hoog verbruik constant draaien warmtepomp nefit/bosch

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSMIT
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-12-2024
Mijn vraag beste tweakers,

We hebben sinds 1 oktober de nieuwe warmtepomp Bosche Hybrid 3000i opgesteld staan in combinatie met een NIFIT trendline CW4 (net grote beurt gehad, 3 jaar oud) Een hybride installatie.

Sinds het wat kouder is verbruik ik bijna geen gas meer (er is ingesteld dat er gas bijgegeven wordt vanaf geloof ik 1 graad onder of boven nul) maar ik verstook in de afgelopen dagen rond de 60 (!) Kw per dag.

Heeft er iemand een idee hoe dit zo veel kan zijn ?

De energie prijs verhouding staat op 2,2

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb: ik heb in samenwerking met iemand die er meer verstand van heeft dan ik en in eerste instantie ook met telefonishce hulp van de installateur de stooklijn twee graden verhoogt van 52 naar 54 graden. ik heb ook de aanvoertemperatuur van de CV ketel naar de hybride unit verhoogt van 45 naar 47 graden. Ik heb een huiskamer waar de thermostaat hangt en de kamerinvloed van de thermostaat op 3k staan. De aanvoertemperatuur naar de vloerverwarming-verdeelunit is tussen de 24 en 30 graden (afhankelijk hoe je meet/wat er op de aanwijzer van de verdeelunit wordt aangegeven) Ik heb ook gemerkt dat de nefit moduline kamerthermostaat in de huiskamer 1 graad afwijking heeft ten opzichte van de aranet temperatuurmeter (dus: als de thermostaat 18 graden aangeeft is de door aranet gemeten ruimte temperatuur vlak bij die thermostaat 19 graden)

Iemand een idee?

Lijkt wel alsof de warmtepomp een soort van vol electrisch draait op 13 december bv 62,9 Kw verbuikt en 8 kubieke meter gas voor alleen verwarming......

Dank en mvg voor alle tips welkom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSMIT
Mijn vraag beste tweakers,

We hebben sinds 1 oktober de nieuwe warmtepomp Bosche Hybrid 3000i opgesteld staan in combinatie met een NIFIT trendline CW4 (net grote beurt gehad, 3 jaar oud) Een hybride installatie.

Sinds het wat kouder is verbruik ik bijna geen gas meer (er is ingesteld dat er gas bijgegeven wordt vanaf geloof ik 1 graad onder of boven nul) maar ik verstook in de afgelopen dagen rond de 60 (!) Kw per dag.

Heeft er iemand een idee hoe dit zo veel kan zijn ?

De energie prijs verhouding staat op 2,2

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb: ik heb in samenwerking met iemand die er meer verstand van heeft dan ik en in eerste instantie ook met telefonishce hulp van de installateur de stooklijn twee graden verhoogt van 52 naar 54 graden. ik heb ook de aanvoertemperatuur van de CV ketel naar de hybride unit verhoogt van 45 naar 47 graden. Ik heb een huiskamer waar de thermostaat hangt en de kamerinvloed van de thermostaat op 3k staan. De aanvoertemperatuur naar de vloerverwarming-verdeelunit is tussen de 24 en 30 graden (afhankelijk hoe je meet/wat er op de aanwijzer van de verdeelunit wordt aangegeven) Ik heb ook gemerkt dat de nefit moduline kamerthermostaat in de huiskamer 1 graad afwijking heeft ten opzichte van de aranet temperatuurmeter (dus: als de thermostaat 18 graden aangeeft is de door aranet gemeten ruimte temperatuur vlak bij die thermostaat 19 graden)

Iemand een idee?

Lijkt wel alsof de warmtepomp een soort van vol electrisch draait op 13 december bv 62,9 Kw verbuikt en 8 kubieke meter gas voor alleen verwarming......

Dank en mvg voor alle tips welkom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Heel kort door de bocht: als een warmtepomp het gevraagde vermogen (temperatuur!) niet kan halen gaat de elektrische bijverwarmer aan.

Wat was de reden om de temperaturen juist te verhogen?
Wat zijn de instellingen voor bijverwarmen?

En twee keer hetzelfde topic openen is niet de bedoeling; het is nu weer 1 topic... :Y

[ Voor 16% gewijzigd door teacher op 16-12-2022 12:54 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSMIT
Wat was de reden om de temperaturen juist te verhogen? Antwoord: om te kijken of dit nodig was ivm met grote vraag van de vloerverwarming.

Wat zijn de instellingen voor bijverwarmen? Antwoord: achtereenvolgens (menu structuur van de handleiding volgend die aan het begin van het topic als download gegeven is): algemene instellingen allemaal volgens het boekej: hybride,300K*mi,alleen bijverwarming nee,bijverwarming uitschakelen nee,mat temp bijverwarming ,max egrenzing nee. En dan bij het item Bijverwarming met mengklep: aanlsuiting bijverwarming 230v, vertragingstijd mengen 0 min. mengerlooptijd 120 s,logica alarmering laag, buiutentemperatuur 2 graden (boekej geeft 5 aan) en het menu item in het boekje genaamd buitentemp. wisselber heb ik niet in mijn menu staan.

Daarnaast kwam ik er achter dat in 1 van de eerste menus het item buffervat ja/nee op nee stond , maar ik heb er wel een buffervat aanhangen, dus dat maar gelijk op JA ingesteld !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSMIT
Ook prima dat je er 1 topic van hebt gemaakt. Is nog onervarenheid van mij :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14-06 16:54
hoi, er is een heel topic met ervaringen met nefit warmtepompen, heb je daar al gekeken? Ik heb ook de 3000i, en heb op de koude dagen weleens 40kWh verbruikt, met een groot slecht geisoleert huis zijn 60 misschien niet gek, als je vroeger 15 kuub gas had gestookt op een koude dag, dat is ongeveer dezelfde hoeveelheid energie, met een warmtepomp COP van 2,5. Een elektische bijverwarmer heeft die niet.
Verder heb ik dat ding inmiddels een half jaar, en heb best wat uren bezig geweest. kom nu ook achter dat de bijverwarming niet goed werkt, volgens mij is de regeling van de menger fout, die gaat dicht als de gasketel te warm wordt ipv dat die minder vermogen draait of uit gaat.
De instellingen onder bijverwarming doen niks als je hybride insteld, dan kijkt die alleen naar de prijsverhouding. En hoe die dat doet is een raadsel, ik had hem laatst op 1, en gaat gas aan, en op 3 alleen de warmtepomp. Ik wordt langzaam aan gek van dat ding. En de installateur en nefit klantenservice kunnen niet helpen tot nu toe.
Het zijn details, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSMIT
Hi hackbard, bedankt voor je reactie.

Je laat een paar stappen weg maar ik ben benieuwd hoe je de berekening doet van 40KWH naar 15 M3?

Ik heb wel een relatief groot huis (750 kuub) ten opzichte van Nederlands gemiddelde, maar het is in de afgelopen jaren goed ge-isoleerd. Je vergelijking met Gasverbruik is inderdaad iets om te doen, als was het alleen maar om te kijken of het hoge verbruik nu echt te hoog is voor de omstandigheden.

Ja, die prijsverhouding is mij ook een raadsel, want het zit er wel in, maar hoe die verhouding nu in het gedrag van de warmtepomp daarin meedoet wordt niet duidelijk beschreven. De installateur heeft mij via de telefoon geholpen en er is zelfs iemand komen kijken, maar ze stuurde iemand waarvan de jeugdpuistjes nog maar net weg waren die glasharde onzin stond te verkopen, dus daar heb ik de hoop al opgegeven.....

We zoeken verder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:58
DJSMIT schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:20:

Je laat een paar stappen weg maar ik ben benieuwd hoe je de berekening doet van 40KWH naar 15 M3?
Dat heeft met de COP van het apparaat te maken, dwz het elektrisch verbruik tov gas. Een elektrische kachel met een COP van 1 heeft 8kWh nodig om dezelfde warmte te genereren als 1m³ gas. Een warmtepomp met een COP van 2 heeft daar 4kWh voor nodig en een warmtepomp met een COP van 4 2kWh. Belangrijk om dus te weten wat je gasverbruik zou zijn op dagen zoals afgelopen week. Dat gasverbruik doe je x8 en deel je door de COP van je warmtepomp. De uitkomst zou in de richting van het verbruik van de warmtepomp uit moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:23
Geeft de warmtepomp weer hoeveel warmte hij gemaakt heeft?

Is de 60kWh verbruik van de WP of je hele huis?

8m3 x 8kwh/m3 + 60kWh x 2,5COP = 214kWh ofwel 9kW verlies. Dat is niet weinig, maar Afhankelijk van je huis zou dat realistisch kunnen zijn.

Dat als je de cop haalt, je draait op veel te hoge temperatuur als ik het goed lees… warmtepompen zijn heel goed in lauw water maken, minder goed in warm water maken.

Een goed werkende vloerverwarming kan prima met lauw water en dat terugmengen zoals je beschrijft dat nu gebeurd is pure (rendement) verspilling (het verspilt geen geproduceerde warmte!)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-06 12:06
Misschien de bijverwarming juist wel uitschakelen ipv aan laten staan? Dat elektrische element gaat je financieel de das om doen. Liever dat de gas cv bijspringt dan dat elektrische element. (Bijverwarming is niet de cv maar het elektrische element)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSMIT
Veel om over na te denken ! Die opmerking van Ronald en al eerder over hoge temperatuur voor aanvoer...ik denk dat het volgende experiment maar eens terug naar de standaardwaarden moet zijn.

De 60 Kwh is totaal, ik kom zonder WP uit op zon 15 Kwh per dag, dus de WP geeft tijdens deze dagen 45 Kwh extra. Garverbruik wel extreem veel lager dan normaal. Ik weet niet zo goed hoe je met graaddagen berekeningen doet, maar het overall gasverbruik ligt sinds de komst van de warmtepomp op nog slecht 10 tot 15% van het gebruik toen en nor geen pomp was.
Pagina: 1