Toon posts:

Ram geheugen uitbreiden...

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Marco 1978
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02-01 17:26
Wie zou mij uit de brand kunnen helpen,

ik wil graag mijn ram geheugen uitbreiden van mijn laptop maar zit met een dilemma.

De fabrikant geeft aan dat ik max. 4gb kan gebruiken:

terwijl ik via prompt dit te zien krijg:

Welke moet ik geloven?

Vriendelijke groet,
Marco

Alle reacties

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:51
Tot zover ik kan vinden geeft dat commando een theoretisch maximum gebaseerd op je processor. Het is dan nog steeds mogelijk dat het moederbord, BIOS oid dit maximum niet ondersteund. Als je op veilig wilt spelen zou ik niet meer dan 4GB er in zetten. Aan de andere kant kan je het natuurlijk gewoon proberen, maar zorg dan dat je de SO-DIMMs eventueel kan retourneren.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:58

sapphire

Die-hard pruts0r

Even praktisch gezien, waar ga je voor een normale prijs 2x4GB DDR2 Sodimm vinden.

Toen ik een aantal jaar geleden mijn C2D laptop ging upgraden weet ik nog dat 2x2GB al relatief prijzig was, nu niet meer zie ik.
4GB reepjes daarentegen zijn dat nog steeds we als je ze kan vinden.
CPU upgrade kun je overwegen, ik had mijn T3200 voor een paar euro vervangen voor een P8600 en een simpel SSD’tje erin en daar was leuk mee te werken met 4GB ram.

Alles boven de paar euro zou ik besparen en eventueel bewaren voor een algehele laptop upgrade :)

Gabriël ITX

• Marco 1978
sapphire schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:23:
Even praktisch gezien, waar ga je voor een normale prijs 2x4GB DDR2 Sodimm vinden.

Toen ik een aantal jaar geleden mijn C2D laptop ging upgraden weet ik nog dat 2x2GB al relatief prijzig was, nu niet meer zie ik.
4GB reepjes daarentegen zijn dat nog steeds we als je ze kan vinden.
CPU upgrade kun je overwegen, ik had mijn T3200 voor een paar euro vervangen voor een P8600 en een simpel SSD’tje erin en daar was leuk mee te werken met 4GB ram.

Alles boven de paar euro zou ik besparen en eventueel bewaren voor een algehele laptop upgrade :)
Het liefst zou ik ze ook vervangen voor 2 reepjes van 8BB ram, en er zit DDR 3 in volgens taakbeheer.
SSD'tje zit er idd al in! en upgrade van gehele laptop is ook onderweg :P

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:22
sapphire schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:23:
Ik denk DDR3 SODIMM. Maargoed voor de rest heb je gewoon gelijk.

@Marco 1978 waarom meer geheugen? Wat ben je nog van plan met de laptop? Is echt mega traag en en zit slechts wifi 4 in. Vanaf 75 euro heb je al laptop op V&A die veel sneller is.

• Marco 1978
Archer_VC10 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:08:
Tot zover ik kan vinden geeft dat commando een theoretisch maximum gebaseerd op je processor. Het is dan nog steeds mogelijk dat het moederbord, BIOS oid dit maximum niet ondersteund. Als je op veilig wilt spelen zou ik niet meer dan 4GB er in zetten. Aan de andere kant kan je het natuurlijk gewoon proberen, maar zorg dan dat je de SO-DIMMs eventueel kan retourneren.
Proberen kan idd altijd, maar retourneren zijn ze meestal niet zo gek op :*)

• Marco 1978
Djarune schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:39:
[...]

Ik denk DDR3 SODIMM. Maargoed voor de rest heb je gewoon gelijk.

@Marco 1978 waarom meer geheugen? Wat ben je nog van plan met de laptop? Is echt mega traag en en zit slechts wifi 4 in. Vanaf 75 euro heb je al laptop op V&A die veel sneller is.
Ik ben ook van plan om een leuk 2e handsje aan te schaffen maar zou deze graag doorschuiven naar de kids en daarom deze nog wel een kleine upgrade willen geven, maar mocht het uit de klauwen lopen qua prijs doen ze het er maar mee 8).

bedankt voor de tip over V&A die ga ik eens doorlopen _/-\o_

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:58

sapphire

Die-hard pruts0r

@Djarune @Marco 1978 Ik zie dat er meerdere versies zijn van de R730.
De Core ix versie heeft inderdaad DDR3.

Dan zou ik wel op zoek gaan naar 2x4GB, alles daarboven is het imho niet waard :)

Gabriël ITX

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:24
De chipset kan überhaupt maar 16 GB aan bij 4 sloten, dat is het maximum van het platform. Pas bij de Core-I CPU’s kon er 32 GB op het platform.

Bij 2 sloten, zoals in deze laptop en 99% van alle laptops, is het maximum dan dus 8 GB (2x4 dus).

Bovendien is 16 GB in dit ding stoppen (Als het al zou werken dus) waarschijnlijk erg duur en volstrekt nutteloos omdat je cpu veel te traag is om er gebruik van te kunnen maken. Tegen de tijd dat de laptop 8 GB al vol zou hebben, dan is de cpu al 3x op zijn plaat gegaan van de hoeveelheid werk die hij te doen krijgt.

[Voor 5% gewijzigd door White Feather op 17-12-2022 08:53]

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:59
@Marco 1978
Wees verstandig en stuur deze laptop lekker met pensioen. Hij is 12 jaar oud dus verdiend dat wel.
Zoals hierboven al genoemd, tweedehands kan je prima laptops kopen die al vele malen beter zijn.
Voor je kinderen zou een chromebook ook een leuke optie zijn. In het onderwijs worden ze ook veel gebruikt.
Nieuw is een chromebook al goed betaalbaar maar tweedehands al helemaal.

Wil je toch je oude laptop nog gebruiken, installeer er dan linux op. Linux kan vaak beter presteren met oudere hardware. Persoonlijk zou ik er geen euro meer aan uitgeven. De SSD heb je al en is makkelijk later te hergebruiken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee