Internet versterken in huis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinumstein
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-07 08:51
Hoi allemaal,

ik heb momenteel in huis in de meterkast in onze gang de KPN experia box staan. Beneden, prima bereik, maar op de eerste verdieping is dat al een stuk minder, en op zolder = het bar en boos.

Nu wil ik het signaal graag versterken, en ik hoop dat ik dat kan doen zonder vaste boosters in het stopcontact.

In eerste instantie dacht ik aan het mesh systeem van Google, via de Google Nest Wifi. Had ik vroeger in een vorig huis en dat beviel wel redelijk. Ik heb op de eerste verdieping in een kamer nog een ethernetpoort leeg, waar ik zo'n ding op aan kan sluiten, en dan kan ik op zolder nog zo'n punt neerzetten, alleen via stopcontact, en hopen dat die 2 goed met elkaar in verbinding staan.

Is dat een oplossing, of kan ik bijvoorbeeld beter op de 1e verdieping eerst een 'gewone' extra router neerzetten en kijken of het bereik dan goed genoeg is?

Derde optie, is misschien de beste, is ook nog een ethernet-kabel door laten trekken naar zolder, en daar ook een router verbinden?

Laatste geval lijkt mij vrij zeker dat er overal internet is, maar die kabel laten trekken moet maar net lukken. Met zo'n mesh systeem is het even gokken denk ik of de punten elkaar kunnen vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06-07 14:00
Als je Wlan backhaul gaat gebruiken is de plaatsing kritisch voor je prestaties, de plek moet goed zijn ten opzichte van het basis station maar ook ten opzichte van de clients.

Hoe dat dan anders is als een booster in een stopcontact is mij niet helemaal duidelijk.

Bedraad geeft je wat meer vrijheid in ideale plaatsing omdat je zolang je er met een kabel kunt komen je alleen naar de ideale plaatsing ten opzichte van je clients hoeft te kijken.

Daarmee krijg je ook het beest voorspelbare resultaat. Dus als je het mij vraagt kijk als eerste naar de mogelijkheid om te bekabelen, Deze kabel is dan ook nog eens toekomstvaster gezien deze ook voor nieuwe wlan devices zonder problemen zal werken.

[ Voor 21% gewijzigd door mash_man02 op 16-12-2022 12:03 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-07 17:43
Koop zo'n KPN superwifi point en sluit die aan via die lege poort op de eerste verdieping.
Dan heb je in ieder geval dekking op de eerste verdieping, maar waarschijnlijk ook wel op zolder.

Niet gaan prutsen met extra routers.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

KPN Superwifi is geloof ik ook een mesh netwerk. Wellicht kan je wat met de provider regelen (zeker als je al langer klant bent moet dat toch zeker lukken, lijkt me) en hoeft het je niet per se veel extra te kosten ook. :)

Ik zou dan gaan voor optie 3 plus de Superwifi van KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-07 17:43
Een mesh netwerk wordt het pas als er een wifi backhaul is, als je hem via een utp kabel aansluit (veel beter) is het gewoon een accesspoint.

En ik zou eerst proberen of je met alleen een accesspoint op de eerste verdieping voldoende bereik hebt op de zolder. Uitbreiden kan altijd nog.

Voor wifi geld als met zoveel dingen "Less is More".

[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 16-12-2022 14:39 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steinumstein
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-07 08:51
Hallo allemaal,

dank jullie wel! Dan wordt het in eerste instantie een accesspoint, misschien wel zo'n KPN-ding, dat zal ik even bekijken, op de eerste verdieping.

Mocht dat niet helpen voor de zolder, dan gaat daar toch ook maar een kabel naartoe, plus nog een punt!

Hartelijk dank allen!
Pagina: 1