Toon posts:

upgradesetje, r5 3600 of toch intel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Faasosz
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-12-2022
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Een processor, mobo en ram. Tweedehands is prima

Wat is je budget?
200-300 euro
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik wil de PC van een familielid een beetje upgraden, loopt nog steeds op een FX6300 en die heeft het inmiddels toch zwaar met simpele dingen zoals Netflix. Ik heb zelf sinds release de R5 1600 maar ik vind dat voor dit systeem een beetje een treurige upgrade. Het systeempje hoeft niks zwaars te doen, gewoon word en het internet browsen en dat met een lekkere tempo. Natuurlijk heb je in feite daar nauwelijks performance voor nodig maar het zou fijn zijn als 'ie in de toekomst naar windows 11 kan en nog zeker 5 jaar ongewijzigd zijn taakjes kan doen.

In ieder geval zat ik zelf dus te denken aan een R5 3600, ik zie dat je die op vraag en aanbod voor weinig kan ophalen. Toch knaagt in mijn hoofd of misschien intel niet een betere optie is. De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik sinds dat Ryzen is uitgekomen niks van nieuwe Intel generaties heb meegekregen en ik de onderlinge verhoudingen dus niet fatsoenlijk kan inschatten.

Mijn vraag is dus of er binnen het gestelde budget een beter intel alternatief is dan mijn voorgenomen build met een r5 3600.

Beste antwoord (via Faasosz op 26-12-2022 14:29)

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02:01
De 5600g is een tikje sneller als een 3600.

Wat betreft zijn ze gelijkwaardig,plus de 5600g heeft dan een onboard GPU.

Alle reacties

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:29
Tja voor de wensen Netflix, internet en internetbrowsen maakt het natuurlijk weinig uit of je kiest voor AMD of Intel. Belangrijk lijkt me wel dat je genoeg werkgeheugen en een (snelle) SSD kiest. Heeft het huidige systeem nog een HDD en/of weinig werkgeheugen dan zou dat voor nu al de bottleneck kunnen zijn in het systeem.

• Faasosz
EdwinB schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 21:55:
Tja voor de wensen Netflix, internet en internetbrowsen maakt het natuurlijk weinig uit of je kiest voor AMD of Intel. Belangrijk lijkt me wel dat je genoeg werkgeheugen en een (snelle) SSD kiest. Heeft het huidige systeem nog een HDD en/of weinig werkgeheugen dan zou dat voor nu al de bottleneck kunnen zijn in het systeem.
Qua performance zal het weinig uitmaken inderdaad maar ik kan mij voorstellen dat er wel een prijsverschil is. Gezien dat AMD al zo lang vasthoudt aan AM4 lijkt mij dat AM4 mobo's een stukje goedkoper zullen zijn dan Intel equivalenten. 16GB Ram dan maar? Voelt als overkill maar ja, RAM kost ook geen drol meer.

• freaky35
Als wat je zegt het enige is wat die persoon er mee doet.
Dan heeft een upgrade van cpu ect weinig zin.

Wat wel erg veel uit maakt is of er al een SSD in zit of dat het systeem nog draait op een HDD.
Dan is de enige upgrade die ik zou overwegen een SSD,verder niet.

Als het dan toch wat moet wezen,zoiets bv:
Wel een cpu met onboard gpu:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 129,-€ 129,-
1MoederbordenGigabyte B550M DS3H€ 102,-€ 102,-
1Geheugen internKingston Fury Beast KF432C16BBK2/16€ 53,22€ 53,22
Totaal€ 284,22

Met een ssd erbij indien die er nog niet in zit.
Maar vermoedelijk zal de voeding ook wel oud zijn?
Welke zit er nu in?
Bij een r3600 moet een aperte gpu, dat is niet nodig met deze cpu.

[Voor 76% gewijzigd door freaky35 op 16-12-2022 22:24]

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02:11
Zelfs een Pentium is al behoorlijk sneller en ook prima voor Netflix op een HD TV
1ProcessorsIntel Pentium Gold G7400 Boxed€ 90,-€ 90,-
1MoederbordenMSI Pro H610M-G DDR4€ 91,55€ 91,55
1VoedingenSeasonic B12 BC-550€ 49,90€ 49,90
1Solid state drivesKingston NV2 250GB€ 25,41€ 25,41
Totaal€ 310,08

Maar waarom geen Google Chromecast met Google TV (4K) Wit 8GB?

[Voor 9% gewijzigd door martyw op 16-12-2022 22:49]

• Faasosz
freaky35 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 22:09:
Als wat je zegt het enige is wat die persoon er mee doet.
Dan heeft een upgrade van cpu ect weinig zin.

Wat wel erg veel uit maakt is of er al een SSD in zit of dat het systeem nog draait op een HDD.
Dan is de enige upgrade die ik zou overwegen een SSD,verder niet.

Als het dan toch wat moet wezen,zoiets bv:
Wel een cpu met onboard gpu:

1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 129,-€ 129,-
1MoederbordenGigabyte B550M DS3H€ 102,-€ 102,-
Totaal€ 284,22

Met een ssd erbij indien die er nog niet in zit.
Maar vermoedelijk zal de voeding ook wel oud zijn?
Welke zit er nu in?
Bij een r3600 moet een aperte gpu, dat is niet nodig met deze cpu.
GPU, PSU SSD etc kan ik allemaal overhevelen van het huidige systeem. Dit systeem is an sich prima alleen qua processor niet meer afdoende, vandaar dat een 3600 dus voor mij wel een optie was. Kan mij wel voorstellen dat een 5600g niet veel zal onderdoen voor een 3600 of zit ik er dan faliekant naast?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• freaky35
De 5600g is een tikje sneller als een 3600.

Wat betreft zijn ze gelijkwaardig,plus de 5600g heeft dan een onboard GPU.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02:11
Faasosz schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 23:34:
[...]

GPU, PSU SSD etc kan ik allemaal overhevelen van het huidige systeem. Dit systeem is an sich prima alleen qua processor niet meer afdoende, vandaar dat een 3600 dus voor mij wel een optie was. Kan mij wel voorstellen dat een 5600g niet veel zal onderdoen voor een 3600 of zit ik er dan faliekant naast?
Welke PSU en SSD heeft oom/tante/opa/oma/vader/moeder? En wat @freaky35 zegt, met de dingen die je naaste doet is een GPU een overbodige stroomverbruiker, ga voor een CPU met een geintegreerde GPU, zoals de Ryzen of de Pentium, of een i3 - meer is de komende jaren echt niet nodig om het www te bevaren, ik heb o.a. een PC'tje met een zeven jaar oude Intel Pentium G4400 waar dat ook mee lukt bij mijn HD TV.

[Voor 18% gewijzigd door martyw op 17-12-2022 00:20]

• Faasosz
martyw schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 00:11:
[...]

Welke PSU en SSD heeft oom/tante/opa/oma/vader/moeder? En wat @freaky35 zegt, met de dingen die je naaste doet is een GPU een overbodige stroomverbruiker, ga voor een CPU met een geintegreerde GPU, zoals de Ryzen of de Pentium, of een i3 - meer is de komende jaren echt niet nodig om het www te bevaren, ik heb o.a. een PC'tje met een zeven jaar oude Intel Pentium G4400 waar dat ook mee lukt bij mijn HD TV.
Verscheidene SSDs, gewoon de standaard samsung 850 evo. Qua voeding zit het ook nog wel snor, meen een degelijke corsair 550 erin.

• spoonman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-01 15:12
Als het puur voor browsen en netflix is, en je geen probleem hebt met 2dehands zou ik zelfs de 1000 of 2000 serie van amd overwegen (of gelijkwaardig van intel). Die moet je zeker voor een prikje op de kop kunnen tikken.

In mijn desktop pc zit een 2700X, en dat is eigenlijk voor zwaarder gebruik (visual studio, node, docker etc ...) nog altijd een supervlotte machine.

https://free-sudoku-puzzle.net - http://chordoracle.com - https://resistorcolors.com

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:40
Faasosz schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:42:
Qua voeding zit het ook nog wel snor, meen een degelijke corsair 550 erin.
Dat zegt dus helemaal niets zonder het type nummer. Kan ook een uitvoering: Corsair VS550 wat een tikkende tijdbom is.

Wat betreft platform. Ik zou de uitvoering: Intel Core i3-12100 Tray pakken of de uitvoering: Intel Core i3-12100F Tray als de videokaart een beetje bij de tijd is. (Moet wel nog een koeler bij of de Boxed versie pakken)
Een 5600G heeft 2 extra cores, maar de 12100 is sneller per core en ook sneller in de taken die je beschrijft.

[Voor 3% gewijzigd door Djarune op 19-12-2022 09:28]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee