Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitch-321
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-12-2022
In het Engels geschreven voor andere fora, antwoorden kan gewoon in het Nederlands.

I have a “high end” pc and still have FPS drops and short freezes most of the games I play on a 4k 120hz sony tv with vrr(Sony KD 55 inch XH9005). I play almost every big new game like Far cry 6, AC Valhalla, Cyberpunk 2077 etc on 4k resolution and have except for cyberpunk and Valhalla 75+ fps without raytracing. And ofcourse some games 120+.

All my drivers are up to date, clean windows install 6 months ago, BIOS was updated 6 months ago and I feel like I’ve tried everything but still almost no game is smooth no matter what settings I change. If I downgrade the settings to 2k the same drops still exist while I should be able to have almost no problems with 2k. Yet some games like destiny 2 and days gone play without any problems.

Does anyone have any idea what I can still try or is it normal for pc games to just lag/fps drops which result in short freezes.

I have this set up:
Nothing is overclocked.
Corsair RM850X psu
3080ti ventus
Ryzen 5 3600 (maybe wanna upgrade to ryzen 5 5600x)
Coolermaster hyper tower cooler
Corsair ddr4 2x 8gb 3200 mhz(fully unlocked and dual mode in bios)
ASUS ROG STRIX B450F Gaming motherboard
NVME 1tb and SSD 1tb

Gaming mode in windows is off and I play on a 4k 55 inch 120 hz tv with vrr. Sony kd 9005 I believe.
My GPU gets 78 degrees on max load and is on 99% use in 4k ultra games and my CPU 65/70 degrees with around 40% use in most 4k ultra games.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:09
1) tv settings controleren of game mode aan staat.
2) DDU runnen en drivers opnieuw installeren.
3) windows opnieuw installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-05 20:27
FunFair schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:40:
1) tv settings controleren of game mode aan staat.
2) DDU runnen en drivers opnieuw installeren.
3) windows opnieuw installeren.
Yeah, just reinstall your whole operating system... :?

Ontopic: are you running Discord overlay? I had these issues on games using Discord overlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
Fidelity schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:43:
[...]

Yeah, just reinstall your whole operating system... :?

Ontopic: are you running Discord overlay? I had these issues on games using Discord overlay
Windows 10/11 opnieuw installeren is een fluitje van een cent en is met een half uurtje gedaan met een fatsoenlijke usb stick en ssd. Games opnieuw downloaden duurt misschien wel even, maar die zijn ook vooraf te backuppen.

Een kale installatie sluit in ieder geval softwareconflicten uit. Is overigens hetzelfde advies dat al vanaf Windows95 wordt gegeven :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-05 20:27
FunFair schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:47:
[...]

Windows 10/11 opnieuw installeren is een fluitje van een cent en is met een half uurtje gedaan met een fatsoenlijke usb stick en ssd. Games opnieuw downloaden duurt misschien wel even, maar die zijn ook vooraf te backuppen.

Een kale installatie sluit in ieder geval softwareconflicten uit. Is overigens hetzelfde advies dat al vanaf Windows95 wordt gegeven :P
Ja maar de beredenering is nogal vreemd. Je hebt een probleem, dus herinstalleer de hele OS. "Ik heb een probleem met mijn auto" FunFair: "Koop een nieuwe auto"...

Bij JOU is het misschien zo gedaan. Maar op mijn computer staan niet alleen games maar ook foto's, belangrijke documenten, bookmarks etc. etc. ik denk op elke normale PC wel?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:32
Waarom je post niet gewoon in het Nederlands ,maar goed dat is mijn mening :o

Verwacht je simpweg niet te veel van het systeem.
De 3600 is nou niet de beste cpu voor de 3080ti,plus de laatste heeft ook zo zijn limiet op 4k(ja is goed,maar geen 4090 bv)

Wat scoor je qua fps en hoe zijn die vergeleken met andere 3080ti kaarten.
En hoe presteerd die in verelijking met een 3080ti in combinatie met een betere cpu?

[ Voor 3% gewijzigd door freaky35 op 16-12-2022 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
Fidelity schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:49:
[...]

Ja maar de beredenering is nogal vreemd. Je hebt een probleem, dus herinstalleer de hele OS. "Ik heb een probleem met mijn auto" FunFair: "Koop een nieuwe auto"...

Bij JOU is het misschien zo gedaan. Maar op mijn computer staan niet alleen games maar ook foto's, belangrijke documenten, bookmarks etc. etc. ik denk op elke normale PC wel?
Mooie auto vergelijking, maar die gaat niet op. Equivalent daarvan zou een nieuwe computer zijn :P
Je kan het beter vergelijken met een factory reset van de boordcomputer. Je bent dan ook alle adressen en koppelingen met telefoons kwijt, maar de basis werkt direct weer.

Ik heb zelf de gewoonte om Documenten en fotos niet op de c-schijf te plaatsen, maar op een aparte schijf die niet aangeraakt wordt bij een herinstallatie.
Mocht je dat niet hebben, zou ik dat gelijk aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:56
FunFair schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 21:00:
[...]
Ik heb zelf de gewoonte om Documenten en fotos niet op de c-schijf te plaatsen, maar op een aparte schijf die niet aangeraakt wordt bij een herinstallatie.
Mocht je dat niet hebben, zou ik dat gelijk aanraden.
Ik zou toch zorgen dat er iedere week een externe backup gemaakt wordt van Documenten/Foto's etc.
Lijkt me een beter plan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:23
Als het goedkoper is een nieuwe auto te kopen dan een kritiek probleem nog te repareren zonder gewenst resultaat dan ja :+
Maar een auto-vergelijking is hier lastig rond te krijgen.

Het probleem met dit soort vragen is vaak dat het actief gaan zoeken/proberen van verschillende opties vaak gewoon meer tijd kost dan even het OS erop nieuw opzetten. Of dat voor TS ook zo geldt moet hij/zij voor zichzelf bepalen :)
Ik mag hopen dat je foto's en documenten en foto's dan toch ook op een andere schijf danwel in de cloud staan? Idem voor bookmark synchronisatie etc.
Als je dat soort zaken een beetje praktisch geregeld hebt dan is er echt geen reden meer waarom een OS install nog meer tijd moet kosten dan een uurtje. Tenzij je de PC gebruikt voor softwarontwikkeling en veel met het OS verwezen tooling etc. gebruikt

[ Voor 10% gewijzigd door !mark op 16-12-2022 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Check of je tv in gaming modus staat. Vaak heeft een tv een aparte gaming modus, die ingeschakeld moet worden om zaken als VRR en 120HZ refreshrate mogelijk te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
roches schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 21:05:
[...]

Ik zou toch zorgen dat er iedere week een externe backup gemaakt wordt van Documenten/Foto's etc.
Lijkt me een beter plan.
Gaat teveel offtopic. Maar ben het volledig met je eens ;)

1 kopie lokaal, 1 kopie extern en 1 kopie buiten huis
Wat prima te automatiseren is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitch-321
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-12-2022
Tv staat in gaming mode en fps is vergelijkbaar rmet andere 3080ti's. Kan bijna elk spel 4k high/ultra met 60+fps. Op forza horizon 2 90/100. God of war pc 80 fps, red dead 2 70/80 fps uit me hoofd. Dus aan de kaart zelf ligt het niet. Toen ik 6 maanden geleden windows opnieuw installeerde ook geen verschil qua freezes/stutter.

Zoals aangegeven blijft diezelfde stutter als ik het spel downgrade naar 2k en ik 120+ fps heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:13
En hoe is de software situatie? Wat heb je allemaal geïnstalleerd staan? En zo volledig mogelijke lijst zal helpen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Welke kast heb je? Zit er een pcie riser in? Staat je pciexpress slot goed ingesteld in het bios?

En zet ingame overlay uit van alle draaiende launchers zoals Steam, Xbox, Epic en Origin launcher. En Die van Discord als je het hebt draaien. Veel ingame overlays conflicteren met elkaar.

[ Voor 49% gewijzigd door Seth_Chaos op 16-12-2022 23:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
[...]

Appels en peren, daarnaast gaat de vergelijking uberhaupt mank.

Het zou eerder te vergelijken zijn met een reset/reinstall van de software van je auto, niet zozeer van het vervangen van de hele auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
Was er ook niet iets met rgb software die stutters kunnen veroorzaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:29
Werk aan de winkel met MSI Afterburner. Installeer deze software en maak een log van een gamesessie. Belangrijk om te weten is het cpu gebruik per core, gpu gebruik, RAM gebruik.

En stel de TS in het Nederlands op. Een copy/paste van een Engelstalig forum komt heel erg lui over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:26
In de nvidia software automatisch opnemen van je gamebeelden uitschakelen.
En 16gb ram is aan de lage kant. Ik kreeg op een gegeven moment ook stutters daarmee als ik tegelijk met een game discord ofzo draaide. 32gb erin geknald en alle stutters zijn weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huyanglee
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-06-2023
*knip* offtopic

[ Voor 96% gewijzigd door br00ky op 17-12-2022 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-03 09:05

Format-C

Tracing Rays

Kan je eens een 3DMark run doen? (Of meerdere? Timespy/ Firestrike)

Na die run krijg je resultaten: een score, maar ook de temps van je GPU, CPU, en kloksnelheden kan je dan goed zien in de results.

Ook kan je goed zien in de grafiekjes of je eventuele clockdrops hebt die eventueel gestotter kunnen veroorzaken. En misschien is dan ook te zien waar dat dan vandaan komt.

(Post anders eens wat screenshots van de resultaten en grafieken. Mss is er iets aan te zien)

Edit, zie dat je CPU 70C wordt,? Dat is vrij warm voor een Ryzen 3600. Vind ik. Ik heb er ook 1 gehad en die werd niet warmer dan 60. Missch throttled de cpu terug oid. Maar dat zou je kunnen zien aan een 3 dmark run. Of een loop aan 3DM runs draaien om de PC een beetje warm te stoken en dan kijken of er wat bijzonders te zien is in de results.

Edit
NVME 1tb and SSD 1tb
Welk merk en type ssd betreft dit?

[ Voor 53% gewijzigd door Format-C op 17-12-2022 13:32 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:21

OMD

High end pc heeft tegenwoordig wel een breed begrip zeg. Met alle respect, maar je hebt absoluut geen "high-end pc". Zou je verwachtingen een beetje temperen.
Daarnaast moet je beginnen met, zoals eerder beschreven, loggen van data zodat je frame spikes en dergelijke kan zien en je moet niet zo lui zijn om te copy/pasten in het engels omdat je dit op andere fora plaatst. Dat dit wordt getolereerd is mij echt een raadsel.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiAC
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 06-11-2024
Dit is echt geen high end pc inderdaad lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:19
Die GPU is best nieuw maar die CPU is al een paar generaties geleden. Ik begrijp niet waarom je dit een HIGH end pc noemt. CPU flinke bottleneck, leuke game pc hoor maar ik zou een nieuwe kast kopen en daar je 3080TI in hangen.

Verder raar dat je de OP in het engels doet en verder Nederlands..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeB2C
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:16
De stotters etc klinken als een cpu bottleneck. De ryzen 5 3600 is al aardig verouderd ondertussen. Gezien de hoge belasting ervan lijkt het me een no-brainer. Je zou daarnaast kunnen overwegen het geheugen naar minimaal 32GB te brengen. 16GB is krap tegenwoordig.

[ Voor 45% gewijzigd door JoeB2C op 24-12-2022 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fontini
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:59
Eens met de paar reacties die de 3600 als bottleneck noemen. Heb een 3080TI met een 5800X en dat loopt redelijk soepel. Kan me echter niet voorstellen dat een 3600 voldoende kan zijn voor een 3080TI. Een 5800X3D en de 3080TI zijn denk ik een hele mooie combo. Misschien een 5600X, maar die 3600 moet dus echt weg haha!

Easy fix! Ben benieuwd naar je FPS winst!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:35
Waar komen toch die verhalen vandaan dat je stutters/fps-drops zou moeten krijgen als je een R5 3600 voor 4K gamen gebruikt...?

Bij de games die de TS noemt verwacht ik geen CPU bottleneck op 4K. Het is waarschijnlijk allemaal GPU bottleneck. En zelfs al zou er een CPU bottleneck zijn, dan hoef je nog geen stutters te ervaren.

Het zou mooi zijn als je Frametimes kan plotten door b.v. RTSS te installeren en goed in te stellen. Dan kan je zien of je inderdaad inconsistente frametimes hebt.

Check daarnaast of je processes in de achtergrond hebt lopen die een beetje CPU verbruiken. Probeer er zoveel mogelijk uit te zetten die niet essentieel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fontini
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:59
@MailMan qoute uit OP "If I downgrade the settings to 2k the same drops still exist while I should be able to have almost no problems with 2k.".. Ik heb de afgelopen tijd vaak bij vrienden gezien dat het systeem niet lekker meer ging ondanks een nieuwe GPU. Een maat kreeg laatst de laatste Warhammer niet op een steady 60fps met een 3600X en 1080Ti. Een upgrade naar de 5700X heeft zijn hele systeem significant sneller gemaakt. Lijkt mij gewoon een goeie deal en oplossing voor TS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:35
Fontini schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:19:
@MailMan qoute uit OP "If I downgrade the settings to 2k the same drops still exist while I should be able to have almost no problems with 2k.".. Ik heb de afgelopen tijd vaak bij vrienden gezien dat het systeem niet lekker meer ging ondanks een nieuwe GPU. Een maat kreeg laatst de laatste Warhammer niet op een steady 60fps met een 3600X en 1080Ti. Een upgrade naar de 5700X heeft zijn hele systeem significant sneller gemaakt. Lijkt mij gewoon een goeie deal en oplossing voor TS.
De TS zegt niet dat hij onvoldoende fps haalt, maar dat er stutters zijn. Dat is een ander probleem dan wat die maat van je ervaart met een game die waarschijnlijk CPU bound is.

Om dan te adviseren om maar een nieuwe cpu te kopen met het idee dat dat iets oplost voor de TS lijkt me zonde van het geld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:32
Volgens mij is de TS al verdwenen,heeft nog niet meer gereageerd erop,al meer als 2 weken zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:21

OMD

Ts gaat niet meer komen denk ik. Is wel gewoon online geweest maar op Toms hardware forums reageert ook niemand (waar die dus hetzelfde topic heeft geopend)

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Pagina: 1