Toon posts:

WiFi 6 upgrade: mesh (bekabeld) of traditioneler?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 14:29
Op dit moment heb ik een ASUS RT-AC87U in de meterkast en een RT-AC66U op de bovenverdieping die bekabeld aangesloten is. Hier heb ik op gedraaid sinds we ruim een jaar geleden hier zijn komen wonen en is een overblijfsel van het vorige huis feitelijk. In de meterkast zitten alle hubs, beneden zit alles op Wi-Fi (incl. Apple TV en Xbox) en boven zit ook alles op Wi-Fi behalve de PC op de werkkamer (waar de AC66U dan ook staat, in AP mode).

Dit werkt, anders zouden we het niet een ruim jaar uitgehouden hebben, maar inmiddels wil ik upgraden. Ik heb ook een netwerkkabel naar de woonkamer getrokken, waar nog coax lag, wat een eitje was en nu netjes op een Busch-Jaeger LAN muuraansluiting aangesloten zitten. Mijn bedoeling is een 5-poorts switch in het tv-meubel te leggen waar de Apple TV en Xbox bekabeld op komen.

Los daarvan zit ik eraan te denken om juist in de woonkamer ook een Wi-Fi Access Point te plaatsen en daarom ben ik op het idee van een mesh set uitgekomen. Ik heb een tijd geleden al eens een Ubiquiti set uitgeprobeerd, maar de performance daarvan (met de Dream Router) was om te huilen eerlijk gezegd en men zei toen ook dat dat inderdaad door de toch wel erg beperkt presterende Dream Router kwam. De interface was ook zo traag als ik weet niet wat, dus dat was voor mij geen optie meer. Ik heb ook niet de ruimte om een UDM Pro te plaatsen, het is een vrij krappe meterkast, om over de torenhoge kosten in totaal maar te zwijgen. De set die ik had zat al aan het absolute maximum van wat ik ervoor wou betalen, vandaar.

Kortom: ik denk nu aan een mesh set, een 3-pack, met het idee:
- 1x meterkast, maar Wi-Fi AP uitgeschakeld en puur als router en WAN op KPN glasvezel direct (IPTV heb ik niet, puur internet)
- 1x boven, identiek aan nu
- 1x woonkamer, nieuw en als Wi-Fi AP dus ipv de AP in de meterkast nu
Beide AP's kunnen dus bekabeld aan de hoofd unit in de meterkast.

Uiteraard wil ik Wi-Fi 6 en keek ik naar bijvoorbeeld de Linksys Velop MX4200 set, die weliswaar flink aan de prijs is voor zoiets (€529) maar wel alles lijkt te hebben wat ik zoek en ook zelfs Homekit integratie. Ik weet dat die Homekit integratie een voor mij als gebruiker versimpelde versie van zelf een apart netwerk gebruiken die beperkte toegang naar buiten heeft en ook niet met de rest van het netwerk kan praten, maar als het niet ingewikkeld hoeft, dan geef ik daar ook wel de voorkeur aan. Ik lees echter wel veel negatieve berichten internationaal over crashes en zeer beperkte firmware updates die uitkomen. Als het apparaat perfect zou werken, zou dat prima zijn, maar gezien de berichtgeving twijfel ik toch ernstig.

Andere Homekit geïntegreerde mesh kits kan ik niet echt vinden, maar ik weet ook niet zeker of dit wel de juiste route is. Idealiter wordt de AP in de woonkamer wel eentje die niet te opvallend is, iets zonder antennes zichtbaar in ieder geval en idealiter wit. Of het nu een ronde Ubiquiti AP of melkpak-achtige mesh AP is, maakt niet zoveel uit. Maar hij komt wel op de kast te staan/liggen.

Kortom: is in mijn situatie een mesh-kit het beste of kan ik toch beter naar losse apparatuur gaan kijken? Welke adviezen kunnen jullie nog meer geven?

Alle reacties

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

"Mesh" wil zeggen draadloze backhaul tussen AP's. Dat heb je alvast niet nodig want je hebt netwerkkabels liggen naar de beoogde locaties voor de apparaten die gewoon AP's kunnen zijn. Mesh-functionaliteit mag aanwezig zijn, maar is niet relevant voor je use-case.

Wat je lijkt de denken dat "mesh" betekent is managed WiFi, centrale beheer van WiFi AP's. Belangrijkste deel daarvan is dat instellingen automatisch correct op alle AP's terecht komen. Klinkt simpel, maar gaat - zeker bij leken - veel te vaak mis, wat gelijk reden is waarom alle managed WiFi oplossingen zoveel beter lijken te werken. Daarnaast kunnen managed WiFi-oplossingen erg slim omgaan met kanaalkeuze, client- en band steering, zendsterkte en zo nog tig technische variabelen. Dit wordt vaak overschat. Veel van de 'mesh' sets staan gewoon keihard op een enkel kanaal in elke band ingesteld en worden toch beter beoordeeld dan sets die het wel intelligent doen - maar als je een uitdagende omgeving hebt kan het fors schelen.

Waar ik vooral benieuwd naar ben is:
- wat gaat er met huidige Asus-set mis dat je graag wilt upgraden? Het is zeker niet meer nieuwste spul, maar je zou in een gemiddelde woning overal >100Mbps moeten kunnen halen ermee mits goed geplaatst.
- "performance" van Ubiquiti spullen was niet naar wens. Welke AP's had je naast de Dream Router? En kun je in getallen uitdrukken exact welk deel van de performance tegenviel?
- voor budget van EUR 529 heb je *veel* opties, maar wat zoek je dan exact?

Voor een bedrag als dat zou ik in eerste instantie naar iets als HPE/Aruba InstantOn kijken, een low-end enterprise oplossing, dat gemaakt is om idiot-proof te zijn maar wel onder de motorkap alles doet wat Ubiquiti's UniFi zou moeten, maar dan goed en stabiel. Wat je daarmee niet gaat krigjen is hoogste snelheid - focus is op zorgeloos verbonden zijn. Een AP22 kost iets van EUR 160, twee daarvan EUR 320. Dan heb je wel nog een router nodig in de meterkast. Ik heb een MikroTik hEX (EUR 60), maar leercurve daarvan is steil en als je niets meer wilt doen dan met zo'n dumbed-down mesh set kan, dan kun je ook gewoon je huidige AC68U gebruiken met WiFi uitgeschakeld.

Wil je wel maximale snelheid, dan is eerste vraag wat je exact doet dat dat vereist, en tweede vraag exact welke clients je hebt (het heeft nul zin om te investeren in capaciteit die je toch niet kunt benutten). Je komt dan vaak uit op monsters met veel antennes die onnodig veel stroom verstoken zodat je 24/7 een hoge speedtestresultaat kunt scoren (maar verder practisch niets dat niet niet al met je oude setup kon).

Soittakaa Paranoid!

• MooDyBLueS
dion_b schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:00:
"Mesh" wil zeggen draadloze backhaul tussen AP's. Dat heb je alvast niet nodig want je hebt netwerkkabels liggen naar de beoogde locaties voor de apparaten die gewoon AP's kunnen zijn. Mesh-functionaliteit mag aanwezig zijn, maar is niet relevant voor je use-case.
Ja, ik zeg het inderdaad verkeerd. Die sets worden als mesh set verkocht, maar ik wil juist geen wireless backhaul, maar bekabeld inderdaad.
Wat je lijkt de denken dat "mesh" betekent is managed WiFi, centrale beheer van WiFi AP's. Belangrijkste deel daarvan is dat instellingen automatisch correct op alle AP's terecht komen. Klinkt simpel, maar gaat - zeker bij leken - veel te vaak mis, wat gelijk reden is waarom alle managed WiFi oplossingen zoveel beter lijken te werken. Daarnaast kunnen managed WiFi-oplossingen erg slim omgaan met kanaalkeuze, client- en band steering, zendsterkte en zo nog tig technische variabelen. Dit wordt vaak overschat. Veel van de 'mesh' sets staan gewoon keihard op een enkel kanaal in elke band ingesteld en worden toch beter beoordeeld dan sets die het wel intelligent doen - maar als je een uitdagende omgeving hebt kan het fors schelen.
Aha, goed om te weten. Nu ben ik geen leek op netwerkgebied, maar een expert ook zeker niet. En mijn kennis wisselt nogal waar we het over hebben. Zo weet ik me nog aardig in zelfs VLANs te redden, maar juist de Wi-Fi features die je noemt weet ik van de meeste hoogstens wat ze betekenen, maar weer niet dusdanige kennis dat ik er zelf vanaf scratch mijn ideale netwerk mee kan bouwen.

Als ik het anders samenvat: ik vind het prima om op bepaalde vlakken wat meer kennis/verdieping te moeten gaan zoeken, maar voor de basis verwacht ik wel dat de set het 'gewoon doet'. Zoals gezegd heb ik een Ubiquiti set uitgeproveerd met Dream Router en dat was voor mij makkelijk op te zetten.
Waar ik vooral benieuwd naar ben is:
- wat gaat er met huidige Asus-set mis dat je graag wilt upgraden? Het is zeker niet meer nieuwste spul, maar je zou in een gemiddelde woning overal >100Mbps moeten kunnen halen ermee mits goed geplaatst.
Een paar dingen. Het belangrijkste is dat ik regelmatig moet herstarten, inmiddels toch wel 4-5x per week. Dan lijkt de router het toch gewoon te druk te hebben gekregen en klapt het internet eruit of de Wi-Fi eruit.

En aansluitend is het dat ik een vrij lang huis heb en met de meterkast vooraan de woning en de verste plekken waar Wi-Fi nodig is hemelsbreed 18 meter verder met meerdere muren ertussen zorgt ervoor dat die ruimte een flinke dode hoek heeft. Daarom heb ik ook netwerk naar de woonkamer getrokken, dat is praktisch halverwege en moet het dus ipv 18m vanaf de meterkast 9m in een cirkel om beide kanten te bedienen. Dus ik heb sowieso een extra AP nodig om dat te bereiken.

Bijkomend wil ik graag gelijk naar Wi-Fi 6 upgraden, ook omdat best veel van onze apparatuur al Wi-Fi 6 heeft. Anders gezegd: ik ga geen geld uitgeven zonder naar Wi-Fi 6 te upgraden.
- "performance" van Ubiquiti spullen was niet naar wens. Welke AP's had je naast de Dream Router? En kun je in getallen uitdrukken exact welk deel van de performance tegenviel?
De Dream Router moest heel beneden bedienen en deed dat niet, de dode zone was veel groter dan van mijn ASUS router. Daarnaast een U6 Lite AP, ik wou voor de Pro gaan maar die was niet beschikbaar. Mijn problemen zaten hem echter puur in de Dream Router, de U6 Lite boven werkte perfect.

Ik haalde op de Dream Router aan de eettafel slechts 1/3e van de downloadsnelheden van de huidige ASUS en 10% van de uploadsnelheden. Ik verwijt daarbij de Dream Router zelf als oorzaak van alle 'problemen' die ik ervaarde. Achteraf gezien snap ik ook wel dat ± €250 voor zo'n alles-in-een wat teveel gevraagd blijkt. Hij is zelfs ondermaats tov de oudere Dream Machine en dat bleek ook aan alles zoals hoe ongelooflijk traag de interface werkte. Tot overmaat van ramp verloor mijn Xbox op 1 avond 3x de Wi-Fi verbinding, wat ik met de ASUS zelden meemaak.
- voor budget van EUR 529 heb je *veel* opties, maar wat zoek je dan exact?
Dat vind ik lastig te beantwoorden, maar wat mij in ieder geval te binnen schiet zijn de zaken die ik hierboven al een beetje genoemd heb als redenen om te upgraden: Wi-Fi 6, stabiel systeem, idealiter ook uitbreidbaar of flexibel genoeg om 1 AP (dus ook als het om een 'mesh' kit gaat) later naar zeg Wi-Fi 7/8/9/etc te kunnen upgraden, dus niet een set waarbij je 100% vast zit aan alleen die specifieke AP's die er nu bijgeleverd worden. Aan de andere *hoeft* het ook niet zo uitgebreid en modulair te zijn als Ubiquiti. Maar als dat de beste optie zou blijken, dan is dat dus wel een optie voor mij. Qua features wil ik o.a. een gastennetwerk, VLAN scheiding voor smart home op eigen netwerk en liefst ook inzicht in performance/dataverbruik van alle clients.
Voor een bedrag als dat zou ik in eerste instantie naar iets als HPE/Aruba InstantOn kijken, een low-end enterprise oplossing, dat gemaakt is om idiot-proof te zijn maar wel onder de motorkap alles doet wat Ubiquiti's UniFi zou moeten, maar dan goed en stabiel. Wat je daarmee niet gaat krigjen is hoogste snelheid - focus is op zorgeloos verbonden zijn. Een AP22 kost iets van EUR 160, twee daarvan EUR 320. Dan heb je wel nog een router nodig in de meterkast. Ik heb een MikroTik hEX (EUR 60), maar leercurve daarvan is steil en als je niets meer wilt doen dan met zo'n dumbed-down mesh set kan, dan kun je ook gewoon je huidige AC68U gebruiken met WiFi uitgeschakeld.
Tja, wat is maximale snelheid? Ik heb 200 Mbit/s glasvezel up/down met mogelijkheid tot 1 Gbit/s up/down en binnen het gezin worden er met name veel apparaten gebruikt, toch wel sowieso 6 smartphones, 4 tablets, 3 laptops, 2 PC's, 3 game consoles, 2 streamingboxen en 7 hubs voor smart home met nog meer apparatuur daaraan, veelal Homekit gekoppeld voor wat het waard is. En ik denk dat mijn ASUS het daar nu moeilijk mee heeft, dus die AC68U houden is geen optie. Terugkomend op de snelheid: op mijn netwerk gebeurt niks wat de internetsnelheid te boven gaat, heb wel een NAS, maar die staat steeds minder te doen tegenwoordig omdat ik toch meer op streaming en cloud diensten over ga. En verder ook geen gekke dingen. Nu haal ik aan de eettafel een Tx rate van gemiddeld 780 Mbps, boven wat minder (ik meen ±540 Mbps) met mijn MacBook Pro als baseline maar haal ik in beide gevallen prima snelheden die gewoon de internetlijn voltrekken, daar ligt het dus niet aan. Maar de Dream Router was dus echt veel trager en dat wil ik dus absoluut niet. Performance mag gewoon niet inkakken tov nu, ik verwacht minimaal hetzelfde van wat ik ook aanschaf, maar dan juist stabieler dan nu, want ik heb los van de herstarts van de router die nodig zijn ook met enige regelmaat ineens een stroperig internet voor een paar minuten. Meestal komt het na ±5 min weer terug naar normaal, tot die tijd moet je denken aan speedtests van pakweg 200ms ping, 5 Mbps down en 1 Mbps up. Niet te doen, pagina's laden dan niet of half of zeer traag. Daar wil ik vanaf, met behoud van snelheid die ik normaal haal én dus Wi-Fi 6.

Laatste opmerking daarover: ik zou het ook niet erg vinden om nu iets meer te investeren als dat op langere termijn besparingen kan opleveren door bijv. over 5 jaar alleen een AP of 2 te moeten vervangen. Ik denk dan ook dat ik een 'zware' router die ietwat tot flink overbemeten is voor wat ik nodig heb, mijn belangrijkste eis is. Want alles lijkt erop dat dat nu de beperking is bij de ASUS, throughput zal het niet zijn, maar ik gok dat hij niet goed overweg kan met veel verbindingen en het dan soms gewoon te druk krijgt.
Wil je wel maximale snelheid, dan is eerste vraag wat je exact doet dat dat vereist, en tweede vraag exact welke clients je hebt (het heeft nul zin om te investeren in capaciteit die je toch niet kunt benutten). Je komt dan vaak uit op monsters met veel antennes die onnodig veel stroom verstoken zodat je 24/7 een hoge speedtestresultaat kunt scoren (maar verder practisch niets dat niet niet al met je oude setup kon).
Zie boven. Ik ga me eens inlezen in de HPE/Aruba InstantOn, maar als ik jou zo hoor gaat dat alleen over AP's en ik zoek dus ook een degelijke router en het liefst heb ik voor mijn gemoedsrust alles van 1 fabrikant. Zo weet ik inmiddels dat ASUS ook AI Mesh heeft, waarbij steeds meer van hun router/AP gamma aan elkaar te koppelen zijn waarbij je 1 hoofdrouter gebruikt en zo je eigen 'mesh' systeem ervan maakt (even los ervan dat het niet de juiste benaming is voor een bekabeld aangesloten systeem).

Edit: mijn eerste reactie als ik zo de Aruba InstantOn AP's en switches zie is dat het niet echt goedkoper is dan Ubiquiti én ik dan nog voor een eigen modem/router moet zorgen. Dus dan kom ik in een prijsklasse uit waarbij ik in mijn ogen net zo goed voor een UDM Pro met 2 U6 Lite/Pro AP's kan gaan en een paar switches ertussen.

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Hier een tevreden AP22 gebruiker :) heb er op elke verdieping 1 hangen. In de meterkast een managed switch en een zelfbouw router/firewall met opnsense (pcengine api). Die hangt aan de glasvezel van T-Mobile, de router van T-Mobile gebruik in niet. Als je met vlans uit de voeten kunt dan kun je opnsense ook leren. Wifi kennis heb je met AP22 nauwelijks nodig, Alhoewel er best mogelijkheden zijn (vlans, radio sterkte, guest portal, etc.) Werkt out of the box al prima. Ik heb niet de bijbehorende switch gekocht, dat werd me te prijzig.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MooDyBLueS schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:26:
[...]

Een paar dingen. Het belangrijkste is dat ik regelmatig moet herstarten, inmiddels toch wel 4-5x per week. Dan lijkt de router het toch gewoon te druk te hebben gekregen en klapt het internet eruit of de Wi-Fi eruit.
Denk dat dit de sleutel is - en dat je strak onderscheid moet maken tussen WIFi (layer 2) en routering (layer 3). Het zijn twee totaal andere werelden, en als je probleem bijvoorbeeld vooral op layer 3 zitten ga je met forse investering in layer 2 hardware weinig verschil uitmaken.

Vastlopende routers doen mij meestal denken aan een van drie dingen:
- memory leaks tgv firmware bugs
- hoogbejaarde PSU die niet meer stabiel z'n voltages kan leveren
- broadcast storms die je hele router onderuit halen (vooral tgv network loops)

Die eerste twee kun je vrij makkelijk uitsluiten door de AC68U en AC87U uit te weisselen. Als de AC68U als router net zo uitvalt, ligt het niet aan de AC87U. Valt de AC68U niet uit, maar de AC87U nog steeds, dan is het PSU. Valt ook AC87U niet meer uit, dan is het ws firmware bug met memory leak die alleen in router mode voorbij komt.

Als de AC68U ook uitvalt is het tijd om Wireshark erbij te halen en kijken wat voor verkeer die dingen op hun knieen krijgen. Een nieuwer kastje heeft misschien meer RAM en CPU en zal dus langer door kunnen voordat het plat gaat, maar dat is uitstel, geen afstel.
En aansluitend is het dat ik een vrij lang huis heb en met de meterkast vooraan de woning en de verste plekken waar Wi-Fi nodig is hemelsbreed 18 meter verder met meerdere muren ertussen zorgt ervoor dat die ruimte een flinke dode hoek heeft. Daarom heb ik ook netwerk naar de woonkamer getrokken, dat is praktisch halverwege en moet het dus ipv 18m vanaf de meterkast 9m in een cirkel om beide kanten te bedienen. Dus ik heb sowieso een extra AP nodig om dat te bereiken.
OK, die is duidelijk.
Bijkomend wil ik graag gelijk naar Wi-Fi 6 upgraden, ook omdat best veel van onze apparatuur al Wi-Fi 6 heeft. Anders gezegd: ik ga geen geld uitgeven zonder naar Wi-Fi 6 te upgraden.
Ook begrijpelijk, al zou ik je er niet blind op staren. Onder gelijke omstandigheden levert WiFi-6 doorgaans maar 25% verbetering op WIFi-5. Als dat even makkelijk kan voor vergelijkbare prijs, vooral doen. Maar als je daardoor concessies op andere vlak moet doen, dan is nog maar de vraag hoeveel zin het heeft. Bij WiFi is het gat tussen idiote reclamebeloftes en werkelijkheid steeds groter aan het worden (wacht maar tot WiFi-7: als het geen tri-band doet zal het in praktijk exact nihil verbeteren tov WiFi-6, ondanks idiote uitspraken over >40Gbps snelheden)

Hou er ook rekening mee dat "WiFi-6" nog niet zoveel zegt. Enige wat je altijd krijgt is verplichte LDPC error correction, wat je ~3dB SNR geeft (iets meer stabiliteit/snelheid/dekking) en WPA3 security, maar om echt verschil te merken met WIFi-5 wil je 160MHz kanaalbreedte ondersteund zien. Dat is allerminst sinecure. Overige features kun je ook niet blind vanuit gaan, maar MU-MIMO is nog steeds nutteloos, OFDMA doet wat het moet, maar alleen als je erg veel uploadverkeer van verschillende clients hebt etc. etc..
[...]

De Dream Router moest heel beneden bedienen en deed dat niet, de dode zone was veel groter dan van mijn ASUS router. Daarnaast een U6 Lite AP, ik wou voor de Pro gaan maar die was niet beschikbaar. Mijn problemen zaten hem echter puur in de Dream Router, de U6 Lite boven werkte perfect.

Ik haalde op de Dream Router aan de eettafel slechts 1/3e van de downloadsnelheden van de huidige ASUS en 10% van de uploadsnelheden. Ik verwijt daarbij de Dream Router zelf als oorzaak van alle 'problemen' die ik ervaarde. Achteraf gezien snap ik ook wel dat ± €250 voor zo'n alles-in-een wat teveel gevraagd blijkt. Hij is zelfs ondermaats tov de oudere Dream Machine en dat bleek ook aan alles zoals hoe ongelooflijk traag de interface werkte. Tot overmaat van ramp verloor mijn Xbox op 1 avond 3x de Wi-Fi verbinding, wat ik met de ASUS zelden meemaak.
Kijk, mooi voorbeeld van waarom je L2 en L3 apart moet bekijken, en liefst ook aparte hardware gebruiken. Sowieso ben ik geen fan van Ubiquiti's Dream Routers, maar dat is juist omdat ze WiFi en routering combineren terwijl dat meestal geen goed idee is. Je router moet vooral diep in je meterkast pakketjes van WAN naar LAN routeren en alle NAT-zooi bijhouden. Je WiFi-AP's moeten vooral vol in zicht zorgen voor goede dekking.

Door die twee in een enkel apparaat te combineren ga je op minimaal een vlak compromissen moeten doen. Enige situatie waarin ik dit zou aanraden is als je internetverbinding binnenkomt op exact beste plek voor een WiFi-AP (bijvoorbeeld: kabel/DSL-modem in woonkamer). Bij jou alvast niet het geval.
[...]

Dat vind ik lastig te beantwoorden, maar wat mij in ieder geval te binnen schiet zijn de zaken die ik hierboven al een beetje genoemd heb als redenen om te upgraden: Wi-Fi 6, stabiel systeem, idealiter ook uitbreidbaar of flexibel genoeg om 1 AP (dus ook als het om een 'mesh' kit gaat) later naar zeg Wi-Fi 7/8/9/etc te kunnen upgraden, dus niet een set waarbij je 100% vast zit aan alleen die specifieke AP's die er nu bijgeleverd worden.
Nog een reden om AP's en router te scheiden. Een fatsoenlijke router kan een decennium mee, maar WiFi-7 is er al in 2024, WiFi-8 waarschijnlijk rond 2027-2028 en WiFi-9 verwacht ik ergens rond 2030. De router die je nu koopt kan op dat moment nog prima voldoen. Toch ook hier reality check: de marketingblaat rond WIFi is idioot, steeds grotere getallen worden je om de oren gegooid terwijl een goede of slechte ervaring nog steeds van drie dingen afhangt:
- goede dekking, oftewel AP's op de juiste plek. Al zijn ze WiFi-4 voldoet dat.
- goede backhaul, lees een router die doet wat het moet met goede bekabeling naar de AP's
- goede instellingen (vandaar dat managed WiFi zo handig is)
Als een van die drie niet op orde is gaat WiFI-1337 je nog niet helpen.
Aan de andere *hoeft* het ook niet zo uitgebreid en modulair te zijn als Ubiquiti. Maar als dat de beste optie zou blijken, dan is dat dus wel een optie voor mij. Qua features wil ik o.a. een gastennetwerk, VLAN scheiding voor smart home op eigen netwerk en liefst ook inzicht in performance/dataverbruik van alle clients.
Dat zijn stiekem vrij stevige eisen (vergeet maar een random 'mesh' set als je met VLANs wilt werken), maar tegelijk vrij coherente: 'guest network' is niets meer dan een VLAN erbij met interenttoegang zonder toegang tot LAN resources.

Je zit hier in ieder geval in prosumer zo niet SOHO-bereik, zowel qua router als WiFi.
[...]

Tja, wat is maximale snelheid? Ik heb 200 Mbit/s glasvezel up/down met mogelijkheid tot 1 Gbit/s up/down en binnen het gezin worden er met name veel apparaten gebruikt, toch wel sowieso 6 smartphones, 4 tablets, 3 laptops, 2 PC's, 3 game consoles, 2 streamingboxen en 7 hubs voor smart home met nog meer apparatuur daaraan, veelal Homekit gekoppeld voor wat het waard is.
Grootste uitdaging daar is of je DHCP server de adressen kan leveren ( :') ), qua devices geldt dat je doorgaans per persoon in een huishouden maar een device tegelijk vol gebruikt. Met twee of drie AP's betekent dat dat slechts twee apparaten tegelijk zo'n ding gemiddeld op z'n staart gaan trappen. Kan ieder competent AP met twee vingers in z'n neus.
En ik denk dat mijn ASUS het daar nu moeilijk mee heeft, dus die AC68U houden is geen optie.
Daar heb ik dus m'n twijfels over. Ik denk dat je een L3 probleem hebt en dat de router over z'n nek gaat. niet de WiFi.
Terugkomend op de snelheid: op mijn netwerk gebeurt niks wat de internetsnelheid te boven gaat, heb wel een NAS, maar die staat steeds minder te doen tegenwoordig omdat ik toch meer op streaming en cloud diensten over ga. En verder ook geen gekke dingen. Nu haal ik aan de eettafel een Tx rate van gemiddeld 780 Mbps, boven wat minder (ik meen ±540 Mbps) met mijn MacBook Pro als baseline maar haal ik in beide gevallen prima snelheden die gewoon de internetlijn voltrekken, daar ligt het dus niet aan. Maar de Dream Router was dus echt veel trager en dat wil ik dus absoluut niet. Performance mag gewoon niet inkakken tov nu, ik verwacht minimaal hetzelfde van wat ik ook aanschaf, maar dan juist stabieler dan nu, want ik heb los van de herstarts van de router die nodig zijn ook met enige regelmaat ineens een stroperig internet voor een paar minuten. Meestal komt het na ±5 min weer terug naar normaal, tot die tijd moet je denken aan speedtests van pakweg 200ms ping, 5 Mbps down en 1 Mbps up. Niet te doen, pagina's laden dan niet of half of zeer traag. Daar wil ik vanaf, met behoud van snelheid die ik normaal haal én dus Wi-Fi 6.
Ook daar, dat klinkt niet als WiFi maar als problemen met de internetverbinding. Die moet je als zodanig troubleshooten, want nieuwe router en AP's gaat daar niets aan veranderen.
Laatste opmerking daarover: ik zou het ook niet erg vinden om nu iets meer te investeren als dat op langere termijn besparingen kan opleveren door bijv. over 5 jaar alleen een AP of 2 te moeten vervangen. Ik denk dan ook dat ik een 'zware' router die ietwat tot flink overbemeten is voor wat ik nodig heb, mijn belangrijkste eis is. Want alles lijkt erop dat dat nu de beperking is bij de ASUS, throughput zal het niet zijn, maar ik gok dat hij niet goed overweg kan met veel verbindingen en het dan soms gewoon te druk krijgt.
Enige manier om geld te besparen is om juist nooit meer te kopen dan wat je nu nodig hebt, aangezien wet van Moore stelt dat je morgen minder gaat betalen voor extra functionaliteit dan je nu zou doen. Ik betwijfel sterk of capaciteiten van je huidige routers belangrijkste oorzaak van je problemen is. Sowieso: meten is weten - goed troubleshooten is eerste stap, niet lukraak kastjes vervangen.
[...]

Zie boven. Ik ga me eens inlezen in de HPE/Aruba InstantOn, maar als ik jou zo hoor gaat dat alleen over AP's en ik zoek dus ook een degelijke router en het liefst heb ik voor mijn gemoedsrust alles van 1 fabrikant.
Wat doet dat met je gemoedsrust? Je hebt al twee voorbeelden (Asus en Ubiquiti) waarbij dat niet zaligmakend is. Zoek liever de router die je nodig hebt en de AP's die je ndoig hebt.

Er zijn inderdaad aanbieders die alles voor je kunnen doen binnen zelfde productreeks, maar als je weet hoe een VLAN te configureren voegt L2 en L3 bij zelfde vendor te doen weinig tot niets toe. Wel raad ik met klem aan alle WiFi van zelfde vendor *en* chipset vendor te kopen (dus niet de Broadcom (AC68U) en Quantenna (AC87U) mix die je nu hebt), liefst met managed WiFi.
Zo weet ik inmiddels dat ASUS ook AI Mesh heeft, waarbij steeds meer van hun router/AP gamma aan elkaar te koppelen zijn waarbij je 1 hoofdrouter gebruikt en zo je eigen 'mesh' systeem ervan maakt (even los ervan dat het niet de juiste benaming is voor een bekabeld aangesloten systeem).

Edit: mijn eerste reactie als ik zo de Aruba InstantOn AP's en switches zie is dat het niet echt goedkoper is dan Ubiquiti én ik dan nog voor een eigen modem/router moet zorgen. Dus dan kom ik in een prijsklasse uit waarbij ik in mijn ogen net zo goed voor een UDM Pro met 2 U6 Lite/Pro AP's kan gaan en een paar switches ertussen.
Kan, maar dan zit je met die UDM Pro die meer kan dan je nodig hebt, meer kost, en waar ervaringen niet onverdeeld positief over zijn.

Sowieso, ik zou InstantOn AP's aanraden, niet switches of routers. Iedere managed switch voldoet in beginsel om je VLANs te doen. Simpele Netgear GS108E of zelfs de TP-Link equivalent ook. Qua router ben ik nog niet overtuigd dat die AC68U het niet aankan.

Wil je echt alles van zelfde vendor, kijk dan naar TP-Link's Omada reeks, maar pas op met WiFi specs - veel van hun apparaten ondersteunen bijvoorbeeld geen DFS en/of 160MHz bij WiFi-6.

Soittakaa Paranoid!

• MooDyBLueS
De TP-Link Omada reeks klinkt mij goed in de oren, de prijzen zijn ook zeer schappelijk. Enige wat ietwat beperkt lijkt te zijn, zijn de wat kleinere switches. Mijn idee is:
- router (PPPoE glasvezel op WAN)
- 16-poort Gigabit switch met PoE (2.5 Gbit wordt me te duur)
- Cloud Controller
- AP670 + EAP653 AP's

Ik moet dan nog even kijken welke router en cloud controller het beste zijn, ik koop liever niet iets 'net aan', zeker als het om een paar tientjes prijsverschil gaat. Los daarvan zie ik wel dat er geen kleine PoE-gevoede switches zijn van TP-Link zoals UniFi de 5 Flex Mini heeft. En ik zag in een video dat als je switches gebruikt die niet van het Omada ecosysteem zijn, ze natuurlijk prima te gebruiken zijn, maar je niet meer het inzicht hebt daarin en het puur als een device gezien wordt waarachter op "poort 2" maar liefst 4 devices hangen.

En aangezien ik het volgende idee heb, lijkt me dat niet ideaal: vanuit de Switch lopen 2 kabels door de muren naar de 2 plekken waar de AP's moeten komen. Maar daar heb ik ook in beide gevallen kabels nodig, dus zou ik een PoE-gevoede 5-poorts switch eraan willen hangen, waar de AP aan komt, die ik dan of met 12V DC (werkkamer) of een PoE injector (woonkamer) zal voeden.

Aangezien PoE een industriestandaard is, zal een 5 Flex Mini van UniFi wel werken natuurlijk, maar klopt het dat ik ook dan geen nette topologie meer zie als zijnde een switch met daarachter de AP en andere apparaten en ook per apparaat welke poort, maar puur een reeks apparaten op één hoop gegooid achter een niet-herkend apparaat (los van MAC adres enzo)?

Over je punt van de DFS en 160 MHz, ik zie dat zowel de EAP670 als EAP653 dat wel hebben. Maar ook zie ik dat de EAP670 wel erg fors is, dus ik denk dat ik in beide gevallen voor de EAP653 zal gaan. Zijn de LED's eigenlijk uit te schakelen bij Omada net als bij UniFi, voor de AP's bedoel ik dan?

En als laatste terugkomend op de Cloud Controller en Router: wat zijn volgens jou redenen om voor de OC300 ipv de OC200 te kiezen? Ik zie zelf met name verschil in RAM.

En heeft het nog nut om voor de ER7206 te gaan ipv de ER605 qua router? Mijn gevoel zegt dat het prijsverschil in router wel dusdanig groot is, dat de ER605 misschien snel(ler) tegen z'n limieten zit?

Qua prijs zou ik de OC300+ER7206+2xEAP653+SG2210MP al prima vinden, iets meer dan €700.

Edit: voor de Switch/PoE oplossing zie ik dat de EAP655 wellicht een optie is, dat lijkt de in-wall uitvoering van de EAP650. Alleen vraag ik me af of het wel handig zou zijn om die dan laag bij de grond in de woonkamer (bij de in-wall LAN aansluiting) te hebben. Ik kan dan daarachter middels PoE passthrough een USW Flex Mini bij het tv-meubel plaatsen. Scheelt toch een PoE injector.

[Voor 17% gewijzigd door MooDyBLueS op 19-12-2022 20:16]

• MooDyBLueS
Wat ik nu als totaal heb:
- OC200 controller (ben erachter gekomen dat de OC300 echt alleen nut heeft bij meer dan 100 managed apparaten)
- ER7206 router (voor mijn gemoedsrust, deze heeft meer headroom, maar echt nodig is het waarschijnlijk niet)
- SG2008P 8-port Gigabit switch met 62W PoE+ (heb 16-poorts overwogen, maar die is letterlijk 2x zo duur, dus als het nodig is, koop ik gewoon nog een SG2008P, qua poorten kom ik samen met router goed uit)
- EAP655-wall via PoE gevoed voor woonkamer
- EAP653 via DC gevoed voor werkkamer+boven
- 2x USW Flex Mini van UniFi, boven direct op PoE vanuit LAN uit de muur, beneden via PoE througput op EAP655-wall

Totaal € 718 (en dan alleen wat extra/nieuwe kabels erbij nog)

Volgens mij moet dit tot een mooi geheel komen, al ben ik met name nog even benieuwd naar het echte nut van de ER7206 tov de ER605 en ook of het zo verstandig is de EAP655-wall te kiezen en deze op 30cm hoogte direct 'in de muur' te schroeven ipv een EAP653/650 bovenop de kast te leggen.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:27
Ik moet eerlijk zeggen dat ik moeite had om door jullie lappen tekst te komen :D
Lijkt mij prima setup maar ik vind het nogal geld voor wat je ermee gaat doen .

Paar besparingsvragen (aanschaf maar ook stroom):
- Heb je echt een online controller nodig? Aanzetten op PC indien je hem nodig hebt is meestal ook prima.
- Is die 655 echt nodig? Of is een 615 ook prima
- Kun je die EAP653 niet vervangen voor in wall serie zoals 615?
- De inwall series hebben ingebouwde switch. Dat geeft je 3 poorten per ap. Zijn die 2 flex mini's dan nog nodig?
- Als ik hier naar kijk dan is die ER605 zat tenzij je hem vpn server wilt laten spelen of direct de glasvezel erin wilt steken zonder converter. Beide kunnen ze gigabit routeren en zijn mensen tevreden als ik het omada topic lees
- Switch lijkt mij prima

CISSP! Drop your encryption keys!

• MooDyBLueS
laurens0619 schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:17:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik moeite had om door jullie lappen tekst te komen :D
Lijkt mij prima setup maar ik vind het nogal geld voor wat je ermee gaat doen .
Als je suggesties hebt, hoor ik het graag. Mijn 'angst' zit hem erin om een €300 mesh setje te kopen en over een jaar of 2 weer spijt te hebben (of nog sneller) omdat ie alweer vastloopt of anderzijds niet voldoet. Ik weet dat ik wel wat aan de overkill kant zit, maar een solide mesh kit zoals de Netgear Orbi of ASUS XT8 in 3-packs zijn ook al zo € 530-600.
Paar besparingsvragen (aanschaf maar ook stroom):
Stroom is ook een goed punt! Daarom had ik zelf al (evenals formaat, 16cm diam. of 24cm maakt nogal uit) de EAP653 ipv EAP670 gekozen, 2.4 Gbps lijkt mij meer dan voldoende ook. En het ging om 20W vs 12W.
- Heb je echt een online controller nodig? Aanzetten op PC indien je hem nodig hebt is meestal ook prima.
Voor configuratie denk ik dat je gelijk hebt. Voor inzicht in geschiedenis ontkom ik er niet aan volgens mij? Zelf hosten kan ook zag ik, maar ik heb een hele oude NAS en verder niks wat ik 24/7 heb draaien, dus dan leek €59 me een kleine investering. En hij is PoE gevoed, met volgens mij 7W stroomverbruik.
- Is die 655 echt nodig? Of is een 615 ook prima
Ik zie dat de 615 geen 160 MHz heeft. En ook geen Omada Mesh ondersteuning. Dat laatste vind ik een fijne wetenschap om te hebben, prijsverschil is ook maar een paar tientjes en ik wil juist niet alles "net aan" kopen. In het verleden heb ik vaker meegemaakt dat je dan toch veel sneller tegen een upgrade aanloopt.
- Kun je die EAP653 niet vervangen voor in wall serie zoals 615?
Theoretisch kan alles. ;) Zonder gekheid: de LAN uitgang op de muur zit helemaal in een hoek, ik heb al kabel naar de andere muur lopen, 5m verder, dat is min of meer in het midden van de verdieping. Dus daar wil ik een 'normale' AP.
- De inwall series hebben ingebouwde switch. Dat geeft je 3 poorten per ap. Zijn die 2 flex mini's dan nog nodig?
Beneden wel, want ook daar zit de AP dan in de hoek van de woonkamer over een 6m brede muur waar in het midden het tv-meubel staat. Ik wil niet 3 LAN kabels (Apple TV, Xbox, Sonos) vanuit de in-wall AP naar het meubel hebben lopen, 1 kan prima. Het oog wil ook wat. ;)

Daarnaast: het gaat mij niet zozeer om die laatste paar tientjes meer of minder.
- Als ik hier naar kijk dan is die ER605 zat tenzij je hem vpn server wilt laten spelen of direct de glasvezel erin wilt steken zonder converter. Beide kunnen ze gigabit routeren en zijn mensen tevreden als ik het omada topic lees
Ik had inderdaad ook gelezen dat de ER605 met VPN 'maar' 45 Mbit/s haalt totaal en de ER7206 200 Mbit/s. Wederom is dat een nice-to-have, niet direct van plan, maar wellicht in de toekomst handig. Al is hier het prijsverschil wél weer vrij fors. € 55 of € 163.

Over glasvezel er direct in: ik heb KPN glasvezel en dus een NT unit waar de glas ingaat en er Gigabit LAN uitkomt, die gaat normaal in zo'n Experiabox van KPN, in mijn geval in de ASUS en gebruikt simpelweg een PPPoE verbinding. Het lijkt mij dat ik er weinig/geen voordeel uithaal als ik de glasvezel direct op de TP-Link aansluit toch?
- Switch lijkt mij prima
d:)b

• laurens0619
@MooDyBLueS

Ik snap je angst maar tegelijk is het ook zonde om geld uit te geven aan features die voor jou niet relevant zijn. Dan kun je beter dat geld gebruiken voor punten die wel relevant zijn.

Bijvoorbeeld 160mhz wifi: Ja daarmee kun je theoretisch hard maar wel alleen als je client dat kan (en die zijn zeldzaam). Daarbij krijg je ook minder dekking als je op 160mhz gaat zitten. Ik zou dan eerder investeren op Wifi6E met de 6ghz waar je ook meer aan die 160mhz gaat hebben.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:58:
@MooDyBLueS

Ik snap je angst maar tegelijk is het ook zonde om geld uit te geven aan features die voor jou niet relevant zijn. Dan kun je beter dat geld gebruiken voor punten die wel relevant zijn.

Bijvoorbeeld 160mhz wifi: Ja daarmee kun je theoretisch hard maar wel alleen als je client dat kan (en die zijn zeldzaam). Daarbij krijg je ook minder dekking als je op 160mhz gaat zitten. Ik zou dan eerder investeren op Wifi6E met de 6ghz waar je ook meer aan die 160mhz gaat hebben.
160MHz zelf is vrij nutteloos - maar "geen 160MHz support" is - iiig bij TP-Link code voor "geen DFS support". Dat is een stuk dramatischer, aangezien dan alle AP's in 5GHz vastzitten in zelfde 80MHz-brede kanaal (36-48 is enige non-DFS in EU) zit alle verkeer op alle AP's in de 5GHz elkaar in de weg. Daarom wil je 160MHz support hebben, dat kan alleen met DFS-support.

Soittakaa Paranoid!

• MooDyBLueS
Thanks @laurens0619 en @dion_b ! Nuttige info weer!

Misschien zie ik teveel beren op de weg hoor, maar hoe zit het met gebrek aan QoS in het Omada systeem? Specifiek de routers dus. Ik kwam dit net in een video tegen als minpunt en ik weet ook niet beter dan dat QoS belangrijk is voor zaken als videobellen (wat ik voor werk veel doe), gamen en überhaupt het goed prioriteren van datastromen.

Wat ik zo zie als ik er op zoek is dat het inderdaad het grootste nadeel is van de Omada-reeks t.o.v. zelfs consumentenrouters zoals mijn huidige AC87U van ASUS, maar ook UniFi en vrijwel alle mesh-sets.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

QoS is in thuissituatie overrated IMHO, dat speelt alleen met veel gelijktijdige devices die ook gelijktijdig actief zijn. Tenzij je je bittorrent echt waardeloos geconfigureerd hebt ga je dat thuis niet krijgen, en heb je dat gedaan, dan is dat makkeljiker fixen dan QoS goed instellen.

Dat gezegd, ik zie het gewoon in Omada zitten -

Hier voor WiFi:
https://static.tp-link.co...pdf?configurationId=37228

Hier voor VLANs (802.1p IP priority bits instellen):
https://www.tp-link.com/u...d=18217#using_the_cli_3_4

Per-host bandwidth control:
https://www.tp-link.com/u...Id=18612#_idTextAnchor002

Ik zie snel kijken nog meer QoS-dingen hier: https://www.tp-link.com/nl/configuration-guide/

Dus volgens mij heeft Omada zat QoS funcitonaliteit. Wat mis je?

Soittakaa Paranoid!

• laurens0619
@dion_b aaargh je hebt gelijk met DFS, ik word helemaal simpel van die willekeur bij de omada reeks wanneer er DFS in zit :( tegelijk er zullen vast wel 80mhz setjes zijn met DFS support maar ik snap je punt.

@MooDyBLueS
Met @dion_b mbt QoS. Sterker nog, QoS is iets wat je op hoge bandbreedte verbindingen op consumentenrouters uit wilt hebben.

Heel simpel gesteld:
Als je router prioriteit wil geven aan verkeer moet hij ieder pakketje bijhouden. Dat kost de CPU op hoge bandbreedte erg veel rekenkracht waardoor je snelheid juist in elkaar dondert op een consumentenrouter.
Grofweg kun je stellen dat QoS beter uit kan als je verbinding meer dan 50-100mbit is op een consumentenlijn.

Net als zaken als IPS/IDS, klinkt allemaal heel tof maar de performance dondert vaak in elkaar tot 200-300 mbit. Eigenlijk is er maar 1 reden om je provider router te vervangen en dat is omdat je vlans wilt :)

Ik heb hier 50mbit voor heel huishouden en ik merk er echt helemaal niets van dat mijn NlZiet, netflix, teams oid begint te stotteren.

[Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 20-12-2022 14:18]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee