Vraag

• synorluna
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:23
Beste Tweakers,

In een vorig topic had ik eerder een offerte gedeeld van de Zonnefabriek. Na verschillende tips ben ik andere offertes Aangezien ik een leek ben op dit gebied, zou ik graag ook voor deze offerte input/feedback ontvangen over de gebruikte producten en de prijs. Aangezien dat topic stil gevallen is, heb ik om die reden hier een nieuw topic aangemaakt.

Ik heb van dit bedrijf 3 offertes ontvangen. Het gaat om 14, 16 en 19 panelen. Het is even afhankelijk van de exacte maten van het dak van de dakkapellen om zeker te weten wat mogelijk is, maar voor nu ben ik erg benieuwd hoe jullie kijken naar de offerte van 19 panelen.

Wat me direct opvalt is dat de omvormer van Hoymiles is, wat een nog niet zo’n heel bekend Chinees merk is voor zover ik weet. Daarnaast vroeg ik me ook af of we met deze installatie de extra capaciteit die we opwekken kunnen opslaan in een accu in de toekomst of dat we dan een ander soort omvormer zouden moeten hebben.

Op dit moment verbruiken we niet zoveel energie als gecalculeerd in onderstaande offerte. In eerste instantie zijn we op zoek naar een capaciteit van 5000 kWh. Maar omdat we meer panelen kwijt zouden kunnen en ook meer zullen gaan verbruiken in de toekomst (gezinsuitbreiding, hybride warmtepomp, elektrische auto, etc.) wilde ik ook weten wat het maximaal haalbare is en of dit uberhaupt zinvol is.
Foto's

Beschikbare (dak)ruimte
De maten zijn een indicatie, gemeten dmv Google Maps.

Het dak van de uitbouw is vanaf de gevel 4,20 m x 8,50 m. Tegen de gevel aan zit nog een lichtstraat van 4,00 m x 1,00 m. De ruimte die dan overblijft voor zonnepanelen is naar schatting dan zo'n 8,30 m x 1,80 m. Aan de zijkant van het huis zouden op de uitbouw wellicht nog twee panelen geplaatst kunnen worden ter hoogte van de lichtstraat (zie opstelling offerte).

Het schuine dak heeft een ruimte beschikbaar van zo'n 5,70 m x 1,10 m.

Daarnaast hebben we twee dakkapellen (staan niet op Google Maps)

Dakkapel voorkant huis: 3,50 m x 1,80 m.
Dakkapel achterkant huis: 4,50 m x 1,80 m.
Schaduw
Er staat een schoorsteen op het dak, maar de schaduw zou minimaal moeten zijn. We overwegen nog wel airconditioning op zolder, dus de vraag is dan even waar we het beste die unit(s) zouden kunnen plaatsen om extra schaduw te voorkomen.
Jaarverbruik
Indicatie van 5000 kWh. We wonen hier nu een aantal maanden, dus een exact jaarverbruik hebben we nog niet. We beschikken over 1 elektrische (lease) auto welke nu wordt opgeladen via publieke laadpalen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase
Budget en doel
Budget is ongeveer 8000 euro, tenzij we er slim aan doen om meer te investeren. Het doel is om alle elektriciteit dmv panelen op te wekken. In de toekomst willen we een hybride warmtepomp, dus daar willen we nu ook al rekening mee houden. Mogelijk ook al voorbereid op het gebruik van een accu in de toekomst.
Wie gaat het project uitvoeren
Uitbesteden
Bijhouden van data
Ja, bijhouden van data maar ik ga niet zelf aan het programeren om grafieken e.d. te maken.
Reeds verkregen offertes
Zonnefabriek: 12k excl. btw voor 5590 wp (Sunpower met SMA)
Zonnefabriek: 8,8k excl btw voor 5135 wp (Q-Cells met SMA)
Regio
Gooi

Ik zou graag horen wat jullie vinden van deze offerte.

[Voor 35% gewijzigd door synorluna op 16-12-2022 12:09]

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik zie een klein aantal panelen op het noord dak. Dit maakt dat micro omvormers bijna de enige oplossing zijn.

Prijstechnisch is het niet eens echt heel verkeerd voor micros met €1,42, al zijn de hoymiles minder bekend. Er is een klein topic over dit merk op het forum.

Ik vraag me af of het noord dak voldoende rendabel is?
Ik kan niet zien hoe de installateur het platte dak op het oog heeft. Oost West?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• synorluna
Ronald schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 23:04:
Ik zie een klein aantal panelen op het noord dak. Dit maakt dat micro omvormers bijna de enige oplossing zijn.

Prijstechnisch is het niet eens echt heel verkeerd voor micros met €1,42, al zijn de hoymiles minder bekend. Er is een klein topic over dit merk op het forum.

Ik vraag me af of het noord dak voldoende rendabel is?
Ik kan niet zien hoe de installateur het platte dak op het oog heeft. Oost West?
Wat je op de foto’s niet ziet is dat het noord dak ondertussen ook een dakkapel heeft. Vandaar dat de panelen daar zo zijn getekend. Alle panelen staan in een Oost West opstelling.

Mijn grootste twijfel zit ook in Hoymiles. Ik zou nog kunnen vragen of ze ook met andere merken omvormers werken.

• Ronald
  • Nu online
De ruwe materiaal prijzen in de offerte lijken aan de hoge kant, bij J en M staat het paneel voor €195 incl en de micro’s bij Cedel of Solar champ rond €350 incl.

Daarentegen vraagt hij een heel lage prijs voor het werk zelf.

Misschien is er wat ruimte voor onderhandeling misschien niet.

Webshop prijzen van het bekendere APSystems liggen op dit niveau, dus daar zal weinig winst op prijs te halen zijn. Product garantie van de hoymiles is identiek aan APSystems.

Enphase is nog veel duurder.

Half Nederland hangt vol met omvormers van Chinese producenten ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• synorluna
Ronald schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 08:02:
De ruwe materiaal prijzen in de offerte lijken aan de hoge kant, bij J en M staat het paneel voor €195 incl en de micro’s bij Cedel of Solar champ rond €350 incl.

Daarentegen vraagt hij een heel lage prijs voor het werk zelf.

Misschien is er wat ruimte voor onderhandeling misschien niet.

Webshop prijzen van het bekendere APSystems liggen op dit niveau, dus daar zal weinig winst op prijs te halen zijn. Product garantie van de hoymiles is identiek aan APSystems.

Enphase is nog veel duurder.

Half Nederland hangt vol met omvormers van Chinese producenten ;)
Ruimte voor onderhandeling zit er niet meer in. Ik heb al 400 euro korting bedongen en meer ging niet. Voor mij als klant 10 anderen in deze tijd.

Stel dat ze ook Enphase hebben (of een ander bekend merk), zou je daar dan voor gaan?

• Ronald
  • Nu online
Enphase kost 150+ per paneel en de benodigde accessoires minimaal vergelijkbaar (enphase heeft geen multipaneel micros, dus het telt aan)
. Goed systeem, reteduur, productgarantie 25 jaar, maar na de installatie garantie niet gratis vervanging op je dak. ( Dat geld natuurlijk voor alle merken)

Uiteindelijk gaat het veel geld opleveren, betaal je iets meer, duurt het paar maanden langer voor je het terug hebt... Gaat hard met deze prijzen... Dus dat is wat het uit maakt.

• synorluna
Hierbij de offerte waarbij de Hoymiles omvormer is vervangen voor Enphase. Zoals je al aangaf een stukje duurder. Van wat ik begreep zou je Enphase direct kunnen koppelen aan een accu, zonder daar een kastje tussen te zetten voor DC>AC. Klopt dat?

• Ronald
  • Nu online
Nee micro’s kunnen domweg niet nuttig gekoppeld worden aan accu. Per definitie van hoe ze werken. Het is immers ver van de accu al wisselspanning.

Enphase heeft een accu systeem onder hun naam, maar dat is dus net als elk ander merk domweg een AC systeem met de DC-AC-DC verliezen die daar inherent aan zijn.

• Paterman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 25-01 15:34
synorluna

Toevallig offertes van Atlas Power?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee