Mechanische ventilatie warmte terug winning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:52
Ons huis is in 2020 opgeleverd met nog een mechanische ventilatie type C doormiddel van een Duco box. (keuze van de bouwer, project bouw, vergunning net voor de datum gasloos aangevraagd)
Hier mee blazen we natuurlijk vrij warme lucht, laten we zeggen zon 20 a 21 graden direct naar buiten en is dus verloren energie welke constant weer opgewekt moet worden.

Gehele huis is voorzien van vloerverwarming achter een Intergas Xtreme 36 CV ketel welke ik al helemaal terug gezet heb in aanvoer temperatuur alsmede brander vermogen, via 2 Daikin Airco's deze zijn natuurlijk minder efficiënt tijdens het koude weer van nu, houtkachel.

Om nog wat te besparen zag ik ventilatie warmte pompen voorbij komen zoals bv een Inventum Modul-Air solo of een Duco DucoBox Eco.
Zeker met subsidie is dit wel erg interessant , relatief geringe investering, aangezien het er naar uit ziet dat het alleen maar uitwisselen is, CV leiding splitsing maken en eventueel een terugslag klep monteren. Redelijke COP word er aangegeven.
Dit dan icm CV ketel voor de hogere vermogens en SWW (heb geen plek voor groot water reservoir nu) dus dat blijft voorlopig via GAS.
Huidig jaar verbruik zon 600m3 gas

Wat zijn de ervaringen hiermee? Lees wisselende verhalen, dus kan er vrij weinig kaas van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-06 01:11
Wij hebben ook een mechanische ventilatie echter een huis uit 1981. Maar oplossing zal het zelfde zijn. Ik lees eens mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
het grote voordeel wat ik er nu in zie is dat er ook geen buiten unit geïnstalleerd hoeft te worden.
Er is een redelijk constante "aanvoer" temperatuur voor het systeem om energie uit te halen.
Zal waarschijnlijk wel de afvoer naar buiten toe moeten veranderen door een geïsoleerde buis vanwege condens, maar dat is geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:28
The Fatal schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:34:
het grote voordeel wat ik er nu in zie is dat er ook geen buiten unit geïnstalleerd hoeft te worden.
Er is een redelijk constante "aanvoer" temperatuur voor het systeem om energie uit te halen.
Zal waarschijnlijk wel de afvoer naar buiten toe moeten veranderen door een geïsoleerde buis vanwege condens, maar dat is geen issue.
Duco eco wordt niet meer gemaakt.
Modul-Air solo heb ik hier staan.

Ventilatiewarmtepomp haalt warmte uit het huis, maar kan alleen hybride. Anders stook je alle verliezen die door je dak en muren verdwijnen met COP=1. Het is geen perpetuum mobile. 600m3 is wel iets om na te denken over All-E.

Je kunt ook wachten op de vincent die kan het ook met buitenlucht mengen. Maar blijft klein in vermogen

Mijn ervaringen met Modul-Air Solo.
- Als die zijn vermogen niet kwijt kan, gaat de Ta naar 60C voordat die uitschakelt. En bij mij kan die op 2 uur 45C halen en dan moet die uit, anders blaas ik mijn vloerverwarming op. Dus daar moet ik met OTGW nog op in gaan grijpen.
- Als de andere WP ook zijn pomp laat draaien, komt die niet boven de 35C uren lang. Echter 380W energie verbruik continue, daarvoor kan ik soms beter de andere WP alles laten doen en de warme lucht naar buiten laten gaan.
- Geluid, zorg dat die aan alle kanten met flexibels opgesloten zit. Dus lucht in en lucht uit. Of met dempers en ook het frame of de muur met goede demppluggen ophangen. En de waterleiding ook met slangen.
- Hij wil bij mij niet regelen op de thermostaat. Gaat door tot de temperatuur 1C boven gewenste kamertemperatuur is. Heb een EVA thermostaat. Terwijl de EVA een heel ander beeld laat zien op het OTGW signaal. Vermoed dat die denkt, dat die daarna verder moet met boiler opwarmen, maar die zit niet op de solo aangesloten.
- Nachtmodus werkt netjes en lijkt ook goed op 0-10V voor ventilatie te reageren.
- Instellingen voor ventilatie zijn, heel goed af te stellen, zodat je niet overventileert.

[ Voor 5% gewijzigd door Dapdodo op 16-12-2022 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-06 15:01
Mijn gasverbruik is iets minder maar is de investering niet waard,

Voor de toekomst kan je beter naar een volledige warmtepomp overgaan. Dat beetje extra energie dat je nodig hebt omdat je niet de warmte uit je afgezogen lucht haalt is minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:59
@The Fatal zou ook denken over een all-electric oplossing in jouw geval.

Overigens ben ik benieuwd naar waarom je denkt dat de Daikin airco's bij de huidige temperaturen geen besparing opleveren. Met de huidige prijzen denk ik dat het omslagpunt qua kosten met gas pas bij -10 ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Heb op dit moment niet de plek om een WP boiler weg te zetten van 200L.
Dus all electric gaat nog niet.

De airco’s zullen best nog wel relatief efficiënt zijn. Maar nadeel is dat de vloer koud blijft voelen en dan komen we op de WAF. Maar ook als ze uit staan temperatuur snel zakt. Dus vandaar dat ik zat te kijken om sowieso iets te doen met de warme lucht die weg geblazen wordt. Dat is gewoonweg verloren.
Daar ben ik dus voor opzoek naar een oplossing. Balans ventilatie van maken kan niet.
Pagina: 1