Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WatcherZ
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17-05 17:20
Goedemiddag,

Ik heb even een vraag over het volgende: ik heb een detacheringscontact waarbij de opdrachtgever een incidentele beloning beschikbaar heeft gesteld voor werknemers van €500. Nu is er mijn contract sprake van inlenersbeloning, waaronder het volgende wordt verstaan:

Inlenersbeloning is een term die voorkomt in de cao voor uitzendkrachten (Artikel 16 CAO voor Uitzendkrachten). De inlenersbeloning is er op gericht dat de uitzendkracht hetzelfde salaris verdient en ook daadwerkelijk ontvangt als de overige personeelsleden van de inlener die dezelfde werkzaamheden uitvoeren en volgens de cao van de inlener worden betaald.

Welke aspecten vallen onder inlenersbeloning?
Een juiste toepassing van de inlenersbeloning vereist kennis van de cao van de inlener. De volgende punten uit de bij de inlener geldende CAO moeten worden toegepast:

Het bruto loon conform de schaal waarin de werknemer is ingedeeld
ATV / ADV dagen
Toeslagen voor overwerk en onregelmatige uren
Initiële loonsverhogingen, zoals bij inlener bepaald
Onkostenvergoedingen
Periodieken
Vergoeding van reisuren en/of reistijd
Eenmalige uitkeringen
Thuiswerkvergoedingen
Vaste eindejaarsuitkeringen (m.i.v. 01-01-2023)

Nu stelt mijn detacheerder het volgende:

De afgelopen maanden hebben we van veel mensen te horen gekregen dat xxxxx voor interne maar ook externe medewerkers een "financiële handreiking van €500 netto” zou betalen.

Dit is inderdaad in november voor de interne medewerkers gebeurd. Dit geldt niet jou. Dit is een bedrag wat xxxxx alleen voor haar eigen medewerkers beschikbaar heeft gesteld.

Dit klopt toch niet, of zie ik iets over het hoofd? Ik hoor graag de ideeën van mensen die ervaring hebben met dergelijke kwesties.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:37

SambalBij

We're all MAD here

De vraag is of die extra uitkering in de CAO van de inlener staat? Dat is namelijk waar jouw CAO naar refereert. Is het een extra eenmalige uitkering die de interne mensen krijgen, maar die niet als recht in hun CAO staat, dan lijkt het alsof jij daar geen aanspraak op kunt maken.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:02

Dido

heforshe

Sowieso lijkt het me vreemd dat jouw detacheerder voor die beloning op zou moeten draaien. Dat zou dan de opdrachtgever zijn. Zou een lkeuke zijn als een opdrachtgever zijn eigen medewerkers allemaal een paar ton bonus uitkeert en als een detacheerder al zijn daar geplaatste medewerkers eenzelfde bonus zou moeten uitkeren.

Ik zou bij de opdrachtgever aankloppen. Hooguit kan je detacheerder bemiddelen voor alle daar geplaatste werknemers.

Ik heb in het verleden wel discussies meegemaakt over kerstpakketten die alleen aan interne medewerkers werden gegeven, wat scheve ogen opleverde van de inhuur. Nou kan het gemiddelde kerstpakket me gestolen worden, dus heb ik me altijd buiten die discussies gehouden, maar er zijn mensen die heel ver een juridisch pad op willen gaan voor een banketstaaf, een zakje chips, een bakje nootjes, een kandelaar met geurkaars en een onpersoonlijk kaartje met de allerbeste wensen namens de directie :X

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:17

Lordy79

Vastberaden

@Dido onderschat de fleece dekens niet die tegenwoordig in kerstpakketten zitten....

Verder gaat het inderdaad om de CAO van de inlener. Die moet je er dus even bij pakken en zien of dit verplicht is of dat de inlener gewoon zelfstandig heeft besloten om bepaalde mensen een extraatje te geven.

Los daarvan zou ik nooit kwaad bloed zetten voor een luizige 500 euro maar goed, als zij en/of jij weten dat je binnenkort vertrekt is daar wel iets voor te zeggen. Wij geven ook geen extra's aan mensen die zelf besluiten te vertrekken of wiens contract op ons initiatief niet wordt verlengd want dat laatste komt dan vrijwel altijd door disfunctioneren en dat wordt niet beloond.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onobiz
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23-05 15:49
[b]Dido in "Inlenersbeloning"

Ik zou bij de opdrachtgever aankloppen. Hooguit kan je detacheerder bemiddelen voor alle daar geplaatste werknemers.
Aankloppen bij de opdrachtgever heeft m.i. geen enkele zin want de detacheerder is in dit geval werkgever.

De inlenersbeloning en de componenten die hier onder vallen is een lastig begrip. Zo is het pas vanaf 1-1-2023 verplicht voor een detacheerder / uitzendbureau om een eindejaarsuitkering (wanneer deze in de cao van de inlener is vastgelegd) aan de gedetacheerde / uitzendkracht uit te betalen.

Als ik de ABU (deze is verantwoordelijk voor de cao uitzendkrachten) citeer vanuit een artikel van 18-8-2022: "Met ingang van maandag 3 januari 2022 hebben uitzendkrachten recht op de eenmalige uitkering die vaste medewerkers krijgen, zoals een uitkering ter compensatie van een verlate loonsverhoging. Het gaat om uitkeringen ongeacht het doel of de reden. Het gaat niet om periodiek repeterende uitkeringen."

Het is dus de vraag van welk soort eenmalige uitkering er in dit geval sprake is en of deze in de cao is afgesproken.