Glasvezelaansluiting appartement bovenste verdieping

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVI_NL
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:59
Beste Tweakers,

Ik heb op zoek naar wat advies over mijn internetaansluiting. Momenteel heb ik een DSL abonnement, wat ik per 1-1-2023 heb verlengd bij mijn huidige provider, Youfone. Echter was de enige keuze bij verlenging een Glasvezel aansluiting, dus daarvoor gekozen. Eerder in het jaar is er een glasvezel aansluitpunt aangelegd tot in de meterkast in mijn appartementencomplex.

De situatie van het gebouw is als volgt: oude woning met 3 appartementen boven op elkaar. De meterkast voor alle appartementen bevindt zich op de begane grond. De huidige kabel tbv DSL wordt vanuit die meterkast naar boven getrokken en komt in de woonkamer mijn appartement binnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rr5fqWiHuVDFlOasxZT4cd25JCI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cMjUEuMqT9G4WT8DKZu57Wfq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bHu2WS3VVABMqPQRHnhKk7tgSP8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J2Mbw7PL5yYklQsY9lB6bCpo.jpg?f=fotoalbum_large

De nieuwe aansluiting van glasvezel stopt in de meterkast, vanuit daar verder niet aangesloten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JVqIUw3H4wiRBrxtZCUnlAv6asQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XAoBsGRsqO7jTpgcIyVxHvhA.jpg?f=fotoalbum_large

Nu was hier vanmorgen een monteur voor de installatie, maar Youfone had geen materialen geleverd om mijn bestaande modem (staat dus in mijn appartement, aangesloten op waar de kabel de woning binnenkomt) aan te sluiten. Daar waren blijkbaar andere kabels voor nodig.

Maar nu mijn vraag: als een monteur bij een volgend bezoek het modem installeert in de meterkast beneden, dan heb ik geen bekabelde aansluiting meer in huis. Nu vind ik dat niet zo erg, want ik doe alles via de Wifi, maar ik heb mijn bedenkingen bij de signaalsterke van het modem in de meterkast beneden die straks door twee woningen moet. Ik heb geen verstand van aansluitingen en kabelsoorten, maar denken jullie dat ik de monteur kan vragen de bestaande kabel die naar boven loopt aan te sluiten op het modem in de meterkast zodat ik boven in de woonkamer een router kan aansluiten? Of is daar een andere kabel voor nodig? Ik kan de bestaande buis niet zomaar helemaal leegtrekken en een andere kabel trekken omdat dezelfde buis ook wordt gebruikt voor de kabel van het middelste appartement.

Als iets niet duidelijk is, of als er informatie mist: laat maar weten! Jullie adviezen worden op prijs gesteld :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:53
Wat delen jullie allemaal precies?

Delen jullie ook stroom en gas met elkaar.
Maar het internet is dan apart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVI_NL
joke_name schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:58:
Wat delen jullie allemaal precies?

Delen jullie ook stroom en gas met elkaar.
Maar het internet is dan apart?
Alles is apart, dus voor elektra en gas ook 3 meters in de centrale meterkast met eigen leidingen naar de appartementen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:18

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Zit er achter dat kapje naast de kpn aansluiting in je appartement niet toevallig een loze leiding naar je meter ruimte?
Alternatief, maar niet echt tof:
-kpn kabels er uit trekken en daar utp of verlengde glasvezel in aanleggen.
-de kpn kabels samenvoegen tot 1 utp kabel. Genoeg aders. Maar of het dan dus ook gaat werken is maar de vraag.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 28-05 15:38
bartvl schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:10:
Zit er achter dat kapje naast de kpn aansluiting in je appartement niet toevallig een loze leiding naar je meter ruimte?
Alternatief, maar niet echt tof:
-kpn kabels er uit trekken en daar utp of verlengde glasvezel in aanleggen.
-de kpn kabels samenvoegen tot 1 utp kabel. Genoeg aders. Maar of het dan dus ook gaat werken is maar de vraag.
Precies, DSL kabels eruit trekken en netjes oprollen en in de meterkast ophangen. Ga niets afknippen!
Koop vervolgens cat6a SFTP kabel en doe deze via de zelfde route waarin eerst jou DSL kabel zat. Even 2 stekkertjes eraan knijpen en 1 uiteinde in je ONT de andere in je modem en klaar is kees.

Pro Tip: Maak de cat6a kabel aan de DSL kabel vast voordat je die eruit trekt. Succes.

Edit: Met Glasvezel kun je vaak de modem neerzetten waar je zelf wilt, vanaf je Glasvezelaansluitpunt komt er een netwerkkabel uit, of die nou 1meter langs is of 50meter dat maakt niet uit.

Je kan er ook voor kiezen om vanaf de modem, als de in de meterkast moet hangen een switch in je woning te zetten, daar de kabel die vanaf je modem komt op inprikken en dan daar sluit een access point op aan sluiten.

[ Voor 19% gewijzigd door targaryanwolf op 19-12-2022 10:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-05 23:50
Uit die glasvezel aansluiting van KPN komt gewoon een UTP kabel.

Dan zoals @targaryanwolf aangeeft je kabel naar je woonkamer trekken, en daar gewoon het kpn modem neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVI_NL
Bedankt allen voor de adviezen. Dan ga ik bij het volgende bezoek van de monteur de situatie aangeven en vragen of ze de DSL kabel in de bestaande leiding kunnen vervangen door een FTP/UTP kabel en dan het modem gewoon weer in de woonkamer. Hopelijk lukt dat met de andere bestaande DSL kabel van het andere appartement nog in dezelfde leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:36

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
DVI_NL schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:09:
Bedankt allen voor de adviezen. Dan ga ik bij het volgende bezoek van de monteur de situatie aangeven en vragen of ze de DSL kabel in de bestaande leiding kunnen vervangen door een FTP/UTP kabel en dan het modem gewoon weer in de woonkamer. Hopelijk lukt dat met de andere bestaande DSL kabel van het andere appartement nog in dezelfde leiding.
de monteurs die providers sturen doen dat doorgaans niet. zeker niet als de buis niet leeg is. dus je zal erg lekkere koffie nodig hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVI_NL
twain4me schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:16:
[...]

de monteurs die providers sturen doen dat doorgaans niet. zeker niet als de buis niet leeg is. dus je zal erg lekkere koffie nodig hebben :+
Ja ik zal mijn best moeten doen. Misschien heb ik geluk en kan de monteur me op z'n minst vertellen aan welke van de 3 kabels ik moet gaan trekken op de tweede foto van de OP (kan ik van boven natuurlijk testen door aan mijn kabels te trekken). Heb er eerder al eens één over de vloer gehad toen ik naar KPN ging (die was zeer behulpzaam) en had het over een soort bedrijfsaansluiting waarbij ik blijkbaar 2 DSL kabels naar boven had lopen. Dat zou misschien verklaren waarom er 3 in de buis zitten (1 voor de eerste verdieping en 2 voor mij?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:18

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Zitten er in die flex buis van de tweede foto drie kabels? Het lijken er zo twee te zijn.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVI_NL
bartvl schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:41:
Zitten er in die flex buis van de tweede foto drie kabels? Het lijken er zo twee te zijn.
Ja dat zijn er wel 3. Lastig te zien op de foto, maar er zit er nog 1 achter verstopt met een geel vaantje eraan. Net toch nog even gekeken achter het KPN contactdoosje op de muur in de woonkamer, omdat ik beneden in de meterkast ook nog tweetal kabels door een leiding zag lopen met iets van telecom erop. Achter het linker plaatje komt een kabel uit met een gestript uiteinde. Zoals het nu lijkt is dat diezelfde kabel. Die komt eerst naar boven in mijn stoppenkast boven (net als de bestaande DSL kabel), is een coax kabel. Die gaan vanuit de stoppenkast dan weer door naar de woonkamer.

Die leiding kan ik ook leegtrekken en gebruiken voor de nieuwe UTP/FTP kabel. Die leiding wordt onderin maar gedeeld met 1 andere, en dat appartement gebruikt de coax vermoedelijk ook niet meer, dus minder erg als het mis gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zLbAlgiqJm6mFoMPyqlynUgyCrE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3eDp54H9mWIVyA2f1UF09o9e.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
even om over na te denken.

is het mogelijk om een extra kabel te trekken in een andere hoek van je appartement?

Vaak is er een leidingschacht waar stroom water gas en riool doorheen gaan.
Mogelijk kun je hier gewoon een kant en klare kabel omlaag laten zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-05 20:05
FRANQ schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:23:
even om over na te denken.

is het mogelijk om een extra kabel te trekken in een andere hoek van je appartement?

Vaak is er een leidingschacht waar stroom water gas en riool doorheen gaan.
Mogelijk kun je hier gewoon een kant en klare kabel omlaag laten zakken.
De meterkast staat op de begane grond samen met 2 andere kasten. De leiding kast loopt dus via de meterkast.

Als de ISRA in de wiegen meterkast komt, zal er ook een kabel direct naar het appartement lopen.

Kleine moeite is het om de verhuurder te vragen of je de kabel mag vervangen voor een UTP.

Waar nu je modem staat een switch neer zetten zodat je andere apparatuur ook kan aansluiten. En je bent klaar. Kan je zelf geen netwerk kabel met keystone installeren. Kijken of er een electriecien dat voor je wil doen.

Rj45 knijpen zou ik niet doen. 2x keystone in een opbouwdoosje in de meterkast is prima te maken.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Heb ervaring met de jung netwerk armaturen van de as500 reeks.

Ideaal, de bijbehorende keystones zijn helemaal te installeren zonder speciale tools.
Enige wat je nodig hebt is een schroevendraaier, mesje en waterpomptang.

Het is met die toolless keystones eigenlijk nog makkelijker om de draadkleuren goed te doen dan met een rj45 connector.

Voordeel is ook dat je massieve cat5e of cat6 kabel kunt gebruiken, die zijn veel beter bestand tegen trekken door een pijp.

Tip gebruik glijmiddel

[ Voor 45% gewijzigd door FRANQ op 20-12-2022 08:27 ]

Pagina: 1