Even antwoord gegeven mocht er ooit nog een andere tegenaan lopen:
De oorzaak is dat je je CV ketel hebt vervangen door een nieuwe en de installateur deze op 55 of 60 graden warm cv water heeft gezet. De Thermo Air staat wss op 60 graden of hoger waardoor deze niet aan slaat. met als gevolg amper tot geen lucht uit je hetelucht buizen.
Dus of het cv water aanvoer temperatuur verhogen. Of even de boel losschroeven en kijken waar de thermostaat van de Thermo air op staat.
Werkwijze:
Je moet de middelste deksel van de Thermo Air eraf schroeven.
Hierachter zit de motor met luchttrommel en een themostaat. Deze hoort op 45 graden te staan. Waarschijnlijk heb je je CV ketel vervangen door een nieuwe en heeft de installateur niet gecheckt waar de thermostaat op staat. Draai maar eens naar 44 graden b.v. Je hoort de thermo air dan aan slaan.
De nieuwere ketels branden waarschijnlijk op 56 of 60 graden warm water temperatuur. De oude ketels op 80 graden, als dan de themostaat van de thermo air op 60 of lager staat, slaat de Thermo Air natuurlijk niet aan omdat het water niet warm genoeg wordt, met als gevolg geen warme lucht in huis.
Zet de thermostaat van de thermo air maar op 45 a 44 graden, als de CV aan staat en het de buizen heet dan zal de thermo air ook aan slaan. 45c is de standaard instelling van het apparaat, bij mij sloeg hij bij 44 pas aan.
OF je past het warm water van de CV ketel aan naar b.v. 80 graden ipv 60 of 56 graden waar hij waarschijnlijk nu op is gezet door de installateur. Dan verwarmt het water naar een hogere temperartuur en slaat de thermo air wel aan. Het is een wisselwerking van de water temperatuur tussen beide apparaten.
Daarnaast zit er een standenknop aan de zijkant van de thermo air (linkerzijde) Deze heeft stand 1 2 3 en 4.of (0 1 2 en 3)
Even bij benaderiing (weet het niet 100% meer) Je stelt hiemee de fansnelheid in en of je wil ventileren of juist niet.
Stand 1 is 0 tot 100% fan snelheid (maximum warmte, en geen ventilatie als de cv uit is)
Stand 2 is 25 tot 75% fan snelheid (iets ventilatie, en geen volle snelheid fan, (minder geluid en luchtstroom)
Stand 3 is 50 tot 75% fan snelheid (max ventilatie)
Stand 4 is 25 tot 100% fan snelheid (combinatie van boven)
Dit is hoe snel de fan gaat draaien. 0% geeft dus geen ventilatie als de kachel uit is. Stand 2 is het meest gebruikt geloof ik. Stand 4 kan ook dan is de boel sneller warm maar geeft meer geluid en slijtage aan de motor.
Bizar dat zon unit zoveel geld heeft en moet kosten. het is enkel een filter met elektro motor en een warmtewisselaar in een grote metalen kast....
De keuze voor een hogere hetelucht temp instelling is waarschijnlijk tocht en een snellere opwarmtijd. Bij een lagere temperatuur ervaar je een koudere luchtstroom. Dit is echt je eigen gevoel en afstelling.
De onze staat op 44 graden icm een water aanvoer temperatuur van 60 graden. Ik ga hier eerst mee testen. Bevalt dit niet zal ik de CV aanvoer wat met 5 graden per keer verhogen.
[
Voor 38% gewijzigd door
koopatroopa op 15-10-2025 12:09
]