Toon posts:

Op zoek naar Mesh systeem voor internet in slaapkamer

Pagina: 1
Acties:

• CoolDude99
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-01 06:01
Ik zit met het volgende probleem:

Ik heb een KPN Experiabox V10 in de huiskamer staan en mijn PC is daar aan gekoppeld met een Ethernetkabel. Nu wil ik ook internet op de PC in de slaapkamer hebben op dezelfde etage (gelijkvloerse woning).
De afstand tussen de Experiabox en het begin van de slaapkamer is zo`n 11 meter (deur met glas, hal en smalle gang naar slaapkamer). Ik heb in de huiskamer gewoon goed signaal, maar zodra ik in de hal ben (5m van de Experiabox vandaan) en richting de slaapkamer loop, heb ik eigenlijk geen signaal meer.
Voorheen heb ik gebruik gemaakt van de TP-Link AV500 door deze in het stopcontact in de hal te plaatsen (toen nog niet specifiek gericht op het hebben van internet op de PC), maar op de één of andere manier lukt het mij niet meer om verbinding hiermee te krijgen in de slaapkamer. Dus ik ben op zoek naar alternatieven.
Ik weet dat de TP Link Deco-serie goed uit de test komt, maar ik vind de prijzen hiervan toch best wel hoog.
Dus ben ik naar goedkopere alternatieven gaan zoeken. Ik ben de volgende goedkopere opties tegen gekomen:

1) D-Link Covr 1102 AC1200 Dual Band Whole Home Mesh Wi-fi System
2) TP-Link AC750 Mesh Wi-fi Extender

Ad 1) Dit lijkt het meeste op zo`n TP-Link Deco set. Ik denk dan dat ik één van de mesh boxjes moet aansluiten aan de Experiabox en de andere aan de PC in de slaapkamer via een ethernetkabel.
Ad 2) Volgens mij is dit alleen voor het versterken van het Wi-fi signaal. Dus als je de AC750 ergens in het stopcontact plaatst waar al een slecht signaal is, zal dat ook niet helpen.

Mijn vraag is: zijn één van deze opties de moeite waard om aan te schaffen? Of zijn er andere opties die misschien beter zijn?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Laten we eens beginnen met de situatie scherp te krijgen.

Wat je ad 2 zegt klopt helemaal - je moet dan ook repeaters ("versterkers" bestaan niet, zo'n apparaat vangt signaal op en zendt dezelfde pakketjes nog een keer uit) halverwege het signaalverlies plaatsen, niet waar het slecht is. Plaatsen repeaters is dus lastiger dan plaatsen bedrade AP's (die je gewoon op plek met minste dekking moet plaatsen).

Je hebt het over "11 meter". Nu, WiFi reikt rustig 300m ver, dus je probleem is niet bereik maar dekking. Blijkbaar is er iets (een muur) richting gang dat WiFi volledig blokkeert, zowel vanuit huiskamer als vanuit slaapkamer. Of het nu 11m of 110m is, dat blijft je probleem. Idealiter moet je er dus op een non-RF manier doorheen.

Welke opties heb je?
- Bedrade Ethernet (zeldzaam, maar ideaal)?
- loze leiding (kan Ethernet in)?
- coax (TV-kabel - kan IP overheen dmv MoCA)?
- koperpaar (telefoonkabel - kun je meestal met Ethernet vervangen)?
- stroomnet (heb je in slaapkamer elektra? zo ja, is dat zelfde groep als huiskamer? en is het geaard of ongeaard)?

Op basis daarvan kunnen we iets roepen. Die twee goedkope opties geven je sowieso waar voor je geld: erg weinig.

Soittakaa Paranoid!

• CoolDude99
Tussen de huiskamer en slaapkamer bevinden zich inderdaad dikke muren. In de slaapkamer heb ik een geaard stopcontact, dus daar kan ik in ieder geval iets in steken en dan een bedrade verbinding met de PC maken.
In de hal heb ik ook een stopcontact waar ik voorheen de TP-Link had aangesloten om in ieder geval internet in de hal en slaapkamer te hebben.
Er lopen voor de rest helemaal geen leidingen van huiskamer naar slaapkamer.

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:57
Heb je wellicht de mogelijkheid om extra kabels te trekken? Bijvoorbeeld via de kruipruimte of zolder of iets dergelijks. Check ook ff je meterkast om te kijken of daar geen loze leidingen zitten die je kunt gebruiken, enige wat je dan moet doen is een signaal in de meterkast krijgen.

Edit: De makkelijkste oplossing is waarschijnlijk internet via het stopcontact met een powerline adapter.

• CoolDude99
Het trekken van extra kabels is helaas geen optie. Er zijn ook geen loze leidingen in de meterkast.
Ik maakte vroeger inderdaad gebruik van een powerline adapter, maar die geeft geen signaal meer.

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
De powerline die je hebt is best op leeftijd (intro 2014). Als je vrij zeker weer dat het apparaat gewoon stuk is gegaan zou een nieuwe variant een prima oplossing kunnen zijn om weer internet in de slaapkamer te krijgen.

https://tweakers.net/pric.../1815396;1888848;1815436/

• CoolDude99
Mijn telefoon vindt de TP-Link wel, maar kan op de één of andere manier geen ip-adres vinden/ophalen.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:38
Wat is je budget? 30-50 euro? Geen kabels en laag budget gaan slecht samen

Dan zou ik voor een superwifi2 gaan bij kpn (35 euro vaak bij Kpn) en die halverwege zetten waar je bereik nog goed is.

Dat is voor dit budget zonder kabels wel het maximaal haalbare

[Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 17-12-2022 09:08]

CISSP! Drop your encryption keys!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
CoolDude99 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:05:
Mijn telefoon vindt de TP-Link wel, maar kan op de één of andere manier geen ip-adres vinden/ophalen.
Dat ip adres krijgt hij toegewezen van de dhcp server. Normaliter zit die in je modem/router van je isp. Of kan de tp-link die functie zelf ook aanbieden? (Staat in de handleiding). Heb je de tp-link al een factory reset gegeven?

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:52
Misschien dit eens proberen?
https://www.kpn.com/internet/wifi/manager.htm en anders KPN eens bellen en kijken of je iets gratis kunt krijgen om dit te verbeteren.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

CoolDude99 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:05:
Maar dat is bij plaatsing in de hal toch?

Klinkt alsof de verbinding over het stroomnet niet (meer) werkt. Ga eens troubleshooten:
- plug de PLC+WiFi adapter eens pal naast de PLC- only adapter in. Werkt dat? Zo nee geef beide eens een factory reset en kijk wat het doet.
- Zo ja, probeer verschillende stopcontacten, ook in je slaapkamer.

Zoals gezegd is dit een stokoude low-end uitvoering. Vooral relevant is dat het geen gebruik maakt van je randaarde terwijl daar juist beste verbinding over mogelijk is. Beste in NL verkrijgbare PLC optie is momenteel de Devolo Magic 2. Die zal met G.hn wave 2 met MIMO doorgaans zes tot acht keer de performance van een oude HomeplugAV1.1 apparaat halen, en vaak kunnen werken waar die dat niet doet. Gaat wel meer kosten dan je budget...

Denk dat je daar sowieso naar moet kijken. Je hebt een technisch uitdagende situatie met blijkbaar twee muren die WiFi blokkeren en geen kabels erdoor. Desondanks goede verbinding krijgen gaat waarschijnlijk niet met een enkele low-end apparaat lukken.

Je zegt ook erg categorisch "kabel kan niet". Kun je toelichten waarom je dat zegt? Je komt namelijk niet bijzonder deskundig over. Een vakman kan vaak mogelijkheden zien waar een leek dat niet doet. Met een kabel kun je wel een apparaatje van EUR 35 plaatsen en goede verbinding krijgen, sterker nog je kunt de WiFi van je bestaande PLC adaptertje hergebruiken als je echt zo min mogelijk wilt uitgeven.. Iemand inhuren om een enkele kabel te trekken kost meestal ~EUR 125. Dat is goedkoper dan een Devolo Magic 2 set en vrijwel zeker goedkoper enig mesh-achtige oplossing waarmee je voorbij beide muren komt.

Als je krap bij kas bent, reken stroomkosten ook even mee: ieder 'kastje' kost je met huidige tarieven minstens EUR 10 per jaar. Je PLC-set kost je nu dus al EUR 20 per jaar, waardoor na jaar of twee/drie verbruik meer wordt dan aanschafkosten; een mesh-set met drie nodes (minimum waar je kans op slagen hebt bij die twee zware muren) gaat je EUR 30 per jaar kosten. Netwerkkabel verbruikt niets, enkel APtje erachter EUR 10.

Soittakaa Paranoid!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kijk ook eens even goed naar het gebruik van de verschillende kanalen in je omgeving. Heb het idee dat het om een appartement gaat. Vaak heel veel WiFi in de omgeving. Kortom soms moet je je prioriteiten stellen zeker met betrekking tot een kabel.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Frogmen schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:24:
Kijk ook eens even goed naar het gebruik van de verschillende kanalen in je omgeving. Heb het idee dat het om een appartement gaat. Vaak heel veel WiFi in de omgeving.
Op zich goed advies in het algemeen, maar:

- het gaat hier om een behoorlijk nieuw appartement (randaarde = na 1997 gebouwd, binnenmuren die de boel zo volledig blokkeren = hoogstwaarschijnlijk isolatie na 2005) waar demping veruit grootste probleem is. Optimaliseren kanalen gaat daar niets aan veranderen.
- met reguliere tools kun je weliswaar zien welke AP's op welk kanaal actief zijn en hoe sterk je signaal daar vandaan ontvangt, maar niet de veel belangrijdere waarde van hoe druk het in zo'n kanaal is. Je kunt veel meer last hebben van een enkel netwerk met lage signaalsterkte waar 100% verkeersdrukte is, dan van vijf netwerken die loeisterk binnenkomen, maar waar totaal geen verkeer is. Enige uitzodingering is als je een Mac(book) hebt. Dan kun je met Wireshark vrij eenvoudig een overzicht bouwen van verkeersdrukte per kanaal.
- kijken naar andere kanalen doe je op basis van een momentopname, terwijl RF-omstandigheden van minuut tot minuut al flink kan veranderen. Als het handmatig van kanaal verwisselen helpt, moet je rekening houden met dat keer na keer na keer te moeten doen als die ene buur thuiskomt en dingen doet, of die andere buur als reactie z'n kanaal wijzigt. In zo'n situatie heb je eigenlijk een behoorlijk slimme WiFi-oplossing nodig met dynamische kanaalselectie - of gewoon een kabel als er op geen enkele kanaal goede WiFi te regelen is.

Soittakaa Paranoid!

• CoolDude99
@SVMartin Ik heb de AV500 met een ethernetkabel aan de Experiabox aangesloten en toen via de TP-Link PLC Utility een reset gedaan. Daarna op de telefoon gezocht naar het netwerk en geprobeerd te verbinden.
Dat lukte opeens. Daarna de AV500 zonder kabel in de hal geplaatst, maar toen geen IP-adres kunnen ophalen.

@MikeOO Ik heb de Wifi-manager van KPN al gedaan en daar komt naar voren dat er wordt aangeraden om 2 SuperWifi punten aan te schaffen voor € 99,-.

@dion_b Het plaatsen van de adapter zonder kabel helpt niet; ik kan geen ip adres ophalen en de PLC utility vindt ook geen apparatuur.
Dan eventueel een kabel trekken. Dat is echt geen optie, want de muren in dit vrijstaande gelijkvloerse huis, gebouwd in 2000, zijn echt heel dik. Bovendien vinden wij het zonde om in die muren te boren.

Tot een maand of 2 geleden deed de adapter van TP-Link het gewoon als hij in de hal in het stopcontact zat en er is in de tussentijd helemaal niets veranderd qua indeling van het huis.
Ook is er sprake van 2 verschillende groepen waar de apparatuur op aangesloten is: de ene groep voor de huiskamer en de andere groep voor hal en/of slaapkamer.
Als ik dan toch overweeg om voor een Devolo 2 te gaan, hoe weet ik dan zeker dat ik niet weer dezelfde problemen krijg als die ik nu heb met de TP-Link?

Als de adapter vie een ethernetkabel aan de Experiabox is aangesloten en ik verbinding op de telefoon krijg, staat er "IP-instelling" DHCP. Ik kan deze veranderen naar "Dynamisch".

[Voor 12% gewijzigd door CoolDude99 op 17-12-2022 17:20]

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 00:54
Tsja, ik lees dit topic weer met verbazing. Er worden zeer uitgebreide oplossingen aangedragen, en wat ik vooral lees waarom dingen NIET mogelijk zijn (kosten, zonde vande muren etc). Wat de vraag eigenlijk is , is waarom je oude oplossing niet meer werkt..... En zelfs dat is reeds beantwoord.

Goedkoopste oplossing, nieuwe repaeter van moderne hedendaagse makelij. Beste oplossing, kabel trekken. Eerste is goedkoop, tweede is duurste :)

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

CoolDude99 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:05:
@SVMartin Ik heb de AV500 met een ethernetkabel aan de Experiabox aangesloten en toen via de TP-Link PLC Utility een reset gedaan. Daarna op de telefoon gezocht naar het netwerk en geprobeerd te verbinden.
Dat lukte opeens. Daarna de AV500 zonder kabel in de hal geplaatst, maar toen geen IP-adres kunnen ophalen.
Je toont hiermee aan dat de AV500 adapter met WiFi werkt, maar slaat hier een heel belangrijke stap over: probeer het zonder kabel in een stopcontact pal naast de andere AV500 adapter (die zonder WiFi). Werkt dat ook? Dan is het probleem demping of verstoring op het stroomnet richting gang. Werkt dat niet? Dan lijkt er iets mis met (de aansluiting van) die andere AV500 adapter.
[...]

Tot een maand of 2 geleden deed de adapter van TP-Link het gewoon als hij in de hal in het stopcontact zat en er is in de tussentijd helemaal niets veranderd qua indeling van het huis.
Er is iets veranderd, anders werkte alles nog. Aan jou de taak te ontdekken wat. Ik heb zoals ik al schreef m'n twijfels over de andere AV500 adapter bij je modem in de buurt. Is die nog bedraad ermee verbonden? Branden de LED(s) ervan?

Zo ja, en als je met die twee pal naast elkaar wel verbinding krijgt, is het probleem demping of verstoring. Demping is niet veranderd als alles nog op exact zelfde plek bedraad en ingeplugd is. Verstoring kan daarentegen makkelijk veranderd zijn; ieder ander apparaat in het stroomnet kan verstoren in de door PLC gebruikte frequenties. Door dingen los te koppelen kun je ontdekken wat welke impact heeft (een PC in zelfde stekkerblok kan rustig throughput halveren van goede verbinding en een slechte verbinding veranderen in een helemaal niet functionerende), of het helpt als je flink impactiing apparaten verplaatst naar ander stopcontact. Zo niet is het kiezen of delen: wat vind je belangrijker?
Ook is er sprake van 2 verschillende groepen waar de apparatuur op aangesloten is: de ene groep voor de huiskamer en de andere groep voor hal en/of slaapkamer.
Dat zaten ze 2 maanden geleden ook al. Verschillende groepen maakt doorgaans niets uit zolang ze op zelfde fase zitten, en dat heb je (als wat je hierboven schrjift klopt) niet veranderd.
@MikeOO Ik heb de Wifi-manager van KPN al gedaan en daar komt naar voren dat er wordt aangeraden om 2 SuperWifi punten aan te schaffen voor € 99,-.
Dat is een simpele script die situatie in jouw woning niet kent. Dit gaat werken als je een van die punten pal in deuropening huiskamer kunt hangen en een tweede in deuropening slaapkamer. Kun of wil je dat niet, dan geef ik je weinig kans.
[q]
@dion_b
Dan eventueel een kabel trekken. Dat is echt geen optie, want de muren in dit vrijstaande gelijkvloerse huis, gebouwd in 2000, zijn echt heel dik.
Ik heb hier 50cm dikke betonnen draagmuren waar 10 verdiepingen bovenop rusten. En een boor waarmee je daar een leiding doorheen zet.
Bovendien vinden wij het zonde om in die muren te boren.
Tja, ik vind het ook zonde om geen fatsoenlijke connectivity te hebben op de slaapkamer. Heb zelf weinig emotionele binding met muren zolang ze overeind blijven...

Soittakaa Paranoid!

• CoolDude99
De TL-WPA4220 kit bevat maar 1 adapter, naast het apparaat wat je aan de Experiabox moet aansluiten (4010 adapter).
In het scherm van de PLC utility zie ik alleen maar de av500 adapter als hij bekabeld is aangesloten; de 4010 is niet te zien in de utility.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

CoolDude99 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:37:
De TL-WPA4220 kit bevat maar 1 adapter, naast het apparaat wat je aan de Experiabox moet aansluiten (4010 adapter).
In het scherm van de PLC utility zie ik alleen maar de av500 adapter als hij bekabeld is aangesloten; de 4010 is niet te zien in de utility.
Die kit bevat dus twee adapters, de 4220 en blijkbaar de 4010. Of het wel of niet in de app getoond wordt is minder interessant. Werkt de 4220 wel als je hem pal naast de 4010 inprikt?

Soittakaa Paranoid!

• CoolDude99
Nee. De telefoon vindt het netwerk wel, maar kan geen IP-adres ophalen.
Je zou dan zeggen dat het misschien aan de 4010 zou liggen, maar dan zou je toch ook niet het netwerk kunnen zien?

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:52
CoolDude99 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:05:
Je kunt altijd bellen naar KPN en kijken wat er mogelijk is. Hangt beetje af hoe lang je al bij KPN zit en welke medewerker je aan de lijn krijgt. Maar proberen kan altijd, nee heb je een ja kun je krijgen.

Soms helpt het al je bv je contract weer voor een 1 jaar verlengt als je dat wilt natuurlijk. ;)

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

CoolDude99 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:38:
Nee. De telefoon vindt het netwerk wel, maar kan geen IP-adres ophalen.
Je zou dan zeggen dat het misschien aan de 4010 zou liggen, maar dan zou je toch ook niet het netwerk kunnen zien?
Nee, dat "netwerk" is alleen iets wat de 4220 uitzendt, enige wat daarvoor nodig is, is dat de 4220 stroom heeft. Voor alle andere dingen zoals DHCP (IP-adres krigjen), routering en internettoegang is het afhankelijk van de verbinding met de modemrouter via de 4010. Die verbinding doet het blijkbaar niet.

Dat is dus je probleem.

Als je 4220 pal naast de 4010 geen verbinding krijgt, ligt het waarschijnlijk niet aan je stroomnet maar aan instellingen of functioneren van die 4010.

Dus wederom de vraag: er zitten LEDs op die dingen. Branden er LEDs op de 4010? Zo ja, welke en welke kleur?

Soittakaa Paranoid!

• CoolDude99
Er branden LED`s op de 4010. In ieder geval het bovenste en het onderste lichtje. Het bovenste lichtje blijft groen branden (Power LED) en het onderste lichtje knippert groen in een regelmatig tempo (Ethernet LED).
Het middelste lichtje brandt alleen als de adapter in het stopcontact zit (Powerline LED).

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

CoolDude99 schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:54:
Er branden LED`s op de 4010. In ieder geval het bovenste en het onderste lichtje. Het bovenste lichtje blijft groen branden (Power LED) en het onderste lichtje knippert groen in een regelmatig tempo (Ethernet LED).
Het middelste lichtje brandt alleen als de adapter in het stopcontact zit (Powerline LED).
Wat bedoel je met "de adapter"? Het lijkt me dat er uitermate weinig LEDs gaan branden als de 4010 niet in het stopcontact zit...

Als je met "de adapter" de 4220 bedoelt, dan geeft dit aan dat beide apparaten werken en een verbinding over PLC kunnen opzetten. Dan de vraag waarom je geen internetverbinding hebt...

Gokje: de 4220 is ooit terug naar fabrieksinstellingen gezet en heeft per default het vaste IP 192.168.0.1 - en dat is ook het IP van je modemrouter. In dat geval zal internetverkeer van apparaten op de 4220 aangesloten nooit op de modemrouter aankomen.
In dat geval moet je een van de twee IP's wijzigen. In het algemeen is 192.168.0.1 op je modemrouter om exact deze reden af te raden, maar als je dat verandert kan het nog meer problemen veroorzaken, dus voor nu is het het handigst om op de 4220 in te loggen en een ander IP te kiezen, of - als dat kan - om een dynamisch IP te kiezen ipv een vaste.

Soittakaa Paranoid!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee