Tocht onder dorpel nieuwe tuindeuren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:42

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Een paar weken terug hebben we de oude schuifpui laten vervangen door tuindeuren. Nu voelen we een duidelijke tocht onder de dorpel doorkomen. Ter illustratie een waxinelichtje:

De tocht komt onder de witte vloerplank (rechts in de video) en niet onder de deur zelf door. De kozijnenboer heb ik ingelicht en die komt vandaag kijken. Die dacht in eerste instantie aan een vergeten rubber onder de deur, maar die zit er wel en daar komt de tocht ook niet vandaan.

Ik vermoed dat ze de plank af willen gaan kitten, maar is dat de goede manier?
Hoe had het eigenlijk gemoeten?

[ Voor 24% gewijzigd door P_Tingen op 16-12-2022 09:00 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:10
Kozijnenboeren :/

Ik had al mijn kozijnen laten vervangen, maar blijkbaar was de prijs van flexpur te hoog. Er werd een minuscule hoeveelheid flexpur aan de onderzijde aangebracht bij het plaatsen en eenmaal op de plek eigenlijk niets. Het moest dus magisch luchtdicht afsluiten.

Resultaat: eerstvolgende winter voelbare tocht bij de meeste kamers (begane grond en verdieping) waar kozijnen tot aan de vloer liepen en in de keuken hadden mieren de eerstvolgende zomer een mooie route gevonden. Ik heb de plinten verwijderd, de boel afgeplakt, onder het kozijn gepurd en recht afgesneden (zodat de vloer ruimte om te werken overhield), en de plinten teruggeplakt.

De enige kamer waar het niet tochtte met kozijn tot aan de vloer had men zelf al afgekit als onderdeel van de afwerking. Als de laminaatplakplint daar ooit los moet dan zal het daar ook wel onderdoor tochten.

[ Voor 13% gewijzigd door Rukapul op 16-12-2022 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Er zijn meer kozijnen geplaatst en mijn voordeel is dat er nog zo'n €18000 open staat van de rekening....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Het gaat niet om geld. Mijn kozijnenboer komt ook wel terug als we dat vragen.

Het punt is het 'hoe'. Detailafwerking is gewoon prut bij de meeste. Eerste optie bij jou is om bij het uitstappen uit de bus de acryllaatkit al mee te pakken, langs de tochtende aansluiting een streep te trekken en je een fijne dag te wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10:57
Wij hebben in de afgelopen tijd ook overal nieuwe kozijnen laten plaatsen en ook hier heb ik heel duidelijk aan moeten geven dat ze elk kiertje en spleetje vol moesten spuiten met pur. Naderhand moest ik alsnog zelf met de bus met pur er langs om het echt goed dicht te krijgen.
Zoals hierboven ook gezegd, ze rossen er meestal een kitrandje langs zodat je de tocht niet meer voelt, maar de koudebrug blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Geef hem een lekker bakje koffie en leg het rustig uit, zal heus wel goed komen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
jichem schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:08:
Wij hebben in de afgelopen tijd ook overal nieuwe kozijnen laten plaatsen en ook hier heb ik heel duidelijk aan moeten geven dat ze elk kiertje en spleetje vol moesten spuiten met pur. Naderhand moest ik alsnog zelf met de bus met pur er langs om het echt goed dicht te krijgen.
Zoals hierboven ook gezegd, ze rossen er meestal een kitrandje langs zodat je de tocht niet meer voelt, maar de koudebrug blijft.
Mijn leerpunt is dat waar mogelijk je wat tijd moet laten tussen ruwe bouw en afwerking of afwerking zelf op je moet nemen. Dan heb je namelijk kans om rustig en netjes op de details te letten.

De logica ontgaat me verder volkomen om bij een klant voor tienduizenden euros kozijnen en glas te plaatsen om vervolgens die klant met een oncomfortabel gevoel achter te laten wat voorkomen had kunnen worden met EUR 10 materiaal en EUR 50-100 arbeid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
Zeker eens @Rukapul. Wij hebben er ook voor gekozen om alles wat echt goed moet gebeuren zelf te doen.
Op het gebied van isolatie zijn er gewoon te weinig mensen die netjes en goed werken.

Ik denk dat het probleem niet in de 50 euro aan materiaal en tijd zit, maar meer aan het gebrek aan interesse.
Gewoon snel die zooi er in rossen en door naar de volgende betaling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
In mijn geval liepen er 4 man rond; twee van het bedrijf zelf en twee zzp'ers. Ik denk dat het team misschien ook niet goed op elkaar is ingespeeld en er zo dus dingen blijven liggen omdat de ene van de andere denkt dat die het wel gedaan heeft. De mannen zelf waren prima gasten die ook wel meedachten hoe het het beste gedaan kon worden, dus geen afraffelmentaliteit.

Het ging mij er een beetje om dat ik straks niet afgescheept word met een halfbakken oplossing die mij goed in de ogen lijkt, maar het in feite niet is. Ik heb geen verstand van kozijnen; daarom huur ik iemand in om het te doen. Ik vind het al vervelend genoeg dat het niet in 1x goed is en dat ik dat zelf moet ontdekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
P_Tingen schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:26:
In mijn geval liepen er 4 man rond; twee van het bedrijf zelf en twee zzp'ers. Ik denk dat het team misschien ook niet goed op elkaar is ingespeeld en er zo dus dingen blijven liggen omdat de ene van de andere denkt dat die het wel gedaan heeft. De mannen zelf waren prima gasten die ook wel meedachten hoe het het beste gedaan kon worden, dus geen afraffelmentaliteit.

Het ging mij er een beetje om dat ik straks niet afgescheept word met een halfbakken oplossing die mij goed in de ogen lijkt, maar het in feite niet is. Ik heb geen verstand van kozijnen; daarom huur ik iemand in om het te doen. Ik vind het al vervelend genoeg dat het niet in 1x goed is en dat ik dat zelf moet ontdekken
Als het lukt zou ik ze zeker de afwerking er af laten halen en de boel goed laten afpurren.
Kit helpt wel tegen een beetje tocht maar isoleert totaal niet. Daarna alsnog goed laten afkitten, dit is ook fijn tegen alle zooi (en beestjes) die er anders onder komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
In principe zijn de meeste oplossingen die de tocht wegnemen wel acceptabel. In theorie wil je het zo diep mogelijk in de constructie oplossen ivm koud bruggen. Een streep pur onder het kozijn is zo'n voorbeeld. Afkitten van kozijn op vloer of plint is een tegenvoorbeeld want dan heb je een punt waar koude buitenlucht en warme binnenlucht bij elkaar komen wat op zich niet veel hoeft te betekenen maar in theorie tot condensatie en schimmel zou kunnen leiden.

Bottom line: de schil van je huis moet zo goed mogelijk dicht.

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 16-12-2022 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-06 16:44
Rukapul schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:19:
[...]

Mijn leerpunt is dat waar mogelijk je wat tijd moet laten tussen ruwe bouw en afwerking of afwerking zelf op je moet nemen. Dan heb je namelijk kans om rustig en netjes op de details te letten.

De logica ontgaat me verder volkomen om bij een klant voor tienduizenden euros kozijnen en glas te plaatsen om vervolgens die klant met een oncomfortabel gevoel achter te laten wat voorkomen had kunnen worden met EUR 10 materiaal en EUR 50-100 arbeid.
Je bent duidelijk geen bouwvakker, dan had je het wel begrepen. Het gaat niet om het geld, maar om de moeite om 3 seconden te nemen om wat PUR te spuiten. Veel bouwvakkers klussen alle weekend bij en zijn zo moe als ze weer bij de baas aan het werk zijn dat dat dan oprecht niet meer lukt. ;) Dus een beetje compassie met de bouwvakker graag! [/cynische modus]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Kozijnenboer is geweest met technische man en ze hebben eea bekeken. Conclusie is inderdaad dat de witte lat weer losgehaald gaat worden en gepurd + gekit gaat worden.

Lijkt dus goed opgelost te gaan worden :)

Pagina: 1