier, en kan het systeem dus dmv een andere stekker al gelijk werken als zijn de met en zonder memory functie en ook dat zorgt dat je het op bepaalde manieren haast al op MOET bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:38

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Zonder de can modules heb je heel weinig aan deze schakelaars, of je moet alle smd's eruit solderen en ze gebruiken om relais aan te sturen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Tvdl2000 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:35:
[...]

omdat stoelverwarming meestal vanuit een knop op het dashboard wordt aangestuurd c.q extern van de stoel.

de stoel bediening is intern aan de stoel tezamen met de verstellingsmotoren. en dan ga ik er even vanuit dat er ook nog memory settings zijn waardoor het extern en intern aangestuurd kan worden. dit zorgt dat de complete opbouw en integratie van alles gigantische verschillen geeft. Bovendien werkt vw graag op modulaire manier, en kan het systeem dus dmv een andere stekker al gelijk werken als zijn de met en zonder memory functie en ook dat zorgt dat je het op bepaalde manieren haast al op MOET bouwen.
Ja, en? Waar een knop zit maakt voor een schema helemaal niets uit.

Hier kan ik echt geen chocola van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
Dank je wel voor de reacties zover.
Ik hoef ook geen aansluiting op de CAN bus en ook geen module.

Het gaat er mij om hoe die schakelaars werken en dan in het bijzonder welke draden eventueel op spanning moeten worden gezet en welke draden ik moet gebruiken om dingen te schakelen.

Het wordt ingebouwd in een busje die als hobbyproject geldt en de stoel hoeft straks alleen maar versteld te kunnen worden.
Geen poespas met memory settings o.i.d.

Ik ga idd zelf wel een kastje bouwen met relais om het e.e.a. aan te sturen maar dan moet ik dus weten welke draden waarvoor zijn.

Ik heb zelf al vele schema's gevonden maar de kleurcodes en de hoeveelheid aansluitingen komen niet overeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:38
teacher schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:37:
Zonder de can modules heb je heel weinig aan deze schakelaars, of je moet alle smd's eruit solderen en ze gebruiken om relais aan te sturen.
Als je weet wat ze fysiek doen, zou het toch mogelijk moeten zijn om ze uit te lezen, bijvoorbeeld met een Arduino? Daarmee zou je dan wellicht ook de motoren aan kunnen sturen...

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@UnitVision

Misschien dat je eens een berichtje aan @iichel kunt wagen? Hij verbouwde z'n standaard VW Polo destijds ook volledig naar de meest luxueuze VW Polo ooit middels donor onderdelen van de meest exotische VW's modellen.

:P

Ik vrees overigens dat je toch écht op zoek zal moeten gaan naar de juiste stuurapparaten / modules.

[ Voor 22% gewijzigd door Will_M op 17-12-2022 16:57 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
UnitVision schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 16:34:

Het gaat er mij om hoe die schakelaars werken en dan in het bijzonder welke draden eventueel op spanning moeten worden gezet en welke draden ik moet gebruiken om dingen te schakelen.
Wat je wil werkt gewoon niet. Het zijn geen "bijzondere" schakelaars die stroom nodig hebben, het zijn schakelaars die in een netwerk werken. Ze schakelen helemaal geen stroom, om het zo maar even te zeggen.

De schakelaar geeft een impuls aan de module, die module maakt daar een code van, en stuurt dat over het netwerk. Dat word weer door de motor (module) opgepakt, en dan gaat de motor iets doen.

Het is gewoon niet zo simpel als dat je zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Tomatoman

Fulltime prutser

Er zijn online weinig aansluitschema’s van elektrische stoelen te vinden, maar wellicht helpt het originele bedradingsschema van de eerste elektrische stoel je op weg.

Afbeeldingslocatie: https://www.boweryboyshistory.com/wp-content/uploads/2017/01/C3G35SMXgAAxOvf.jpg-large.jpeg

Iets serieuzer: ik vermoed dat @WEBGAMING en anderen gelijk hebben dat die schakelaars niet bedoeld zijn om delen van de stoel direct van spannning te voorzien, maar om stuursignalen te geven aan de ECU voor de stoelbediening. In veel auto’s is er één ECU die uitsluitend als taak heeft om alle elektrisch bedienbare stoelen in de auto aan te sturen, alsmede eventuele stoelverwarming en stoelventilatie. Die ECU kan vaak niet zomaar uit een andere auto worden overgezet, maar moet ook worden geprogrammeerd voor de specifieke auto waar hij in zit. Er zijn zelfs binnen één model/uitvoering/bouwjaar namelijk nogal wat combinaties mogelijk: welke stoelen zijn verwarmd (alleen bestuurdersstoel of ook passagiersstoel en bij sommige auto’s ook de beide zitplekken achterin) welke stoelen zijn voorzien van een geheugenfunctie, welke stoelen zijn elektrisch bediend, enzovoort.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
WEBGAMING schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:14:
[...]

Wat je wil werkt gewoon niet. Het zijn geen "bijzondere" schakelaars die stroom nodig hebben, het zijn schakelaars die in een netwerk werken. Ze schakelen helemaal geen stroom, om het zo maar even te zeggen.

De schakelaar geeft een impuls aan de module, die module maakt daar een code van, en stuurt dat over het netwerk. Dat word weer door de motor (module) opgepakt, en dan gaat de motor iets doen.

Het is gewoon niet zo simpel als dat je zou willen.
Dit zou dan best eens kunnen en zou ook idd jammer zijn.
Ik kan namelijk wel de motoren aansturen met 12V dus de stoelen kunnen wel bediend worden maar het was prettig als dan de schakelaars in de stoel ervoor kunnen worden gebruikt.

Indien de schakelaars alleen maar pulsen stuurt dan zal het waarschijnlijk kwestie van smd eruit en de schakelaars weer ombouwen tot 'normale' schakelaars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Uit welk jaar zijn de stoelen afkomstig?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
jack zomer schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 18:02:
Uit welk jaar zijn de stoelen afkomstig?
Dat is onbekend.
Dit is voor een vriend van mij en hij wist alleen dat ze uit een Toureag komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Als de motoren gewoon bewegen als je er 12V op zet, is het inderdaad wel op te lossen met een aantal relais en schakelaars. Dat is niet zo ingewikkeld.

Onderschat niet wat zo'n motor verbruikt, want dat kan echt behoorlijk zijn, vooral vanuit stilstand. Zo'n motor aan het draaien krijgen kost echt veel vermogen. (daarom kan dat ook nooit direct door zo'n knopje geschakeld worden, en ook bij een "normale" schakelaar heb je gewoon een relais nodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

WEBGAMING schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:01:
Als de motoren gewoon bewegen als je er 12V op zet, is het inderdaad wel op te lossen met een aantal relais en schakelaars. Dat is niet zo ingewikkeld.

Onderschat niet wat zo'n motor verbruikt, want dat kan echt behoorlijk zijn, vooral vanuit stilstand. Zo'n motor aan het draaien krijgen kost echt veel vermogen. (daarom kan dat ook nooit direct door zo'n knopje geschakeld worden, en ook bij een "normale" schakelaar heb je gewoon een relais nodig)
Zo'n stoel moet bewegen als er een kind van 10Kg op zit (met kinderstoel) maar ook als er een volwassen persoon in plaats neemt van..... Zeg 't maar hoeveel Kg. (of in de VS: in Pound). Dat soort hoeveelheden aan stroom wil je niet over een simpele schakelaar in de deur laten lopen :9

[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 17-12-2022 19:10 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
WEBGAMING schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:01:

Ik was ook zeker van plan om relais te gebruiken om de motoren aan te sturen.
De spanning gaat dan niet over de schakelaars.
Moet wel eerst de schakelaars verbouwen dus door de smd eruit te halen (of anderszins te overbruggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

iichel

Gazoooo

UnitVision schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 18:32:
[...]

Dat is onbekend.
Dit is voor een vriend van mij en hij wist alleen dat ze uit een Toureag komen
Ga eens kijken of je ergens op z'n minst een onderdeel nummer kunt vinden of een productie datum. Anders wordt het echt gokken en dat is zonde van de tijd.

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Tomatoman

Fulltime prutser

Volgens mij moeten we met zijn allen ons denkkader bijstellen. De topicstarter heeft geen details gegeven over de auto waarin deze stoelen getransplanteerd worden, maar volgens mij is het iets heel anders dan een Volkswagen Touareg. Terwijl wij uitgaan van het denkkader dat alles zo veel mogelijk op de originele manier zou moeten blijven werken, is de @UnitVision met iets heel anders bezig: de originele stoelbediening herbedraden om zodoende de elektromotoren van de stoel aan de praat te krijgen.

En dan is het plan van UnitVision met relais opeens een prima idee. In de ideale situatie zijn alle individuele motoren voorzien van een beveiliging die schade aan motor en stoel voorkomt als het betreffende stoeldeel zijn eindstand bereikt. Het is ook mogelijk dat dat oorspronkelijk werd ondervangen door bijvoorbeeld een weerstandsmeting in het elektrische circuit: als de weerstand opeens hard oploopt, moet de motor kennelijk hard werken - een indicatie dat de stoelverstelling zijn eindstand heeft bereikt.

Een derde mogelijkheid is dat de stoel is uitgerust met stappenmotoren, zodat (nu verwijderde) elektronica van de stoel kan bijhouden in welke stand de stoel zich bevindt. Bij stoelen met geheugenfunctie ontkom je niet aan dergelijke functionaliteit, omdat de stoel anders niet weet wat hij moet doen als op de knop voor bijvoorbeeld geheugenstand 2 wordt gedrukt.

Laten we uitgaan van stoelen zonder beveiliging en zonder stappenmotoren. Dan kun je ieder circuit aansluiten met een relais en alle relais tezamen beveiligen met twee zekeringen: een voor de +12 volt stroomkring en een voor -12 V. Let wel: ik ga ervan uit dat je alle bestaande circuits van de schakelaars vervangt of ombouwt en voorziet van je eigen 12 volt relais.

Voor nu zou ik die schakelaars maar even laten en eerst bedenken wat je nodig hebt om de stoel te laten bewegen. Ik zou zeggen: dat is per bewegingsrichting +12 volt voor de ene kant op, -12 volt voor de andere kant op en een massadraad om de stroomkring te sluiten. @UnitVision: kun je bevestigen dat dat inderdaad is hoe de motoren van de stoel worden aangestuurd? Zo ja, dan kun je om te beginnen met schakelaar 4 proberen een werkend circuit te bouwen (de rest volgt later). Zo nee, dan is het tijd om mijn aannames bij te stellen.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:01
Ik meen me te herinneren dat er vroeger auto's waren met electrische ramen die een soort bi metaal zekering hadden die de stroom onderbrak als de raam aan het einde was dan klikte die uit en na afkoelen maakte die weer kontakt. weet zo de benaming niet maar ik zou zoiets tussen de motoren zetten om overbelasting te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iichel
  • Nu online

iichel

Gazoooo

Je hebt grofweg twee manieren waarop VW OEM hun electrische stoelen aanstuurt.
Je hebt mogelijkheden met en zonder een module ertussen.

In mijn Passat uit 2018 en ook mijn Polo project zitten links en rechts volledig electrische stoelen.

Links (bestuurder) heeft memory/massage. Rechts niet.

De bestuurdersstoel heeft allemaal schakelaars die via SMD weerstanden aansluiten op een regelmodule en de regelmodule stuurt op zijn beurt de motoren aan. Die module heeft een plus, een min en een canbus aansluiting vanuit de auto.

De passagierstoel heeft dezelfde motoren in de stoel zitten, maar heeft andere schakelaars, (versimpeld) echte aan/uit schakelaars en die sturen op hun beurt de motoren aan. Vanuit de auto heb je alleen een plus en een min nodig.

Je kunt moeilijk gaan lopen doen door alle SMD weerstanden door te solderen etc of je bouwt de stoel gewoon om naar de 'passagier' versie met de schakelaars die direct op de motoren gaan. Ik zou dat laatste doen. Is veel goedkoper en je bereikt er hetzelfde mee. Dat is een keurige OEM oplossing. Betrouwbaar, veilig en pasklaar.

Maar voordat ik daarin kan helpen moet ik wel weten, wat is het voor stoel en hoe zit alles aangesloten? Beide stoelen met een module? 1 stoel met module? En voor het draadschema, welke stoelen zijn het? Bouwjaar is daarin leidend. En dat is te herleiden met een onderdeelnummer.

Uiteindelijk wil je een situatie waarin de stoelen het gewoon doen op alleen 12V en dat is prima te realiseren. Maar ik zou je aanbevelen niet opnieuw het wiel te gaan uitvinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Zoals boven.

Mijn scirocco 2010 stoelen deden het prima met alleen +- in een 2004 lupo.
(Eerste periode rechtstreeks op een 2de accu achter de stoel aangesloten)

Alleen voor de stoelverwarming moest ik een tempsensor veranderen.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
Tomatoman schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:14:
Volgens mij moeten we met zijn allen ons denkkader bijstellen. De topicstarter heeft geen details gegeven over de auto waarin deze stoelen getransplanteerd worden, maar volgens mij is het iets heel anders dan een Volkswagen Touareg. Terwijl wij uitgaan van het denkkader dat alles zo veel mogelijk op de originele manier zou moeten blijven werken, is de @UnitVision met iets heel anders bezig: de originele stoelbediening herbedraden om zodoende de elektromotoren van de stoel aan de praat te krijgen.

En dan is het plan van UnitVision met relais opeens een prima idee. In de ideale situatie zijn alle individuele motoren voorzien van een beveiliging die schade aan motor en stoel voorkomt als het betreffende stoeldeel zijn eindstand bereikt. Het is ook mogelijk dat dat oorspronkelijk werd ondervangen door bijvoorbeeld een weerstandsmeting in het elektrische circuit: als de weerstand opeens hard oploopt, moet de motor kennelijk hard werken - een indicatie dat de stoelverstelling zijn eindstand heeft bereikt.

Een derde mogelijkheid is dat de stoel is uitgerust met stappenmotoren, zodat (nu verwijderde) elektronica van de stoel kan bijhouden in welke stand de stoel zich bevindt. Bij stoelen met geheugenfunctie ontkom je niet aan dergelijke functionaliteit, omdat de stoel anders niet weet wat hij moet doen als op de knop voor bijvoorbeeld geheugenstand 2 wordt gedrukt.

Laten we uitgaan van stoelen zonder beveiliging en zonder stappenmotoren. Dan kun je ieder circuit aansluiten met een relais en alle relais tezamen beveiligen met twee zekeringen: een voor de +12 volt stroomkring en een voor -12 V. Let wel: ik ga ervan uit dat je alle bestaande circuits van de schakelaars vervangt of ombouwt en voorziet van je eigen 12 volt relais.

Voor nu zou ik die schakelaars maar even laten en eerst bedenken wat je nodig hebt om de stoel te laten bewegen. Ik zou zeggen: dat is per bewegingsrichting +12 volt voor de ene kant op, -12 volt voor de andere kant op en een massadraad om de stroomkring te sluiten. @UnitVision: kun je bevestigen dat dat inderdaad is hoe de motoren van de stoel worden aangestuurd? Zo ja, dan kun je om te beginnen met schakelaar 4 proberen een werkend circuit te bouwen (de rest volgt later). Zo nee, dan is het tijd om mijn aannames bij te stellen.
@Tomatoman Jij verwoord precies hetgene waar ik mee bezig ben. De stoelen worden geplaatst in een volkswagen LT en is voor hobby van een vriend van mij. Ik probeer dus voor hem iets te bedenken waardoor hij de stoelen kan gebruiken. Hij had er dus ook geen module bij.
Ik heb de stoelen ook niet in mijn bezit maar dat komt nog wel en dan kan ik kijken welke stappen het beste zijn.

Het is ook een goed idee om eerst met 1 schakelaar te beginnen of het allemaal werkt en wat er nog voor nodig is om ervoor te zorgen dat het eindpunt op een goede manier wordt gewaarborgd.
Desnoods met aparte eindswitches o.i.d., er is vast wel iets voor te bedenken.
En zoals je zegt, voor iedere bewegingsrichting een relais

Het probleem was dus te begrijpen hoe die schakelaars werken en daar heeft @WEBGAMING volgens mij het antwoord gegeven waar ik in geloof en dat ik dus iets anders moet bedenken zoals het gebruik van relais.

Ik kan nu in ieder geval verder met het verzinnen van een schema die werkt op relais.
Uiteraard wordt dan de bestuurderstoel op dezelfde manier aangepakt.
Ik heb ook nog niet overlegd met die vriend van mij welke stappen hijzelf het beste vindt en of hij het op deze manier wil 'verbouwen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Nu online

iichel

Gazoooo

Hoe gaat het met de stoelen inbouw?

Pagina: 1