Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derekNolte
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 01-08-2023
Dag dames en heren.

Mijn moeder ligt in het ziekenhuis en het gaat niet goed.
Zij heeft een eigen huis en is gescheiden van mijn vader en alleenstaand.

Zij en mijn zus willen graag dat ik het huis overneem.
Mijn situatie nu is dat ik een huis huur.

De woz waarde van het huis van mijn moeder is 250.000 euro
min de resterende hypotheek schuld van mijn moeder van 100.000 euro
wordt er dan 150.000 verdeeld onder mijn zus en ik.
75.000 per kind.

Maar moet ik dan ook mijn gedeelte: 75.000 aan mijn zus geven zodat ik haar dan heb uitgekocht?
en hoe hoog wordt mijn hypotheek nu dan? 150.000 ? of 250.000 ? of niks ? ik niet snap |:(

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:21

JvS

Ik heb hem zelf ook

Aannames: Waarde huis en verkoopprijs huis = WOZ waarde, 50/50 verdeling en successierecht bestaat niet

Jullie worden elk 50% eigenaar van een huis ter waarde van 250.000 (dus +125.000 elk) en erven elk 50% van een schuld van 100.000 euro (dus - 50.000 elk).

Om je zus uit te kopen, moet je nog 125.000 aan haar betalen. Dus nog 125.000 schuld bovenop de de -50.000 die je van je moeder erft.

Daarmee heb je voor 175.000 "hypotheek" (als je alles financiert) een woning van 250.000 euro "gekocht" (75.000 "gratis" geerfd)

125.000 betaal je aan je zus (waarmee zij die schuld van 50.000 af kan lossen en ook 75.000 overhoudt).

Omdat successierecht wel bestaat (belasting over de erfenis) wordt de netto erfenis iets kleiner. De waarde van et huis blijft hetzelfde, dus jij moet waarschijnlijk 10.000 meer lenen om aan je zus te geven en je zus houdt ook iets van 10.000 minder geld over (geen idee hoe hoog die belasting precies is).

[ Voor 38% gewijzigd door JvS op 17-12-2022 13:36 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derekNolte
Dankjewel voor je sneller reactie.

Mijn zus heeft ook nog een lening lopen bij mijn moeder van 20.000 euro. die zal ik dan meer erven dan mijn zus, dat zei mijn moeder.

En hoe zou je het doen als de inboedel een waarde heeft van ongeveer 25.000 euro? (auto en huis)
verdelen? of zelf vragen als je dat mag overnemen? om gesjouw en mensen over de vloer te voorkomen.

Of zal ik tegen mij zus zeggen, laat die lening van 20k maar zitten als ik de inboeling krijg, die bijna dezelfde waarde heeft. (exclusief emotionele waarde spullen die mijn zus graag wil).

[ Voor 7% gewijzigd door derekNolte op 17-12-2022 13:44 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Alles wordt 50/50

Je moeder heeft 20k tegoed van je zus. Jij erft daar dus de helft van, dus je krijgt daarom weer 10k van je zus
Voor de inboedel moet jij juist weer 12,5k betalen aan je zus.

Alles is 50/50. Ik zou er gewoon hulp bij zoeken in elk geval!

[ Voor 10% gewijzigd door JvS op 17-12-2022 13:49 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Het is een beetje de standaardreactie, maar niet minder waar: ik raad jou en je moeder echt aan om snel contact op te nemen met een notaris en hypotheekadviseur. Dit wil je gewoon goed hebben uitgezocht en vastgelegd.

De intenties zijn ongetwijfeld goed, maar het zal niet de eerste keer zijn dat een familielid (je zus in dit geval) toch van gedachten veranderd als het eenmaal zo ver is.

Veel sterkte met de situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derekNolte
JvS schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:48:
Alles wordt 50/50

Je moeder heeft 20k tegoed van je zus. Jij erft daar dus de helft van, dus je krijgt daarom weer 10k van je zus
Voor de inboedel moet jij juist weer 12,5k betalen aan je zus.

Alles is 50/50. Ik zou er gewoon hulp bij zoeken in elk geval!
Voelt een beetje gek, als zij 20.000 heeft geleend en na de erfenis nog eens 10.000 ervan krijgt.
dan heeft zij toch 30.000 gehad en ik 10.000 ? of zie ik dat nu anders?

Ik heb een Notaris geraadpleegt en die zegt dat hij een testament gaat opmaken, naar aanleiding wat mijn moeder wil. Maar ik krijg de taak van hem om dat te peilen bij mijn moeder, zodat de Notaris haar
kan bezoeken om het testament uit te leggen en haar te laten ondertekenen. Niet om nog dingen te wijziging. Moet niet als verrassing komen voor mijn moeder.

Maar om kosten en 1 ziekenhuisbezoek de Notaris te besparen, vraagt hij mij om mijn moeder
te vragen hoe zij het wil verdelen.
Maar zij is niet zo danig bij positieven dat zij kan zeggen, die bloempot gaat naar mij of naar mijn zus.

Hoe kan ik grove lijnen peilen bij haar hoe zij het wil?
In de trand van: Wie mag de auto?
of: wie mag de inboedel?

En die lening van mijn zus wordt die ook verwerkt in het testament of bij het huis verkopen erin gemoffeld denken jullie?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:47
derekNolte schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:04:
[...]

Voelt een beetje gek, als zij 20.000 heeft geleend en na de erfenis nog eens 10.000 ervan krijgt.
dan heeft zij toch 30.000 gehad en ik 10.000 ? of zie ik dat nu anders?
Jouw zus krijgt geen €10.000 extra, ze geeft €10.000 van het geleende geld aan jou. En dus gaat ze van €20.000 geleend naar €10.000 eigen geld. Terwijl jij €10.000 erbij krijgt.

[ Voor 31% gewijzigd door Hahn op 17-12-2022 14:14 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:27

En die lening van mijn zus wordt die ook verwerkt in het testament of bij het huis verkopen erin gemoffeld denken jullie?
Ik zou zoveel mogelijk zorgen dat de huidige situatie en de hoofdlijnen van haar wensen "eerlijk verdelen" op papier staan. Dan kun je later alsnog beslissen hoe en wat.

Om maar wat te noemen, om een hypotheek van 175000 euro te krijgen, heb je een inkomen van meer dan 40000 euro nodig, en het kost je (afgezien belastingaftrek) zo'n 828 euro in de maand. Heb je nu dat inkomen niet, of zit je nu goed in een goedkope huurwoning, dan zou je wel eens iets anders kunnen beslissen.

Dus concentreer je op de hoofdzaken; concentreer je op de huidige situatie, haar wensen (op hoofdlijnen), en veel belangrijker: het afscheid nemen en een goede band behouden met je zus.

Na de begrafenis heb je nog tijd genoeg om uit te zoeken wat je met het huis en de inboedel gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derekNolte
Hahn schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:09:
[...]

Jouw zus krijgt geen €10.000 extra, ze geeft €10.000 van het geleende geld aan jou. En dus gaat ze van €20.000 geleend naar €10.000 eigen geld. Terwijl jij €10.000 erbij krijgt.
Gaat die 10.000 dan van haar 125.000 af ? of krijg ik 125.000 + 10.000 = 135.000?
en zij 115.000 ?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

[...]

Maar om kosten en 1 ziekenhuisbezoek de Notaris te besparen, vraagt hij mij om mijn moeder
te vragen hoe zij het wil verdelen.
Maar zij is niet zo danig bij positieven dat zij kan zeggen, die bloempot gaat naar mij of naar mijn zus.

Ik denk dat je verkeerd aan het bezuinigen bent. En grote lijnen zijn niet "pietje krijgt de auto". Grote lijnen betekend "ik wil dat alles 50/50 verdeeld wordt en dat de waarde van alles op zus-en-zo manier bepaald wordt".

En ik raad je sterk aan om hier advies bij in te winnen samen met je zus. Als de notaris niet behulpzaam is (en daar lijkt het op), zoek dan een andere adviseur die onafhankelijk kan adviseren. Want dit is echt een broedplaats voor ruzie: "dit voelt gek, zij krijgt ineens 10.000 euro".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
derekNolte schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:19:
[...]

Gaat die 10.000 dan van haar 125.000 af ? of krijg ik 125.000 + 10.000 = 135.000?
en zij 115.000 ?
Jullie krijgen op papier allebei 125.000 en zij moet jou vervolgens nog 10.000 betalen, dus effectief eindig jij met 135k en zij met 115k.

Maar bespreek dit vooral met je notaris en je zus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

derekNolte schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:19:
[...]

en zij 115.000 ?
Echt, laat je voorlichten.

Jij krijgt in geen enkele situatie 125.000 uit de erfenis
Je zus ook niet

Alleen als jij het huis wilt, moet je je zus 125k betalen
Als je zud die lening verrekent moet ze jou 10k betalen
Als jij de overige spullen twv 25k wilt hebben moet jij 12.5k betalen

En uiteraard telt dat bij elkaar op. Dus in bovenstaand hypothetisch geval betaal jij je zus 127,5k en heb je het huis, die inboedel en de auto in jouw bezit

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23:46
En bedenk je goed dat iedereen wel kan willen dat jij het huis "overneemt', maar doe dat alleen als jij dat ook wil. Doe je het niet en brengt het huis de verwachte 250k op en levert de inboedel nog 20k op na alle kosten minus de openstaande hypotheek dan erven jij en je zus ongeveer €85.000 en wordt na aanpassing ivm de geleende 20k 75k voor je zus en 95k voor jou. Dat kun je gebruiken voor dit huis, een ander huis, aandelen, spaargeld, leefgeld en de huur die je nu hebt van gaan betalen, en vast nog meer opties.

Edit: Ik mis namelijk in je tekst dat JIJ ook wilt dat jij het huis overneemt.

[ Voor 7% gewijzigd door jopie op 17-12-2022 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndosH
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-06 13:27
Misschien helpt het om vanuit je moeder te beredeneren, maar bespreek dit ook gewoon met de notaris (hij stuurt je op pad, hij moet je ook uitleggen wat de bedoeling is)

Je moeder gaat haar testament haar spullen verdelen. Zij heeft een huis, een hypotheek, spullen, krijgt nog geld van je zus, enz.
Dat kan heel specifiek (de lamp gaat naar derekNote) of heel algemeen (ieder erft 50%) of varianten daar tussen in.

Stel dat ze het zo wil verdelen dat je allebei 50% krijgt van wat alles precies waard is. Dan moet je dus bepalen wat alles waard is (bezittingen en schulden). Stel dat het totaal 200 waard is. Daar krijgen jij en je zus dan allebei 50% van.

Bijvoorbeeld: jij het huis van 250, een hypotheek van -150 en de auto en inboedel van 50 totaal = 150. Je zus krijgt haar lening terug van 20 en iets anders dat 30 waard is. Dan is de vergelijking nog niet gelijk, jij hebt 50 te veel en zij 50 te weinig. Dat moet je dan nog aan haar uitbetalen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:01
Ga naar een notaris of hypotheek adviseur met de betrokken partijen en laat je goed voorlichten.
Niet dat de antwoorden die gegeven zijn niet behulpzaam zijn of waar.

Maar als ik nu al lees dat iemand wel of niet een paar duizend "extra' krijgt terwijl een dierbare op sterven ligt gaan bij mij de haren al recht overeind.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derekNolte
Hahn schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:22:
[...]

Jullie krijgen op papier allebei 125.000 en zij moet jou vervolgens nog 10.000 betalen, dus effectief eindig jij met 135k en zij met 115k.

Maar bespreek dit vooral met je notaris en je zus.
Omdat mijn moeder en ik ook geen gezeur willen met mijn zus, die nogal gevoelig is voor geld.
Wie niet? maar gaat me ook om het principe: 20.000 lenen met de belofte om terug te betalen en vervolgens nooit doen en daarmee misbruiken maken van de goedheid van moeders. Principe kwestie dus.

Als het uit mijn mond komt tegen mijn zus gaat ze boos worden
Als het mijn moeders wens is en zij hoort dit nadat zij het testament heeft opgemaakt, accepteert zij het sneller.

Daarom. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:06
nvm

[ Voor 94% gewijzigd door T-Forever op 17-12-2022 14:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:16
JvS schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:23:
[...]

Echt, laat je voorlichten.

Jij krijgt in geen enkele situatie 125.000 uit de erfenis
Je zus ook niet

Alleen als jij het huis wilt, moet je je zus 125k betalen
Als je zud die lening verrekent moet ze jou 10k betalen
Als jij de overige spullen twv 25k wilt hebben moet jij 12.5k betalen

En uiteraard telt dat bij elkaar op. Dus in bovenstaand hypothetisch geval betaal jij je zus 127,5k en heb je het huis, die inboedel en de auto in jouw bezit
Dat lijkt me niet, 100.000 is nog niet afbetaald aan de bank. Waarom moet je dan daar de helft van aan de zus betalen, en dan met een hypotheek alsnog 100k aan de bank voor dat gedeelte.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Thei Schaareman
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16-01-2024
25000 voor auto en inboedel moet je goed over nadenken vraag maar bij iemand die ontruimingen doet wat de inboedel waard is ik denk niet veel
En informeer ook naar de waarde van de auto

[ Voor 13% gewijzigd door Thei Schaareman op 17-12-2022 14:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thei Schaareman
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16-01-2024

als je moeder niet meer zo goedweet hoe het allemaal zit dan kan de notaris ook niks je moeder moet nog precies weten wat ze tekent anders mag de notaris niks opstellen

Als de lening van je zus niet zwart op wit staat heb je misschien wel pech

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:46
derekNolte schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:36:
[...]

Omdat mijn moeder en ik ook geen gezeur willen met mijn zus, die nogal gevoelig is voor geld.
Wie niet? maar gaat me ook om het principe: 20.000 lenen met de belofte om terug te betalen en vervolgens nooit doen en daarmee misbruiken maken van de goedheid van moeders. Principe kwestie dus.

Als het mijn moeders wens is en zij hoort dit nadat zij het testament heeft opgemaakt, accepteert zij het sneller.

Gewoon simpel houden....de erfenis is 150k, dus normaal beiden 75k. Je zus betaald haar schuld af van haar 75k dus houdt ze 55k over. De schuld is een opbrengst voor moeder die vervolgens weer verdeeld wordt over de erfgenamen dus elk 10k. Dus zus houdt 65k en jij 85k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

[...]

Wil je zus nu wel of niet dat jij het huis overneemt? Want wat je hierboven schrijft is een beetje tegenstrijdig met je eerste post. Je zus wil het wel (en accepteert zijn dan dat ze niet het maximale uit de erfenis haalt??) of wil je vooral maximaal het geld. Nogal een verschil.

En als ik hierboven lees, zou ik verre van blijven. Resultaat is waarschijnlijk ruzie met je zus.
Ligt de lening ergens "vast", anders is het na het overlijden van je moeder een kansloos verhaal.

Ik gok op een of andere manier dat je moeder het ook niet vast zal willen leggen. Anders had ze haar dochter ook wel eerder aangesproken op die 20k.

Nee, recept voor ellende.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-06 14:58

Rmg

Als het nu al zo gaat, verkoop het huis en verdeel het geld, veel makkelijker imo, anders blijf je nog de rest van je leven te horen dat "het huis meer waard was", "dat je onevenredig meer gekregen hebt" enz enz.

(Sowieso zou ik me als ik je zus was niet af laten schepen met de woz waarde in de huidige markt, maar soit, dat is tussen jullie)

[ Voor 24% gewijzigd door Rmg op 17-12-2022 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23:46
En als je toch alles eerlijk wil afwegen, neem dan mee hoe lang je zus al 20k heeft geleend. Zo te horen is er ook nooit rente berekend, en als ze het al 10 jaar heeft is dat met 4% rente ook zo 10k aan rente die ze niet heeft afgerekend. Let op: Ik bedoel niet dat je alles moet willen verrekenen, maar wees je er wel van bewust dat dit kan spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
jopie schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:37:
En als je toch alles eerlijk wil afwegen, neem dan mee hoe lang je zus al 20k heeft geleend. Zo te horen is er ook nooit rente berekend, en als ze het al 10 jaar heeft is dat met 4% rente ook zo 10k aan rente die ze niet heeft afgerekend. Let op: Ik bedoel niet dat je alles moet willen verrekenen, maar wees je er wel van bewust dat dit kan spelen.
Dat is iets tussen zijn zus en zijn moeder, daar heeft TS niks mee te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:09
[...]

Testament is sowieso weer wat anders. Daar kan je moeder ook alles aan jou of alles aan je zus nalaten.

Verder heeft je zus niets te accepteren als er niets via testament geregeld is, want dan is het bij wet geregeld (50/50).

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 27-06 14:23
Als die lening van je zus nou eens niet je zus was maar "gewoon" persoon X.
De erfenis is naast de boedel en eventuele spaargelden, Maar uitgaande van alleen de woning en deze 20k lening aan persoon X valt er blijkbaar 250 - 100k = 150k aan erfenis uit de woning en 20k lening op persoon X.

Dus ieder krijgt 75k en 10k lening van persoon X, Ieder dus 85k... hier moet je ook de belasting over gaan betalen.
Als persoon X die vordering aflost kost dat persoon X dus 20k, waarvan zowel je zus als jij dus die 10k krijgt..
echter is je zus nu die Persoon X, die dus 20k moet betalen.
Waardoor haar "deel" dus 85k - 20k is. (maar zij nog steeds over 85k - 21k = 64k * 10% = 6.400 euro erf belasting moet betalen net zoals jij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:52
VidaR-9 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:49:
Testament is sowieso weer wat anders. Daar kan je moeder ook alles aan jou of alles aan je zus nalaten.
100% naar de een of de ander kan (in Nederland) niet, zelfs als je dat zou laten vastleggen, je kunt een kind niet volledig onterven (gesteld dat iemand dat zou willen, is hier natuurlijk geen sprake van). Zoektermen: kindsdeel, legitieme portie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-06 14:55
Ik zie dat het nog niet genoemd is, maar je kunt het nog complexer maken:

Met de Jubelton regeling, kan je moeder tot 100K belastingvrij schenken voor de aankoop van een huis.
Daarmee verlaag je de erfenis en dus de belasting die je erover betaald.
Om geen ongelijkheid te creeren wordt dit meestal onderling verrekent.
Maar daarvoor zou ik helemaal een notaris of adviseur voor vragen.

let the past be the past.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 05:18
@derekNolte Eigenlijk heb je een eenvoudige situatie. Als er geen testament is, is de verdeling 50-50. Volgens wat je beschrijft is er dus geen notaris nodig.

De waarde van de erfenis is de waarde van het huis minus de hypotheek plus de lening van je zus. Daarbij de waarde van de auto, sierraden en inboedel nog optellen. Waarde van de auto laten bepalen door een samen bepaalde garage als 1 van jullie die wil overnemen of paticulier verkopen. De waarde is wat je er voor kunt krijgen - niet wat je denkt dat ie is. Inboedel idem: Heeft t echte waarde of gaat t naar de kringloop? Mijn ervaring is dat een inboedel vaak veel minder waarde heeft dan je denkt. Ga je t verkopen of geef je t weg? Daar kun je samen wel uit komen..

De vraag is of het huis werkelijk 358.000 waard is. Voor de belastingen geldt de WOZ waarde, voor de erfenis de werkelijke waarde. Ga je later woorden met je zus krigen als het huis een ton meer waard was en zij daar dus niet in meedeelde? Bij twijfel: Taxateur laten komen voor taxatie op basis onderhandse verkoop, kost je een 500-1.000 euro. Overigens, voor een hypotheek zal het ook feitelijk getaxeerd moeten worden - bekijk waar je beiden mee uit de voeten kunt. Ga uit van iets realistisch en niet van de WOZ waarde. Het voorkomt problemen.

Gemakshalve even zonder inboedel/auto op basis van jouw cijfers: 258.000-100.000+20.000=178.000 (plus waarde auto/inboedel). Ieder krijgt dan 89.000 voor belasting. Belasting zal ongeveer 6.800 per persoon zijn.

Je zus krijgt (89.000-20.000)=69.000 (plus helft auto/inboedel). Jij krijgt het huis maar zult ook de oude hypotheek moeten aflossen. Jij hebt dus aan hypotheek een bedrag van 100.000+69.000+helft auto/inboedel+6.000 erfbelasting+alle bijkomende kosten= minimaal zo'n 190.000 nodig. Alles bij benadering.

NB: Bespreek alles goed met je zus om toekomstige issues te voorkomen. In principe hoeft je moeder niets vast te leggen, voorkeir bij verkoop is een wens, geen plicht. Bespaar de notariskosten INDIEN er nog geen testament is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 05:18
SPee schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:17:
Ik zie dat het nog niet genoemd is, maar je kunt het nog complexer maken:

Met de Jubelton regeling, kan je moeder tot 100K belastingvrij schenken voor de aankoop van een huis.
Daarmee verlaag je de erfenis en dus de belasting die je erover betaald.
Om geen ongelijkheid te creeren wordt dit meestal onderling verrekent.
Maar daarvoor zou ik helemaal een notaris of adviseur voor vragen.
Hmm, schenking vlak (binnen 180 dagen) voor overlijden zitten wat kanttekeningen bij. Lees o.a. https://www.extendum.nl/s...n-hoe-zit-het-ook-alweer/ Het effect op de jubelton staat hier NIET beschreven,

Disclaimer: Geld en jurische zaken zijn niet mijn vakgebied, acteer op eigen risico ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door DjoeC op 17-12-2022 21:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:21
DjoeC schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:34:
[...]

Hmm, schenking vlak (binnen 180 dagen) voor overlijden zitten wat kanttekeningen bij. Lees o.a. https://www.extendum.nl/s...n-hoe-zit-het-ook-alweer/ Het effect op de jubelton staat hier NIET beschreven,

Disclaimer: Geld en jurische zaken zijn niet mijn vakgebied, acteer op eigen risico ;-)
Toch lees ik het wel in jouw link:

of een schenking ten behoeve van de eigen woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-06 09:37
Woning zal inderdaad getaxeerd moeten worden. Vriend van mij kon de woning van zijn opa overnemen, hierbij werd de WOZ niet geaccepteerd en heeft er een taxatie plaatsgevonden.

Vraag is of je de hypotheek nog rond krijgt met de getaxeerde waarde. Stel dat die een ton hoger is heb je 50K meer hypotheek nodig. Krijg je de hypotheek niet rond, bespaar je dan vooral de moeite.

Met fiscale vragen zou ik altijd een fiscalist raadplegen. Zeker in een situatie zoals deze met woning, schulden, etc. Mogelijk kan er iets met een jubelton of een eenmalige schenking, Een fiscalist kan ook verder meedenken aan de gevolgen voor jou / je zus. Zeker met de schuld van je zus zou ik me zo kunnen indenken dat het misschien fiscaal voordeliger is om die niet mee te laten tellen en de verdeling niet 50/50 te doen.

Dit heeft mogelijk ook gevolgen voor jezelf met inkomen, uitkering, toeslagen, etc.

Maar bovenstaand is mijn mening en ik zou zeker advies inwinnen zodat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
No offense, maar als je na alle uitleg hierboven nog steeds zoveel moeite hebt om een 50/50 verdeling goed te begrijpen (wat kan gebeuren), dan zou ik echt zorgen dat een profesional meekijkt. Je zus heeft wellicht dezelfde vragen, en ga jij dan (proberen) uitleggen dat de verdeling XYZ is “omdat je maten op een internetforum dat zeggen”?

Mee eens, ik vind notariskosten gevoelsmatig ook hoog voor wat je krijgt, maar ze doen het wel op zo’n manier dat het klopt (ook juridisch/belastingtechnisch). En voor deze zekerheid betaal je uiteraard ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-06 11:26
Samen een huis erven waarvan er één het wil kopen: houd er rekening mee dat de marktprijs hoger kan liggen dan de WOZ waarde. Als de WOZ nu 250k is, maar in de verkoop zou je er 300k voor kunnen krijgen, dan moet je je zus wel voor die waarde compenseren. Samen laten taxeren dus.

Qua inboedel: hoe goed is de relatie met je zus? Normaal verdeel je dingen onderling, alleen bij dure ondeelbare dingen zoals een auto of juwelen wordt het lastig. Daar moet je goede afspraken over maken, desnoods ook gewoon omrekenen naar straatwaarde. Verder is het veelal: de één de wasmachine, de ander de fiets, maar vooral: wie brengt de andere 90% naar de stort?

Uiteindelijk erg je gewoon samen alle bezit en schulden, en bent er ook samen verantwoordelijk voor. Ook achteraf kun je naar een notaris voor hulp en advies.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-06 17:55
[...]

Je vergeet dat je zus ook de helft van die door haar geleende €20.000,- euro erft.

Even los van de rest van het huis, mogelijke (fictieve) situaties.

Stel, het enige wat je moeder had, was die €20.000,-:
- Je moeder had €20.000,- en heeft die €20.000,- nooit uitgeleend aan je zus. Moeder overlijdt, er is €20.000,- te erven jij en je zus erven ieder €10.000,-
- Je moeder heeft die €20.000,- uitgeleend aan je zus, maar je zus betaalt morgen die €20.000,- terug aan je moeder. Je moeder overlijdt, er is €20.000,-. jullie erven ieder €10.000,-
- Nu de huidige situatie: Je moeder had €20.000,-, deze heeft ze uitgeleend aan jouw zus. Je moeder overlijdt, er is geen €20.000,- maar jouw zus heeft een schuld van €20.000,- aan de nalatenschap. Jullie erven ieder de helft van die aanspraak: Jij hebt dan dus een aanspraak van €20.000,-gedeeld door 2= €10.000,- op je zus. Je zus betaalt jou die €10.000,- en de uitkomst is hetzelfde als wanneer de lening niet had plaatsgehad! En jij en je zus leefden nog lang en gelukkig *O*

Sterkte met je moeder.

[ Voor 2% gewijzigd door Wild Chocolate op 17-12-2022 23:29 . Reden: correctie ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• derekNolte
mijn dank is groot voor jullie reacties, ik overweeg jullie ook 2% te geven :+

[ Voor 33% gewijzigd door derekNolte op 20-12-2022 18:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS