Rabatdelen demonteren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bassbounce
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:52
Hallo,

In onze afdak zitten rabatdelen als plafond, hoe zijn deze te heel verwijderen?
Het is wellicht 20 jaar oud, het probleem is namelijk dat de isolatie kapot is, het dunne eps ligt gewoon plat op het plafond en je kijkt zo de gang in vanuit buiten, het gevolg dat we 17m2 per dag nu verstoken.

Het afdak staat in verbinding met de gang en de meterkast.
De spotjes die in het verlaagde plafond zitten blazen nu koude lucht en de meterkast deur ook.

Op de slaapkamer direct daarboven is de vloer op dat stukje 10 graden kouder de rest van de kamer wat weer zorg voor een koude luchtstroom.

De rabatdelen zitten gespijkerd denken we.

Ik heb al geprobeerd om het eerste deel los te wrikken maar er zit geen beweging in. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jdVXHjXLKDoMg761FXAW_KmwL6o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lzf0eXlrR18qOoSqjtFtQQ51.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Bassbounce op 17-12-2022 08:37 ]

Huidige Pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:35
Is het niet gewoon handiger om meteen te vervangen?

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bassbounce
Bob-B190 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 08:37:
Is het niet gewoon handiger om meteen te vervangen?
Ja in het uiterste geval zal dit moeten, echter deel ik dit afdak met de buren dus voor het mooie zou dan het gehele plafond vervangen moeten worden.

Vandaar de vraag of er wat planken los konden om er te kunnen isoleren zonder de buren lastig te vallen. :)

Huidige Pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob-B190
Bassbounce schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 08:39:
[...]

Ja in het uiterste geval zal dit moeten, echter deel ik dit afdak met de buren dus voor het mooie zou dan het gehele plafond vervangen moeten worden.

Vandaar de vraag of er wat planken los konden om er te kunnen isoleren zonder de buren lastig te vallen. :)
Als bij jullie de isolatie vergaan is zal dat bij de buren niet anders zijn. Samen een zaterdag klussen, rolletje isolatie, wat planken en een pot verf kan je het op tientjes werk houden. Een besparing die je in deze tijd er zo uit hebt.Ik vrees namelijk dat gespijkerde planken gaan splijten bij het loshalen. Hoef er maar 1 te zijn en dan kan je alles al doen.

De planken hangen als het goed is al 17 jaar droog, dus het hout kan zomaar makkelijk splijten, vooral als ze vuren oid gebruikt hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door Bob-B190 op 17-12-2022 08:42 ]

Memento mori

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Bassbounce schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 08:35:
De rabatdelen zitten gespijkerd denken we.

Ik heb al geprobeerd om het eerste deel los te wrikken maar er zit geen beweging in.
Harder trekken.

Misschien eerst verf wegkrabben waar je denkt dat de spijkers zitten om te bevestigen dat het spijkers zijn en geen schroeven.
Als je het toch wil verwijderen kan je er ook bijv. een handcirkelzaag in zetten om in ieder geval al een begin te hebben. Let wel dat je de zaagdiepte niet te diep maakt (~2cm) om niet door bijv. dragende balken heen te gaan.
Bij dit soort sloopwerk is het bijna niet mogelijk om het schade-vrij te doen. Het hout splintert, raakt beschadigd waard e spijkers/schroeven zitten/zaten, etc.
Slopen, nieuwe isolatie en nieuwe afwerking (rabat of strakke gipsplaat of dergelijke) er tegenaan, klaar.

[ Voor 17% gewijzigd door DropjesLover op 17-12-2022 08:45 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:14

Videopac

Rommelt wat aan.

Die ronde zwarte plekken: zijn dat gaten? Kun je niet met een koevoet o.i.d. voorzichtig gaan trekken?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:02

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zie je de spijkers zitten? Anders ff schuurmachine eroverheen.

Kreeg de tip om de spijkers er doorheen te slaan. Heb je wel iets van een gaatje, maar de planken blijven in ieder geval heel.

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 17-12-2022 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bassbounce
@Bob-B190, duidelijk! Bedankt.

Nee het zit boven de voordeur daar zit bij ons een opening, ik denk dat het losgekomen is tijdens de verbouwing 2 jaar terug.

Bedankt iedereen, ik zal het vanmiddag weer eens een poging wagen want ik zie op sommige planken wat spijkers zitten.

Dit is zichtbaar aan de binnenkant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U7vJsZ_SPVrXXOtkGHpnwE5ckkI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nFpaznMXFgwKQmC6EZ4s1gKx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Bassbounce op 17-12-2022 08:56 ]

Huidige Pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
Bassbounce schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 08:54:
@Bob-B190, duidelijk! Bedankt.

Nee het zit boven de voordeur daar zit bij ons een opening, ik denk dat het losgekomen is tijdens de verbouwing 2 jaar terug.

Bedankt iedereen, ik zal het vanmiddag weer eens een poging wagen want ik zie op sommige planken wat spijkers zitten.

Dit is zichtbaar aan de binnenkant.

[Afbeelding]
Kan je niet vanaf hier isolatie opnieuw doen? Of piepschuimkorrels? De latjes tussen de planken en het beton snap ik niet, maar goed.

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Bob-B190 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 08:57:
[...]
Kan je niet vanaf hier isolatie opnieuw doen? Of piepschuimkorrels? De latjes tussen de planken en het beton snap ik niet, maar goed.
gokje, het spul is gaan doorhangen, en door er een lat tussen te meppen hangt het weer recht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bassbounce
Bob-B190 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 08:57:
[...]
Het zijn gaten van spotjes waardoor ik die foto's heb kunnen maken.
Heb weleens gehoord van Supafil wat er ze er in blazen, lijkt mij een goede oplossing echter ben ik bang dat het er weer uit gaat vallen als ik een spotje moet vervangen.

Huidige Pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Een multitool of zo’n mini circelzaag en een rechte lat gebruiken om het stuk naar je buren netjes af te zagen en dan je eigen stuk vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
MikeyMan schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:01:
[...]

gokje, het spul is gaan doorhangen, en door er een lat tussen te meppen hangt het weer recht ;)
Hoe dan? Het hout hangt, dus met een latje ertussen slaan gaat het alleen harder hangen.

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bassbounce
Bedankt iedereen voor alle snelle antwoorden, ik ga er snel mee aan de slag!

Huidige Pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Die rabatdelen schuif je in elkaar. Aan een van de zijkanten zou je er wat beweging in moeten kunnen krijgen, of spijkertjes zien waarmee de plank in de groef is vastgezet. Als ze aan jouw kant zijn begonnen en bij de buren geëindigd, zit bij de buren dus de makkelijkste plank om als eerste los te krijgen. Probeer dus beide kanten.

[ Voor 8% gewijzigd door Toke_gt op 17-12-2022 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Bob-B190 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:04:
[...]

Hoe dan? Het hout hangt, dus met een latje ertussen slaan gaat het alleen harder hangen.
Als ie links van de balk gaat hangen, komt de lat rechts omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:49
1 plank opofferen en de rest druk je er wel uit dan.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1