Nieuwbouw slimme lamp aansturing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riberts
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:27
hallo,

In mijn nieuwbouw woning zou ik graag de lampen slim willen dimmen.

Wat ik nu in gedachten heb is om een zigbee dimmer achter pulsschakelaars te doen. (het zijn diepe inbouwdozen met nul draad)
hiervoor heb ik nu als test de ecodim 10 en de robb smarrt dimmer gekocht.

ik had eigenlijk verwacht dat het mogelijk was om extra functies achter meerdere klikken te zetten via homeassistant.
voorbeeld: 2x snel achter elkaar de knop indrukken licht volledig aan.

dit blijkt bij geen van beide mogelijk.
ook kan ik voor de rest nergens een dimmer vinden die dit wel zou kunnen.

is iemand misschien een dimmer met deze functionaliteit ergens tegen gekomen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:30

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dit vind ik ook nog steeds een irritante beperking. Ondanks dat het wel mogelijk is beperken eigenlijk alle fabrikanten de hoeveelheid instellingen van een module. Z-wave is hier wel beter in. Zou tof zijn als een fabrikant dit mogelijk zou maken. Of dat Zigbee (en misschien zelfs Matter) meer DIY friendly wordt. We wachten nog steeds op de ESP32-H2.

Zelf gebruik ik Wifi devices (ESP met Tasmota) op plekken waar in dubbel push etc wil. Maar bijvoorbeeld de Shelly Dimmer ondersteund uit de doos ook al wat dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riberts
Bedankt voor de reactie.
Ik heb nu voor het testen ook de shelly dimmer 2 gekocht.
Hier vond ik de esphome software wel interessant voor.
Dit ga ik van de week is uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Stock software, ESPhome, Tasmota, de keuze is reuze.

Let wel op als je meer Wifi smart devices neemt dat je dan ook een goed Wifinetwerk opzet. Standaard ISP modem/router/AP boxjes willen nog wel eens moeite krijgen als ze veel devices verbonden moeten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri2500
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19-04 20:35
Misschien sla ik de plank mis; maar zou met de combinatie HA en Node-Red zoiets niet gewoon verwezenlijkt kunnen worden? Met Node-Red zijn er in ieder geval meer opties mogelijk dan met de automatiseringen van HA alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-05 20:07

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Waarom niet de toko vol hue hangen hier? Hier hele huis geautomatiseerd icm hue, werkt als een trein. alles wat jij wenst, en nog veel meer.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riberts
Ik wil graag dat het ook nog werkt als er geen verbinding is.
vandaar dat ik graag wil dat de knop zelf aan een Dimmer zit verbonden.
Voor wat ik nu heb uitgevonden is er vanalles in te stellen met esphome en de shelly Dimmer 2.
Dit kan allemaal bekend gemaakt worden naar home assistant.
Ik ben hier nog mee aan het testen.

Maar als jullie een idee hebben hoe het mogelijk is om de switch uit te lezen van een ecodim of Robb smarrt met iets van node-red dan hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

De ecodim is prima uit te lezen (en aan te sturen) via van alles. Maar je gaat alleen de dimmer en de knop niet losgekoppeld van elkaar krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riberts
Nee het probleem is inderdaad dat het niet mogelijk is om de knop los uit te lezen om hier automatiseringen aan te koppelen. Ik had al aan ecodim gevraagd om dit beschikbaar te maken via zigbee maar hier hadden ze geen tijd en kennis voor was het antwoord..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:28
NeFoRcE schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:27:
Waarom niet de toko vol hue hangen hier? Hier hele huis geautomatiseerd icm hue, werkt als een trein. alles wat jij wenst, en nog veel meer.
Ben het met je eens dat het goed werkt en dat de opties oneindig zijn met slimme lampen. (Hier hangt alles ook vol met Hue.

De grote reden dat ik toch aan het kijken ben voor een andere oplossing (Zigbee module achter de schakelaars) is het verbruik. De Hue lampen zijn energiezuinig, maar lang niet zo zuinig als sommige andere dimbare lampen. Als je een Hue E27 lamp neemt, die vraagt in standby circa 0.3 Watt en het verbruik ligt op 11 Watt. Er zijn tegenwoordig dimbare lampen die minder dan 5 Watt verbruiken. Neem dan vervolgens ook nog eens mee dat je enkel standyverbruik het van de Zigbee module, en het scheelt je op jaarbasis al best wat geld.

Als ik even uit ga van mijn situatie (circa 40 lampen) en dan keer 0.3, dan kom ik op 12 watt sluimerverbruik uit. Als ik dan uitga van circa 2 euro per watt, dan kost dit 24 euro

De zigbee modules verbruiken ook wel stroom, maar daar heb je er aanzienlijk minder van nodig (in mijn geval) als je dan vervolgens ook nog eens meeneemt dat de lampen zelf veel minder verbruiken en dat de aanschaf enorm veel lager is, dan wordt het ineens niet meer zo heel interessant om voor Hue te gaan.

En nogmaals, hier hangt heel het huis vol met Hue. Maar ik zit er toch langzaam aan te denken om alles over te zetten. Het scheelt gewoon aardig wat geld.

Zijn er hier trouwens mensen die goede ervaringen hebben met de Robb Smarrt dimmers?

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riberts
Ik heb de Robb smart Dimmer getest. En het is in principe precies hetzelfde als de ecodim.
Ik denk dat de Robb een rebrand is van Ali dimmers. Daarom heb ik ook een Ali Dimmer gekocht welke ik nog moet testen.

Maar de Dimmer werkte in principe goed en deed wat ik verwachtte, behalve dan wat ik aangaf in mijn eerdere posts met terugkoppeling naar home assistant.

Ik heb voor dimmers achter de schakelaar gekozen omdat het een stuk goedkoper is en ik vrije keuze heb ik armaturen en spots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
riberts schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 08:07:
Ik heb de Robb smart Dimmer getest. En het is in principe precies hetzelfde als de ecodim.
Ik denk dat de Robb een rebrand is van Ali dimmers. Daarom heb ik ook een Ali Dimmer gekocht welke ik nog moet testen.

Maar de Dimmer werkte in principe goed en deed wat ik verwachtte, behalve dan wat ik aangaf in mijn eerdere posts met terugkoppeling naar home assistant.

Ik heb voor dimmers achter de schakelaar gekozen omdat het een stuk goedkoper is en ik vrije keuze heb ik armaturen en spots.
Reageert het ook allemaal snel en geen last van uitvallende lampen o.i.d.? Dit hoor je namelijk wel eens, maar dat kan ook komen omdat mensen geen nul draad gebruiken (erbij trekken).

Welke Zigbee bridge gebruik je eigenlijk dat je geen koppeling krijg in HA?

En weet je trouwens ook of je stroom kunt meten met de Robb Smarrt, net als de Shelly?
Kan niet lees ik op de website.

Ik ben eigenlijk ook vooral benieuwd naar het sluipverbruik van deze dimmers. Ik kan dit namelijk nergens vinden, ook niet van de ecodim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riberts
het reageert inderdaad snel, binnen 1 seconden.

ik heb geen permanente setup getest dus met uitvallen heb ik geen ervaring. ik ben dit aan het testen met een test setup.

wel heb ik dit gedaan met nul draad.

de robb en ecodim doen beide geen stroom metingen.(vond ik ook een nadeel)

ik heb geen test gedaan naar het sluipverbruik. hiervoor heb ik ook geen meter die dat soort kleine stromen kan meten

ik gebruik een sonoff zigbee 3.0 usb stick.
de dimmer zelf word herkend in home assistant. alleen is het niet mogelijk om bijvoorbeeld 3x de knop in te drukken, dit te registreren in home assistant en hier iets mee te doen.

vandaar dat ik ben gegaan voor een shelly dimmer met esp home erop. die kan al het bovenstaande wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggar
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
riberts schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 08:42:
is iemand misschien een dimmer met deze functionaliteit ergens tegen gekomen?
Bij een Fibaro Dimmer 2 is dit standaard functionaliteit: 2x klikken om de lamp op 100% te zetten. Je kunt zelfs 2 schakelaars op één module aansluiten waarbij je de tweede schakelaar verschillende functies geeft bij: 1x klikken, 2x klikken, 3x klikken, lang vasthouden, loslaten. Alle acties die je uitvoert worden naar de controller gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-04 20:35
Fraggar schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 08:46:
[...]

Bij een Fibaro Dimmer 2 is dit standaard functionaliteit: 2x klikken om de lamp op 100% te zetten. Je kunt zelfs 2 schakelaars op één module aansluiten waarbij je de tweede schakelaar verschillende functies geeft bij: 1x klikken, 2x klikken, 3x klikken, lang vasthouden, loslaten. Alle acties die je uitvoert worden naar de controller gestuurd.
Moet je wel een Zwave controller aanschaffen ook :) Zwave optie was ook al eerder genoemd, maar ik sluit me er wel bij aan, werkt perfect, maar wel prijzig. Heb het al heel wat jaren draaien en nog nooit problemen.

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riberts
Slinkos schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 08:48:
[...]

Moet je wel een Zwave controller aanschaffen ook :) Zwave optie was ook al eerder genoemd, maar ik sluit me er wel bij aan, werkt perfect, maar wel prijzig. Heb het al heel wat jaren draaien en nog nooit problemen.
ah dat is goed om te horen, juist omdat ik op internet veel problemen tegen kwam heb ik fibaro achterwegen gelaten.
misschien toch maar testen dan..
het is inderdaad wel een stuk duurder als bijvoorbeeld shelly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-04 20:35
riberts schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 08:51:
[...]

ah dat is goed om te horen, juist omdat ik op internet veel problemen tegen kwam heb ik fibaro achterwegen gelaten.
misschien toch maar testen dan..
het is inderdaad wel een stuk duurder als bijvoorbeeld shelly.
Oh nou, ik moet toegeven dat ik het pairen soms wel effe een gedoe vind. Maar ik gebruik het al sinds 2015 (even opgezocht) en het valt nooit uit of zo. Ik heb ook dezelfde eis als jij, schakelaar moet het gewoon doen als HA niet draait.

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
riberts schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 08:44:
het reageert inderdaad snel, binnen 1 seconden.

ik heb geen permanente setup getest dus met uitvallen heb ik geen ervaring. ik ben dit aan het testen met een test setup.

wel heb ik dit gedaan met nul draad.

de robb en ecodim doen beide geen stroom metingen.(vond ik ook een nadeel)

ik heb geen test gedaan naar het sluipverbruik. hiervoor heb ik ook geen meter die dat soort kleine stromen kan meten

ik gebruik een sonoff zigbee 3.0 usb stick.
de dimmer zelf word herkend in home assistant. alleen is het niet mogelijk om bijvoorbeeld 3x de knop in te drukken, dit te registreren in home assistant en hier iets mee te doen.

vandaar dat ik ben gegaan voor een shelly dimmer met esp home erop. die kan al het bovenstaande wel.
Dank voor je reactie. Het is erg gek dat het nergens bekend is wat het sluipverbruik is van die Zigbee modules

Het grote nadeel van de Shelly vind ik het sluipverbruik van 1.5 Watt. Dit tikt aardig aan als je er 10+ hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riberts
Wachten... schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 09:05:
[...]

Dank voor je reactie. Het is erg gek dat het nergens bekend is wat het sluipverbruik is van die Zigbee modules

Het grote nadeel van de Shelly vind ik het sluipverbruik van 1.5 Watt. Dit tikt aardig aan als je er 10+ hebt.
Waar heb jij 1.5 watt gevonden? Ik zie overal <1 watt maar nergens een precieze meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riberts
Slinkos schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 08:54:
[...]

Oh nou, ik moet toegeven dat ik het pairen soms wel effe een gedoe vind. Maar ik gebruik het al sinds 2015 (even opgezocht) en het valt nooit uit of zo. Ik heb ook dezelfde eis als jij, schakelaar moet het gewoon doen als HA niet draait.
ik wil ook dat de schakelaars het doen zonder homeassistant.
de enige extra eis die ik heb is dat de dimmer/switch de actie ook bekend maakt naar home assistant zodat er nog iets mee te doen is.

het mooie van esphome op de shelly is dat dit allemaal in een yaml in te stellen is op de dimmer zelf..
dus bijvoorbeeld 2x klikken is 100%, dus dat werkt ook zonder home assistant. en 3x klikken, maak een event in home assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
riberts schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 09:16:
[...]

Waar heb jij 1.5 watt gevonden? Ik zie overal <1 watt maar nergens een precieze meting.
Onder andere hier
https://www.reichelt.nl/n...m=tweakers.nl&PROVID=2273

Maar ik ben het vaker tegen gekomen. Al zijn er ook websites die inderdaad aangeven dat ze minder dan 1 Watt verbruiken. Ergens lijkt me dit alleen niet erg aannemelijk, aangezien de meeste WiFI sockets e.d. circa 1.5 tot 2 Watt verbruiken in standby

Maar misschien is er hier iemand die het gemeten heeft? Wifi vraag wel een stuk meer stroom dan Zigbee, Gemiddeld verbruiken Zigbee spullen circa 0.3 Watt. Dus ook al ga je uit van het beste scenario, dan kun je 3 Zigbee modules draaien met nog minder verbruik dan 1 Shelly module.

Het is maar wat kleins hoor, maar ik ben er toevallig nu even wat meer in aan het verdiepen om te bezuinigen op de standby apparaten.

Pagina: 1