Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BC33
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13-09 00:46
Vorige maand heb ik voor het eerst in tijden een nieuwe koptelefoon, de sony WH-1000XM4, gekocht. Na zelf veel te hebben gezocht naar verschillen tussen de XM3, 4 en 5 vond ik het handig dat er een ervaringen topic voor deze koptelefoons zou zijn, zeker nu de Sony koptelefoons zeer bekend zijn. Daarom heb ik een topic aangemaakt waarin iedereen zijn ervaringen kan uitwisselen en vragen kan stellen m.b.t. alle Sony bluetooth (noise cancelling) koptelefoons.
Inhoudsopgave
Sony
Sony is een Japans technologiebedrijf dat bekend is, vanwege de verkoop van haar verschillende consumentenelektronica zoals de playstation, televisies, camera's, hifi producten, waaronder koptelefoons.

Geschiedenis koptelefoons
Sony heeft een rijke geschiedenis aan het produceren van koptelefoons, zo heeft Sony de eerste draagbare koptelefoon op de markt uitgebracht. Iedereen is wel bekend met de iconoische Walkman die in de jaren '80 de wereld veroverde. Sinds de jaren '80 werd de koptelefoon een product dat steeds vaker op de straat te vinden was.

Hoewel de Walkman ervoor heeft gezorgd dat het meenemen van je eigen muziek makkelijker werd, heeft de introductie van ipod aan het begin van dit millenium ervoor gezorgd dat meer mensen bekend werden met draagbare muziekapparaten. Door de Ipod raakte een groter publiek bekend met het concept van het meenemen van talloze liedjes op een muziekspeler. Zonder ooroortjes/ draagbare koptelefoons niet mogelijk geweest.

Door de komst van de smartphone mid "zero's" konden meer mensen hun muziek bij zich hebben zonder een mp3 speler te hebben. Iedereen is wel bekend met de gratis oortjes die je aan het begin van vorig decennium bij je smartphone kreeg. Een bedrijf dat heer gretig gebruik van heeft gemaakt is Beats elektronics (nu overgenomen door Apple) dat met haar Beats by Dr. Dre koptelefoons de studio ervaring naar de massa wilde brengen. Niet zonder succes, de koptelefoon begon weer populairder te worden.

In de jaren '10 werd het beeld van de koptelefoon op straat iets wat je weer vaker tegenkwam. Langzamerhand werden technologische snufjes als bluetooth koptelefoons en noise cancelling koptelefoons ook meer mainstream.
Loop anno 2022 op straat of op het station en de kans is groot dat je verschillende mensen ziet die oortjes of koptelefoons dragen.

Bluetooth
Bluetooth technologie zorgt ervoor dat apparaten onderling kunnen verbinden zonder bemiddeling van een kabel. Handig om gezeik met touwtjes die in elkaar overlopen, of het uitvallen van je apparaat doordat je per ongeluk de kabel aanraakt waarna de kabel er uit vliegt en de verbinding verbreekt.

Noise Cancelling
Noise cancelling werd eerst vooral door een kleine groep gebruikt: vooral voor piloten in de luchtvaart. De afgelopen jaren is er echter ook hard gewerkt om deze technologie op de consumentenmarkt te brengen en niet zonder succes.

Noise cancelling koptelefoons kunnen namelijk het geluid dat je niet hoeft te horen aanzienlijk verminderen, waardoor je juist het geluid dat je wél wilt horen (uit je koptelefoon dus) beter kan beleven. Daarnaast komt kijken dat de meeste noise cancelling koptelefoons ook een functie als "ambient sound" hebben, waardoor je alsnog wat mee kan krijgen van omgevingsgeluiden zoals gesprekken of het geluid in het verkeer.

On-ear/over-ear koptelefoons
Over-ear koptelefoons zijn koptelefoons die een grote hoofdband en een grotere earpad hebben t.o.v. on ear koptelefoons, hierdoor bedekt een over-ear koptelefoon net wat meer je oor dan een on-ear koptelefoon. On-ear koptelefoons zijn daardoor wel compacter, maar kunnen daardoor wel minder geluid isoleren dan de over-ear variant. Een on-ear koptelefoon wordt daarom ook gezien als een tussenweg tussen de oortjes en de over-ear koptelefoons

Huidige modellen Sony Bluetooth koptelefoons
Sony heeft momenteel verschillende bluetooth koptelefoons op de markt staan. In elke prijsklasse is wel een Sony koptelefoon te vinden die aan je eisen voldoet, hieronder een klein overzicht van de huidige modellen die te vinden zijn:Veel van deze koptelefoons zijn goed verkrijgbaar en de ietwat goedkopere/oudere modellen zijn meestal tweedehands (kijk naar de vraag & aanbod pagina of op marktplaats) voor een goede prijs te vinden.

Op het internet zijn er genoeg earpads te koop die je kan vervangen met je huidige earpads. Dit is sowieso aangeraden om zo nu en dan te doen. Mocht je de gedachte van een gebruikte koptelefoon niet hygiënisch vinden kan je altijd nieuwe earpads op de koptelefoons doen, zodat ze "als nieuw" zijn.

Sony headphones app
Sony heeft een app waarmee je je koptelefoon kan verbinden. Hierin is een equalizer te vinden waarmee je je geluid naar wens kan instellen en heb je ook controle over verschillende instellingen van je koptelefoon. Ook kan je via deze app de software van je koptelefoon updaten.

Overige
Deze topic is dus alleen bedoeld om te praten en ervaringen uit te wisselen over de Sony bluetooth koptelefoons. Ook mogen er vragen gesteld worden m.b.t. deze producten.

Evt. aanbiedingen op een van deze producten kunnen terecht in de kortingen- en aanbiedingsforum.

Mocht je vragen of opmerkingen hebben over deze topic start, kan je altijd een pb sturen. Feedback om de TS of de topic zelf te verbeteren is altijd welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubrillion
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:28
Grappig dat van de ''meest populaire'' koptelefoons een topic is waar niemand wat in post! :)

Ik bezit momenteel een XM2. Deze gebruik ik al 5 jaar lang elke dag op werk. Top ding! Heel veel plezier van. Sommige collega's gaven al een tijdje aan dat wanneer ik bel dat alles heel hard binnen komt aan hun kant. En na Corona zie je toch dat Teams populair blijft. Ook voor interne overleggen. Je kan gewoon even snel je scherm delen.

Dus mijn XM2 gaat denk ik langzaam vervangen worden. De batterij is opzich nog prima. Maar nu is met klanten bellen nagenoeg niet mogelijk als andere collega's om mij heen ook overleggen/bellen.

De XM5 schijnt meer microfoons te hebben en zich te hebben toegespits aan call quality. Kan iemand met een XM5 bevestigen dat de call quality maar dan voornamelijk de omgevingsgeluiden tijdens het bellen niet storend zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:14

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Kan hier bevestigen dat de call quality meer dan uitstekend is van de XM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rinzo
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 29-03-2023
Ik heb een vraag over de WH - 1000XM4. Ik heb de koptelefoon al een tijdje en ik ben zeer tevreden ondanks dat het niet aanbevolen wordt loop ik er ook mee hard en dat werkt voor mij prima. Alleen waar ik me toch wat zorgen om maak is wanneer de telefoon nat wordt (door zweten) / dit zelfde geldt eigenlijk voor als het regent (hiervan nat wordt). Er wordt namelijk ook expliciet genoemd dat de koptelefoon niet waterbestendig is. In hoeverre geldt dit en wanneer is het echt schadelijk? Iemand anders hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Mijn Sony WH-1000XM5 heeft de vervelende eigenschap dat als mijn kaak geluid maakt of als ik praat, de ANC (noise cancellation) half uit gaat voor 1-3 seconden.
Ik heb alle settings in de app al geprobeerd, specifiek de Ambient en de Speak-to-chat functies maar het blijft altijd aan.
Zeer frustrerend.

Afbeeldingslocatie: https://assets.hardwarezone.com/img/2022/06/sony-wh1000xm5-app.jpg

Iemand een tip?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slm
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-11-2023

slm

Ik heb in mei dit jaar een Sony WH-1000XM5 aangeschaft omdat er hier vrij frequent aardig wat geluidsoverlast is door o.a. straatmuzikanten, festivals of protestacties.Ik woon dan ook midden in het centrum dus dat is te verwachten. Soms leuk maar niet zo fijn als dat tijdens je werk is of als je bijv. naar het journaal probeert te luisteren. Ik had geen eerdere ervaringen met noise cancelling koptelefoons, dus mijn verwachtingen waren wellicht wat (veel) te hoog gespannen.

Noise Cancelling
De lage frequenties worden perfect uitgefilterd, maar in de wat hogere regionen stelt het (mij) toch wat teleur. Ik hoor mijn kat miauwen terwijl het hoogste level aan cancellation aanstaat. Als er een fanfare langskomt wordt 80% wel weggefilterd maar zijn de trommels als tikken op een blik en de trompetten nog goed hoorbaar.

Audiokwaliteit
Qua audio is het ook niet echt verheffend. Er komt een goed geluid uit, maar verwacht geen kristalheldere kwaliteit. Nu is mijn ervaring met hedendaagse, digitale audiokwaliteit toch al niet geweldig.

Vooruitgang is qua audio tegenwoordig gewoon achteruitgang. Misschien komt het door de soms gebrekkige kwaliteit op Spotify, waarbij willekeurige nummers prima klinken maar een hoop gewoon dof, vlak en levenloos klinkt, of misschien door de draadloze verbinding via bluetooth / airplay en de beperkingen daarvan. Een andere oorzaak is ook het ontbreken van de optie om je geluid naar eigen wens te kunnen instellen op het gebruikte apparaat.

App
Dat laatste is ook een belangrijke reden waarom ik voor de Sony had gekozen. Via de Headphones app van Sony kan je je eigen equalizer instellen. Dat maakt al veel goed. Helaas zijn er maar 5 frequenties die je kan instellen: 400 1k 2,5k 6,3k en 16k en een algemene schuifregelaar voor de bas. Zelfs Winamp had vroeger meer regelaars in zijn equalizer en een regelaar om de mate van vervorming te regelen. Maar goed, het is al een heel stuk beter dan je alleen de keuze te geven dus voorafbepaalde settings zoals 'Laat op de avond', 'Meer hoge tonen' etc. Verder is het erg fijn dat je met meerdere devices kan connecten.

De app is wel heel traag met het verbinden trouwens. Dat kan een stuk beter. Verder kan je in de app je ruisonderdrukking e.d. instellen. Je kan daarna je koptelefoon gewoon zonder die app gebruiken.

Gesprekken
Ik heb 1x een videoconference gedaan met deze koptelefoon, maar dat was ook gelijk de laatste keer. De over-ear is erg prettig in het dragen, maar het zorgt ervoor dat je eigen stem doffer klinkt, zelfs al heb je ruisonderdrukking volledig uitstaan en/of speak-to-chat geactiveerd. Gewone in-ear plugs zijn voor mij dan persoonlijk beter voor dit soort gebruik.

Comfort en overige
De Sony is prettig om te dragen, zelfs met bril en ook het gedurende langere tijd dragen van dit model zorgt niet voor irritaties aan de oren.
De WH-1000XM5 gaat volledig opgeladen ook lange tijd mee, ook met ruisonderdrukking de hele tijd aan.

@Juup : in de app kan je de instellingen resetten, wellicht dat dit helpt. Ik heb geen problemen met speak-to-chat aan (of uit).

To study and not think is a waste. To think and not study is dangerous.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziconl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-09 21:25
Juup schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:48:
Mijn Sony WH-1000XM5 heeft de vervelende eigenschap dat als mijn kaak geluid maakt of als ik praat, de ANC (noise cancellation) half uit gaat voor 1-3 seconden.
Ik heb alle settings in de app al geprobeerd, specifiek de Ambient en de Speak-to-chat functies maar het blijft altijd aan.
Zeer frustrerend.

[Afbeelding]

Iemand een tip?
Geen tip, maar ik ben al behoorlijk lang aan 't oriënteren voor een xm4 of xm5. Online is veel info te vinden over de "automatic / adaptieve noise cancelling". Dit houdt in dat de software/ai de sterkte van de NC bepaalt. Nu is dat best innovatief en schijnt het met de laatste updates redelijk tot goed te werken. Maar, je leest nog steeds heel veel klachten van mensen die merken dat er regelmatig 1-3 seconden hoorbaar wordt geschakeld tussen NC sterkte. Aan de andere kant lees ik berichten van mensen die zich er niet aan storen en die het de beste headset vinden, juist ook vanwege de automatic ANC. Wellicht kun je checken of je de app/firmware kunt updaten en kijken of dat helpt. En adaptive eigenschappen uitzetten? NB: het automatisch schakelen tussen NC sterkte is ook in de app niet uit te schakelen. Tot frustratie van velen dat Sony dit niet middels een eenvoudige software update inbouwt. Ik neig nu ook wel steeds meer naar de xm4. Hoe storend ervaar jij die Anc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ziconl schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 08:59:
Wellicht kun je checken of je de app/firmware kunt updaten en kijken of dat helpt.
De app zegt dat de laatste firmware geïnstalleerd is.
Hoe storend ervaar jij die Anc?
Ik vind het storend maar ik kan er mee leven. Ik heb heel veel koptelefoons geprobeerd en dit is/was de beste.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koja78
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17-09 14:44
Ik heb al een tijd een Sony WH-1000XM5. Die is dual point verbonden met mijn telefoon en de laptop van mijn werkgever.

Ik ervaar random disconnecties tussen headphones en laptop bij gewoon beluisteren van audio. (youtube / spotify) Niet tijdens teams calls... daar pakt hij wel soms de mic niet op.

Iemand nog zulke ervaringen en eenm ogelijke oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryDeCowboy
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 01:26
Ik heb zelf nu sinds een jaar de WH-1000XM4, heb hiervoor een JBL (model weet ik even niet meer) en een Philips SHB950NC gehad, beide ook noise-canceling modellen.

De Sony is wat betreft geluidskwaliteit onovertroffen t.o.v. van ieder ander model waar ik ooit naar heb geluisterd, in zowel hoog, midden als laag bijna perfect uitgebalanceerd en loepzuiver.
De NC vind ik bij de Sony ook wel de beste tot nu toe, al word zeker niet alles gefilterd.

Wel heb ik net zoals @Koja78 hierboven aangeeft, af en toe een disconnect, dit gebeurd wel uitsluitend als de koptelefoon multipoint verbonden is en de disconnect gebeurd dan ook met het apparaat waar op dat moment niet naar geluisterd word.
Ook heb ik op mijn PC gehad dat de mic simpelweg niet gezien word als invoerapparaat, na een herkoppeling wel weer.
Het laatste jaar heb ik ook wel een handvol keren gehad dat de koptelefoon 'crasht', wel verbonden maar geen reactie meer op input, de aan/uit knop ingedrukt houden geeft een reset en lost het wel weer op.

Minpunt vind ik ook wel de verstaanbaarheid van de mic, het is bruikbaar, maar zeker niet goed.
En voor de audiofielen, zodra je multipoint gebruikt kun je alleen de standaard lossy SBC Bluetooth codec gebruiken, Aptx is überhaupt niet ondersteund op de MX4.
LDAC geeft het beste geluid maar is praktisch alleen mogelijk met een Android of iPhone, ook niet multipoint.

Ik heb bij een vriend van mij ook de WH-1000XM5 mogen uitproberen, die heeft wel een veel betere mic, iets betere noise canceling, maar is absoluut het prijsverschil niet waard.

[ Voor 3% gewijzigd door HarryDeCowboy op 01-12-2023 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koja78
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17-09 14:44
De disconnect bij mij is net wel met het actieve apparaat wat het enorm storend maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:13
Heb al heel lang een WH-1000XM3 en zeer tevreden. Alleen wilde hij niet altijd meer aan.
aanknop indrukken betekende vaak dat de lampjes HEEL kort knipperde. Verder gebeurde er niets.

Blijkt een vaker voorkomend probleem. Fix hier:
https://nl.ifixit.com/Ans...on,+only+works+with+cable.

tl;dr: Als je druk zet op de connector van de aanknop (de connector waar de ribbon cable in gaat op de printplaat) dan gaat die wel aan. Stukje dikke tape of iets anders met een dikte van ~5mm en hij gaat weer keurig aan O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Besouro
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 08-09 12:09
Ik heb al een tijdje de Sony WH-1000XM5, wat mijn eerste ACN headphone is. Ik begrijp dat hij geen abrupte geluiden egfiltert, echter als ik hem zonder muziek opzet hoor ik nog steeds het geruis van de doorlopende weg die achter mijn huis ligt.
Verwacht ik teveel van 'de beste ANC die er op het moment is' om dit ook zonder muziek weg te kunnen filteren, of moet ik toch nog even verder gaan sleutelen met de instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasterTroy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:59
Besouro schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 21:22:
Ik heb al een tijdje de Sony WH-1000XM5, wat mijn eerste ACN headphone is. Ik begrijp dat hij geen abrupte geluiden egfiltert, echter als ik hem zonder muziek opzet hoor ik nog steeds het geruis van de doorlopende weg die achter mijn huis ligt.
Verwacht ik teveel van 'de beste ANC die er op het moment is' om dit ook zonder muziek weg te kunnen filteren, of moet ik toch nog even verder gaan sleutelen met de instellingen?
Al geprobeerd om met de Sony Headphones app de instellingen na te lopen? Daarmee kan je namelijk ook de intensiteit van ANC instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:22
Ik heb een Sony MW-1000XM4 koptelefoon gekocht. Ik houd niet van ANC, dus dat zet ik altijd uit (er zijn vrij weinig bluetooth headphones zonder ANC tegenwoordig). De geluidskwaliteit degradeert gigantisch wanneer je ANC op 'off' zet (bedrade apple earbuds klinken dan beter). Er wijzigt niets aan de EQ, dus die is precies gelijk aan wanneer ANC 'on' staat.

Waar kan dit aan liggen? Is er een bepaalde geluidsinstelling die rigoureus verandert wanneer je ANC uitzet?

Edit: ik lees dat meer mensen er last van hebben online. Zal wel by design zijn dan. Deze stuur ik terug, jammer.

[ Voor 12% gewijzigd door Belecthor op 29-11-2024 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen24
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 29-01 21:33
Hallo ,
Ik heb men Sony wh -1000 XM5 nu al een tijdje maar als ik muziek afspeel slaat hij om de haverklap uit en moet ik altijd hem terug activeren voor verder te spelen gelijk dat er stop om de zoveel minuten gebeurt dan .
Lab 9 zei de apps van Sony dan niet te gebruiken dan en heb ze gewist en werkte wel weer normaal .
Maar na een update van men iPhone denk dat het weer op zeep is dan hij blijft om de haverklap uitvallen
Iemand een oplossing dan
Met vriendelijke groeten Koen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Koen24 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 23:48:
Hallo ,
Ik heb men Sony wh -1000 XM5 nu al een tijdje maar als ik muziek afspeel slaat hij om de haverklap uit en moet ik altijd hem terug activeren voor verder te spelen gelijk dat er stop om de zoveel minuten gebeurt dan .
Lab 9 zei de apps van Sony dan niet te gebruiken dan en heb ze gewist en werkte wel weer normaal .
Maar na een update van men iPhone denk dat het weer op zeep is dan hij blijft om de haverklap uitvallen
Iemand een oplossing dan
Met vriendelijke groeten Koen
Gaat het wel goed met een andere telefoon? Eerst uitzoeken of het de koptelefoon of de telefoon is.
Belecthor schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:11:
Ik heb een Sony MW-1000XM4 koptelefoon gekocht. Ik houd niet van ANC, dus dat zet ik altijd uit (er zijn vrij weinig bluetooth headphones zonder ANC tegenwoordig). De geluidskwaliteit degradeert gigantisch wanneer je ANC op 'off' zet (bedrade apple earbuds klinken dan beter). Er wijzigt niets aan de EQ, dus die is precies gelijk aan wanneer ANC 'on' staat.

Waar kan dit aan liggen? Is er een bepaalde geluidsinstelling die rigoureus verandert wanneer je ANC uitzet?

Edit: ik lees dat meer mensen er last van hebben online. Zal wel by design zijn dan. Deze stuur ik terug, jammer.
ANC gaat via een speciale chip en bewerkt het geluid. Zonder ANC krijg je die bewerking niet.

[ Voor 36% gewijzigd door gambieter op 16-01-2025 23:59 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1