Vraag

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:38
Ik ben in dienst van een Nederlandse onderneming met een Belgische vestiging. Vanwege een minder goed functionerende Belgische vestiging, heeft de directie mij afgelopen jaar verzocht de Belgische vestiging te vervoegen en het e.e.a. te begeleiden/verbeteren.

Ondertussen zijn wij dik een jaar verder en zijn de resultaten een stuk positiever, en blijf ik permanent actief in België. Hierdoor ga ik over van de Nederlandse loonlijst naar de Belgische loonlijst.

Vanwege deze transitie heeft onze directie geruime tijd geleden de voorbereidingen getroffen en een extern persoon in de hand genomen om alles inzichtelijk te maken. Echter blijven er na het verkrijgen van de aangeleverde informatie telkens meer vragen komen. In de tussentijd heeft de ondernemingen verschillende
afspraken gehad, normaliter zou ik vandaag mijn voorstel ontvangen maar de externe adviseur was enkele dagen afwezig en aansluitend ziek.

Hierdoor is mijn gesprek en dus ook voorstel wederom met anderhalve week uitgesteld. Concreet heb ik vandaag te horen gekregen dat ik er financieel op vooruit ga én mijn zakelijke auto met Nederlands kenteken mag blijven berijden.

Nu stel ik mijzelf 2 vragen, mag je überhaupt een Nederlandse auto berijden als de werknemer in het buitenland tewerkgesteld (België) is?

Stel dit mag volgens de Nederlandse overheid/Belastingdienst, moet ik dan in Nederland Bijtelling betalen of de Belgische variant voordeel alle aard?

Ik beschik over een mooie/forse zakelijke auto, in Nederland kost mij deze +€1.000,00 bruto per maand, in België zou dit ~ €200,00 netto per maand zijn. Uiteraard is het niet gewenst om straks de Nederlandse bijtelling te betalen als ik op Belgische loonlijst kom.

Stel dit mag wettelijk niet, dan wil ik tijdig de auto importeren en overschrijven op de Belgische BV of een nieuwe auto aanschaffen (wellicht 2dehandse i.v.m. levertermijnen).

Alle reacties

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:41
Ik zat tot voor kort in de omgekeerde situatie.
Auto kan je blijven rijden, tegen BE tarief. Dus voordeliger voor jou. Maar let even op de hogere belastingen en sociale tarieven. Je wil er netto denk ik niet op achteruit gaan.

• sham27
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:54
Ik snap dat je hier zsm antwoorden op wilt ontvangen, maar dit is typisch iets waar de adviseur van je werkgever het exacte antwoord op weet obv alle details. Deze casus is business as usual voor een competente adviseur.

Voor jezelf vooral belangrijk niets overeen te komen voordat je weet wat het eindresultaat voor jou gaat zijn.

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-01 15:36
laat ze een proforma loonstrook voor je uitdraaien met de uitgangspunten zoals je die beschrijft. Volgens mij kun je dan goed zien wat je salaris gaat worden, hoeveel bijtelling je mag/kan betalen etc.

...

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee